Formula 1 - 2013 - Australia - Kisa - Jälkilöylyt

carbonara

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
432
Niinpä. Jotkut vaan "odottavat" Kimin tahdin suhteessa muihin paranevan, koska vain toivovat niin käyvän. Itse pidän todennäköisempänä/realistisempana, että Kimi joutuu seuraavissa tiukemmille, kuin Melbournen kisassa. Eli eiköhän ne muutkin huiput saa homman toimimaan voittojen arvoisesti.
Näin tuo saattaa hyvinkin tulla menemään.
Tätähän Kimi itsekin hieman pelkäsi haastattelussa, muilla huipputalleilla kun on niin huimasti isommat budjetit ja sitä kautta reusrssit kehitystyöhön kauden mittaan.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Ihan turhaa faktoja kertoa tässä Kimi-huumassa. Niin moni on sokeutunut jo. :D
Onhan se hyvä että täällä on myös teitä jotka vähän katsotte meidän sokeutuneiden perään. Ettei törmäillä seiniin, telota itseämme ja sitä rataa.

Ei kai täällä kukaan ole väittänytkään että Kimi nyt voittaisi Australian tyyliin kaikki alkukauden kilpailut ja karkaisi mestaruustaistossa heti alussa. Tämä toki olisi melkoista nannaa, mutta realistisempaa lienee olettaa että ainakin Ferrari ja Red Bull nousevat nopeasti haastamaan voitoista. Rengaskulutusvoimasuhteiden pysyessä Melbournen kaltaisina en näe mitään syytä miksei Kimi kuitenkin voisi voittaa vielä lisää voittoja.

Ns. isot tiimit tuovat suurempia päivityksiä perinteisesti vasta Euroopan kauden alkaessa joten nimenomaan alkukaudesta Kimillä on mahdollisuus iskeä MM-taistelua ajatellen. Viime kaudella kärsittiin alkukankeudesta, tänä vuonna tilanne on eri. Viime kaudellakin Lotus säilyi sangen kilpailukykyisenä kauden loppuun saakka, joten jos alkukausi nyt natsaa kohdalleen niin kaikki on mahdollista.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Niinpä. Jotkut vaan "odottavat" Kimin tahdin suhteessa muihin paranevan, koska vain toivovat niin käyvän. Itse pidän todennäköisempänä/realistisempana, että Kimi joutuu seuraavissa tiukemmille, kuin Melbournen kisassa. Eli eiköhän ne muutkin huiput saa homman toimimaan voittojen arvoisesti.
Muut pelasi rengastaktiikan varman päälle, mutta Lotus näytti että sen voi tehdä paremminkin. Eiköhän Lotus aika nopeasti menetä edun vähemmistä stopeista. Kimi taisi päästä vähän puskista nousemaan, kun 3 stopin miehet tarkkaili toisiaan. Yksi stoppi vähempi tarkoittaa, että jossain vaiheessa meno on hidasta muihin verrattuna. Varsinkin ekalla stintillähän tuo näkyi, kun Kimi puristi väkisin lisäkierroksia plakkariin että taktiikka saatiin toimimaan. Veikkaan, ettei näyttänyt voittajavalinnalta monenkaan mielestä siinä vaiheessa :)

Parempi kisavauhti voi säilyä mutta kyllä Ferrari ja Red Bull selvittää pikavauhtia miten niiden autolla saadaan rengas kestämään. Stoppi maksaa sen ~25s eikä sitä ihan helposti kiinni ajeta. Samalla tulee vielä riskiä trafiikkiin joutumisesta, joten kärkitalleilla ei ole varaa stoppailla useammin kuin mid-pack.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Yksi stoppi vähempi tarkoittaa, että jossain vaiheessa meno on hidasta muihin verrattuna. Varsinkin ekalla stintillähän tuo näkyi, kun Kimi puristi väkisin lisäkierroksia plakkariin että taktiikka saatiin toimimaan. Veikkaan, ettei näyttänyt voittajavalinnalta monenkaan mielestä siinä vaiheessa :)
Lotuksen puolelta väittivät, että olisivat helposti pidemmänki stintin voineet vetää alkuun, jolloin seuraavat stintit olisivat olleet vieläkin helpompia.

edit:
– Ero renkaiden kanssa ratkaisi tämän kisan. Saimme niistä paljon enemmän kierroksia ja Kimi olisi voinut mennä alussa superpehmeilläkin paljon pidemmälle. Ei meillä ollut mitään vaikeuksia saada niitäkin kestämään, kun muilla tuntui menevän sormi suuhun. TS.fi
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Saamani tiedon mukaan, mistään hurjastelusta ei ollut kyse. Nopein kierros tuli 'pintakaasulla' kun auto oli kevyt ja Kimi varmistelemassa voittoa.
Aluksi ajattelin, että bullshit ku Kimi väitti että karisti Alonsoa sillä kierroksella. Mutta ehkä se pitää paikkansa. Livenä jotenkin tuli vaikutelma, et ero oli jo revennyt mutta itseasiassa se oli pienimmillään kierroksen 54 jälkeen. Kimi ajoi kisan nopeimman kierroksella 56, joten kaipa siellä on melko pieni ero ollut pitboardilla näkyvissä kierroksen 56 alussa :thumbup:

Tuolta hyvät graafit kisasta, jos joku ei sivua seuraa:
http://www.f1fanatic.co.uk/2013/03/17/2013-australian-grand-prix-lap-times-fastest-laps/
http://www.f1fanatic.co.uk/2013/03/17/2013-australian-grand-prix-lap-charts/

Saitti julkaisee nuo kisaa seuraavana päivänä.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Niinpä. Jotkut vaan "odottavat" Kimin tahdin suhteessa muihin paranevan, koska vain toivovat niin käyvän. Itse pidän todennäköisempänä/realistisempana, että Kimi joutuu seuraavissa tiukemmille, kuin Melbournen kisassa. Eli eiköhän ne muutkin huiput saa homman toimimaan voittojen arvoisesti.
Riippuu ihan täysin siitä mistä etumatka Melbournessa johtui. Jos johtui siitä Lotus onnistui viikonlopun aikana jostain syystä oppimaan renkaat paremmin, voi etumatka olla mennyttä jo seuraavaan kisaan mennessä. Toisaalta jos johtui siitä, että Lotuksen auto on vain niin paljon iisimpi renkaille, ei etu häviä paljoakaan vielä moneen kisaan koska auton kehittäminen vie aikaa myös huipputalleilta. Toki ei voi myöskään varmasti tietää miten erilaiset rataolosuhteet ja -profiili vaikuttavat Lotuksen ja muiden tallien suorituskykyyn.

Joka tapauksessa on selvää että Lotuksella on jonkinlainen etu muihin nähden. Kysymys kuuluu lähinnä että kuinka iso ja mistä johtuu.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Oli muuten kiinnostavaa huomata tuossa Maldonadon ulosajossa miten nopeasti se auto pysähtyi vaikka oli soraa asvaltin sijaan. Ei se sora mitenkään turvallisuutta vaarantanut vaikka moni sitä hokeekin.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Oli muuten kiinnostavaa huomata tuossa Maldonadon ulosajossa miten nopeasti se auto pysähtyi vaikka oli soraa asvaltin sijaan. Ei se sora mitenkään turvallisuutta vaarantanut vaikka moni sitä hokeekin.
Niin, muttako ne autot tuppaa jäämään siihen mutkaan. Seuraava mällää kylkeen tai yleensä se on turva-auton tultava radalle. On tästä kai jo ihan tarpeeksi jauhettu tuolla oikeammissa ketjuissaki. Jaksa kaikkea uudelleen selittää. Olen kyllä sitä mieltä, että soraa pitäisi käyttää aina kun se on mahdollista. Ei kuitenkaan sellaisiin mutkiin, joissa ulosalon jälkeen onkin pakko turva-auton tulla radalle siksi aikaa, kun auto poimitaan pois soralta.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Lupaavintahan tuossa oli se, ettei Kimi joutunut ottamaan kaikkea irti renkaista tuollakaan taktiikalla, mikä tarkoittaa hyvää vauhdin kannalta. Esim ekalla setillä vauhti oli tosi hyvää, tokalla alkoi vähän hitaammin suhteessa muihin, mutta sepäs olikin sitten ymmärrettävää, kun siinä vaiheessa alettiin säästämään rengasta. Mutta viikon päästä taas vähän viisaampia voimasuhteista, huono se Lotus ei ainakaan ole. Ferrari ehkä kuitenkin vahvin kokonaisuus, kun 2 autoa kärkitaistelussa. Eiköhän Punahärkäkin saa kisavauhtia eteenpäin, lyhyttä nopeuttahan löytyi.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Joka tapauksessa on selvää että Lotuksella on jonkinlainen etu muihin nähden. Kysymys kuuluu lähinnä että kuinka iso ja mistä johtuu.
Lotuksella on se etu, että sillä sattuu olemaan pari hyvää kuljettajaa.
Toinen on hemmetin hyvä raa'assa nopeudessa ja toisella on vauhtia ja pelisilmää kilpailussa.
Myöskään Lotuksen suunnittelijat eivät ole pahasti hakoteillä. Vaikka olisi kuinka hyvät kuljettajat, niin esim. nyky Williamsilla ei olisi mitään mahdollisuuksia voittoon.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Niinpä. Jotkut vaan "odottavat" Kimin tahdin suhteessa muihin paranevan, koska vain toivovat niin käyvän. Itse pidän todennäköisempänä/realistisempana, että Kimi joutuu seuraavissa tiukemmille, kuin Melbournen kisassa. Eli eiköhän ne muutkin huiput saa homman toimimaan voittojen arvoisesti.
Tähän on kyllä syyä varautua. Harvoin asiat vain menevät F1:ssä niinkuin ennalta odotetaan. Toki muilla talleilla on aikaa reagoida hyvin rajallisesti ennen Malesiaa mutta kyse saattaa olla hyvinkin yksinkertaisista asiosta, jotka saadaan kohdalleen jo seuraavan Perjantai testeissä.

Joka tapauksessa hieno alku Kimiltä ja Lotukselta. Vielä kun saadaan Grossu mukaan kisaan viemään pisteitä muilta (mielellään ei Kimiltä :D) niin pullat ovat hyvin uunissa.

Oletettavasti Lotus jää jonkin verran kauden aikana kehitystahdissa isommille talleille, joten nyt pitäisi iskeä ja takoa kun rauta on kuumaa...
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Niin, muttako ne autot tuppaa jäämään siihen mutkaan.
Joka on ihan hyvä... Milloinhan FIA vaatii Jyväskylään avohakkuut reitille? Ja kannot pitää viedä samalla kertaa :idea:

Seuraava mällää kylkeen tai yleensä se on turva-auton tultava radalle.
Tuota seuraavaa ei tule kuin extreme-olosuhteissa, joilloin se kasa voi ihan yhtä hyvin syntyä asvaltille. Esim. Interlagosin kolarisuma joku kausi sitten S:n jälkeen oli parkkipaikalla. Suzukassa ja Melbournessa on selvitty aika usein ilman turva-autoa, vaikka autoja on poisteltu hiekalta.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Turun Sanomia lueskellessani joku varikolta arvioi että kuumassa Red Bull voi olla todella kova luu. Nythän Salo ja kumppanit keskittyvät vain siihen että Kimin suoritus olenaisesti paranisi Malesiassa, voi hyvinkin olla että muilla se paranee enemmän.

Mutta mikäs siinä, pääasia että tulee jänniä kisoja. :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Hyvää spekulointia. Jos tässä kuitenkin kävisi niin, että Kimi voittaisi Malesian vielä enemmän pystyyn, niin sitten alkaa toiveet täälläkin heräilemään jopa mestaruudesta.

Tämä siksi, että mielestäni Sepangin rata edustaa monessa suhteessa useiden ns. Tilke-ratojen luonnetta pitkine kirraavine mutkineen. Stop & Go-ratoja lukuunottamatta(mm. valencia, singapore).

Menestys Barcelonassa taasen ei mielestäni kerro enää mitään voimasuhteista, kuten Maldonado viime vuonna osoitti.
 

harzi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2012
Viestit
189
Onhan tuossa sekin että sen lisäksi että Lotus on hellä renkaille myös Kimin ajotyyli on niille hellä. Viime kaudella kärsi hiukan tästä ajotyylistä kun ei meinannut saada renkaita oikeaan lämpötilaan ja Grosjean vaikutti nopeammalta. Tämän kauden renkaat ovat ilmeisesti kuitenkin Kimille paremmat.
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Onko Lotus testannut kuumissa olosuhteissa renkaiden kestävyyttä tämän kauden autolla? Ei. Siksi se on Lotuksellekin kysymysmerkki.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Oli muuten kiinnostavaa huomata tuossa Maldonadon ulosajossa miten nopeasti se auto pysähtyi vaikka oli soraa asvaltin sijaan.
Siis oliko täsä jotain poikkeuksellista? Eikö se ole itsestäänselvyys että vauhti hidastuu paremmin soralla kuin asfaltilla.
 
Ylös