Formula 1 - 2013 - Malesia - Kisa - Live-seuranta

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Siitä kun FIA näki, että Alonso ei tullutkaan varikolle oli ulosajoon vain lähtösuoran mitta. Liian lyhyt aika reagoida.
Tämä.
Ei kai kukaan tervejärkinen kuvitellut, että alonso voisi jatkaa kilpailua rikkinäisellä siivellä. Edes minä en voi uskoa, että luokaton tuomaristo olisi antanut alonson jatkaa, vaan olisivat liputtaneet hänet varikolle viimeistään kierroksella kaksi kun oviedon samurai ei itse ymmärtänyt sinne ajaa. On melkoinen turvallisuus riski antaa jonkun jatkaa kilpailua noin pahasti kärsineellä autolla, etenkin kilpailun alkukierroksilla, kun koko pakka on vielä enimmäkseen kasassa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Vajaa kierros. Onko se sitten kovinkin paljon aikaa?
On alle kierroksen aikana ennenkin onnistuttu liputtamaan autoja joista roikkuu osia.

Tämä oli kyllä selvä tapaus johon olisi pitänyt puuttua lipulla välittömästi kun huomattiin että kuski ei tule varikolle. Pitkillä suorilla vedetään siis yli 300 lasissa jossa vauhdissa kaikki irtoaa mikä ei ole kiinni...

Tosin siipiä irtoaa joka kisassa joissa useassa mennään hiljaa joten näytää ettei mitään tehdä ennenkuin tuollainen linkoutuu perässä tulevan päälle.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Niin eli Webber on ykköskuljettaja? Faktojen tsekkaus olisi paikallaan. RB antoi Sebille käskyn olla ohittamatta Webberiä, mutta RB:llä kaikki tehdään Sebin hyväksi niinkö?
Tähän täytyy yhtyä. Itse luulin, että Webber järjestetään Vettelin taakse. Näin ei tapahtunut...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
No joo tokihan niillä olis pitänyt olla lippu valmiina eikä olettaa Alonson tulevan varikolle, mutta ulosajoa sillä tuskin olisi vältetty.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Siitä kun FIA näki, että Alonso ei tullutkaan varikolle oli ulosajoon vain lähtösuoran mitta. Liian lyhyt aika reagoida.
Juu seurasivat spektaakkelia kun olisi pitänyt katsoa että hemmo kaartaa varikolle. Ferrari/Johto kuvittelili että ajetaan 5 kierosta noin....
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tämä oli kyllä selvä tapaus johon olisi pitänyt puuttua lipulla välittömästi kun huomattiin että kuski ei tule varikolle. Pitkillä suorilla vedetään siis yli 300 lasissa jossa vauhdissa kaikki irtoaa mikä ei ole kiinni...
Niin siinä oli tosiaan sen pääsuoran verran aikaa.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Mutta jos päälippupiste oli lähtösuoralla niin sitten ei ollut paljon aikaa.
Hmm.
Eletään vuotta 2013 ja tuomaristolla ei ole alle 10sek mahdollisuutta kertoa kuljettajalle että nyt pois radalta kun auto on vaarallisessa kunnossa? :confused:

Ei sitten kaiketi tiimilläkään ollut mahdollisuutta kertoa Alonsolle, että auto on liian rikki, varikolle heti kun mahdollista.

Eikä kaiketi myöskään Alonsolla itsellään ollut tuntumaa autosta, että tällä härvelillä ei voi jatkaa ellei sitä korjata.

Aika omituista.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
On alle kierroksen aikana ennenkin onnistuttu liputtamaan autoja joista roikkuu osia.

Tämä oli kyllä selvä tapaus johon olisi pitänyt puuttua lipulla välittömästi kun huomattiin että kuski ei tule varikolle...
Tuossa ei sitä aikaa ollut kuin suoran verran siitä kun huomattiin ettei tule varikolle. Veikkaan että kaikki ajatteli Alonson tosiaan tulevan varikolle heti kierroksen lopussa ja sitten olikin jo myöhäistä ja reagoinnin tilanteeseen hoiti etusiipi. Hiukan muuten näytti siltä, että Webberin auton aiheuttamat ilmavirrat saattoivat auttaa Alonson etusiipeä irtoamaan :doubtful:.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hmm.
Eletään vuotta 2013 ja tuomaristolla ei ole alle 10sek mahdollisuutta kertoa kuljettajalle että nyt pois radalta kun auto on vaarallisessa kunnossa? :confused:

Ei sitten kaiketi tiimilläkään ollut mahdollisuutta kertoa Alonsolle, että auto on liian rikki, varikolle heti kun mahdollista.

Eikä kaiketi myöskään Alonsolla itsellään ollut tuntumaa autosta, että tällä härvelillä ei voi jatkaa ellei sitä korjata.

Aika omituista.
Entä sitten jos olisivat kertoneet Alonsolle? Auto olisi silti hajonnut pääsuoran päähän.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Tuossa ei sitä aikaa ollut kuin suoran verran siitä kun huomattiin ettei tule varikolle. Veikkaan että kaikki ajatteli Alonson tosiaan tulevan varikolle heti kierroksen lopussa ja sitten olikin jo myöhäistä ja reagoinnin tilanteeseen hoiti etusiipi. Hiukan muuten näytti siltä, että Webberin auton aiheuttamat ilmavirrat saattoivat auttaa Alonson etusiipeä irtoamaan :doubtful:.
Voi kai periaatteessa ollakin. Kuuluvat (virtaukset) kovavauhtiseen kilpa-ajoon.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Hmm.
Eletään vuotta 2013 ja tuomaristolla ei ole alle 10sek mahdollisuutta kertoa kuljettajalle että nyt pois radalta kun auto on vaarallisessa kunnossa? :confused:

Ei sitten kaiketi tiimilläkään ollut mahdollisuutta kertoa Alonsolle, että auto on liian rikki, varikolle heti kun mahdollista.

Eikä kaiketi myöskään Alonsolla itsellään ollut tuntumaa autosta, että tällä härvelillä ei voi jatkaa ellei sitä korjata.

Aika omituista.
Kun katselee ajajan näkökulmasta auto, siipeä ei kyllä paljoa näy. Vauhdillisestihan Alonso oli yllättävänkin hyvä, joten sen perusteella jatkaminen oli mahdollista. Virheen teki Ferrarin varikkomuurin henkilöstö, joka ei kutsunut sisään Alonsoa. Itsekin syytin Alonsoa vielä iltapäivällä, mutta kun nyt katsoo noita ohjaamokuvia..
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tämä.
Ei kai kukaan tervejärkinen kuvitellut, että alonso voisi jatkaa kilpailua rikkinäisellä siivellä. Edes minä en voi uskoa, että luokaton tuomaristo olisi antanut alonson jatkaa, vaan olisivat liputtaneet hänet varikolle viimeistään kierroksella kaksi kun oviedon samurai ei itse ymmärtänyt sinne ajaa. On melkoinen turvallisuus riski antaa jonkun jatkaa kilpailua noin pahasti kärsineellä autolla, etenkin kilpailun alkukierroksilla, kun koko pakka on vielä enimmäkseen kasassa.
Ja juuri tästä syystä FIA:n tulisi antaa tuntuva rangaistus Ferrarille. Jos varikolla saa rangaistuksen liian aikaisesta päästämisestä, joka ei nyt yleensä vaaranna ainakaan suuresti, niin tämä oli edesvastuutonta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA ei kaiketi vastaa yksittäisten kilpailuiden tuomaroinnista. Kisatuomaristo tekee ratkaisut rangaistuksista ja liputuksista. Ja kyllä tuomaristolla olisi ollut kovinkin paljon aikaa liputtaa vaarallinen Alonso pois radalta kun näki miten pahasti siipi on vaurioitunut.
Kisan tuomaristo on FIA:n nimittämä, sama kokoonpanoltaan kisoittain vaihteleva poppoo tuomareita hoitaa homman kaikissa kisoissa (+ vaihtuva ex-kuski). Lisäksi tuo hajonneen auton liputtamispäätös taitaa tulla Charlie Whitingilta, eli FIA:n nimittämältä Race Directorilta.
Eiköhän tuomaristo luullut Alonson kurvaavan varikolle.
Jokseenkin kaikki luulivat, FIA:lla ei ollut syytä olettaa muuta.
On alle kierroksen aikana ennenkin onnistuttu liputtamaan autoja joista roikkuu osia.
Onko? Minun muistini mukaan FIA on ollut varsin hidas reagoimaan näihin. Kimin pakoputkiongelmaan Ranskassa 2008 ei reagoitu lainkaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tuossa ei sitä aikaa ollut kuin suoran verran siitä kun huomattiin ettei tule varikolle. Veikkaan että kaikki ajatteli Alonson tosiaan tulevan varikolle heti kierroksen lopussa ja sitten olikin jo myöhäistä ja reagoinnin tilanteeseen hoiti etusiipi. Hiukan muuten näytti siltä, että Webberin auton aiheuttamat ilmavirrat saattoivat auttaa Alonson etusiipeä irtoamaan :doubtful:.
En kiistä että noi päätökset on vaikeita mutta vastaava jossain Monzassa on tosivaarallista kuskille itselleenkin.

Ne lippumiehet on kyllä siellä juuri näiden tapausten varalta ja homma ei toiminut. Tilanne nähtiin eikä valmistauduttu mitä voi tapahtua jos joku Tiimi ei tomi niinkuin pitäisi.

Kyllähän vaurioituneilla siivillä tullaan varikolle melkeen joka kisassa mutta tämä tilanne oli aivan toinen.


Ferrarin vauhti kyllä ihmetytti siinä vaiheessa mutta eihän se edes vastannut lajin sääntöjä siipien maavaran ja asennon osalta...
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Entä sitten jos olisivat kertoneet Alonsolle? Auto olisi silti hajonnut pääsuoran päähän.

Siis täh? :confused:

Alonso törttöili ensimmäisen kierroksen alussa etusiipensä ja sen siiven kunto oli nähtävissä ihan tänne kotisohvalle asti. Eihän Alonson auto olisi pääsuoran päähän hajonnut, jos olisi heti määrätty varikolle nokkapalan vaihtoon, tai jos olisi itse tajunnut että pakko pysähtyä.

Voihan toki olla joitain muita syitä, joista sinä olet tietoinen ja minä en, että auto olisi jokatapauksessa hajonnut pääsuoran päähän.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Kun katselee ajajan näkökulmasta auto, siipeä ei kyllä paljoa näy. Vauhdillisestihan Alonso oli yllättävänkin hyvä, joten sen perusteella jatkaminen oli mahdollista. Virheen teki Ferrarin varikkomuurin henkilöstö, joka ei kutsunut sisään Alonsoa. Itsekin syytin Alonsoa vielä iltapäivällä, mutta kun nyt katsoo noita ohjaamokuvia..
Joo, ei kuljettaja taida nähdä etusiipeä eikä paljon muutakaan osaa autossa. Mutta eikö huipputasolla olevan kuljettajan pitäisi tuntea auton käytöksessä jotain erikoista jos noin pahaa damagea tulee? Ja vielä lisäksi tiimi näkee kuvista että etusiipi roikkuu niin pahasti, että se ei tule pysymään paikallaan montaa aikaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Joo, ei kuljettaja taida nähdä etusiipeä eikä paljon muutakaan osaa autossa. Mutta eikö huipputasolla olevan kuljettajan pitäisi tuntea auton käytöksessä jotain erikoista jos noin pahaa damagea tulee?
Lie vaikeampaa yhden kierroksen aikana tuollaisessa kelissä. Varmaan oli mielessä ettei paha jos jää +3sek/kierros Vettelille, ja pääsee renkaat vaihtamaan 3-4 kiekan jälkeen, häviää vähemmän kuin kahdessa stopissa muutaman kiekan välein. Riski kostautui.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Lie vaikeampaa yhden kierroksen aikana tuollaisessa kelissä.
Ja kyllähän kuljettajat adrenaliinipäissään erityisesti kisan alussa ovat valmiita isoihinkin riskeihin, mutta tiimin pitäisi tuoda se esille niin, että viesti menee varmasti perille.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Oliko Alonson ja muurin välillä mitään radioliikennettä ekalla kierroksella? Kuski kun ei näe, vaikka siellä olisi tikkarimies
 

harzi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2012
Viestit
189
Tosi harvoinhan noita varikolle liputetaan. Itse en muista nähneeni k.o. lippua koskaan. Musta lippu missä on oranssi pallo? Mahdollistahan se liputtaminen on. Jostakin syystä kilpailun tuomaristo on vaan niin käsittämättömän hidas ja kankea organisaatio.
 
Ylös