Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siis häh? Jos hyötysuhde pysyy vakiona, niin 1,5% lisää bensaa tuottaa 1,5% lisää tehoa. Eli 9hv.

Tuskin se silti niin merkityksellistä on, koska jokainen tallihan tekee parhaansa sensorin huijaamisessa, joten erot tallien välillä ovat luultavasti paljon pienemmät.
Ei kai se "niin" vaarallista ole jos ja kun virtaamat vähän heittää kun kokonaispolttoainemäärä on se 100 litraa?
Tietty ohitustilanteissa... varmaan noita virtaamia tullaa seuraamaan aika tarkasti..
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Siis häh? Jos hyötysuhde pysyy vakiona, niin 1,5% lisää bensaa tuottaa 1,5% lisää tehoa. Eli 9hv.
Jep, tietenkin noin. Kunhan vain sekoilin jotain omaa.

Mitenköhän paljon mittari heittää, kun sitä tahalteen yritetään huijata?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Totta puhuen ei hirvittävästi harmita sen korkean ininän poistuminen. Kierrosajathan eivät näillä näkymin tule kuitenkaan olennaisesti tippumaan, vaikka moottorin kierrokset tippuvatkin.
Mielenkiintoista on mitä tekevät GP2:lle. Nytkin äänet luonnossa oli yllättävän lähellä toisiaan. Muistan 90-luvuta, jolloin F3000:ssa oli luonnossa huomattavasti vaatimattomamat äänet kuin F1:ssä. Veikkaan, että GP2:iin tulee pienet äänenvaimentimet.
Onhan se tavallaan hassua, että jengi tunkee katsomoissa korviinsa tulpia, jotta voi seurata kisoja. Miksei kokonaisäänimäärä voi olla sellainen, että normikatsoja pärjää ilman. Herkkäkorvaiset sitten erikseen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7599
En mä oikein käsitä, miksi turbo koneen tarvitisi kiertää 20 000. Näissä tulee kuitenkin väännöt olemaan jotain ihan muuta, kuin vanhoissa vapareissa ja huipputehoilla ei niinkään ole merkitystä.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Honda kun julkaisi tuon ääninäytteen 2015 vuoden moottoristaan. Onko tietoa eroaako 2014-2015 moottorit mitenkään?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Honda kun julkaisi tuon ääninäytteen 2015 vuoden moottoristaan. Onko tietoa eroaako 2014-2015 moottorit mitenkään?
Ei varmaan kovin paljon, mutta ainakin:

2015 New items included in development freeze
Upper/lower crankcase: Cylinder bore spacing, deck height, bank stagger.
Crankshaft: Crank throw, main bearing journal diameter, rod bearing journal diameter.
Air valve system: Including compressor, air pressure regulation devices.
http://www.f1fanatic.co.uk/2013/09/16/fia-to-guard-against-extreme-engines-in-2014/
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei kai se "niin" vaarallista ole jos ja kun virtaamat vähän heittää kun kokonaispolttoainemäärä on se 100 litraa?
Tietty ohitustilanteissa... varmaan noita virtaamia tullaa seuraamaan aika tarkasti..
Eikös tuota polttoainemäärää just tuolla mittarilla tarkkailtu? Tankissahan voi enemmänki bensaa olla. Huijaamalla 1,5% saadaan 1,5 litraa enemmän kisakäyttö-bensaa mittarin läpi. Kaikki lasketaan ku etitään sitä nopeutta :D Tähän päälle sit hieman lisää ilman rankkuja, koska mittarin toleranssi ;)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eikös tuota polttoainemäärää just tuolla mittarilla tarkkailtu? Tankissahan voi enemmänki bensaa olla. Huijaamalla 1,5% saadaan 1,5 litraa enemmän kisakäyttö-bensaa mittarin läpi. Kaikki lasketaan ku etitään sitä nopeutta :D Tähän päälle sit hieman lisää ilman rankkuja, koska mittarin toleranssi ;)
Tankin koko määrätään säännöissä. Virtaamaa tarkkaillaan mittarilla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tankin koko määrätään säännöissä. Virtaamaa tarkkaillaan mittarilla.
Jos linkkaisit tämän pykälän meille muillekkin? Tankin koko ei 100% varmasti ole 100L*. Osaat varmaan laskea 1+1? Silloin tajunnet, että niitä virtauksia seuraamalla saadaan kokonaiskulutuskin laskettua?

*edit: ei tietenkään 100L vaan kg.. tilavuus litroina jonku verran päälle 100L, joku sen täälläki laski.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tankin koko määrätään säännöissä. Virtaamaa tarkkaillaan mittarilla.
Tankin koko on vapaa, kilpailussa saa käyttä max 100kg polttoainetta joka todetaan virtausmittarilla. Ja 1,5% on aivan liian suuri marginaali tarkkuuteen tässä asiassa mutta luulisi nyt yhden virtausmittarin saatavan tarkemmaksikin tehtyä.

Aikanaan polttoaineen määrä rajoitettiin tankin koolla ja seurauksena oli polttoaineen jäähdyttäminen jotta tankkiin mahtui enemmän tavaraa, pelleilyä jota ei kaivata takaisin.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jep, 70-luvun lopulla Ferrarin V12 kiersi tuon 12 500, kun Cosworthit hikisesti ylitti 10 000 kierrosta (taisi olla 10 500 tienoilla). No, paluuta vanhaanhan tuolla toisaalla on kovasti toivottu, joten silvuplee. :D

Totta puhuen ei hirvittävästi harmita sen korkean ininän poistuminen. Kierrosajathan eivät näillä näkymin tule kuitenkaan olennaisesti tippumaan, vaikka moottorin kierrokset tippuvatkin.
Vielä kun saisivat downforcen 70-luvun tasolle, niin kaikki olisi täydellistä :alppu:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jos linkkaisit tämän pykälän meille muillekkin? Tankin koko ei 100% varmasti ole 100L. Osaat varmaan laskea 1+1? Silloin tajunnet, että niitä virtauksia seuraamalla saadaan kokonaiskulutuskin laskettua?
Tankin koko on vapaa, kilpailussa saa käyttä max 100kg polttoainetta joka todetaan virtausmittarilla. Ja 1,5% on aivan liian suuri marginaali tarkkuuteen tässä asiassa mutta luulisi nyt yhden virtausmittarin saatavan tarkemmaksikin tehtyä.

Aikanaan polttoaineen määrä rajoitettiin tankin koolla ja seurauksena oli polttoaineen jäähdyttäminen jotta tankkiin mahtui enemmän tavaraa, pelleilyä jota ei kaivata takaisin.
No katoppa. Väärästi mutuilin. Kiitokset korjaamisesta :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tankin koko on vapaa, kilpailussa saa käyttä max 100kg polttoainetta joka todetaan virtausmittarilla.
Laitan nyt kerrankin jonkun muun lainaamaan sääntöjä, eli sääntölähde tuolle 100 kg:n rajoitukselle, kiitos? Eikö sen pitänyt olla 100 kg/h? Niin ainakin alunperin oli puhe.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1012

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Laitan nyt kerrankin jonkun muun lainaamaan sääntöjä, eli sääntölähde tuolle 100 kg:n rajoitukselle, kiitos? Eikö sen pitänyt olla 100 kg/h? Niin ainakin alunperin oli puhe.
Kilpailussa saa käyttää 100 kiloa polttoainetta ja maksimivirtaus on sen 100kg/h. Eli kaksi rajoitusta jotka ovat olleet tiedossa jo iät ajat ja jotka eivät millään tavalla sulje toisiaan pois.

Toisella tavalla sanottuna on siis sekä keskimääräinen- että maksimipolttoainevirtausrajoitus.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
http://www.fia.com/sites/default/files/regulation/file/1-2014 SPORTING REGULATIONS 2013-Published on 8.07.2013.pdf

29.5
No car is permitted to consume more than 100kg of fuel, from the time at which the signal to start the race is given to the time each car crosses the Line after the end-of-race signal has been given. Other than in cases of force majeure (accepted as such by the stewards of the meeting), any driver exceeding this limit will be excluded from the race results.
Mitenkä tätä voidaa valvoa aukottomasti ettei tankissa ole 100kg sijasta 107kg?

Fiksumpaa olisi ollut rajata tankin kokoa..
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mitenkä tätä voidaa valvoa aukottomasti ettei tankissa ole 100kg sijasta 107kg?

Fiksumpaa olisi ollut rajata tankin kokoa..
Ei se ole ihan niin yksinkertaista, koska bensan tilavuus muuttuu öämpötilan mukaan, vaikka paino pysyisikin samana. Ja energiaahan siitä saadaan aina kiloa kohden.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös