Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / KESÄKAUSI 2013

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Liittynyt
14.9.2003
Viestit
14061
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Tylyä kertomaa, mutta täysin totta. Ja pätee muuhunkin netinkäyttöön, eikä ainoastaan sosiaaliseen mediaan:

Aikuiset pilasivat sosiaalisen median

Ensi kuussa tulee kuluneeksi viisi vuotta siitä kun loin poliisiprofiilin IRC-Galleriaan. Vaikka jo tuolloin Facebook oli olemassa ja sosiaalista mediaa käyttivät myös aikuiset, tapahtui selkeämpi rynnistäminen sosiaaliseen mediaan aikuisten osalta vasta hieman myöhemmin. Olisi voinut luulla, että aikuiset olisivat tuoneet mukanaan asiallisen argumentoinnin ja kiusaamisesta vapaamman keskustelun, mutta toisin kävi: aikuiset toivat mukanaan vastakkainasettelun ja pöyristelyn.

Nettipoliisitoiminta alkoi spontaanisti ilman suurempaa ennakkosuunnittelua ja otti hetken aikaa, ennen kuin nuoret hyväksyivät poliisin osaksi IRC-Galleriaa. Totta kai mukaan mahtui suunsoittoa poliisia kohtaan, mutta se kohdistui enemmän poliisiin yleisesti, kuin persoonaani. Nuoremman väen kanssa sai aikaan hyvää keskustelua ja sitä käytiin rennoin sanankääntein: asiasta keskusteltiin enimmäkseen argumentein, eikä kanssakeskustelijan taustalla ollut niin suurta merkitystä kuin nykyään. Toki ”olkiukkoja” nähtiin myös tuolloin, mutta määrätietoinen vastakkainasettelu ja asioiden teennäiseltä tuntuva pöyristely oli erittäin harvinaista. Erityisesti mieleeni ovat jääneet keskustelut misantropia- ja anarkismiyhteisöissä, jotka opettivat myös itselleni paljon nuorista ja somekulttuurista.

Kun ajatellaan sosiaaliseen mediaan liittyvää valistusta, koetaan se monesti vain lapsia koskevaksi asiaksi. Oikeasti valistuksen tarpeessa ovat vähintään yhtä paljon aikuiset. Aikuiset joutuvat esimerkiksi päivittäin petosten uhreiksi ja kiusaamisen osalta Helsingin nettipoliisin tilastot kääntyivät jo 2011 siihen suuntaan, että suurempi osa kiusaamistapauksista kosketti täysi-ikäisiä henkilöitä. Toki nuoretkin kiusaavat edelleen, mutta Helsingin nettipoliisia työllistäjä sosiaalisessa mediassa enemmän aikuisten murheet. Kiusaamistapausten osalta tuntuu, että aikuiset ovat herkkänahkaisempia ja ilmoituskynnys on alhaisempi, koska ilmoituksia tehdään asioista, jotka lähtökohtaisesti luulisi aikuisen ihmisen hoitavan itse puhumalla. Jos joku arvostelee sinua kriittisesti tai olet itse lähtenyt mukaan väittelyyn, joka menee suunsoitoksi puolin toisin, ei poliisi ehkä ole oikea tahoa hakea apua. Uhkauksia ei kenenkään tule sietää, mutta kovasanainen molemminpuolinen väittely ei ole lähtökohtaisesti poliisiasia. Oman mausteensa sosiaalisen median ongelmiin tuovat reaalimaailman tapaan päihteet ja mielenterveysongelmat. Eroja on myös eri sosiaalisen median palveluiden kesken.

