Mitä muuttaisit F1:ssä?

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
535
Sijainti
Peraehikiae
Eki eläkkeelle

Tämä "asiantuntija" Mustakiikari vois poistua takavasemmalle höpöttämästä. Jotenkin tuntuu että Erkki ei ole tainnut ikinä ymmärtää mitään syvällisempää F1 tekniikasta, taktiikasta tai yleensäkään mistään mielenkiintoisesta!
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
kuka ihan oikeasti kaipaa v10 takas? samaa perkeleen ulinaa ne piti mitä nämäkin. ens vuonna kuullaan miltä ihan oikean moottorin pitää kuulostaa.
Mikä tekee pikkusesta v6 turbo koneesta kunnon koneen? V12 tai R6 on mielestäni kunnon koneita, ja niihinkin saa ahtimen kiinni. F1 on kuninkuusluokka, ja sen mukaiset pitäis olla moottorienkin - uniikkeja, harvinaisia ja kunnioitusta herättäviä.

Enkä nyt tarkota että R6 olisi mitenkään erikoinen.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mikä tekee pikkusesta v6 turbo koneesta kunnon koneen? V12 tai R6 on mielestäni kunnon koneita, ja niihinkin saa ahtimen kiinni. F1 on kuninkuusluokka, ja sen mukaiset pitäis olla moottorienkin - uniikkeja, harvinaisia ja kunnioitusta herättäviä.
Mitäs mieltä noista 1500 hv V6-moteista 1980-luvulta? Ei tarpeeksi uniikkeja vai mikä?
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Mitäs mieltä noista 1500 hv V6-moteista 1980-luvulta? Ei tarpeeksi uniikkeja vai mikä?
Joo, paljon revittiin tehoa aika-ajokierrokselle. Moottorin "perus runko" nyt ei ole kauheen uniikki kuitenkaan. Siis F1 auton moottorihan on täysin eri kun siviiliautoissa, mutta tajuat varmaan pointin. Minä en arvosta näitä rb26, 2jz, yms. yms. moottoreita myöskään kovinkaan korkealle, vaikka niistä revitään välillä huimiakin tehoja hetkellisesti. Kovia vehkeitä, mutta ei kauheasti kunnioitusta herätä, tiedä sitten mistä johtuu. Ovat moottoreita joita on totuttu näkemään siviilipuolen autoissa paljon, ja jokaisen mattimeikäläisen hankittavissa.

Jos ajaisin joka päivä töihin V12 Ferrarilla, työautona käyttäisin V10 Lamborghinia, postinjakaja toisi minulle postin tuplatubro V8 Ferrarilla ja vaimoni tulisi kaupasta V10 Porschella, niin sillon tuntuisi nuo V10-V12 F1 moottorit myöskin tylsiltä ja vähän arkisilta.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Suorilla ohittaminen kielletyksi. Mutkissa radan leveys viisinkertaiseksi, jotta niihin voitaisiin etsiä hyvin erilaisia ajolinjoja. Monacon kisa ajettavaksi mikroautoilla.
 

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
-pakolliset varikkokäynnit pois
-one shot qualifying
-DRS pois
-V10 moottorit takaisin
-kauden aikana rajoittamaton testaaminen sallituksi
-kuljettajille palkkakatto
-3 päivän testit pienempien luokkien kuskeille takaisin (olettaen, että ne poistuivat tässä hetki sitten)
-kisakalenteriin muutoksia (pois: Singapore, Korea, Intia, Kiina, Yhdysvallat ja takaisin: San Marino, Hockenheim, Suzuka, Magny-Cours, Red Bull Ring)
-Pirellin rinnalle toinen rengastoimittaja tai Pirellin tilalle kaksi muuta rengastoimittajaa
-vähemmän talleja (kolme kisakuskia per talli) :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
-pakolliset varikkokäynnit pois
-one shot qualifying
-DRS pois
-V10 moottorit takaisin
-kauden aikana rajoittamaton testaaminen sallituksi
-kuljettajille palkkakatto
-3 päivän testit pienempien luokkien kuskeille takaisin (olettaen, että ne poistuivat tässä hetki sitten)
-kisakalenteriin muutoksia (pois: Singapore, Korea, Intia, Kiina, Yhdysvallat ja takaisin: San Marino, Hockenheim, Suzuka, Magny-Cours, Red Bull Ring)
-Pirellin rinnalle toinen rengastoimittaja tai Pirellin tilalle kaksi muuta rengastoimittajaa
-vähemmän talleja (kolme kisakuskia per talli) :rolleyes:
-Eikös toi rajoittamaton testaaminen jo anna mahdollisuuden testata nuoria?
-Mikä on palkkakaton idea, jos kallis testaaminen kuitenkin on sallittua?
-Hockenheim on jo kalenterissa vuoroterrellen Nürburgringin kanssa ja Suzukassa ajetaan tänäkin vuonna.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Turva-auto säännön palauttaisin kausien 2007-2008 malliin siltä osin, että varikko suljettaisiin kun turva-auto tulee radalle. Selkeyttäisi tilanteita paljon, ja vähentäisi tuurin merkitystä siinä että missä kohtaa saa turva-auton kiinni. Eikös ne sen takia ottanut tuon pois, kun välillä loppui autoista bensa? Nythän ei olisi sitä ongelmaa.
 

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
-3 gp:tä joka viikonloppu. Perjantain GP:n tulokset käännettynä ovat lauantain lähtöjärjestys. Sunnuntain finaalin lähtöjärjestys määräytyy sen perusteella, ketkä ovat ansainneet eniten pisteitä aiemmista kahdesta kisasta. Sunnuntain kisasta samat pisteet kuin nykyään, lauantaina puolet sunnuntaista ja perjantaina puolet lauantaista.
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Joo, paljon revittiin tehoa aika-ajokierrokselle. Moottorin "perus runko" nyt ei ole kauheen uniikki kuitenkaan. Siis F1 auton moottorihan on täysin eri kun siviiliautoissa, mutta tajuat varmaan pointin. Minä en arvosta näitä rb26, 2jz, yms. yms. moottoreita myöskään kovinkaan korkealle, vaikka niistä revitään välillä huimiakin tehoja hetkellisesti. Kovia vehkeitä, mutta ei kauheasti kunnioitusta herätä, tiedä sitten mistä johtuu. Ovat moottoreita joita on totuttu näkemään siviilipuolen autoissa paljon, ja jokaisen mattimeikäläisen hankittavissa.

Jos ajaisin joka päivä töihin V12 Ferrarilla, työautona käyttäisin V10 Lamborghinia, postinjakaja toisi minulle postin tuplatubro V8 Ferrarilla ja vaimoni tulisi kaupasta V10 Porschella, niin sillon tuntuisi nuo V10-V12 F1 moottorit myöskin tylsiltä ja vähän arkisilta.
en ymmärrä mitenkä v6 kone on arkinen jos siitä revitään 900hp irti? näis turbo vehkeis on vaan nii valtavasti enemmän potenttiaalia ku nois v8 koneis.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
en ymmärrä mitenkä v6 kone on arkinen jos siitä revitään 900hp irti? näis turbo vehkeis on vaan nii valtavasti enemmän potenttiaalia ku nois v8 koneis.
Samalla logiikalla pitäs f1 auton olla arkinen, onhan siinäkin 4 rengasta ja ratti:doubtful:
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
en ymmärrä mitenkä v6 kone on arkinen jos siitä revitään 900hp irti? näis turbo vehkeis on vaan nii valtavasti enemmän potenttiaalia ku nois v8 koneis.
Tosta uudesta ottomoottorista ei tasan revitä lähellekkään 900hv, jos et sattunu tietämään. Varmaan karkeasti arvioiden sellanen 400-500hv radasta riippuen. Potenttiaalia ja potenttiaalia... Mieti mikä potenttiaali olis kasissa ahtimella, tai vaikka V10:ssä. Ja onko missään potentiaalissa mitään hyötyä, kun bensansyöttö on rajotettu.

Ja sanoin nimenomaan, että tuo perusrunko - kuusi sylinteriä v-kulmassa - on arkinen ratkaisu. En puhunut viritysasteesta.

Toi rengas ja rattihomma oli oikeesti aika huono. Jos formulassa olis neljä ovea ja plyyssi penkit, se olis arkinen.

Pojat ei tajunnu pointtia, mutta nää onki mielipidejuttuja. Jotkut varmaan tajus.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tosta uudesta ottomoottorista ei tasan revitä lähellekkään 900hv, jos et sattunu tietämään. Varmaan karkeasti arvioiden sellanen 400-500hv radasta riippuen. Potenttiaalia ja potenttiaalia... Mieti mikä potenttiaali olis kasissa ahtimella, tai vaikka V10:ssä. Ja onko missään potentiaalissa mitään hyötyä, kun bensansyöttö on rajotettu.
Viitattiin varmaankin tähän: http://www.suomif1.com/2013/07/uusissa-f1-moottoreissa-tiedossa-yllatys-luvut-joita-kuulemme-ovat-valtavia/
Vastoin aiempia olettamuksia, ensi kaudella käyttöön tulevat V6-turbomoottorit ovat energiankierrätysjärjestelmineen nykyisiä V8-koneita selvästi vahvempia, kertoo saksalainen Auto Motor und Sport.

Lehden mukaan aika-ajosäädöissä moottoreista saataneen irti jopa 900 hevosvoimaa ja kisassakin noin 800 hevosvoimaa, jossa olisi useampi kymmenen hevosvoimaa enemmän kuin nykyisissä riippuen moottorin valmistajasta ja iästä.

Erityisen suurta kasvu on kuitenkin väännössä, joka tulee lehden mukaan olemaan noin 600Nm. Nykyiset moottorit kehittävät vain 350Nm.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
"Energiankierrätysjärjestelmineen". Eli tossa luvussa on mukana erssit, kerssit ja muut tingentangelit. Puhuttiin formulan ensisijaisesta ja jatkuvasta voimanlähteestä. Vaikka sieltä sähkömoottorista työntäis ulos kiihdytyksissä 1000kw polttomoottorin lisäksi, niin se 400-500hv v6 kuullostaa edelleenkin arkiselta ja melko mopolta, verrattuna vaikka bemarin 2003 v10 koneeseen, josta irtos 900hv vapaastivirtaamalla - ilman sähköhömpötyksiä.

Sitäpaitsi, tossa artikkelissa verrataan 2014 kokonaispakettia pelkkään nykyiseen polttomoottoriin. Nyky vaparikasit ymmärtääkseni puskevat sen ~700hv, ja siihen päälle vielä kers(80hv). Eivätpä vaan olleetkaan niin paljon tehokkaampia.
 
Viimeksi muokattu:

FinnishTifoso

Well-known member
Liittynyt
16.3.2013
Viestit
335
Sijainti
Finland
-Eikös toi rajoittamaton testaaminen jo anna mahdollisuuden testata nuoria?
-Mikä on palkkakaton idea, jos kallis testaaminen kuitenkin on sallittua?
-Hockenheim on jo kalenterissa vuoroterrellen Nürburgringin kanssa ja Suzukassa ajetaan tänäkin vuonna.
-rajoittamaton testaaminen on yleensä tallin sisällä toimiville testikuskeille....joillakin talleilla se toki tarkoittaa nuorta kuskia kuka ajaa pienemmissä luokissa, mutta ei kaikilla...esim Ferrarin testikuljettaja on Kamui Kobayashi
-palkkakaton idea on vain ja ainoastaan kisakuskien palkkaan laitettava katto, jotta kukaan ei juokse rahan perässä tallista toiseen ja jokaisella annetaan mahdollisuus yrittää saada houkuteltua kuljettajia talliin. vrt. amerikkalaiset palloilusarjat
-Hockenheim on vuorotellen, mutta se pitäisi saada jonkin tilalle vakituiseksi
-Suzukaa en huomioinutkaan, että se on jo ollut vakituisena kisana vuodesta 2009...sori siitä
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
"Energiankierrätysjärjestelmineen". Eli tossa luvussa on mukana erssit, kerssit ja muut tingentangelit. Puhuttiin formulan ensisijaisesta ja jatkuvasta voimanlähteestä. Vaikka sieltä sähkömoottorista työntäis ulos kiihdytyksissä 1000kw polttomoottorin lisäksi, niin se 400-500hv v6 kuullostaa edelleenkin arkiselta ja melko mopolta, verrattuna vaikka bemarin 2003 v10 koneeseen, josta irtos 900hv vapaastivirtaamalla - ilman sähköhömpötyksiä.
.
80-luvulla arkisissa kuorma-autoissa käytettiin v10 moottoreita ja v10 moottoreita käytetään edelleenkin joissain arkisissa jenkki lava-autoissa.

Kyllä esimerkiksi tollainen Bemarin v10 istutettuna metallikopperoon kuullostaa paljon arkisemmalta ja huomattavasti tylsemmältä kuin F1-auto jossa on turbo v6. Ja sähkömoottorit tekee siitä vielä enemmän kiinnostavamman jotka on osa koko pakettia. Ja eikös noita sähkömoottoreita käytetty ensi kaudella koko ratakierroksen ajan eli jatkuvana voimanlähteenä?
 
Viimeksi muokattu:

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
80-luvulla arkisissa kuorma-autoissa käytettiin v10 moottoreita ja v10 moottoreita käytetään edelleenkin joissain arkisissa jenkki lava-autoissa.

Kyllä esimerkiksi tollainen Bemarin v10 istutettuna metallikopperoon kuullostaa paljon arkisemmalta ja huomattavasti tylsemmältä kuin F1-auto jossa on turbo v6. Ja sähkömoottorit tekee siitä vielä enemmän kiinnostavamman jotka on osa koko pakettia. Ja eikös noita sähkömoottoreita käytetty ensi kaudella koko ratakierroksen ajan eli jatkuvana voimanlähteenä?
Kaverilla on dodgen srt10 rami, ja siitä on kyllä jokapäiväsyys kaukana... Mutta miten vaan. Ihmiset näkee asioita vähän eri tavalla, niin ei kai näistä kannata lähteä kinaamaan. Paljon järkevämpi ja halvempihan tuo v6 on, ja sehän on hyvä kun me ollaan kaikki niin vihreitä.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Turbon ja sähkömoottorin ottaminen mukaan lisää valtavasti moottorien kehitysmahdollisuuksia. Ihmetyttää että joidenkin mielestä tämä ei ole hyvä asia. En tiedä olisiko samaiset henkilöt sitten tyytyväisempiä jos uusien moottorien sylinterilukumäärä olisi enemmän kuin tuo 6?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tulevaisuudeessa superautoihinkin tulllaan laittamaan vähemmän sylinterejä ja pienemmällä tilavuudella varustettu moottori. Tekeekö se niistäkin sitten arkisia? Se vaan sattuu olemaan nykysuunta. Ei moottorin koko mielestäni määritä arkisuutta, vaan millainen se ominaisuuksiltaan ja mihin se on istutettu.
 
Ylös