Ralliuutisia, vol 2

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Toivottavasti vähintään toinen kaksikosta Suninen-Lappi jotta saataisiin MM-sarjaan muitakin suomalaisia kuin Latvala.

Toivotaan toivotaan :D On kovin isänmaallista toivoa täällä kaikenlaista ja aina ollaan suomipojan puolella tottakai. Sunisen nimi kyllä nykyisillä näytöillä on melkoinen ässä hiasta.Vuosi 2017 tulee kun ajetaan vuosi 2016 välissä ja kenties siihen mennessä on näyttöjä Sunisella nelivetoisen ratista.Varmaan tiimin kannalta parempaa lopptulosta tulee kun alkuvaiheessa siellä on osastoa Basti Lindholm jolla on kokemusta erilaisista autoista. Sainz oli Volkkarilla ja ehkä sai kenties jotain jopa aikaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Sen verta noita uusia tehdastalleja tulossa että olisihan se ihan managerien surkeutta jos ei suomikuskeille lisää
paikkoja saataisi.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Omia pohdintoja nykyisistä sopimuskuljettajista.

Ogier: En näe VW:n dominanssille loppua, joten mitään tarvetta muutokselle ei ole. Toki jos Toyota tarjoaisi mottipäisen summan rahaa tai Latvala voittaisi maailmanmestaruuden niin...

Latvala: On vähitellen oppinut pärjäämään siirryttyään Sebin tallikaveriksi. Epäilen kuitenkin Jari-Matin kykyä olla rakentamassa menestyksekästä autoa, kuten Fordilla nähtiin.

Meeke: Vuonna 2017 38-vuotias. Parhaimmillaan top3-kuljettaja, mutta liian epäluotettava. Jos WRC-ura olisi alkanut 5-10 vuotta aiemmin, Meekestä olisi voinut tulla maailmanmestari.

Östberg: Taso ei riitä

Evans: Ihan semilupaavia otteita ajoittain, mutta liian aikaista sanoa hänestä sen kummempaa. Asvaltilla väläytteli jonkin verran, mutta sorakisoissa rutkasti parannettavaa. On kuitenkin selkeästi parempi kuin Matthew "i have no confidence" Wilson

Tänak: Erittäin potentiaalinen kaveri, mutta tarvitsee tasaisuutta. Henkinen kantti testissä, sillä jos tämän kauden perseilee, niin se on arrivedertsi.

Neuville: VW:lla pystyisi voittamaan minkä tahansa rallin. Oma valintani, jos rekrytoisin kuljettajaa tiimiini. Jos Hyundai ei päivitysten jälkeen pysty kunnolla haastamaan Volkswagenia, kannattaa vaihtaa maisemaa.

Sordo: Ihan kelpo kakkoskuski, mutta parempiakin vaihtoehtoja on edellä.

Mikkelsen: Tuskin haluaa loppu-uraansa roikkua VW:n kolmoskuskina. Huipputasainen jo nyt ja Andreasin primetime on vasta tulossa. Neuvillen ohella oma valintani.

Paddon ja Abbring: Toistaiseksi liian vähän näyttöjä. Abbringin esiintymisiä odotan kyllä erittäin suurella mielenkiinnolla.


Sen verta noita uusia tehdastalleja tulossa että olisihan se ihan managerien surkeutta jos ei suomikuskeille lisää
paikkoja saataisi.
Paikkoja on tulossa, mutta huippukuljettajia on myös Suomen ulkopuolella. Kruuda, Tidemand, Lefebvre, Breen vain muutamia mainitakseni. Suniselta puuttuu näytöt Suomen ulkopuolelta ja Lapin ohjelma on iso kysymysmerkki.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Kuskien kansallisuudethan on tietenkin suomalainen, ranskalainen ja saksalainen. Nimet vaan on vielä sopimatta.
..

Jos Toyota ajattaa kolmea autoa, niin kolmannessa autossa on varmaan joku "oma" juniori, kaksi muuta paikkaa sitten jo valmiiksi kouliintuneille. Niitä sopivan ikäisiä ja potentiaalin omaavia ei vain hirveästi löydy WRC-luokasta, jos ei jo valmiiksi kierrä sarjaa täyspäiväisesti niin voi olla vaikeaa. Osastolla Sordo/Hänninen tms. ei mennä enää Kuuhun vuonna 2017.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Lapin manageriosasto voisi olla hereillä ja irtaantua vuodeksi 2017 Toyotalle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Todella hyvä uutinen,kuski veikkauksia?
Suninen ja se ranskalainen Camelinvarvas varmaan hoitelee ensimmäisen kauden Basti Lindholmin hääriessä taustalla testikuljettajana (ja kukaties kolmantena autona NORF:ssa :tongue:). Ekan kauden jälkeen ainakin toinen kuskeista vaihtuu sellaiseen, jonka kanssa voidaan tosissaan tavoitella menestystä. Eka vuosi menee vähän niinkuin Volkkarilla ja Hyundailla, ilman suurempaa menestyksen tavoittelua. Pääasia on ajaa tiimiä sisään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jospa nuo pari muuta japsimerkkiä innostuisi taas Toyotan myötä :p
Vahvasti epäilen. Subaru voisi kiinnostua jos Boxerit sallittaisiin ja heillä olisi sopiva auto tuotannossa. Nissaniin, Hondasta nyt puhumattakaan, en jaksa uskoa sentin vertaa....
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5087
Sijainti
Parc Fermé

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Vahvasti epäilen. Subaru voisi kiinnostua jos Boxerit sallittaisiin ja heillä olisi sopiva auto tuotannossa. Nissaniin, Hondasta nyt puhumattakaan, en jaksa uskoa sentin vertaa....
Japanilaiset tulevat joukolla - ja lähtevät joukolla. 90-luvulla Toyotan vanavedessä tulivat Mitsu, Nissan, Subaru. Niin tulee käymään myös nyt, ennen vuotta 2020 1-2 muuta japanilaista tulee mukaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Vaan jatkaakohan sittenkin Skeidan tiimissä jos aikovat jo tällä kaudella tulla sarjaan:
http://yle.fi/urheilu/skoda_palaamassa_mm-ralliin_-_latvalan_rinnalle_toinen_suomalaiskuski/7773580

Veikkaisin että jos eivät lopeta auton kehitystä niin saattaa ollakin että Skeida(lla) jatkaisi Lappi myös vuonna 2017. Mutta, tämäkin on vain spekulaatiota.
Skoda tosin tulee ajamaan WRC2 luokassa, joten Lappi tuskin kauaa Skodalla viihtyy varsinkaan jos hän saa mahdollisuuden päästä Toyotalle.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Skoda tosin tulee ajamaan WRC2 luokassa, joten Lappi tuskin kauaa Skodalla viihtyy varsinkaan jos hän saa mahdollisuuden päästä Toyotalle.

Skodasta tuli mieleen, että talli on kyllä aina suosinut suomalaiskuskeja, mutta samalla se on ollut varsinainen loukku suomalaisille. Gardehan ajeli siellä useamman vuoden 2000-luvun alussa, mutta samalla "hukkasi" parhaat vuotensa taistellessaan jämäpisteistä parempien tiimien takana. Samoin kävi periaatteessa Hännisellekin. Juhokin oli kuljettajana ehkä terävimmillään juuri Skoda-aikoinaan, mutta juuttui sinne vähän turhan pitkäksi aikaa. WRC-tasolle siirtyminen tuli ehkä vähän liian myöhään. Nyt Lapin tilanne näyttää kovasti samalta. Keskinkertaiseen Skoda-talliin on helppo juuttua, kun kuitenkin töitä/palkkaa tarjotaan ja kokemustakin kertyy, mutta samalla urakehitys uhkaa tyssätä ja lupaavimmat vuodet kuljettajana kuluu tavallaan hukkaan. Onhan se toki parempi kuin ei mitään eikä niitä wrc-paikkoja puussa kasva, mutta mielestäni on silti parempi ottaa riski ja pyrkiä haalimaan budjettia kasaan edes pariin WRC-kisaan yksityiskalustolla ja antaa näyttöjä, kuin kurvailla Skodalla vuodesta toiseen. Kyllä ne tallipäällikötkin paremmin tuntuu noteeraavan ne yksittäiset wrc-näytöt, kuin esim. EM-sarjan mestaruuden. Niin hassulta kun se kuulostaakin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5087
Sijainti
Parc Fermé
Itseasiassa en edes muistanut että Skoda oli mukana mestaruussarjassa 2000-luvun alkupuoliskosta aina jonnekin v. 2005/2006 saakka.

Eikä kyllä oikein väläytellyt koskaan kyseisen teamin autojen vauhdit. McRae nyt joskus oli lähellä palkintosijaa, mutta sitten huollossa sössittiin jotain. (miten olisi muistikuvat siitä että jossain olisin lukenut kyseisen sössimisen johtuneen jostain konfliktista huoltojoukkojen välillä...)
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
lisää talleja

Pitkä matka on vuoteen 2017.. siinä vaihessa VW kerkiäää olemaan jo vanha auto. Autossa taitaa olla vielä aika paljon työtä, kun eivät osallistu vielä 2016. videoiden perusteella näyttää olevan vielä pahaa aliohjaavuus ongelmaa. täytyy toivoa myös lisää talleja vuosille 2018-2020, kun Citroenin ja Fordin pysyminen sarjassa taitaa olla vähä niin ja näin..
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Itseasiassa en edes muistanut että Skoda oli mukana mestaruussarjassa 2000-luvun alkupuoliskosta aina jonnekin v. 2005/2006 saakka.
Mullakin oli käsitys, että olisivat olleet vain pari vuotta mukana alkaen loppukaudesta 1999. Ilmeisesti se Octavia WRC on vain sitten vaipunut unohduksiin kun ei koskaan MM-tasolla nähty kunnollisia suorituksia.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Mullakin oli käsitys, että olisivat olleet vain pari vuotta mukana alkaen loppukaudesta 1999. Ilmeisesti se Octavia WRC on vain sitten vaipunut unohduksiin kun ei koskaan MM-tasolla nähty kunnollisia suorituksia.
Äkkiä muistelen, että nappasi yhden podium sijan 2000 vai 2001 Safari rallista. Auto oli kyllä kestävä, mutta kömpelö ja hidas. Se jäänyt autosta mieleen, että oliko 1999 vai 2000 Neste rallissa, kun Bruno Thirry tai Armin Schwarz ajoi 1 vai toisessa mutkassa mötkäleen ojaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Äkkiä muistelen, että nappasi yhden podium sijan 2000 vai 2001 Safari rallista. Auto oli kyllä kestävä, mutta kömpelö ja hidas. Se jäänyt autosta mieleen, että oliko 1999 vai 2000 Neste rallissa, kun Bruno Thirry tai Armin Schwarz ajoi 1 vai toisessa mutkassa mötkäleen ojaan.
Toki kannattaa muistaa, että vauhti on aina suhteellista. Pari vuotta sitten kun näin Octavia WRC:n 0-autona, vetihän se ihan järkyttävän kovaa vauhtia äffäläisiin verrattuna, mutta kyse olikin siitä ettei Octavia pärjännyt sen ajan WRC-autoille ja asfaltilla olisi 1999-speksin kit careiltakin tullut turpaan.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Olihan Skodallakin Octavian jälkeen oma Pösö-206-wannabe eli Fabia (2003-). Taisi vaan olla aika harvassa ne kerrat jolloin Fabia pysyi terveenä läpi kisan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Mitä tulee Pösöön, niin ei heilläkään koko vol.2 MM-tasolla ollut yhtä juhlaa. 206:sella putsattiin pöytää hyvinkin huolellisesti, mutta 307CC oli floppi ja vaipui nopeasti unohduksiin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5087
Sijainti
Parc Fermé
Olihan Skodallakin Octavian jälkeen oma Pösö-206-wannabe eli Fabia (2003-). Taisi vaan olla aika harvassa ne kerrat jolloin Fabia pysyi terveenä läpi kisan.
Sekin on sitten eri tarina että kumpi vei autoja enemmän paikallisen autovahinkokeskuksen pihaan, se että osat petti, vai se että kuskit kaatoi autoja aika suurella prosentilla. Mm. erään Kopeckyn kaato jäänyt Valkolan pätkältä mieleen. Ja Paasonen Kreikassa 2005.

Pösön 307 oli tavallaan nätti ja harvinaislaatuisempi coupé-mallinen ralliauto, mutta vikaherkkä. Tuntui että aina hajosi joko ohjaustehostin, vaihdelaatikko tai jotain moottorista. Grönholmkin muistaakseni jonkun ek:n lopussa sanoi suoraan I hate this car!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eiköhän Fabia WRC:n ongelmana ollut moottori. Apuja piti tulla "Audin suunnasta", mutta tiedä sitten, tuliko koskaan. Volkkari sitten hinkkasikin Poloa niin pitkään, että kaikki oli tip top.
Vapaastihengittävä Fabiahan on ollut luokkansa kärkiauto tähän saakka ja turbotettu tulee olemaan myös.

Octavia vain oli liian raskas ja iso. Liian hyvin tehty kori ;).

Tojo ei (toivottavasti noin rumalla) Yariksella vielä menesty, mutta ehkä sitten seuraavalla.
 
Ylös