Nykyään sosiaalinen media on täynnä aikuisten pöyristelyä, provosointia, vastakkainasettelua ja tahallista väärintulkintaa, riippumatta siitä tietääkö kirjoittaja asiasta puoliakaan tai miten asiat ovat menneet todellisuudessa. Sama sosiaalisen median keskustelukulttuuri tuntuu olevan valloillaan myös politiikassa. Vaikka kuinka väännetään asiaa rautalangasta, tuntuu rautalanka tärähtävän jousen lailla suoraksi kuulijan päässä ja omanväriset lasit pysyvät tiukasti silmillä. Ei ole väliä mitä sanotaan, vaan kuka sanoo. Tärkeämpää on itsensä tai asiansa esille tuominen, kuin totuus. Aatekaveria puolustetaan riippumatta siitä kuinka älyvapaa kirjoitus hänen näppäimistöltään päätyi sosiaaliseen mediaan. Poliittinen keskustelu on muutoinkin melko onnettomalla tasolla sosiaalisessa mediassa, koska etenkin vasemman ja oikean puolen innokkaimmilla äänenkannattajilla on toiminta ala-astetasoa: tehdään kiusaamisryhmiä, loukataan, lällätellään, uhataan ja puhutaan monesti kaikesta muusta kuin itse asiasta.

Kirjoitukseni on tahallisesti provokatiivinen ja yleistävä, koska suurin osa kansalaisista käyttäytyy asiallisesti sosiaalisessa mediassa. Kaikilla meillä on opittavaa ja virheitä sattuu, mutta toivon hartaasti että vastakkainasetteluilmapiirin osalta kyseessä on kasvukipuvaihe. Toki nykyinen tilanne palvelee ainakin mediaa, koska lööppitavaraa löytyy joka päivälle ja kärpäsestä saa helposti härkäsen. Itse kuitenkin toivoisin tietynlaista ilmapiirimuutosta sosiaaliseen mediaan: Katainen ja Sipilä kättelivät Mikkelin torilla; ei tekisi pahaa someväellekään.
http://markofobbaforss.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147793-aikuiset-pilasivat-sosiaalisen-median
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
En jaksanut lukea kuin vähän alkua, mutta noinniinkun vastavetona nuoriso vois perustaa antisosiaalisen median. Kostox.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ilta-Sanomat sanoi:
Jaguarin omistajat ovat JD Powerin tutkimuksen mukaan kaikkein tyytyväisimpiä asiakkaita.

JD Power tutki, millä automerkillä on kaikkein tyytyväisimmät asiakkaat. Jaguar nappasi kärkipaikan jo toistamiseen peräjälkeen.

Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa asiakkaiden tyytyväisyyttä huollon varaamisen joustavuudessa, sijaisautopalveluita sekä asiakaspalvelua.

Jaguarin pisteet tutkimuksessa olivat 85,5 prosenttia, kun keskimääräinen tyytyväisyysprosentti oli 78,5 prosenttia. Chevrolet jäi hännänhuipuksi 69,7 pisteellä. Lexus ja Honda tulivat heti Jaguarin perässä toisena ja kolmantena.

Tutkimukseen osallistui 13 511 autonomistajaa Britanniassa.
Koodi:
1. 	Jaguar 		85.5 %
2. 	Lexus 		85.4 %
3. 	Honda 		84.0 %
4. 	Mercedes-Benz 	82.6 %
5. 	Land Rover 	82.0 %
5. 	Toyota 		82.0 %
7. 	Skoda 		81.4 %
8. 	Volvo 		80.8 %
9. 	Kia 		80.32 %
9. 	Nissan 		80.32 %
11. 	Seat 		79.5 %
12. 	Renault 	79.3 %
13. 	Hyundai 	79.2 %
13. 	Volkswagen 	79.2 %
15. 	BMW 		79.1 %
15. 	Citroen 	79.1 %
15. 	Mini 		79.1 %
18. 	Ford 		78.6 %
19. 	Audi 		78.0 %
20. 	Vauxhall (Opel) 77.7 %
21. 	Suzuki 		77.6 %
22. 	Mazda 		77.25 %
23. 	Mitsubishi 	76.9 %
23. 	Peugeot 	76.9 %
25. 	Fiat 		75.7 %
26. 	Alfa Romeo 	72.7 %
27. 	Chevrolet 	69.7 %
Keskiarvo: 	  	78.5 %
Kaikenlaisia tutkimuksia.. Mitenkähän jouhevasti jossain Suomessa saa Jaguarin ja Lexuksen huoltoja? Tai Italiassa Fiatin ja Alfan?
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Olisikohan kyselyn tulokset erilaiset, jos tehtäisiin kaksi kyselyä:

a) mielipide nykyisestä autosta (jokainenhan kehuu omaansa) ja
b) mielipide 'vanhasta' autosta (sehän oli huono, kun piti vaihtaa)
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Eikös Lexuksen huollot onnistu ihan siellä missä Toyotienkin.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Koodi:
1. 	Jaguar 		85.5 %
2. 	Lexus 		85.4 %
3. 	Honda 		84.0 %
4. 	Mercedes-Benz 	82.6 %
5. 	Land Rover 	82.0 %
5. 	Toyota 		82.0 %
7. 	Skoda 		81.4 %
8. 	Volvo 		80.8 %
9. 	Kia 		80.32 %
9. 	Nissan 		80.32 %
11. 	Seat 		79.5 %
12. 	Renault 	79.3 %
13. 	Hyundai 	79.2 %
13. 	Volkswagen 	79.2 %
15. 	BMW 		79.1 %
15. 	Citroen 	79.1 %
15. 	Mini 		79.1 %
18. 	Ford 		78.6 %
19. 	Audi 		78.0 %
20. 	Vauxhall (Opel) 77.7 %
21. 	Suzuki 		77.6 %
22. 	Mazda 		77.25 %
23. 	Mitsubishi 	76.9 %
23. 	Peugeot 	76.9 %
25. 	Fiat 		75.7 %
26. 	Alfa Romeo 	72.7 %
27. 	Chevrolet 	69.7 %
Keskiarvo: 	  	78.5 %
Kaikenlaisia tutkimuksia.. Mitenkähän jouhevasti jossain Suomessa saa Jaguarin ja Lexuksen huoltoja?
Erittäin hyvin.
http://www.jaguar.fi/huolto.html
http://jag-finn.fi/
http://www.metroauto.fi/
http://www.jagcorner.fi/
http://www.inchcape.fi/
http://www.karaasi.com/
http://www.autokaari.fi/Huolto.aspx
jne.
Osa merkkihuoltoja, kuten Inchape ja Metro Auto, kaikki spesialisteja.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
AL: Tarkastaja vaati pelastusveneen kaksimetriseen avantoon

Perussuomalaisten kansanedustaja Martti Mölsä kertoo lauantain Aamulehdessä viranomaisvaatimuksesta talviuimareille. AL:n jutussa käsitellään kokoomusedustajien äsken listaamia "turhia" säännöksiä.

Mölsä mainitsee Punkalaitumen Vehkajärven, jossa harrastetaan kunnan uimarannalla avantouintia.

"Muutama vuosi sitten terveystarkastaja teki katselmuksen ja vakavalla naamalla silloiselle saunan lämmittäjälle esitti, että avannon (noin 2X2 metriä) reunalle on hommattava pelastusvene", Mölsä toteaa.

Martti Mölsä on uinut viikottain kyseisessä avannossa.

Kansanedustaja esittää tapauksen esimerkkinä siitä, miten lakeja ja muita sääntöjä on jo liikaa. Hänen mukaansa teollisuuden toiminnalle kustannuksia aiheuttaneet säädökset pitäisi kumota.
Kuulostaa joltain Monty Pythonilta vaihteeksi.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ja kannattaa toki muistaa, että nelimetriseen mahtuu usein enempi kuin kaksimetriseen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Olga tarkkana nyt!!!

Bahamalla sijaitseva Breezes Bahama -hotelli on keksinyt oudon mainoskampanjan, uutisoi Huffington Post.
Se tarjoaa satasen alennuksen kaikille, joiden nimenä on joku vuoden 2013 hurrikaaneista. Huffington Postin mukaan onnekkaat nimet ovat Andrea, Chantal, Dorian, Fernand, Gabrielle, Humberto, Jerry, Karen, Lorenzo, Melissa, Nestor, Pablo, Rebekah, Sebastien, Tanya, Van, Wendy, Ingrid sekä suomalaisillekin tutummat Erin ja Olga.

Nimen pitää vastata täysin hurrikaanin nimeä, joten esimerkiksi i-kirjaimeen päättyvillä Nestoreilla ei ole asiaa alennuksille. Alennus on voimassa taktisesti hurrikaanikauden aikana, jolloin alueen hotellit tekevät muutoinkin kaikkensa saadakseen sisään asukkaita.
Lue lisää aiheesta: Liv
http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1288592151935.html
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös