Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Eli, jos tuosta nyt oikein ymmärsin, niin V6-rakennetta puolsi myös Neweyn näkemys siitä, että tällä rakenteella moottoria voidaan edelleen käyttää osana kantavaa rakennetta, rivi-4:n vaatiessa apurungon.
Juuri noin. Aikoinaan, kun Dallarat tuli F3:iin niissä luovuttiin niistä tukirakenteista (space frame) koneen sivuilta. Vastaavasti myös venttiili"koppa" oli kiinni monocokissa. Kuulin juuri, että uusimmissa Dallaroissa on palattu noihin tukiosiin, mikisköhän.
No, joku nauraa, että mitä hemmettiä noiilla on F1kkösten kanssa tekemistä. F3 taitaa painaa n 500 kiloa nykyään, ykkönen sata kiloa enemmän. Ei noiden perusrakenne niin erilainen ole kuin monet kuvittelee. Voi olla, että noissa kolmosissakin luovuttiin pelkän moottorin käyttämisestä rakenteena, koska se oli liian hento.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15085
Näin pikaisesti luettuna siltä vaikuttaisi.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15085
On toki ollut uutisointia aiemminkin, mutta nyt säännöt näin syksyn edettessä ovat varmaan selvemmät.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Eikös tuossa sanota, että kerran saa kauden aikana määritellä uudet välitykset?

Tästä uudistuksesta oli jotain uutisointia jo viime vuonna tai tämän vuoden alusta.
Joo, kerran saisi vaihtaa.

Eli tarkoituksena on periaatteessa ajaa Monaco ja Monza samoilla välityksillä? Käytännössä siis suurin vaihde on käyttämättä suurimmalla osalla radoista.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Veikkaan kompromissin menevän niin, että Monzassa junnataan rajoitinta vasten.
Mitään suurta ongelmaa ei kiinteistä välityksistä tule, koska moottoreiden osalta pelivaraa on enemmän. Maksimitehot 10500 kierroksessa, rajoitin vasta 15k:ssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo, kerran saisi vaihtaa.

Eli tarkoituksena on periaatteessa ajaa Monaco ja Monza samoilla välityksillä? Käytännössä siis suurin vaihde on käyttämättä suurimmalla osalla radoista.
No eihän niissä taida enimmäkseen sitä kahdeksatta vielä olla tällä hetkellä, joten nyt se on käyttämättä kaikilla radoilla.

Loppukaudella oli vielä tällä kaudella selvästi nopeampia ratoja loppukaudella, jolloin vaihto Unkarin jälkeen olisi ollut ehkä perusteltu. Kalenteri 2014 -ketjussa esitetty ensi vuoden kalenteri muuttaisi tätä.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/1-2014 TECHNICAL REGULATIONS 2013-Published on 08.07.2013.pdf

Ymmärsinkö oikein tuota lukiessani, että ens kaudella on 8-vaihteinen vaihdelaatikko ja koko kausi ajetaan samoilla välityksillä? Sivuilla 38-39.
Olin laiska enkä lukenut tuota linkkiä, mutta tällaisesta sääntömuutoksesta tosiaankin on kirjoiteltu jo pidempään. Ekat maininnat tais tulla jo viime kauden puolella eli mikään ihan äkillinen muutos ei pitäis olla kyseessä.

