Ralliuutisia, vol 2

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Nyt kun sekasin Loebin ja WTCC:n tähän keskusteluun, niin ilmeisesti Citikka on ilmoittautunut vetäytyvänsä WTCC:stä ensikauden jälkeen ja keskittyvän ainoastaan WRC:hen.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Nyt kun sekasin Loebin ja WTCC:n tähän keskusteluun, niin ilmeisesti Citikka on ilmoittautunut vetäytyvänsä WTCC:stä ensikauden jälkeen ja keskittyvän ainoastaan WRC:hen.
Aikoon Citroen sitten näköjään yrittää tosissaan haastaa Volkkarin rallin MM-sarjassa, kun näyttävät satsaavan tosissaan kauden 2017 sääntöjen mukaiseen autoon.

Tämän lisäksi kun vielä Hyundai onnistuisi löytämään lisää vauhtia, Toyota onnistuisi kehittämään heti voittaja-auton ja M-Sport saisi Fordin täyden tuen taakseen olisi rallin MM-sarjan kärjessä jopa viisi autonvalmistajaa taistelemassa tosissaan maailmanmestaruudesta ja katsojatkin kiittäisivät kun jokaisessa kilpailussa käytäisiin sekuntitaistoa 6-8 kuljettajan kesken kisan loppuun asti.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7519
Aikoon Citroen sitten näköjään yrittää tosissaan haastaa Volkkarin rallin MM-sarjassa, kun näyttävät satsaavan tosissaan kauden 2017 sääntöjen mukaiseen autoon.

Tämän lisäksi kun vielä Hyundai onnistuisi löytämään lisää vauhtia, Toyota onnistuisi kehittämään heti voittaja-auton ja M-Sport saisi Fordin täyden tuen taakseen olisi rallin MM-sarjan kärjessä jopa viisi autonvalmistajaa taistelemassa tosissaan maailmanmestaruudesta ja katsojatkin kiittäisivät kun jokaisessa kilpailussa käytäisiin sekuntitaistoa 6-8 kuljettajan kesken kisan loppuun asti.
Syksyllä jossain haastattelussa Wilson puhui siihen malliin, että ei ole ainakaan menettänyt toivoaan saada Fordin tuki takaisin. Suurin hyöty siitä olisi kuljettajamarkkinoilla. Ja eihän sitä tiedä, kun sinne on kaksi kilpailijaa tullut ryminällä ja kolmas toivon mukaan vielä tulossa, että mm-sarja alkaa taas Fordia kiinnostaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3214
Sijainti
Lahti
Aikoon Citroen sitten näköjään yrittää tosissaan haastaa Volkkarin rallin MM-sarjassa, kun näyttävät satsaavan tosissaan kauden 2017 sääntöjen mukaiseen autoon.

Tämän lisäksi kun vielä Hyundai onnistuisi löytämään lisää vauhtia, Toyota onnistuisi kehittämään heti voittaja-auton ja M-Sport saisi Fordin täyden tuen taakseen olisi rallin MM-sarjan kärjessä jopa viisi autonvalmistajaa taistelemassa tosissaan maailmanmestaruudesta ja katsojatkin kiittäisivät kun jokaisessa kilpailussa käytäisiin sekuntitaistoa 6-8 kuljettajan kesken kisan loppuun asti.
Mahdollista, hyvinkin. Kaikkihan tässä elämässä on aaltoliikettä ja samaa pätee eri kilpasarjoihinkin. Tuskin monikaan tänä pänä laulaa F1-sarjan ihanaisuudesta, mutta vielä joku aika sitten se oli parhautta. Rallin MM-sarja voi suosiossaan nousta siinä missä moni muukin sarja. Lähinnä ainakin minä kaipailen jotain uutta ja mielenkiintoisempaa näkökulmaa televisiointiin. Nykyinen formaatti on jollain tapaa puuduttava. Ratakilpailuissa draaman kaari piirtyy terävästi, koska tapahtuma on niin tiivis, mutta rallia ajetaan 2-3 päivää aamusta iltaan. Niinpä siinä onkin vähän miettimistä, miten samainen kaari kaivetaan sieltä telkkarissa esiin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ratakilpailuissa draaman kaari piirtyy terävästi, koska tapahtuma on niin tiivis, mutta rallia ajetaan 2-3 päivää aamusta iltaan. Niinpä siinä onkin vähän miettimistä, miten samainen kaari kaivetaan sieltä telkkarissa esiin.
Ihan täysin en ratakisojen draaman kaarta tarviis rallilähetyksiin. Viidennen kierroksen kohalla nukahtaminen on f1:ssä enemmän sääntö kun poikkeus ja suurin draama siinä, kenen varikkotaktiikka onnistuu parhaiten.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3214
Sijainti
Lahti
Ihan täysin en ratakisojen draaman kaarta tarviis rallilähetyksiin. Viidennen kierroksen kohalla nukahtaminen on f1:ssä enemmän sääntö kun poikkeus ja suurin draama siinä, kenen varikkotaktiikka onnistuu parhaiten.
Juu, en mä viitannut suoraan mihinkään erityiseen ratasarjaan, varsinkaan äfykkösiin, mutta yleensä ottaen draaman kaari on kaikessa seurannassa olennaista. Siitä sainkin ajatuksen, hyvissä tv-sarjoissa on joka jaksossa oma kaarensa, vaikka loppua ei vielä tulekaan. Ralli saattaisi hyötyä ei niinkään aina vain lisääntyvästä tv-ajasta, joka monin osin on usein vain vanhan toistoa, vaan todella huolella tehdyistä kerronnan hyvin ymmärtävien ohjaaja/käsikirjoittajien tekemistä koko rallin käsittävistä laatukoosteista. Kuvausta pitäisi tehdä tietysti niin maan perusteellisen paljon, mutta sieltä voisi siivilöidä esiin kunkin rallin kohdalta oman ja omat mehukkaat stoorinsa ja se voisi olla hyvinkin viihdyttävää. Tunnin laadukas kooste saattaisi riittää ja aina siihen jonkun cliff hangeringin saisi seuraavaa rallia silmällä pitäen kyhäistyä.
 
Viimeksi muokattu:

teppoil

Moro vaan
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2589
http://www.wrc.com/en/wrc/news/november/tanak-to-dmack-in-2016/page/3022--12-12-.html

Eli Tänäk ajaa ensi kaudella kaikki kisat Dmackin Fiesta WRC:llä. Hieno juttu. Jossain oli myös huhua, että Ketomaa ajaisi samassa tiimissä joitain kisoja.

Samaten Bertelli on varmistanut ajavansa koko kauden M-Sportilla. Oletettavasti Östberg olisi menossa M-Sportille ykköskuskiksi, mutta mistä näitä tietää. Kubica ja Evans lisäksi kuvioissa mukana.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
759
Viime kaudella ei kukaan tainnut Dmaceja käyttää, joten mielenkiintoista nähdä ollaanko siellä saatu jotain edistystä aikaiseksi. Aikaisemmilta kausilta jäänyt sellainen muistikuva, että ero Micheliiniin oli massiivinen. Toisaalta täytyy muistaa, että kukaan kärkinimistä ei ole pahemmin Dmackeilla ajellut.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Viime kaudella ei kukaan tainnut Dmaceja käyttää, joten mielenkiintoista nähdä ollaanko siellä saatu jotain edistystä aikaiseksi. Aikaisemmilta kausilta jäänyt sellainen muistikuva, että ero Micheliiniin oli massiivinen. Toisaalta täytyy muistaa, että kukaan kärkinimistä ei ole pahemmin Dmackeilla ajellut.
Viime kaudella Bertelli ja Prokoppi ajeli ainakin Pirellin gummeilla. Onko WRC regasssääntö vapaa vai onko niin että vain FIA:n hyväksymillä gummeilla saa ajaa? Joku tiimihän voisi tehdä diilin Yokohaman tai Kuhmun tai jonkun muun kaukoidän merkin kanssa ja saada renkaansa huomattavasti edullisemmin kuin mitä Misukat kustantaa.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Viime kaudella Bertelli ja Prokoppi ajeli ainakin Pirellin gummeilla. Onko WRC regasssääntö vapaa vai onko niin että vain FIA:n hyväksymillä gummeilla saa ajaa? Joku tiimihän voisi tehdä diilin Yokohaman tai Kuhmun tai jonkun muun kaukoidän merkin kanssa ja saada renkaansa huomattavasti edullisemmin kuin mitä Misukat kustantaa.
Vaihtoehdot ovat Pirellit, Michelinit tai Dmackit, muut ovat kiellettyjä. Ilmeisesti jokin luokitteluasia.

Bertelli siirtyy omasta tallistaan M-Sportin alaisuuteen, auton väritys tosin pysyy samankaltaisena. Ensi vuonna ohjelmassa koko MM-sarja Kiinaa lukuun ottamatta. Kartturikin vaihtuu, tästä lähtien hän on Simone Scattolin, joka tämänvuotisessa Neste-rallissakin luki nuotteja Andolfin R2-Peugeotissa.
 
Viimeksi muokattu:

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Östberg ja Camilli M-Sportille. Evansilla vielä neuvottelut kesken.

Sunisen Toyota-sopimus ei kyllä vaikuta lupaavalta, kun Eric teki yli 1 vuoden sopimuksen pienen budjetin (no, Toyotaan verrattuna) tallin kanssa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3264
Sijainti
JKL
Östberg ja Camilli M-Sportille. Evansilla vielä neuvottelut kesken.

Sunisen Toyota-sopimus ei kyllä vaikuta lupaavalta, kun Eric teki yli 1 vuoden sopimuksen pienen budjetin (no, Toyotaan verrattuna) tallin kanssa.
Luulen että Eric vei rahaa mennessään. Tuskin muuten olisi ovet auenneet ykkösteamiin...

Toisenlainen uutinen. Suurajojen isä Pentti Barck kuollut:

http://www.ksml.fi/urheilu/uutiset/suurajojen-isa-kuollut-pentti-barck-jatti-lahtemattoman-jaljen-urheiluelamaan/2184595
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
TGS Worldwide (eli siis Garde) on hommannut tehtaalta bränikän Fabia R5:n. 2010 malloinen S2000 (runkonumero #37) olis kaupan. Kyllä kai tuolla vanhallakin sotaratsulla viel SM-karkeloissa ehtisi jos on kuskin vikaa. En pidä yhdistelmää R5 Pösö + Juha Salo mitenkään ylikylästä olevana... Raaka-Arskan WRC Mitsullakin pitäisi ehtiä kuha vaan pysyis tiellä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Ovat näemmä ajelleet yhdeksänä päivänä kilpaa, mutta kuinkahan paljon on lopultakin ollut "EK"-kilometerjä? Ja eipä tuolla kovasti näyttänyt rattimiehiä Stigun ja Gregoire de Meviuksen lisäksi olleen. Jahka nyt voitan sen Eurojackpotin päävoiton, niin täytyy varmaan varustaa parin auton tiimi tuonne :D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4423
Sijainti
Salo
Eihän Safari alunperinkään ollut erikoiskoeralli vaan tasanopeuskilpailu. Vasta 90-luvulla siellä ajettiin erikoiskokeita, sitä ennen pelkkä AT-pisteiden määrä ratkaisi, olikohan Kankkunen kun sanoi että 70% normaalista ek-vauhdista oli tahti millä AT:lle selvisi oikeaan aikaan.
 
Ylös