Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Racecar Engineering -lehti tehnyt käsittelemänsä moottorityypin sylinterimäärän mukaisesti "tavullisen" (kahdeksan bittisen) artikkelin tämän vuoden jälkeen poistuvista V8-moottoreista. Osassa 5 harmitellaan, sitä kuinka näiden jenkkiläisiä bensasyöppöjä rakenteeltaan muistuttavien vinkkeleiden myötä sarjasta lähtee viimeinen itsenäinen kilpamoottorivalmistaja - Cosworth:
http://www.racecar-engineering.com/articles/f1/f1-2013-the-last-of-the-v8s/5/
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ensi vuosi tuo F1:iin takaisin tavallaan kolme jo 50-luvulla menestyksekkäästi testattua asiaa:
*suorasuihkutus [Mercedes W196]
*ahtaminen [Alfa-Romeo, Alta, ERA, Gordini, Maserati, Milano & Speluzzi (mek.)],
Alfa-Romeossa ja Mersussa oli moottorina rivi-8
*V6 [Ferrari 246 F1].
(Mekaanista ahtamista toki oli ollut kilpa-autoilussa jo 1900-luvun alusta asti.)
Ferrari ja Renault joutuivat edellisellä turboaikakaudella tyytymään vain osakilpailuvoittoihin Hondan (TAG-Porschen ohella) juhliessa mestaruuksia moottorivalmistajana, joten niillä molemmilla on varmasti eräänlainen revanssi mielessä japanilaismerkin suhteen (2015-).
Toivottavasti luvassa tasaväkisempien kamppailujen kausia kuin mitä nämä viimeiset vapaasti(teko- :D)hengittävät vuodet ovat olleet! :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ensi vuosi tuo F1:iin takaisin tavallaan kolme jo 50-luvulla menestyksekkäästi testattua asiaa:
*suorasuihkutus [Mercedes W196]
*ahtaminen [Alfa-Romeo, Alta, ERA, Gordini, Maserati, Milano & Speluzzi (mek.)],
Alfa-Romeossa ja Mersussa oli moottorina rivi-8
*V6 [Ferrari 246 F1].
(Mekaanista ahtamista toki oli ollut kilpa-autoilussa jo 1900-luvun alusta asti.)
Myös ohjauspyörä ja renkaat ovat jo 50-luvulla menestyksekkäästi testattuja asioita.
Ferrari ja Renault joutuivat edellisellä turboaikakaudella tyytymään vain osakilpailuvoittoihin Hondan (TAG-Porschen ohella) juhliessa mestaruuksia moottorivalmistajana, joten niillä molemmilla on varmasti eräänlainen revanssi mielessä japanilaismerkin suhteen (2015-).
Niin, eihän Ferrarilla voitettu kuin valmistajien maailmanmestaruus kahdella kaudella peräperää (-82 ja -83).

Toivottavasti luvassa tasaväkisempien kamppailujen kausia kuin mitä nämä viimeiset vapaasti(teko- :D)hengittävät vuodet ovat olleet! :thumbup:
Red Bullin toisinaan osoittamaan ylivoimaan eivät moottorit ole vaikuttaneet vaan aerodynamiikka. Muuten on ollut hyvin tasaista eri moottorinvalmistajien välillä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Myös ohjauspyörä ja renkaat ovat jo 50-luvulla menestyksekkäästi testattuja asioita.
-Vanhan hyvän ajan foorumi"kettuilua"; tulossa näköjään myös takaisin. :D
Niin, eihän Ferrarilla voitettu kuin valmistajien maailmanmestaruus kahdella kaudella peräperää (-82 ja -83).
-Oli varmaan lohduttavaa maranellolaisille, mutta tavalliset fanit juhlivat tuolloin Keken Williams-Cosworth (vap.) ja Piquetin Brabham-BMW (turbo) -mestaruuksia. Mersulle saattaa valmistajamestaruuskin olla erittäin tavoiteltu saavutus, koska -54-55 Fangion voittaessa henkilökohtaisen mestaruutensa ei valmistajille vielä jaettu tuota titteliä (195:cool:. :frank:
Red Bullin toisinaan osoittamaan ylivoimaan eivät moottorit ole vaikuttaneet vaan aerodynamiikka. Muuten on ollut hyvin tasaista eri moottorinvalmistajien välillä.
-Jos Renaultin moottori sattuisikin olemaan ensi kaudella huonoin noista kolmesta, voisi se tasoittaa kilpailuissa Red Bullin etumatkaa jonkin verran esim. Mersuihin ja Ferrareihin nähden, toki muut Renaulteja käyttävät tallit (Caterham, Lotus & Toro Rosso) kärsisivät myös. :dunno:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
-Jos Renaultin moottori sattuisikin olemaan ensi kaudella huonoin noista kolmesta, voisi se tasoittaa kilpailuissa Red Bullin etumatkaa jonkin verran esim. Mersuihin ja Ferrareihin nähden, toki muut Renaulteja käyttävät tallit (Caterham, Lotus & Toro Rosso) kärsisivät myös. :dunno:
Hyvä pointti.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei se liene Rellun kone paras ollut tällä V8-aikakaudellakaan eikä ole paljon tuntunut Red Bullin menoa hidastavan.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Ei se liene Rellun kone paras ollut tällä V8-aikakaudellakaan eikä ole paljon tuntunut Red Bullin menoa hidastavan.
Renun koneesta on ainakin sanottu, että on helpoin hallita ( kaiketi jollain tasolla tasapainoinen) en keksi / muista nyt parempaa termiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuten Sue_me totesi, Red Bullin ylivoima on johtunut aerosta, ei moottorista. Tosin epäilyjä erilaisista moottoriohjauksista on ollut ja niitä vähän rajoitettukin. Ne eivät sinällään liittyneet moottorin tehoon, vaan pakokaasuihin, jotka ovat olleet Red Bullin aeroylivoiman perimmäinen lähde.

Ensi kaudeksi pakokaasujen ohjaus diffuusorin lähellekin tehdään mahdottomaksi pakoputkien uuden sijoittelun takia, joten se valtti on Red Bullilta pois. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö Newey voisi keksiä jonkin uuden kikan tai porsaanreiän uusista aerosäännöistä. Mutta samalla uudet moottorisäännöt mahdollistavat sen, että jokin muu talli saa käyttöönsä merkittävästi paremman moottori/ERS-kokonaisuuden kuin Red Bull (ja muut Renault-tallit).

Kaikki menee uusjakoon.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Faktahan vain on, että Vettel ajaa ylivoimaisella autolla. Vaikka Vettel tosi hyvä kuski onkin niin ei silti Kimin tai Alonson tasolla. Enkä nyt Webberiin vertaisi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Faktahan vain on, että Vettel ajaa ylivoimaisella autolla. Vaikka Vettel tosi hyvä kuski onkin niin ei silti Kimin tai Alonson tasolla.
Yhtälailla on fakta, että Vettel on jatkuvasti paalulla vaikkei auto olisikaan paras :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös