106
Well-known member
- Liittynyt
- 21.5.2001
- Viestit
- 313
Joskus jopa motorsportti on mukavaa!
Joskus jopa motorsportti on mukavaa!
Kyllä, ei kahta sanaa. Sen jälkeen tulee helvetin pitkä kuilu ennen seuraavia, ja siinä kohtaa onkin jo tasaisempaa.Kaikkien aikojen rallikuski? Löppönen?
Helppookos siinä on olla "ylivertainen" kun on vain yksi ainoa talli, joka panosti sarjaan tosissaan ja tallin sisäinenkin kilpailu oli eliminoitu. Itse pidän esim. Kankkusta tai Mäkisen Tommia aivan helvetin paljon kovempana kuskina.Kyllä, ei kahta sanaa. Sen jälkeen tulee helvetin pitkä kuilu ennen seuraavia, ja siinä kohtaa onkin jo tasaisempaa.
Tirsk.Elektroniikka hoitaa kaiken puolestasi.
Helppookos siinä on olla "ylivertainen" kun on vain yksi ainoa talli, joka panosti sarjaan tosissaan ja tallin sisäinenkin kilpailu oli eliminoitu. Itse pidän esim. Kankkusta tai Mäkisen Tommia aivan helvetin paljon kovempana kuskina.
Verrataan vaikka kauteen '96. Sarjassa oli mukana neljä tehdastallia (Mitsu, Toitsu, Saparo ja Hoppa). Kaikilla talleilla oli ainakin kaksi keskenään kokolailla tasavertaista kuskia ynnä keikkakuskit ja kansalliset starat päälle. Löppönen sai mestaruutensa kultalautasella ojennettuna verrattuna Jussiin tai Tommiin. Lisäksi vielä 90-luvulla niitä autoja tarvi ihan oikeasti osata ajaa eikä vain toimia kuljettajana. Nykyisten WRC-autojen ajo-ominaisuudet on tehty niin helpoiksi vs. A-ryhmän autot (B-ryhmän tykeistä puhumattakaan) että niitähän ajaa vaikka pariisilaisesta sirkuksesta lainattu koulutettu apina. Elektroniikka hoitaa kaiken puolestasi.
Saatoin itsekin ajatella joskus noin. Mutta kyllä jossain viidennen-kuudennen peräkkäisen mestaruuden kohdalla on vain myönnettävä tosiasiat. Sama Schumacherin kohdalla.Helppookos siinä on olla "ylivertainen" kun on vain yksi ainoa talli, joka panosti sarjaan tosissaan ja tallin sisäinenkin kilpailu oli eliminoitu. Itse pidän esim. Kankkusta tai Mäkisen Tommia aivan helvetin paljon kovempana kuskina.
Hmm.. Minusta Fordia pidettiin kyllä tuossa 2005-2007 vahvimpana autona. Marcus esim. antoi tuollaisia kommentteja ennen siirtoaan. C4 ei ollut merkittävästi parempi auto kuin ehkä viimeisenä vuotena eli 2010, kun M-Sport keskittyi täysillä Fiestaan. Loeb voitti silti kuskitittelit. Kalustoetua oli lähinnä sitten Fordin vetäydyttyä, mutta pääosan urasta kuitenkin ajoi vähintäänkin tasavertaista kalustoa vastaan ja voitti silti suvereenisti.Helppookos siinä on olla "ylivertainen" kun on vain yksi ainoa talli, joka panosti sarjaan tosissaan ja tallin sisäinenkin kilpailu oli eliminoitu. Itse pidän esim. Kankkusta tai Mäkisen Tommia aivan helvetin paljon kovempana kuskina.
Itse kyllä näkisin tilanteen niin, että ennen Loebia mestaruuteen riitti sellainen Ken Block -tyylinen suhailu. Ihan vähän karrikoiden..Lisäksi vielä 90-luvulla niitä autoja tarvi ihan oikeasti osata ajaa eikä vain toimia kuljettajana.
Ogier taisi tuossa vaiheessa ajaa toista täyttä kauttaan WRC:llä, ja pysyi erittäinkin hyvin Loebin kyydissä. Eikös tuossa vaiheessa ollut myös tallimääräykset pelissä Loebin hyväksi?Eikä riittänyt Ogierinkaan suoritustaso.
Voitot 5-5 vuonna 2011. Kesken kauden piti käydä tekemässä uusi saunasoppari konsernin pääjehun kanssa, ihan vaan varmuuden vuoksi.Ogier taisi tuossa vaiheessa ajaa toista täyttä kauttaan WRC:llä, ja pysyi erittäinkin hyvin Loebin kyydissä. Eikös tuossa vaiheessa ollut myös tallimääräykset pelissä Loebin hyväksi?
Kolmatta täyttä kautta, eli kokemusta oli jo saman verran mitä Loebilla tämän voittaessa ensimmäisen mestaruuden.Ogier taisi tuossa vaiheessa ajaa toista täyttä kauttaan WRC:llä, ja pysyi erittäinkin hyvin Loebin kyydissä.
Oliko niitä tallimääräyksiä montakin? Minun muistini mukaan tallimääräykset ei ratkaisseet heidän keskinäisiä sijoituksia.Eikös tuossa vaiheessa ollut myös tallimääräykset pelissä Loebin hyväksi?
Loeb keräsi enempi pinnoja silloin kun ei voittanut :wink:Voitot 5-5 vuonna 2011.
Hetken saivat ajaa reilusti toisiaan vastaan, mutta jossain vaiheessa Löppönen junaili asemansa Citroenin isojen päälliköiden kanssa (ohi tallipäällikön) s.e. sai ehdottoman 1. kuskin aseman. Ilman tätä(kin) vilunkipeliä Löppöseltä olis jääny ainakin yks mestaruus saavuttamatta.Ogier taisi tuossa vaiheessa ajaa toista täyttä kauttaan WRC:llä, ja pysyi erittäinkin hyvin Loebin kyydissä. Eikös tuossa vaiheessa ollut myös tallimääräykset pelissä Loebin hyväksi?
Ei pidä paikkaansa. Vuonna 1996 rallin MM-sarjaa kiersi kolme tallia: Ford, Mitsubishi ja Subaru. Toyota kärsi "pelikiellosta", Kankkunen ajoi koko kauden aikana vain kolme kilpailua. Ja sitten se kuskipuoli.... Subarulla ajaneet Eriksson ja McRae osallistuivat jokaiseen kilpailuun. Fordin tiimissä vain Sainz ajoi jokaisen kilpailun, toisessa autossa kuski vaihtui. Eniten kakkosautolla ajoi Bruno Thiry. Mitsulla jokaiseen kilpailuun osallistui vain Tommi. Toista autoa ajoivat muun muassa Burns ja Nittel, Jyväskylässä Lasse Lampi.Verrataan vaikka kauteen '96. Sarjassa oli mukana neljä tehdastallia (Mitsu, Toitsu, Saparo ja Hoppa). Kaikilla talleilla oli ainakin kaksi keskenään kokolailla tasavertaista kuskia ynnä keikkakuskit ja kansalliset starat päälle. Löppönen sai mestaruutensa kultalautasella ojennettuna verrattuna Jussiin tai Tommiin. Lisäksi vielä 90-luvulla niitä autoja tarvi ihan oikeasti osata ajaa eikä vain toimia kuljettajana. Nykyisten WRC-autojen ajo-ominaisuudet on tehty niin helpoiksi vs. A-ryhmän autot (B-ryhmän tykeistä puhumattakaan) että niitähän ajaa vaikka pariisilaisesta sirkuksesta lainattu koulutettu apina. Elektroniikka hoitaa kaiken puolestasi.
Juu. Ei "trophypösön" viesteihin mahtus noin monta asiavirhettä vaikka tahallaan yrittäis.Väärän hahmon lainaus. Tuohan oli Don Viton tekstiä.
Mielenkiintoinen kaksikko nimenomaan Tänäkissä toivottavasti on ehkä vielä piilevää potentiaalia. Tilanteita on ainakin luvassa! Citroenin kaksikko mietityttää ja taitaa Hyundaikin olla vielä auki osittain..? Östbergille meni luukku näköjään Fordille kiinni, toivottavasti saisi kuitenkin jostain paikan.M-sport vahvisti Ott Tänäkin sopimuksen ensi kaudesta. Odotettu sopimus, Fordilla on ensi kaudella aika mielenkiintoinen kuljettajakaksikko. Kokemusta ei ainakaan liikaa ole.
Joku innokas voisi katsoa tilastot läpi, että kuinka monta kuskia on saanut mm pisteitä ja montako eri teamia on saanut mm pisteitä eri vuosina. Minä en nyt jaksa.....Rallin MM-sarjassa vain vuosina 1999-2005 on ollut mukana yhtä aikaa useampi talli ja iso määrä kuljettajia. Hyvä esimerkki on Jyväskylän MM-ralli 2002, silloin mukana oli peräti 19 tehdasautoa. Muina vuosina sarjaa on kiertänyt vain muutamia talleja ja kuljettajia.
Eikai sillä ole mitään merkitystä, jos osa kuskeista ja/tai talleista on osallistunut muutamiin ralleihin. Turha sellaisia on edes verrata.Joku innokas voisi katsoa tilastot läpi, että kuinka monta kuskia on saanut mm pisteitä ja montako eri teamia on saanut mm pisteitä eri vuosina. Minä en nyt jaksa.
Mutta tuossa malliksi yksi wanha aktiivinen vuosi:
http://en.wikipedia.org/wiki/1986_World_Rally_Championship_season#