Uudet F1-moottorit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Siis miten tuota kuvaa luetaan? Jotenki suhteutettuna? Ku 12kHz ois jotain 720krmp?
Hehë, hyvä pointti. Eihän noi moottorit mitään kilohertsejä kierrä.

Kun puhutaan kuitenkin RPM:stä, eli kierroksia minuutissa, ei sekunnissa. Meikäläisen moka!

Kattelen uudestaan vähän noita, jahka ehdin.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Juu, kilohertsit on pystyakselilla.

Sininen-punainen-keltainen-valkoinen väriskaala tarkoittaa amplitudia kyseisellä taajuudella, jossa valkoinen on erittäin suuri amplitudi ja sininen erittäin pieni - tässä tapauksessa varmaan häiriöitä tai turbon vinkunaa. Voi olla että noille löytyis ihan dB-arvotkin tuolta ohjelmasta, muttei tullut katsottua.

Mutta kuten sanoin, koska ei ole kunnon äänityslaitteita käytöstä ja rupusista Youtube-videoista joutuu tuon analyysin tekemään, niin tuloskaan ei kauhean luotettava ole.
Nuo valkoiset alueet tuolla osuu juuri sille taajuusalueelle, mistä löytyy ne kovimmat pakoäänet. Jos noista äänityksistä mitään saa irti, niin kannattaa zoomailla sitä pystyakselia siten, että maksimit olis jossain 1 kHz paikkeilla.

6 sylinterisestä nelitahtikoneesta tulee 6 sylinterin pakopulssien äänet 2 käyntikierroksen aikana. Eli karkeasti kierrosalueella 6000 - 12 000 rpm vastaava taajuusalue olisi 300 - 600 Hz. Taajuus ei kuitenkaan ole suoraa tuosta laskettavissa, koska sytytysvälit eivät ole tasaiset ja hyvin todennäköisesti pakosarjakin on mitoitettu siten, että eri sylintereistä tulee vähän erimittaiset putket ahtimelle. Eli sieltä löytyy sekä korkeampia ja matalampia taajuuksia. Esim. jos tommonen big bang -henkinen ajoitus/pakosarjamitoitus olisi käytössä niin vastaava taajuusalue olisi 150 - 300 Hz.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Noh, ainakin sain 2013 incar-äänistä nyt validin vastauksen, niin kattoo, josko tuolta drive-by 2014 äänistä voisi saman analyysin tehdä.

Tuossa tuo cropattu aaltomuoto, jossa selkeästi näkyy nuo iskun kohdat ja laskutoimitukset alla:
Näytä liitetiedosto 19587

Tässä vähän laskennallista dataa:
Max 18000 RPM
8 sylinteriä (about neljän tahdissa lyövät, jotain outoa tuossa tosiaan on kuten Mr Cale sanoi)
18000 * 4 = 72000 lyöntiä minuutissa

72000 / 60 s = 1200 lyöntiä / s = 1200 Hz

Neljän tahdissa lyövät, joten RPM -> Hz:
-> 1200 Hz / 4 = 300 Hz (18 000 RPM:llä)

Ja sitten itse kuvasta tehtyt laskelmat:
Neljän iskun väli 10,7201 - 10,71275 = 0,00735 s = 7,35 ms
RPM taajuus = 1 / 7,35 ms = 136 Hz
Koska jossain ihmeellisissä neljän rytmeissä hakataan niin:
8/4 = 2
2 * 136 Hz = 272 Hz
272 Hz * 60 s = 16320 RPM

En kyllä osaa sitten lainkaan kertoa, miski tuo oikeaastaan piti kertoa kahdella. Mr Cale varmaan osaa kertoa.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Sen verran säheltämiseksi meni että kattellaanpa sitä V6-hommelia vasta huomenna. :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Noista dompparin alkuperäisistä kuvista näkee zoomilla, että Mersun paksuin valkonen on 0.6k kohdalla ja Ferrarin 0.8k. Ferrarilla on sen lisäksi oheisääni 1.6k korkeudella.

Voidaan päätellä että Ferrarin äänet on suoraan iskujen määrä sekunnissa ja mäntien liike sekunnissa.
Mersulla sylinterit toimivat parittain ja yksi pari puuttuu syklistä. Tuo ylimääräinen katko saa äänen kuulostamaan tietyssä tilanteessa kaksitahtimopolta.
Taustaääni puuttuu, koska kaksi pamahtaa vuorokierroin.
 

swift

Member
Liittynyt
24.8.2009
Viestit
16
BBC Sport’s chief F1 writer Andrew Benson sanoi:
"Ferrari's form has been difficult to read so far. They have periodically popped up at the top of the times. And a race run done by Fernando Alonso at the first Bahrain test looked reasonably competitive compared to a simultaneous one by Mercedes driver Nico Rosberg, as far as it was possible to tell. But a senior Ferrari figure revealed this week that the team believe their engine is about 75bhp down on the Mercedes, and they don't understand how their rivals are getting so much power while staying within the fuel restriction introduced this year. Which does not paint too pretty a picture for Fernando Alonso and Kimi Raikkonen.

http://www.twitter.com/#!/@andrewbensonf1
75 heppaa jäljessä... Kuulostaa siltä että Mersulla on iso etu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Benson on saanut ihan 5 hp:n tarkkuudella ongittua tiedot :rolleyes: Noin tarkkaan ei tiedetä edes edellisistä moottoreista.
Vastaavaa ylivoimaa huhuiltiin jo viime vuoden puolella dynotietojen vaihdon perusteella.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Nauraa räkätän niin makeasti kun Australiassa sijat 1-4 valtaa lähtöruudukossa Mercedes ja mclaren, ja puolessavälissä kisaa viimeistään suurin osa mersutalleista on kokenut moottoririkon ja Kimi voittaa avauskisan lähdettyään sijalta 5. :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13814
Nauraa räkätän niin makeasti kun Australiassa sijat 1-4 valtaa lähtöruudukossa Mercedes ja mclaren, ja puolessavälissä kisaa viimeistään suurin osa mersutalleista on kokenut moottoririkon ja Kimi voittaa avauskisan lähdettyään sijalta 5. :D
Oisin halunnu pysyä uutispimennossa.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Nauraa räkätän niin makeasti kun Australiassa sijat 1-4 valtaa lähtöruudukossa Mercedes ja mclaren, ja puolessavälissä kisaa viimeistään suurin osa mersutalleista on kokenut moottoririkon ja Kimi voittaa avauskisan lähdettyään sijalta 5. :D
tahi sit niilt vaa loppuu menovesi jo puolesvälis. Unohtivat sen 100kiloa vai oliko se ny litraa. Helppo voitto Kimille tulossa silti ja tämä on varmaa tietoa.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Nauraa räkätän niin makeasti kun Australiassa sijat 1-4 valtaa lähtöruudukossa Mercedes ja mclaren, ja puolessavälissä kisaa viimeistään suurin osa mersutalleista on kokenut moottoririkon ja Kimi voittaa avauskisan lähdettyään sijalta 5. :D
Voihan noinkin toki mennä, mutta kovin epätonnäköinen skenaario. Enpä usko että tällä kaudella on kärkeen asiaa kuin yhdellä moottorilla, sen verran ylivertaiselta vaikuttaa mersun tekele, ja siinä on nyt löydetty jokin asia joka tekee siitä kovin ylivoimaisen.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Minä luulen taas et tämä mersun älytön hehkutus ja aivan liian aikaista ja toisekseen turhaa. En jaksa uskoa älyttömiin eroihin sen verran kauan noi kaikki on tuol mukana olleet eikä moottoria ny ihan uusiksi varmaan ole keksitty ? Veikkaan et mersu o janoinen verrattuna fefeen ja sehän taas sit kaventaa jo kummasti eroa kisassa? kai ? emmie tiedä kuha piereskelen ja heitän noppia seinään pystyyn
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Mesellä on ehkä hintsusti enemmän kokemusta turbokoneista kun Ferrarilla. Eiköhän mese ja mäkki mene horisonttiin alkukisoissa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minä luulen taas et tämä mersun älytön hehkutus ja aivan liian aikaista ja toisekseen turhaa. En jaksa uskoa älyttömiin eroihin sen verran kauan noi kaikki on tuol mukana olleet eikä moottoria ny ihan uusiksi varmaan ole keksitty ? Veikkaan et mersu o janoinen verrattuna fefeen ja sehän taas sit kaventaa jo kummasti eroa kisassa? kai ? emmie tiedä kuha piereskelen ja heitän noppia seinään pystyyn
Mersulla on kuitenkin nykyisistä moottorinvalmistajista resursseiltaan ja osaamiseltaan omaa luokkaansa. Vaikka Ferrari on iso F1 tasolla, se on pieni tekijä autonmoottorialalla. Ja jos lasketaan Fiatti mukaan ei sekään ole Renaultia ihmeellisempi, joka taaseen ei edes ole täysillä mukana. Moottori- ja voimansiirtosääntöjen radikaali muutos oli lottovoitto Mersulle juuri nyt, kun valmistajista on vajausta. Ei ole todellista uhkaajaa mukana. Vuoden päästä ehkä tilanne voi olla jo toinen.

Ainoa toivo on että renkaat sulaa edelleen Mersun alla. Ehkä joissain kisoissa, mutta autonkehityskäyräkin on osoittanut ylöspäin, joten dominointia on pääsääntöisesti luvassa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös