Ralliuutisia, vol 2

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1291
Sehän se on nykyajan muotitrendi. Yliohjaavuus on niin 70-lukua...:nope:
Käsittääkseni yliohjautuvuus on trendikästä jossain driftauksessa tms. Rallissa trendi 70-luvulta asti on ollut päästä mahdollisimman nopeasti lähtölipulta maalilipulle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Käsittääkseni yliohjautuvuus on trendikästä jossain driftauksessa tms. Rallissa trendi 70-luvulta asti on ollut päästä mahdollisimman nopeasti lähtölipulta maalilipulle.
Ajotyyleissä on kuitenkin ollut eroja. Siinä missä joku Köpi H vei Escorttia isolla vaihteella jonopyörää, veteli Vat-man useasti tappisladissa - ja valitteli Rothmans-Opeleiden aliohjautuvuutta.

arivatenenrally.com sanoi:
Koko urani ajan minun oli vaikea oikein kunnolla sopeutua aliohjautuviin autoihin. Ne ovat tylsiä. Elämä on tarkoitettu elettäväksi sivuluistossa!
Siksi tehtaan Opeleilla ajaminen oli minulle todella vaikeaa Escortin jälkeen. Escort oli ollut kuin räätälöity hanska minulle ja Ascona 400 tuntui kyllä vähän rukkaselta kädessä. Se oli hitaampi reagoimaan. En koskaan saanut sillä sitä samaa itsevarmuutta ja itseluottamusta eikä se totellut toiveitani samalla lailla.
Walter Röhrl ajoi 'keula edessä' lievästi aliohjautuvasti sitä autoa ja hänelle se sopi hyvin. Minä taas vaadin että auton pitää kääntyä ensiksi - sen jälkeen voin olla varma, että kun se auto on kääntynyt, niin sitten voi kaasuttaa. Sitten pystyn olemaan positiivinen. Mutta jos auto ei ole kääntynyt, niin koko ajan läpi mutkan pelkää, että kun mutka päättyy niin ollaanko vielä tiellä vai onko keula ojassa!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3357
Sijainti
Lahti
Turhaan Vatanen huolehti puskevalla autolla ojaan suistumisesta. Meni sinne yliohjautuvatkin!:cool:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitsu rämpiikin merkkinä niin pohjamudissa, että suotavaa on yrittää motorsportin avulla käännettä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Il Nido Dell'Aquila näyttää olevan rallin nimi, jossa ekan pätkän jälkeen suomalaisjohto. Lähteneet herrat taas katsomaan vauhtiaan sikäläisiin oloihin. Ei lainkaan huonosti N-Imprezalla kun katsoo takana kärkkyvää WRC-kalustoa. Iltapäivällä neljäs eli viimeinen ajokerta:
http://rally.ficr.it/tab_stagetimes.asp?p_Anno=2014&p_Codice=1&p_Manifestazione=1&p_Gara=1&p_ProvaSpeciale=1
Mielenkiintoinen konsepti kun yhtä ja samaa pätkää hierotaan neljästi. Kolmen ajokerran jälkeen Arminen sijalla 4 - 8.6 sekuntia kärkeen
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mielenkiintoinen konsepti kun yhtä ja samaa pätkää hierotaan neljästi. Kolmen ajokerran jälkeen Arminen sijalla 4 - 8.6 sekuntia kärkeen
Ei kovin harvinainen tapa Italian asvalttiralleissa. Neljäs sija säilyi maaliin saakka.
Joose Kojo näyttää käyneen Tsekissä, Purum Rally Pribramissa on R3-Cliolla tullut jonkinmoinen ulosajo. Tsekin mestaruusrallin voitti Minillä Pech jr, ja vienee mestaruuden.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Joo, il Nido dell Aquila oli Raceday Ronde Terra sarjan ensimmäinen osakilpailu. Sarja koostuu kuudesta kisasta, jotka kaikki sarjan nimen mukaisesti ajetaan soralla.

www.raceday.it sivuilta löytyy lisää infoa aiheesta.

Ronde kisoissa tosiaan ajetaan samaa pätkää neljä kertaa ja aiemmin sääntö on ollut vielä siten, että kolme parasta aikaa on huomioitu tulokseen. Tälle vuodelle sääntöä oli ainakin tämän sarjan osalta muutettu siten, että kaikki neljä vetoa laskettiin kokonaisaikaan.

Tämä avauskisa tunnetaan nimellä Italian Pike’s Peak, eli kyseessä on hillclimb pätkä soralla. Lähtöpaikka sijaitsi 825m korkeudessa ja maalissa korkeutta oli 1482m. Ylämäkeen mentäessä yleensä voima puhuu, mutta mukavasti ännän Subarulla tuntui ehtivän. Eka ja vika veto menivät hyvin, toisella ja kolmannella tuli pieniä virheitä, jotka näkyivät heti kellossa.

Tulos oli positiivinen yllätys ja varsinkin ensimmäinen veto laittoi hymyilyttämään, sillä kuljettaja on ajanut viimeksi ralliautolla joulukuussa 2012 Prealpi Master Showssa. Yllättävän vähän kahden vuoden ajotauko näkyi otteissa.

http://www.youtube.com/watch?v=MBIrn7zNJ9c

Tarkoitus on ajaa ainakin sarjan neljä ensimmäistä kilpailua ja sen jälkeen katsotaan, mitkä ovat tiimipäällikön mietteet. Seuraava kisa Val d’Orcia ajetaan kolmen viikon päästä Radicofanin ympäristössä, eli wanhan San Remo rallin maastoissa liikutaan.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Joillain sitä intoa vielä riittää.



Prodrive has begun testing an all-new Volkswagen Golf rally car (Autosport)

The two-litre-engined Golf went through a systems check at MIRA last week and began testing in earnest in Wales on Tuesday.

It will not be eligible for the World Rally Championship and Prodrive says it has been built for a bespoke market.

The Golf, which was driven at the test by Terry Kaby, will compete for the first time next month.

Prodrive Motorsport managing director John Gaw said: "This is a very exciting project for us. It's something we've been working on for around six months.

"Clearly, it's not a World Rally Car because of the engine, but the rest of the Golf is built entirely to the spirit of a World Rally Car.

"The transmission and suspension are all in-keeping with current FIA regulations.

"Outwardly, it looks exactly like any of the cars competing in the WRC today."

Volkswagen Motorsport knows about the project, but has not played any part in the development and build of the car - all of which has been completed at Prodrive's Banbury factory.

"We ran the car at MIRA last week without any problems and we're at the start of a gravel test programme in Wales," Gaw added.

"It's great to see the car up and running in such a short timeframe. The team here at Prodrive have done an excellent job."

While the Golf is a rally car in its current specification, Gaw said a rallycross version could be a possibility.

"That's definitely possible," he said. "And it would only take a few modifications to do that."
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ei mikään uutinen . off topic

mutta katsoin tuossa 2001 vuoden koostetta ja mestaruuteen tarvittiin 44pistettä ja kolmanneksi tullut haali 41pojoa. Jotain on muuttunut..
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3357
Sijainti
Lahti
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/ralli/688510/Ogierilla+kiivaat+sopimusneuvottelut+Volkswagenilla

Turkun Sanomissa juttua Ogierin sopimus neuvotteluista. Kuulostaa ihan samalta kun Loebilla oli sitikalla eli sopimuksella hoidetaan ykköskuskin paikka ja edut. Toivottavasti JM:n sopparissa on sellainen lause ettei jää kakkoseksi ihan vaan siksi kun Ogier niin haluaa...
Jos tämä pitää paikkansa, että kina on kova niin palkasta kuin asemastakin, jotka kummatkin ovat jo valmiiksi varmaan aivan hyvät, niin lempo soikoon!
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1291
http://www.ts.fi/moottoriurheilu/ralli/688510/Ogierilla+kiivaat+sopimusneuvottelut+Volkswagenilla

Turkun Sanomissa juttua Ogierin sopimus neuvotteluista. Kuulostaa ihan samalta kun Loebilla oli sitikalla eli sopimuksella hoidetaan ykköskuskin paikka ja edut. Toivottavasti JM:n sopparissa on sellainen lause ettei jää kakkoseksi ihan vaan siksi kun Ogier niin haluaa...
Kokoajan pelataan paremmin kyllä JM:n pussiin. Ogilla alkanut selkeesti ote herpaantua, kun Latvala löytänyt itseluottamuksen ja taistelee tasapäin vastaan. Citikan tilanne Loebin kanssa toistumassa. Aika heikolla jäällä Ogi, jos alkaa liikaa uhittelemaan. JM:llä varmasti aika sementoitu asema tiimissä ja saa ajaa mestaruudesta siinä missä Ogikin. Voi olla sympatiat pian enemmänkin JM:n puolella tiimin sisäisesti..noo spekulaatiota. Neuville ja taustajoukot tehnyt selkeen ykköskuskin sopparin Hyundaille, joten tuskin Ogi pääsisi sinne punaista mattoa pitkin ykköskuskin pallille. Toisaalta eipä varmaan Hyundaita haittaisi, jos Ogier sopparin heidän kanssaan tekisi. Sitten on vaihtoehto tietysti Citikalle, mut tuosta Citikan touhusta ei ota oikein selvää, että onko menossa vai tulossa, joten aika riski. Fordille Ogi nyt ei varmaan mene kirveelläkään, palkkana Malcolmilta pari lounasseteliä..
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Taitaa Capitoa ja Ogieria hiertää myös WRC:n tulevaisuussunnitelmat. Capito haluaa showta, Ogier enemmän rallia. Ja Capito ei taida arvostaa yleensäkään kuskeja kovin korkealle koko sarjassa. MSa:ssa Ogier siirtymistä Citröenille ei pidetä todennäköisenä, mies taisi lähteä tallista suhteet tärvellen. Hyundaille ei taas miehen uskota siirtyvän, koska siellä on jo ykköskuski Neuville, kuten cesar tuossa jo totesi.

Ogierin mentyä naimisiin on töissä virheitä sattunut!
 
Ylös