Ralliuutisia, vol 2

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllä, ei kahta sanaa. Sen jälkeen tulee helvetin pitkä kuilu ennen seuraavia, ja siinä kohtaa onkin jo tasaisempaa.
Helppookos siinä on olla "ylivertainen" kun on vain yksi ainoa talli, joka panosti sarjaan tosissaan ja tallin sisäinenkin kilpailu oli eliminoitu. Itse pidän esim. Kankkusta tai Mäkisen Tommia aivan helvetin paljon kovempana kuskina.

Verrataan vaikka kauteen '96. Sarjassa oli mukana neljä tehdastallia (Mitsu, Toitsu, Saparo ja Hoppa). Kaikilla talleilla oli ainakin kaksi keskenään kokolailla tasavertaista kuskia ynnä keikkakuskit ja kansalliset starat päälle. Löppönen sai mestaruutensa kultalautasella ojennettuna verrattuna Jussiin tai Tommiin. Lisäksi vielä 90-luvulla niitä autoja tarvi ihan oikeasti osata ajaa eikä vain toimia kuljettajana. Nykyisten WRC-autojen ajo-ominaisuudet on tehty niin helpoiksi vs. A-ryhmän autot (B-ryhmän tykeistä puhumattakaan) että niitähän ajaa vaikka pariisilaisesta sirkuksesta lainattu koulutettu apina. Elektroniikka hoitaa kaiken puolestasi.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Helppookos siinä on olla "ylivertainen" kun on vain yksi ainoa talli, joka panosti sarjaan tosissaan ja tallin sisäinenkin kilpailu oli eliminoitu. Itse pidän esim. Kankkusta tai Mäkisen Tommia aivan helvetin paljon kovempana kuskina.

Verrataan vaikka kauteen '96. Sarjassa oli mukana neljä tehdastallia (Mitsu, Toitsu, Saparo ja Hoppa). Kaikilla talleilla oli ainakin kaksi keskenään kokolailla tasavertaista kuskia ynnä keikkakuskit ja kansalliset starat päälle. Löppönen sai mestaruutensa kultalautasella ojennettuna verrattuna Jussiin tai Tommiin. Lisäksi vielä 90-luvulla niitä autoja tarvi ihan oikeasti osata ajaa eikä vain toimia kuljettajana. Nykyisten WRC-autojen ajo-ominaisuudet on tehty niin helpoiksi vs. A-ryhmän autot (B-ryhmän tykeistä puhumattakaan) että niitähän ajaa vaikka pariisilaisesta sirkuksesta lainattu koulutettu apina. Elektroniikka hoitaa kaiken puolestasi.

Kertoisitko, mitkä ovat ne keskeisimmät erot ajo-ominaisuuksissa (WRC vs. A-ryhmä vs. B-ryhmä).

Toiseksi voisit kertoa, miten vaatimukset ajotaidon suhteen ovat muuttuneet rallimaailman huipulla 90-luvun jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Helppookos siinä on olla "ylivertainen" kun on vain yksi ainoa talli, joka panosti sarjaan tosissaan ja tallin sisäinenkin kilpailu oli eliminoitu. Itse pidän esim. Kankkusta tai Mäkisen Tommia aivan helvetin paljon kovempana kuskina.
Saatoin itsekin ajatella joskus noin. Mutta kyllä jossain viidennen-kuudennen peräkkäisen mestaruuden kohdalla on vain myönnettävä tosiasiat. Sama Schumacherin kohdalla.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Helppookos siinä on olla "ylivertainen" kun on vain yksi ainoa talli, joka panosti sarjaan tosissaan ja tallin sisäinenkin kilpailu oli eliminoitu. Itse pidän esim. Kankkusta tai Mäkisen Tommia aivan helvetin paljon kovempana kuskina.
Hmm.. Minusta Fordia pidettiin kyllä tuossa 2005-2007 vahvimpana autona. Marcus esim. antoi tuollaisia kommentteja ennen siirtoaan. C4 ei ollut merkittävästi parempi auto kuin ehkä viimeisenä vuotena eli 2010, kun M-Sport keskittyi täysillä Fiestaan. Loeb voitti silti kuskitittelit. Kalustoetua oli lähinnä sitten Fordin vetäydyttyä, mutta pääosan urasta kuitenkin ajoi vähintäänkin tasavertaista kalustoa vastaan ja voitti silti suvereenisti.

