DRS, DRS-alueet ja muu vääntö avattavasta takasiivestä, vol 2013

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kuivalla kelillä nähdään vain muutamia ohituksia DRS-alueiden ulkopuolella koko kisan aikana (toki johtuen pitkälti noiden DRS-alueiden olemassaolosta).
En löytänyt uudempaa tilastoa, mutta ainakin 2011 ohitukset jakautuivat noin puoliksi DRS-ohituksiin ja muihin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Jos DRS:n hyöty aika-ajoissa on todella rajoitettu, tallit käyttävät vaihdevälityksiä, joilla ei pääse ohi kisassa. Rajoittajalla paukuttaminen ei ole oikein viihdettä sekään.
Onhan siinä tietysti tuokin. Tosin Red Bullhan on tupannut vetää aika-ajot rajoittinta vasten ja hyvin on silti kulkenut.

Jos toinen DRS-alue olisi pelkästään harjoituksia/aika-ajoja varten? Eli tämän kauden ja edellisten kompromissi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä taas ohitukset helpottuivat Pirellin renkaiden myötä, vaikka kaudella 2010 ohituksia tuntuikin tapahtuvan enemmän kuin sitä aiempina vuosina. Toki ohitusten helpottuminen oli myös renkaiden kovan kulumisenkin ansiota, ja viime kauden lopussa ohitukset tuntuivat vaikeutuneen (ehkä Austinin luistinrataa lukuunottamatta), kun tallit saivat renkaat kestämään paremmin.
Molemmilla on tietysti vaikutusta, mutta ei renkaat yksin ohitusten lisääntymistä selitä.

2010 ohituksia analysoitaessa ohitusten kokonaismäärän nousu (lähes kaksinkertaistuminen) johtui lähes yksinomaan uusista talleista. Vanhat tallit eivät juuri ohitelleet toisiaan yhtään aiempia kausia enemmän. Tuolla kaudella välitankkauskiellon odotettiin lisäävän ohituksia ja lopputulokseen oltiinkin avauskisa Bahrainin jälkeen jonkin verran pettyneitä - osin liiallisten odotusten vuoksi.

2011 tuli Pirellit ja DRS ja ohitusmäärät tuplaantuivat jälleen, eli nyt oltiin jo nelinkertaisessa määrässä kauteen 2009 verrattuna. DRS:n ja Pirellin vaikutusta ilman toista on hieman vaikea haarukoida, koska ne tulivat yht'aikaa. Mutta kuten toteat, renkaiden käyttäytymisen oppiminen jonkin verran vähentää ohituksia. Toisaalta, sekä alkukauden arvaamattomuutta että loppukauden "liian kestäviä" renkaita on molempia arvosteltu koko Pirellien aikakauden ajan.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä joitakin kisoja ilman mahdollisuutta käyttää DRS:ää. Span lisäksi ainakin Sao Paulossa, Montrealissa ja ehkä Shanghaissakin ilman DRS:ää voitaisiin nähdä viihdyttäviä kisoja!
Samoin Monzassa ja varauksin Suzukassa ja joillain uusilla radoilla pitäisin mahdollisena nähdä ihan kohtuullisia kisoja ilmankin DRS:ää. Huonossa kelissä ajetaan ilman sitä muutenkin, joten ei moinen sääntö mahdoton olisi, kunhan siitä kerrotaan etukäteen. Toisaalta autot on suunniteltu DRS:n käyttöä silmälläpitäen, mutta samahan se olisi kaikille.

Olen vahvasti sen puolesta, että kisoista tehtäisiin persoonallisempia, eikä joka paikassa mentäisi samoilla "asetuksilla". Radat ovat jo erilaisia ja mukana on pari iltakilpailua, joten kisojen personointia voisi viedä pitemmällekin.

-Edit- Lisäksi KERSillä on jonkinlainen vaikutus - paitsi 2010 ohituksiin, jolloin sitä ei käytetty.
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Kylmä totuus on, että nykyisillä F1-autoilla ohittaminen olisi erittäin vaikeata ilman DRS:ää. Sanoisin, että tilanne on mennyt itse asiassa vielä paljon huonompaan suuntaan vuodesta 2010. Kuivalla kelillä nähdään vain muutamia ohituksia DRS-alueiden ulkopuolella koko kisan aikana (toki johtuen pitkälti noiden DRS-alueiden olemassaolosta).

Jopa 2s kierroksella nopeamman auton on vaikea ohittaa edellä olevaa ilman DRS:ää. Lotuksella ja Red Bullilla ei pääsisi ohi ehkä muista kuin Marussiasta ja Caterhamista. Nykyinen DRS-systeemi on erinomainen. Kisat voittaa nopein, ei se joka osaa peitellä muita parhaiten.

Mutta nuo Sepangin ja Montrealin alueet on kyllä tosi tyhmästi sijoitettu.
Voi olla vaikea mennä Red Bullin heittämällä ohi Marussiasta DRS:n avullakaan jos noista Barcelonan testien parhaista suoranopeuksista voi jotain johtopäätöksiä vetää, eroa on kuulemma karkeasti yhden DRS:n verran. http://www.suomif1.com/2013/03/kimi-raikkosen-auton-suoranopeus-paljastui-katso-vertailu/
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Mun "kylmä totuus" on se, että tuo peittely kuuluu lajiin. Jos pelkällä nopeudella mentäis, niin miksei olis pelkät aika-ajot vain, ajeltais rataa ympäri vähä niinku rallin tyyliin. Säästyttäis "peittelyiltä".
Vanhalla tyyllillä juuri aika-ajot ylikorostuivat. Nykyään tarttee raakaa nopeutta, nopeutta koko kisamatkalla ja racecraftia melko sopivassa suhteessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voi olla vaikea mennä Red Bullin heittämällä ohi Marussiasta DRS:n avullakaan jos noista Barcelonan testien parhaista suoranopeuksista voi jotain johtopäätöksiä vetää, eroa on kuulemma karkeasti yhden DRS:n verran.
Marussian nopeudelle löytynee jokin selitys. Imuapu tai myöhäinen jarrutus tms. Silti, Red Bull on jo vuosia ollut nopea nimenomaan kaarteissa, eikä suoranopeuteen ole erityisesti panostettu. Toimii, jos on kärjessä, mutta huonommin, jos pitäisi ohittaa joku.

Pienet tallit eivät pärjää downforcen määrässä, joten niiden on yritettävä kompensoida suoranopeudella. Sinänsä ihan virkistävää, että asiaan yleensä on erilaisia lähestymistapoja (vaikka se esim. Kimin Lotuksen kohdalla aiheuttaakin tuskaa faneille).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun "kylmä totuus" on se, että tuo peittely kuuluu lajiin. Jos pelkällä nopeudella mentäis, niin miksei olis pelkät aika-ajot vain, ajeltais rataa ympäri vähä niinku rallin tyyliin. Säästyttäis "peittelyiltä".
Peittely on kielletty.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Marussian nopeudelle löytynee jokin selitys. Imuapu tai myöhäinen jarrutus tms. Silti, Red Bull on jo vuosia ollut nopea nimenomaan kaarteissa, eikä suoranopeuteen ole erityisesti panostettu. Toimii, jos on kärjessä, mutta huonommin, jos pitäisi ohittaa joku.

Pienet tallit eivät pärjää downforcen määrässä, joten niiden on yritettävä kompensoida suoranopeudella. Sinänsä ihan virkistävää, että asiaan yleensä on erilaisia lähestymistapoja (vaikka se esim. Kimin Lotuksen kohdalla aiheuttaakin tuskaa faneille).
Kirjoitat tässä kohtaa asiaakin, kyllähän nimenomaan Red Bullin downforce ja kaarrenopeusominaisuudet ovat sarjan kärkeä kun taas häntäpään tallit ottavat mutkissa reilusti takkiin.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Voi olla vaikea mennä Red Bullin heittämällä ohi Marussiasta DRS:n avullakaan jos noista Barcelonan testien parhaista suoranopeuksista voi jotain johtopäätöksiä vetää, eroa on kuulemma karkeasti yhden DRS:n verran.
Ei siitä suoranopeudesta paljon apua ole jos se Marussia edelleen kiihtyy suoraa edeltävästä mutkasta puolen sekuntia hiljempaa kuin RB...täähän oli edesmenneen Minardi-tallin erikoisalaa oikein vetää matalilla siivillä ja huippunopeuksissa topviiteen.

(webslave)

Ohitusten vähäisyys oli F1:n eniten valitettu ongelma
Jaa, muistaakseni 2000-luvun alussa Mosley oli asiaa tutkinut ja fanien mielestä ohitusten laatu oli tärkeämpää kuin määrä. Mum miälestä FIAn tapa on tarkoituksenmukainen jos niiden ainoa tarkoitus on saada aikaan paljon ohituksia, mutta äksönistä se autojen vähenevä kanssakäyminen ennemminkin verottaa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Peittely on kielletty.
no voi v.. onko trollailu eräille henkilöille tällä foorumilla erityisoikeus?
edit: vai oletko vain vähä-älyinen / ns. "hidas"? (modelle: ei, en väitä vähä-älyiseksi, kysyn vain mielenkiinnosta)

edit2: Jos nyt herra/rouva webslave luki lainaamani tekstin, mutta ei jostain syystä ymmärtänyt sanomaani, niin selvennänpäs:
f1-kisassa ei mielestäni todellakaan ole kyse siitä pelkästään onko nopein. Pitää olla myös pelisilmää blokkailuun ja ohitteluun. Tietenkin sääntöjen mukaisesti. Peitellä todellakin saa, sääntöjen sallimissa rajoissa. Sinä nyt tahdoit väkisin trollailla ja tulkita sen sääntöjen vastaiseksi peittellyksi. Jos ei mitään sais tehä, nii eihä se olis ku vinkata, et "hei kaveri päästäkkö ohi". Mielestäni sulle vois heittää jo jonkin sortin varotusta pikkuhiljaa. Puutut aina tyhjänpäiväsiin yksityiskohtiin. Trollailet ja nussit pilkkua. -ttu mitä paskaa, mut näillä eväillä mennään, ku kukaan ei puutu asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
WebSlave on kyllä mielenkiintonen tapaus. Olis kiva tavata tyyppi livenä :alppu:

PS: tosin en kyllä tiedä kuinka kauan kestäisin :D ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei siitä suoranopeudesta paljon apua ole jos se Marussia edelleen kiihtyy suoraa edeltävästä mutkasta puolen sekuntia hiljempaa kuin RB...täähän oli edesmenneen Minardi-tallin erikoisalaa oikein vetää matalilla siivillä ja huippunopeuksissa topviiteen.
Eihän siitä "apua" olekaan, siksi Marussia on hännänhuippujen joukossa eikä ohittelemassa Red Bulleja. Mutta jos pienet tallit eivät panostaisi edes suoranopeuteen (kun downforceen ei riitä resurssit), niin kierrosajat olisivat vielä heikompia. Pienet siivet ovat kompromissi kierrosaikojen vuoksi (plus suoranopeus tietysti mahdollistaa ohitukset kisassa, jos siihen yleensä tarjoutuu mahdollisuus. Ei Red Bullien, mutta ehkä Toro Rossojen suhteen).
Jaa, muistaakseni 2000-luvun alussa Mosley oli asiaa tutkinut ja fanien mielestä ohitusten laatu oli tärkeämpää kuin määrä.
Mihin viittaat? FIA järjesti pari tutkimusta, jossa laajasti kyseltiin f1-fanien mielipiteitä. Vastasin molempiin, enkä muista, että ohitusten laadusta olisi kyselty mitään, määrästä kyllä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Eihän siitä "apua" olekaan, siksi Marussia on hännänhuippujen joukossa eikä ohittelemassa Red Bulleja. Mutta jos pienet tallit eivät panostaisi edes suoranopeuteen (kun downforceen ei riitä resurssit), niin kierrosajat olisivat vielä heikompia. Pienet siivet ovat kompromissi kierrosaikojen vuoksi (plus suoranopeus tietysti mahdollistaa ohitukset kisassa, jos siihen yleensä tarjoutuu mahdollisuus. Ei Red Bullien, mutta ehkä Toro Rossojen suhteen).
Tuskin ne pienet tallit suoranopeuteen mitenkään panostavat. Sattuvat vaan kulkemaan suorilla nopeammin, kun ei ole tarpeeksi downforcea.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
edit2: Jos nyt herra/rouva webslave luki lainaamani tekstin, mutta ei jostain syystä ymmärtänyt sanomaani, niin selvennänpäs:
f1-kisassa ei mielestäni todellakaan ole kyse siitä pelkästään onko nopein. Pitää olla myös pelisilmää blokkailuun ja ohitteluun. Tietenkin sääntöjen mukaisesti. Peitellä todellakin saa, sääntöjen sallimissa rajoissa. Sinä nyt tahdoit väkisin trollailla ja tulkita sen sääntöjen vastaiseksi peittellyksi. Jos ei mitään sais tehä, nii eihä se olis ku vinkata, et "hei kaveri päästäkkö ohi".
"Sääntöjen mukaisesti" nopeampi auto pitää päästää suosiolla ohi, eikä sitä saa estellä. Todellisuus on toki hieman toisenlainen, eikä tuota sääntökohtaa toteuteta kirjaimellisesti. Schumacherin Monzan peittelyiden takia vielä selvennettiin, ettei ajolinjalle palaaminen ole sallittua, jos siltä on kerran sisälinjan peittääkseen poistunut. Se aika vahvasti kieltää peittelyn. Peittelyllä siis ymmärrän tarkoituksellisen toisen ajolinjalle ajamisen.

Edelläajava voi "peittää" yhden valitsemansa ajolinjan, mutta ei muita. Edelläajava ei saa tulla takana ajavan eteen, siis "peitellä".

Tuo tietenkin koskee lähinnä jarrutusalueita. Mutkissa edelläajava saa ajaa nopeinta ajolinjaa, eikä sitä lasketa peittelyksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuskin ne pienet tallit suoranopeuteen mitenkään panostavat. Sattuvat vaan kulkemaan suorilla nopeammin, kun ei ole tarpeeksi downforcea.
Eivät osaa rakentaa tehokkaita autoja, siksi ovat nopeita suorilla. Jos säännöt sallisivat siiven lisäämisen vapaasti, pikkutallit tekisivät niin kierrosaikojen parantamiseksi. Ja silloin huipputallit olisivatkin nopeimpia suorilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuskin ne pienet tallit suoranopeuteen mitenkään panostavat. Sattuvat vaan kulkemaan suorilla nopeammin, kun ei ole tarpeeksi downforcea.
Väitän, että pienemmillä siivillä ajaminen on ihan tietoinen valinta. Mutkissa ei pärjätä, joten sitä kompensoidaan suoranopeudella. Vaihtoehto kun on se, ettei pärjätä kummassakaan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Väitän, että pienemmillä siivillä ajaminen on ihan tietoinen valinta. Mutkissa ei pärjätä, joten sitä kompensoidaan suoranopeudella. Vaihtoehto kun on se, ettei pärjätä kummassakaan.
Tähän komppailen.
 

Mestarismies

Well-known member
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
208
Melkosta saivartelua^ Sanon vaan sen että nyt kun P-Korea on perunut hyökkäämättömyyssopimuksen E-Koreaan. Noinkohan käy niin että Korean gp perutaan tältä vuodelta?
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Melkosta saivartelua^ Sanon vaan sen että nyt kun P-Korea on perunut hyökkäämättömyyssopimuksen E-Koreaan. Noinkohan käy niin että Korean gp perutaan tältä vuodelta?
Pahrainissakin kun viime vuonna ajeltiin, niin ilman sotatilaa tuskin jättävät kisaamatta. Force Indialta ei kaikki työntekijät uskaltaneet paikalle tosin. Koreoiden yhdistyminen olis kyllä näkemisen arvoinen juttu.
 
Ylös