Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mersun mottista kuuluu vieläkin pelkkää pörinää. Linkissä videokuvaa päivän testeistä.
http://www.mtvkatsomo.fi/?progId=315438

Melkosta paskaahan tuo maikkarin pätkä on, helvetin tilkkutäkki, ei siitä paljoa voinut päätellä, mutta mitä pystyi, niin aika matalalta Mersu tuntui kiertävän..
Jos silti pystyvät ajamaan kärkiaikoja, niin Mersutallit tulevat jakamaan potin keskenään. :eek!:

Tai sitten Renaultilla varmaan ehtivät itkeä tilannetta ennen kauden alkua ja saavat FIAlta erikoisluvan kehittää moottoriaan tai sähköhärpäkkeitään
lisää ja Ferrari yrittää saada luvan myös ja löytävät varmasti myös keinon luvan heltiämiseen.

Vaikuttaa siltä, että tästä moottoriuudistuksesta tulee kaikkien aikojen floppi.

Viimeistään 2015 kauden alussa polttoainemäärärajoitusta on nostettu, että muutkin voivat keretä Mersun vauhtiin.

Että tällaista spekulaatiota. :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Melkosta paskaahan tuo maikkarin pätkä on, helvetin tilkkutäkki, ei siitä paljoa voinut päätellä, mutta mitä pystyi, niin aika matalalta Mersu tuntui kiertävän..
Jos silti pystyvät ajamaan kärkiaikoja, niin Mersutallit tulevat jakamaan potin keskenään. :eek!:
Voisikohan olla mahdollista että niillä käy männät parittain samassa vaiheessa? Sitä veikkailin jo tuolla testiketjussa. Olisiko tällainen tavatonta V-6 moottoreiden tai turbon tapauksessa? Voiko samanaikaistamalla saada jotain parannusta turbon tehokkaaseen toimintaan?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tai jos Mersu ei käy kaikilla?

Lepuuttavat sylintereitä?
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Testeissä on jo alitettu parilla sekunnilla viimevuotisen Bahrainin GP:n kilpailun nopein kierrosaika, joten ei tuo moottoriuudistus ainakaan ihan mopoja ole tehnyt noista autoista.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Voisikohan olla mahdollista että niillä käy männät parittain samassa vaiheessa? Sitä veikkailin jo tuolla testiketjussa. Olisiko tällainen tavatonta V-6 moottoreiden tai turbon tapauksessa? Voiko samanaikaistamalla saada jotain parannusta turbon tehokkaaseen toimintaan?
"Cylinder Cutting" <- Mikä tolle on oikea suomennos? (Sylinterien leikkaus kuullostaa hölmölle). Johtunee tuosta tämä Mersun pörinä, koska se kuuluu vain mutkista lähdettäessä. Muut ei ehkä vielä tee sitä yhtä paljoa, eli oletettavaa on, että myös Rellun ja Ferkun ääni muuttuu samanlaiseksi. Viime vuonna sylinterejä sai leikata 4/8, nyt saa 5/6, eli nyt on mahdollista ajelle pelkästään yhdellä pytyllä. Tällä videolla (heti alussa) kuuluu vastaavaa pörinää viime kauden Red Bullista, tämä johtuu juuri sylinterien leikkaamisesta. http://www.youtube.com/watch?v=8DwXOPN7ZIM


Edit: Voi tästä hakea myös sellaista näkökulmaa, että Mersun moottori on niin kova bensasyöppö, että pakko leika sylintereitä rankalla kädellä.
 
Viimeksi muokattu:

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Veikkaanpa että FIA itseasiassa yllättyy jälleen kerran millaisia tehoja turbomoottoreista pystytään ottamaan. Moottorit vaikuttaisivat olevan nyt jo tehokkaampia kun viime vuoden moottorit, vaikka täysi potentiaali on vielä todella kaukana.

En vaan pysty ymmärtämään tätä valitusta uusista moottoreista. Osa lyttää moottoriuudistuksen floppina kun kaikki moottorit eivät olekaan samasta puusta veistettyjä ja tehoiltaan käytännössä identtisiä. Eikös tämä nimenomaan ole F1-luokan idea. Sarja on käytännössä aina ollut ensisijaisesti auton/moottorinrakennuskilpailu. Mestaruuden voittaa käytännössä aina kuljettaja, joka ajaa parhaalla autolla. Viimeisen 30 vuoden aikana ei tule mieleen kun Schumacher ja Prost, jotka ovat pystyneet mestaruuteen melko selvästi muulla kun parhaalla autolla. Ja ne äänet. Huipputekninen turbomoottori nyt sattuu kuulostamaan tuolta. Eikö vika ole silloin kuuntelijassa jos huonompi moottori kuulostaa paremmalta?
 