Marcus tosiaan hävisi kaksi mestaruuttä vähintäänkin tasavertaisella ellei paremmalla autolla. Mikko kävi koittamassa jopa samaa autoa, mutta ei vaan vauhti riittänyt. Eikä riittänyt Ogierinkaan suoritustaso.

Lisäksi vielä 90-luvulla niitä autoja tarvi ihan oikeasti osata ajaa eikä vain toimia kuljettajana.
Itse kyllä näkisin tilanteen niin, että ennen Loebia mestaruuteen riitti sellainen Ken Block -tyylinen suhailu. Ihan vähän karrikoiden.. :D
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Eikä riittänyt Ogierinkaan suoritustaso.
Ogier taisi tuossa vaiheessa ajaa toista täyttä kauttaan WRC:llä, ja pysyi erittäinkin hyvin Loebin kyydissä. Eikös tuossa vaiheessa ollut myös tallimääräykset pelissä Loebin hyväksi?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Ogier taisi tuossa vaiheessa ajaa toista täyttä kauttaan WRC:llä, ja pysyi erittäinkin hyvin Loebin kyydissä. Eikös tuossa vaiheessa ollut myös tallimääräykset pelissä Loebin hyväksi?
Voitot 5-5 vuonna 2011. Kesken kauden piti käydä tekemässä uusi saunasoppari konsernin pääjehun kanssa, ihan vaan varmuuden vuoksi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ogier taisi tuossa vaiheessa ajaa toista täyttä kauttaan WRC:llä, ja pysyi erittäinkin hyvin Loebin kyydissä.
Kolmatta täyttä kautta, eli kokemusta oli jo saman verran mitä Loebilla tämän voittaessa ensimmäisen mestaruuden.

Eikös tuossa vaiheessa ollut myös tallimääräykset pelissä Loebin hyväksi?
Oliko niitä tallimääräyksiä montakin? Minun muistini mukaan tallimääräykset ei ratkaisseet heidän keskinäisiä sijoituksia.

Voitot 5-5 vuonna 2011.
Loeb keräsi enempi pinnoja silloin kun ei voittanut :wink:
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Citroen ei välttämättä ollut paras auto, mutta Loeb osasi säätää sen ja ajaa sillä. Kyllä minä ainakin väittäisin, että nykyään ralliautoa pitää oikeasti osata ajaa ja ennen se oli enemmän sitä, että nakellaan autoa miten sattuu ja ehkä selvitään mutkasta tai sitten ei. Eiköhän tuolla keulaedellä ajamisella myös A-ryhmän Lancer olisi kulkenut paremmin.

Täysin turhaa koittaa todistella, että ne kylkiedellä ajaneet kuskit olisivat olleet jotenkin kovempia kuskeja. Väittäisin, että nykyään kuskit panostavat hommaan paljon enemmän ja joku Juha Kankkunen näyttäisi melko amatööriltä Ogierien ja Loebin rinnalla. Ennen mentiin kuitenkin melko paljon sillä "korjataan hanskalla" -asenteella.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
Kun mennään ihan sinne äärirajalle niin kaikki ne on vaikeita ajaa... Joillain se raja on vain kauempana kun jollain toisella...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ogier taisi tuossa vaiheessa ajaa toista täyttä kauttaan WRC:llä, ja pysyi erittäinkin hyvin Loebin kyydissä. Eikös tuossa vaiheessa ollut myös tallimääräykset pelissä Loebin hyväksi?
Hetken saivat ajaa reilusti toisiaan vastaan, mutta jossain vaiheessa Löppönen junaili asemansa Citroenin isojen päälliköiden kanssa (ohi tallipäällikön) s.e. sai ehdottoman 1. kuskin aseman. Ilman tätä(kin) vilunkipeliä Löppöseltä olis jääny ainakin yks mestaruus saavuttamatta.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
189
Verrataan vaikka kauteen '96. Sarjassa oli mukana neljä tehdastallia (Mitsu, Toitsu, Saparo ja Hoppa). Kaikilla talleilla oli ainakin kaksi keskenään kokolailla tasavertaista kuskia ynnä keikkakuskit ja kansalliset starat päälle. Löppönen sai mestaruutensa kultalautasella ojennettuna verrattuna Jussiin tai Tommiin. Lisäksi vielä 90-luvulla niitä autoja tarvi ihan oikeasti osata ajaa eikä vain toimia kuljettajana. Nykyisten WRC-autojen ajo-ominaisuudet on tehty niin helpoiksi vs. A-ryhmän autot (B-ryhmän tykeistä puhumattakaan) että niitähän ajaa vaikka pariisilaisesta sirkuksesta lainattu koulutettu apina. Elektroniikka hoitaa kaiken puolestasi.
Ei pidä paikkaansa. Vuonna 1996 rallin MM-sarjaa kiersi kolme tallia: Ford, Mitsubishi ja Subaru. Toyota kärsi "pelikiellosta", Kankkunen ajoi koko kauden aikana vain kolme kilpailua. Ja sitten se kuskipuoli.... Subarulla ajaneet Eriksson ja McRae osallistuivat jokaiseen kilpailuun. Fordin tiimissä vain Sainz ajoi jokaisen kilpailun, toisessa autossa kuski vaihtui. Eniten kakkosautolla ajoi Bruno Thiry. Mitsulla jokaiseen kilpailuun osallistui vain Tommi. Toista autoa ajoivat muun muassa Burns ja Nittel, Jyväskylässä Lasse Lampi.
Eli eii niitä kuskeja nyt niin kovin montaa ollut.

Tai entäpä vuosi 1997? Kaikki kisat Mitsulla sompaili Tommi, kakkoskuski vaihtui. Burns ja Nittel ajoivat eniten toista autoa.
Fordilla kaikki kisat kiersi Carlos Sainz. Työttömänä ollut Kankkunen hyppäsi toiseen autoon Schwarzin saatua kenkää.
Subarulla kaikki kisat ajoi vain McRae, Eriksson ajoi eniten toista autoa.
Toyota palasi Jyväskylään.

Rallin MM-sarjassa vain vuosina 1999-2005 on ollut mukana yhtä aikaa useampi talli ja iso määrä kuljettajia. Hyvä esimerkki on Jyväskylän MM-ralli 2002, silloin mukana oli peräti 19 tehdasautoa. Muina vuosina sarjaa on kiertänyt vain muutamia talleja ja kuljettajia.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
794
M-sport vahvisti Ott Tänäkin sopimuksen ensi kaudesta. Odotettu sopimus, Fordilla on ensi kaudella aika mielenkiintoinen kuljettajakaksikko. Kokemusta ei ainakaan liikaa ole.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1291
M-sport vahvisti Ott Tänäkin sopimuksen ensi kaudesta. Odotettu sopimus, Fordilla on ensi kaudella aika mielenkiintoinen kuljettajakaksikko. Kokemusta ei ainakaan liikaa ole.
Mielenkiintoinen kaksikko nimenomaan :) Tänäkissä toivottavasti on ehkä vielä piilevää potentiaalia. Tilanteita on ainakin luvassa! Citroenin kaksikko mietityttää ja taitaa Hyundaikin olla vielä auki osittain..? Östbergille meni luukku näköjään Fordille kiinni, toivottavasti saisi kuitenkin jostain paikan.

Don Viton viestit :dunno: Kun lajikäsitys on nolla, niin se paistaa kyllä joka viestistä läpi.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
....Rallin MM-sarjassa vain vuosina 1999-2005 on ollut mukana yhtä aikaa useampi talli ja iso määrä kuljettajia. Hyvä esimerkki on Jyväskylän MM-ralli 2002, silloin mukana oli peräti 19 tehdasautoa. Muina vuosina sarjaa on kiertänyt vain muutamia talleja ja kuljettajia.
Joku innokas voisi katsoa tilastot läpi, että kuinka monta kuskia on saanut mm pisteitä ja montako eri teamia on saanut mm pisteitä eri vuosina. Minä en nyt jaksa.

Mutta tuossa malliksi yksi wanha aktiivinen vuosi:
http://en.wikipedia.org/wiki/1986_World_Rally_Championship_season#
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Joku innokas voisi katsoa tilastot läpi, että kuinka monta kuskia on saanut mm pisteitä ja montako eri teamia on saanut mm pisteitä eri vuosina. Minä en nyt jaksa.

Mutta tuossa malliksi yksi wanha aktiivinen vuosi:
http://en.wikipedia.org/wiki/1986_World_Rally_Championship_season#
Eikai sillä ole mitään merkitystä, jos osa kuskeista ja/tai talleista on osallistunut muutamiin ralleihin. Turha sellaisia on edes verrata.

Mielestäni juurikin nuo mainitut vuodet 2000-2005 olivat ne "vaikeimmat" vuodet, jolloin oli kovin kilpailu. Tommin mestaruudet ovat ihan höpöhöpöä.
 
Ylös