Hämärien muistikuvieni mukaan perävälitystä kuitenkin saisi vaihtaa, mikä siis käytännössä suunnilleen vastaa kaikkien vaihdevälitysten muuttamista samoissa määrin pidemmiksi tai lyhyemmiksi. Samoin tuo välitysten yksi muutoskerta kauden aikana taisi olla vain näin ekalle kaudelle suunniteltu helpotus, kun talleilla kuitenkin on vielä opettelemista sekä vakiovälityksiin että uuteen moottoriin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Olin laiska enkä lukenut tuota linkkiä, mutta tällaisesta sääntömuutoksesta tosiaankin on kirjoiteltu jo pidempään. Ekat maininnat tais tulla jo viime kauden puolella eli mikään ihan äkillinen muutos ei pitäis olla kyseessä.
Ei varmaan talleille, mutta mulle tuli ihan uutena tietona.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Ei varmaan talleille, mutta mulle tuli ihan uutena tietona.
Joo noi ton lainatun tekstin olis lyhyesti voinut kirjoittaa myös: "ymmärsit oikein" (tai jos et, niin sitten minäkin oon ymmärtänyt väärin). Ei ollut tarkoitus dissailla millään vanhojen uutisten levittämisellä, jos sellainen kuva jäi. Tosta vaihdelaatikkomuutoksestahan ei ole paljoa kirjoiteltu, kun median kaikki huomio on mennyt turboihin ja ERSsiin.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Hämärien muistikuvieni mukaan perävälitystä kuitenkin saisi vaihtaa, mikä siis käytännössä suunnilleen vastaa kaikkien vaihdevälitysten muuttamista samoissa määrin pidemmiksi tai lyhyemmiksi. Samoin tuo välitysten yksi muutoskerta kauden aikana taisi olla vain näin ekalle kaudelle suunniteltu helpotus, kun talleilla kuitenkin on vielä opettelemista sekä vakiovälityksiin että uuteen moottoriin.
Itse ainakin käsitin säännöissä määritellyn laskutavan (alla boldattuna) johtavan siihen, että kaikkien tosiasialliseen välitykseen vaikuttavien muutosten tekeminen on kiellettyä. Ja toiseksiviimeinen virke tosiaan vahvistaa, että tuo yhden muutoksen helpotus on tarkoitettu vain kaudelle 2014.

Sääntökohta 9.6.2: "Each competitor must nominate the forward gear ratios (calculated from engine crankshaft to drive shafts) to be employed within their gearbox. These nominations must be declared to the FIA technical delegate at or before the first Event of the Championship. For 2014 only a competitor may re-nominate these ratios once within the Championship season, in which case the original nomination becomes immediately void. Ratio re-nominations must be declared as a set."
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Itse ainakin käsitin säännöissä määritellyn laskutavan (alla boldattuna) johtavan siihen, että kaikkien tosiasialliseen välitykseen vaikuttavien muutosten tekeminen on kiellettyä. Ja toiseksiviimeinen virke tosiaan vahvistaa, että tuo yhden muutoksen helpotus on tarkoitettu vain kaudelle 2014.
Tuohan on hauskaa, mikäli ennen ekaa kilpailua tekee mogan välitysten suhteen, niin koko kausi on pilalla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuohan on hauskaa, mikäli ennen ekaa kilpailua tekee mogan välitysten suhteen, niin koko kausi on pilalla.
No jos vaihteiden suhteita/välityksiä ei saa muutella, nii voiko vaihteiden "kokonais-kierrosaluetta" siirrellä ylös ja alas? Kai siinä motissa kuitenki se jokunen tuhat kieppiä/min on pelivaraa.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Tuohan on hauskaa, mikäli ennen ekaa kilpailua tekee mogan välitysten suhteen, niin koko kausi on pilalla.
Tätä varten kai ensi kaudelle on säädetty tuo yhden muutoskerran mahdollisuus. Kaudella -15 pitäisi olla jo talleilla riittämiin dataa täydellisen virhearvioinnin välttämiseksi.

Ja toki toi perävälityksen muutoskielto on ihan omaa tulkintaani. Voihan tuo olla, että olen ymmärtänyt tuon laskutavan feeluun ja "from engine crankshaft to drive shafts" jättää vielä säätömahdollisuuksia. Joku oikeasti autoista jotain ymmärtävä varmasti osaa lukea tuota paremmin.
 

BayerKraft

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
26
Kertokaahan mitä järkeä tuossa välitysten "jäädyttämisessä" on?

Luulisi että kustannussäästöihin tällä on minimaalinen merkitys, kun laatikoiden määrä per kausi pidetään vakiona (poislukien hajonneet loodat+rangaistus).

Muutamien hammasrattaiden vaihto tuntuu näin äkkiseltään aika minimaaliselta kustannuserältä kun ajatellaan lajin muita kustannuksia.

Olen samaa mieltä ylläolevien kommenttien kanssa, että sääntö kieltää myös perävälityksen muuttamisen.

Itse veikkaan ettei siinä mitään järkeä ole. Kuten ei ollut 2.4 litraisiin myllyihin vaihdettaessakaan, järjettömät kustannukset kokonaan uuden moottorityypin suunnittelussa. Vaikka käsittääkseni niihin vaihdettiin juuri säästösyistä..FIA:n ymv mielestä.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Kertokaahan mitä järkeä tuossa välitysten "jäädyttämisessä" on?

Luulisi että kustannussäästöihin tällä on minimaalinen merkitys, kun laatikoiden määrä per kausi pidetään vakiona (poislukien hajonneet loodat+rangaistus).

Muutamien hammasrattaiden vaihto tuntuu näin äkkiseltään aika minimaaliselta kustannuserältä kun ajatellaan lajin muita kustannuksia.

Olen samaa mieltä ylläolevien kommenttien kanssa, että sääntö kieltää myös perävälityksen muuttamisen.

Itse veikkaan ettei siinä mitään järkeä ole. Kuten ei ollut 2.4 litraisiin myllyihin vaihdettaessakaan, järjettömät kustannukset kokonaan uuden moottorityypin suunnittelussa. Vaikka käsittääkseni niihin vaihdettiin juuri säästösyistä..FIA:n ymv mielestä.
Olisiko tuossa syynä kuitenkin se, että saadaan yksi muuttuja (tai tässä tapauksessa muuttumaton, hahahahahahahahaa!!!) lisää muuttamaan voimasuhteita kisasta toiseen?
 

BayerKraft

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
26
Olisiko tuossa syynä kuitenkin se, että saadaan yksi muuttuja (tai tässä tapauksessa muuttumaton, hahahahahahahahaa!!!) lisää muuttamaan voimasuhteita kisasta toiseen?
Voi hyvinkin olla, mutta itse ns. vanhan koulun miehenä pitäisin siitä että joka kisassa autot kuskeineen vedetään äärimmilleen, kun kyseessä on kuitenkin moottoriurheilun kuninkuusluokka.

Voimasuhteet muuttuisivat kisasta toiseen myös sillä että ahtopaineet ja rpm olisivat vapaat säännöstelystä. Myönnän, tämä lisäisi kustannuksia huomattavasti :)
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Voi hyvinkin olla, mutta itse ns. vanhan koulun miehenä pitäisin siitä että joka kisassa autot kuskeineen vedetään äärimmilleen, kun kyseessä on kuitenkin moottoriurheilun kuninkuusluokka.

Voimasuhteet muuttuisivat kisasta toiseen myös sillä että ahtopaineet ja rpm olisivat vapaat säännöstelystä. Myönnän, tämä lisäisi kustannuksia huomattavasti :)
Juuh, kun on koko lajin iso kuva menossa yhä standardisoidumpaan, vihreämpään ja kustannustehokkaampaan suuntaan niin taitaa jäädä unelmien tasolle tuo.

Tässä tulee kieltämättä mieleen keskustelut, joita tälläkin palstalla käytiin Schumin valtakauden ollessa pimeimmillään 2000-luvun taitteessa. Silloin haikailtiin menneisyydestä takaisin kytkinpoljinta ja H-kaaviovaihteistoa. :D
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Mä jo nään silmissäni ens kauden, ku koitetaan keksiä paniikissa hätäratkasuja autojen nopeuttamiseks, ku näissä rajotuksissa on menty liian pitkälle ja autot ovat hidastuneet aivan liian paljon.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös