http://www.youtube.com/watch?v=g8jz_Dgb8D4
Voi hyvänen aika... :nope:
Eipä tuohon ole juuri muuta lisättävää... :thumbfh:
Voi hyvänen aika... :nope:
Eipä tuohon ole juuri muuta lisättävää... :thumbfh:
Otsikkoon voisi sen verran lisätä, että juu, penkissä paljaaltaan voivat kuulostaa tuolta, mutta radalla auton sisällä vähän toisenlaiselta. Ihan hyvä tuosta tulee, eivätpähän enää inise.http://www.youtube.com/watch?v=g8jz_Dgb8D4
Voi hyvänen aika... :nope:
Eipä tuohon ole juuri muuta lisättävää... :thumbfh:
Juuri samaa mietin.Paha noista äänistä on sanoa mitään kun on penkissä äänitetty ja ei ole tietoa onko kierrokset lähelläkään maksimia.
En ole asiantuntija, mutta kai penkissä käytetään samaa putkistoa, kuin siellä mihin moottoria rakennetaan, eli autoon. Turbo-vehkeissä tuo mutkan jälkeinenkin rööri vaikuttaa merkittävästi koneen toimintaan.Ihan hyvältä tuo kuullosta. Käytetäänkö nuissa penkissä jonkun sortin pakoputkea? Kai siinä joku on, mutta uskon, että se ei ole läheskään samanlainen mikä moottoriin lopulta päätyy. Tosin mikään ääni ei voita vuoden 2011 Lotus-Renaultia, se äänsi kivasti mutkissa
En ole mikään moottoritekniikan insinööri, mutta voisi luulla että paineita aika vähän päästetään ilmakehään...Tärkeintähän turboissa on hukkaporttien pauke ja niiskaukset, ei kai noissa uusissa F1-koneissa nuo äänet jää jonnekin hybridilaatikon sisuksiin?
En oo mäkään mut mä oon aina luullu et hukkaportil ei oo mitään tekemistä sen äänen kans ku kaasu nostetaanEn ole mikään moottoritekniikan insinööri, mutta voisi luulla että paineita aika vähän päästetään ilmakehään...
Tuo ääni ei johdu hukkaportista, vaan turboahtimen sakkauksesta.En oo mäkään mut mä oon aina luullu et hukkaportil ei oo mitään tekemistä sen äänen kans ku kaasu nostetaan
Näin siis perinteisissä turbomoottoreissa. Riippuu siitä, miten moottorinvalmistajat ovat teknisesti toteuttaneet tämän "ylimääräisen ahtoilman" paineaallon poistamisen. Kun kyseessä ovat kalliit F1-moottorit, niin toden-näköisesti pyrkivät tietenkin minimoimaan turbon ahtimen rasituksen ja ohjaavat sen by pass venttiilillä takaisin turbon imupuolelle, jolloin tätä ääntä ei kuulu."Kaasu pohjassa ajettaessa turbo pyörii noin 150000 rpm ja kun kaasu höllätään esim vaihteen vaihtamisen ajaksi, niin turbo ei pysähdykään heti, vaan jatkaa edelleen pyörimistään tosin hidastuen. Kaasuläpän eteen kasautuu suurempi paine, kuin mitä turbon luona on. Paine-erosta johtuen tämä kaasuläpän luokse muodostunut paine aalto lähteekin nyt takaisin turbolle päin. Kun paine aalto saavuttaa turbon turbo pyörii edelleen, mutta nyt ilma kulkeutuukin ”väärään” suuntaan turbon läpi aiheuttaen samalla paineiskuja ahtimen siiville ja näistä iskuista kuuluu myös tsi-hi-hi ääni (tuttu myös ralliautoista). Nämä iskut saattavat vaurioittaa turboa ja samalla hidastavat turbon pyörintä nopeutta. Kun kaasu painetaan uudestaan pohjaan niin turbo reagoi sitä nopeammin mitä enemmän sillä on pyörimisnopeutta jäljellä. Tämä perustuu massan hitauteen. Dumpilla tai by-pass venttiilillä pyritään siis estämään tämän paine-aallon syntyminen päästämällä ahtoilma joko dumpilla ulkoilmaan, tai by pass venttiilillä turbon imupuolelle."
Myös dumpit pitävät kaiken näköstä suhinaa ja pihinää ja vinkumista, riippuen mallista, joten ei se aina sakkaamisesta johdu. Dumppejahan saa vaikka mimmosia sorsapillimalleja.Tuo ääni ei johdu hukkaportista, vaan turboahtimen sakkauksesta.
Eipä tosiaan ole moitittavaa tuohon. Kuulostaa radalta varmasti aivan hyvältä ja kovalta. Ei ne mitään sähköruohonleikkureita ole.Monessako eri ketjuissa näistä pitää itkeä?
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?p=2150172#post2150172
Ja hyväthän noi äänet on.
Joo kyllähän osa noista dump-venttiilillä varustetuista turboista pitää jonkunlaista suhinaa ja kysehän tällöin ei olekaan ahtimen sakkaamisesta, vaan juurikin sen estämisestä paineilmaa ulos päästämällä. Kaikissa dumpeissa tuota ääntä ei tosin kuulu. Ilmeisesti noissa "sorsapilleissä" on eroja ja osilla dump-venoista saadaan kuulostamaan korostetusti kaikki turboauton ääniefektit..Myös dumpit pitävät kaiken näköstä suhinaa ja pihinää ja vinkumista, riippuen mallista, joten ei se aina sakkaamisesta johdu. Dumppejahan saa vaikka mimmosia sorsapillimalleja.