Viimeksi muokattu:

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Voisikohan olla mahdollista että niillä käy männät parittain samassa vaiheessa? Sitä veikkailin jo tuolla testiketjussa. Olisiko tällainen tavatonta V-6 moottoreiden tai turbon tapauksessa? Voiko samanaikaistamalla saada jotain parannusta turbon tehokkaaseen toimintaan?
Renaultilla ollut ongelmia värinöiden, koneen mekaanisen kestävyyden ja mahdollisesti kiertokangen kanssa. Jokin tämän tyyppinen poikkeuksellinen ratkaisu selittäisi myös nämä rellun oudot viat.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
"Cylinder Cutting" <- Mikä tolle on oikea suomennos? (Sylinterien leikkaus kuullostaa hölmölle). Johtunee tuosta tämä Mersun pörinä, koska se kuuluu vain mutkista lähdettäessä. Muut ei ehkä vielä tee sitä yhtä paljoa, eli oletettavaa on, että myös Rellun ja Ferkun ääni muuttuu samanlaiseksi. Viime vuonna sylinterejä sai leikata 4/8, nyt saa 5/6, eli nyt on mahdollista ajelle pelkästään yhdellä pytyllä. Tällä videolla (heti alussa) kuuluu vastaavaa pörinää viime kauden Red Bullista, tämä johtuu juuri sylinterien leikkaamisesta. http://www.youtube.com/watch?v=8DwXOPN7ZIM


Edit: Voi tästä hakea myös sellaista näkökulmaa, että Mersun moottori on niin kova bensasyöppö, että pakko leika sylintereitä rankalla kädellä.
Mitä vikaa aiemmin käyttämässäni termissä "lepuuttaminen" on?

Tai jos Mersu ei käy kaikilla?

Lepuuttavat sylintereitä?
Ei kaikkea tarvitse kääntää kirjaimmellisesti, leikata kuulostaa että tarvitaan sahaa tms. :D
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mitä vikaa aiemmin käyttämässäni termissä "lepuuttaminen" on?



Ei kaikkea tarvitse kääntää kirjaimmellisesti, leikata kuulostaa että tarvitaan sahaa tms. :D
Jostain syystä toi ei vain jäänyt mieleeni. "lepuuttaminen" on ilmeisesti se oikea termi suomeksi myös tässä yhteydessä.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
En kiinnitäis mersun äneen niin huomiota tilanteissa joissa ei tarvita kaikkia moottorin tehoja. Ääni on huomattavasit matalampi myöskin kun kaikki jerkkku pitää olla käytössä, eli kaikki sylinterit tasan varmasti käy.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Diisselit kun saatais formuloihin. Voimasavua kehiin!

Mulle on kyllä suoraan sanoen ihan se ja sama, mikä ompelukone siellä katteiden alla mökäjää. Aina voidaan tehdä bemarit, ja soittaa kaiuttimista möreämpiä saundeja.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
En kiinnitäis mersun äneen niin huomiota tilanteissa joissa ei tarvita kaikkia moottorin tehoja. Ääni on huomattavasit matalampi myöskin kun kaikki jerkkku pitää olla käytössä, eli kaikki sylinterit tasan varmasti käy.
Mitä tällä tarkoitat? Ei suorillakaan välttämättä kaytetä kaikkia sylintereitä. Jos mersut ovat ajelleet paljon bensansäästelykierroksia, lepuutellaan sylintereitä paljonkin.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Mitä tällä tarkoitat? Ei suorillakaan välttämättä kaytetä kaikkia sylintereitä. Jos mersut ovat ajelleet paljon bensansäästelykierroksia, lepuutellaan sylintereitä paljonkin.
Nyt rohkenen olla 100% varma asiasta, kyllä tasan käytetään kaikkia sylintereitä. Ei tuo auto kulkis mihinkää jos siellä vedettäs osa sylintereillä koko suoran mitta. tai jos kulkis niin on kylä menny jokin vikaan. Ei sylintereiden lepuuttamissa ole järkeä, siinä vaiheessa kun moottorista otetaaan tehoja ulos edes lähelle lähelle maksimeja. käymättömät sylinterit vaan turhaan siellä sitten aiehuttavat kitkoja koneen ei todellakaan pitäisi toimia kovin hyvin, ja värinät lisääntyvät myös kun koneesta otetaan kovin tehoja eri sylinterimäärällä mihin se on suunnteltu, eikä sitä voi tasapainottaa kun yhdelle määrälle käytettäviä sylinterejä.

Tai sitten Mersu on tehnyt läpimurron ja suunnitellut koneen kokonaan käytettettävksi neljällä sylinterillä, sehän tuossa v koneessa olisi seuraava sylinteri kombinaatio, Tai Kolmella sylinterillä että yksi lohko käy vain. Viisi sylnteriä on sitten mahdoton yhtälö noissa koneissa. Voiko tämmöinen olla mahdollista on se kovin epätodennäköistä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Diisselit kun saatais formuloihin. Voimasavua kehiin!

Mulle on kyllä suoraan sanoen ihan se ja sama, mikä ompelukone siellä katteiden alla mökäjää. Aina voidaan tehdä bemarit, ja soittaa kaiuttimista möreämpiä saundeja.
Ei helvetti. Miks ei samantien joku häkäpönttöauto tai pellettipolttimo konehuoneeseen. Kyllä polttomoottori on paras.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Nyt rohkenen olla 100% varma asiasta, kyllä tasan käytetään kaikkia sylintereitä. Ei tuo auto kulkis mihinkää jos siellä vedettäs osa sylintereillä koko suoran mitta. tai jos kulkis niin on kylä menny jokin vikaan. Ei sylintereiden lepuuttamissa ole järkeä, siinä vaiheessa kun moottorista otetaaan tehoja ulos edes lähelle lähelle maksimeja. käymättömät sylinterit vaan turhaan siellä sitten aiehuttavat kitkoja koneen ei todellakaan pitäisi toimia kovin hyvin, ja värinät lisääntyvät myös kun koneesta otetaan kovin tehoja eri sylinterimäärällä mihin se on suunnteltu, eikä sitä voi tasapainottaa kun yhdelle määrälle käytettäviä sylinterejä.

Tai sitten Mersu on tehnyt läpimurron ja suunnitellut koneen kokonaan käytettettävksi neljällä sylinterillä, sehän tuossa v koneessa olisi seuraava sylinteri kombinaatio, Tai Kolmella sylinterillä että yksi lohko käy vain. Viisi sylnteriä on sitten mahdoton yhtälö noissa koneissa. Voiko tämmöinen olla mahdollista on se kovin epätodennäköistä.
Ei varmasti lepuuteta pitkillä suorilla tai neulansilmän jälkeen, mutta nopeiden mutkien jälkeisille lyhyille käytetään lepuutusta bensan säästämiseksi. Lepuuttamista käytetään sutimisenesto ja bensansäästö tarkoituksiin. Kun säätetään bensaa ei moottorista oteta lähellekkään maksimitehoa.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tai sitten Mersu on tehnyt läpimurron ja suunnitellut koneen kokonaan käytettettävksi neljällä sylinterillä, sehän tuossa v koneessa olisi seuraava sylinteri kombinaatio, Tai Kolmella sylinterillä että yksi lohko käy vain. Viisi sylnteriä on sitten mahdoton yhtälö noissa koneissa. Voiko tämmöinen olla mahdollista on se kovin epätodennäköistä.
Mersu onkin keksinyt käyttää V4 moottoria, 2 sylinterin kohdalla on vain pelkkä poraus, mutta ei mitään muuta?!

:D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
"Cylinder Cutting" <- Mikä tolle on oikea suomennos? (Sylinterien leikkaus kuullostaa hölmölle). Johtunee tuosta tämä Mersun pörinä, koska se kuuluu vain mutkista lähdettäessä. Muut ei ehkä vielä tee sitä yhtä paljoa, eli oletettavaa on, että myös Rellun ja Ferkun ääni muuttuu samanlaiseksi. Viime vuonna sylinterejä sai leikata 4/8, nyt saa 5/6, eli nyt on mahdollista ajelle pelkästään yhdellä pytyllä. Tällä videolla (heti alussa) kuuluu vastaavaa pörinää viime kauden Red Bullista, tämä johtuu juuri sylinterien leikkaamisesta. http://www.youtube.com/watch?v=8DwXOPN7ZIM

Edit: Voi tästä hakea myös sellaista näkökulmaa, että Mersun moottori on niin kova bensasyöppö, että pakko leika sylintereitä rankalla kädellä.
Kyllä se aika matalalta suorallakin kuulostaa. Mutta voishan tuossa lepuutukssa olla järkeä siinä tapauksessa, että muuten vain sutii ja sutii mutkasta lähdettäessä. Onhan siellä se ERS apuna puskemassa eteenpäin ja pidon raja saavutetaan helposti. Suoralla lienee kuitenkin järkevämpää/taloudellisempaa ajaa matalilla kierroksilla täyskaasulla kuin korkeammilla sylintereitä lepuuttaen.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Onko säännöissä määrätty yksittäisten sylinterien kuutiotilavuudesta? Voivatko eri sylinterit olla erikokoisia? Hyötyinä lasken polttoaineen ja tehon annostelun helpottumisen kun variaatioita lepuuttamiseen tulee lisää. Sylintereitähän voisi olla kahta eri kokoa tai miksei vaikka jokainen olisi erilainen. Sitten vielä eri iskunpituudet niin saadaan jokaiseen mutkaan optimaalinen männännopeus.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Onko säännöissä määrätty yksittäisten sylinterien kuutiotilavuudesta? Voivatko eri sylinterit olla erikokoisia? Hyötyinä lasken polttoaineen ja tehon annostelun helpottumisen kun variaatioita lepuuttamiseen tulee lisää. Sylintereitähän voisi olla kahta eri kokoa tai miksei vaikka jokainen olisi erilainen. Sitten vielä eri iskunpituudet niin saadaan jokaiseen mutkaan optimaalinen männännopeus.
Oliko niin, että sylinterin halkaisia oli määrätty.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös