Ralliuutisia, vol 2

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15898
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikäs tämä Veiby-Citroen -kuvio mahtaa olla?
Ihan vaan R5-ajelua, vai ihan pääluokka tavoitteena?
PH-Sport vuokraa autoa rahaa vastaan ja Even-Management on vuokrannut sieltä auton Walesiin ja Kataloniaan. Oma käsitykseni on, ettei sen laajemmasta yhteistyöstä ole kyse. Lisäksi huhujen mukaan Veiby sai Skodalta potkut julkaistuaan instagramissa kuvia uudeen auton kehitysversiosta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5551
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lisäksi huhujen mukaan Veiby sai Skodalta potkut julkaistuaan instagramissa kuvia uudeen auton kehitysversiosta.
Sillä tavalla :thumbfh:

Jotain erikoista tuossa taustalla on, se on varma. Virallinen selitys "Skodan uudesta strategiasta" (vai miten se nyt olikaan muotoiltu...) on ihan 100% höpöhöpöä. Tai voi siellä uusi strategia olla, ei sillä, mutta ei se Veibyn lähtöön taatusti syynä ollut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15898
Sijainti
Tampereen lenkki
Sillä tavalla :thumbfh:

Jotain erikoista tuossa taustalla on, se on varma. Virallinen selitys "Skodan uudesta strategiasta" (vai miten se nyt olikaan muotoiltu...) on ihan 100% höpöhöpöä. Tai voi siellä uusi strategia olla, ei sillä, mutta ei se Veibyn lähtöön taatusti syynä ollut.
Tämmönen teksti oli jossain julkaistu:

ŠKODA Motorsport boss Michal Hrabánek explains: “We will modify our motorsport strategy for 2019. Based on this, Ole Christian Veiby and Stig Rune Skjaermœn will leave the team. I would like to thank both of them for the contribution they made to our successful 2018 season, I wish them all
the best for the future. We will officially announce our future plans and 2019 driver line-up during the annual press conference, which will take place later this year.
En tiedä olisiko tuo "our future plans" sitten WRC-auto kaudelle 2020, ja ensi kauden kuskit tulisivat ajamaan sillä myös 2020?
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Vahvasti samaa mieltä. Ei voi käsittää mikä idea on palkata liian vanha ja erittäin paljon virheitä tekevä kuski. Hämmästelen suuresti jos noin hölmöjä ovat tojotalla.
Osittain eri mieltä. Ikä on kuitenkin vain luku, vauhti Meekellä on edelleen tallella ja myös ajomotivaatio. Ei ole kuitenkaan kyse mistään vuosia sarjaa kiertäneestä, lopen kyllästyneestä kehäraakista. Lisäksi Meeke on täysin valmis kuski, joka kykenee ajamaan heti voitosta. Myös käsittääkseni hyvä autonkehittäjä, siellä on kuitenkin kokemusta Citikan testikuskina olemisesta, insinöörin koulutusta ym. Se suurin mutta onkin sitten lähinnä se autojen romuttaminen, miksi kannattaisi miettiä kaksi kertaa hänen palkkaamistaan. Se piirre tuskin häviää mihinkään Meekeltä, mutta luulen että pahin on jo nähty. Tämän ja viime vuoden romutukset laitan kyllä osittain sen piikkiin, että Citikka oli aikaisemmin täynnä ongelmia ajettavuuden kanssa ja Meeke yritti paikata tätä nostamalla riskikynnystä. Ykköskuskin paineet, vastuu autonkehityksestä, epävakaa auto, menestyspaineet ja tähän yhtälöön kovemmalla riskillä ajaminen ei voinut päättyä hyvin. Potkut kesken kauden ja täydellinen nöyryytys. Luulen, että Meeke on tästä oppinutkin jotain. Edes vähän.
Nyt kun Toyotalla on jo tiedossa tulevaisuuden varalle nuoria tulokkaita, Katsuta ja todennäköisesti Rovanperä, voisi olla jopa järkevä veto ottaa Meeke vuodeksi tiimiin ja tekemään sitten tilaa esim. Rovikselle kaudelle 2020.

M-sport olisi tosin tiiminä se, joka tarvitsisi eniten voittoihin kykenevää ykköskuskia, mutta myös tiimi, joka joutuu laskemaan rahansa muita tarkemmin. Jotain neuvotteluja Meekellä kyllä selvästi on meneillään noiden some-päivitystensä perusteella.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
En tiedä olisiko tuo "our future plans" sitten WRC-auto kaudelle 2020, ja ensi kauden kuskit tulisivat ajamaan sillä myös 2020?
Vahvasti siltä näyttää. Skodan WRC-projektista on ollut jo pidemmän aikaa huhua ja nyt kun tallissa on sopivasti kaksi loistavaa kuljettajaa, kannattaa Skodan pitää heistä tiukasti kiinni tarjoamalla WRC-autoa 2020 kaudelle. Skoda tietää, että Roviksesta kilpailevat kaikki tiimit, joten nyt kannattaa lyödä kunnon kortit pöytään että pysyy tässä kisassa mukana. Eikä huono ole Tidemandkaan.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Vahvasti siltä näyttää. Skodan WRC-projektista on ollut jo pidemmän aikaa huhua ja nyt kun tallissa on sopivasti kaksi loistavaa kuljettajaa, kannattaa Skodan pitää heistä tiukasti kiinni tarjoamalla WRC-autoa 2020 kaudelle. Skoda tietää, että Roviksesta kilpailevat kaikki tiimit, joten nyt kannattaa lyödä kunnon kortit pöytään että pysyy tässä kisassa mukana. Eikä huono ole Tidemandkaan.
Ja lisäksi vielä Kopecky, joka olisi WRC-projektissa suuressa arvossa testikuskina. Ja miksei ihan kisakuskinakin niin kuin Hänninen Toyotalla. Skodalla on niin hyvät lähtökohdat rakentaa WRC-auto, että olisi iso pettymys jos eivät sitä jollain aikataululla tee.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3546
Sijainti
JKL
Tuohon Skodan WRC kuvioon sopii myös se että VW tulee Kataloniasta alkaen uudella R5 autolla ja en millään jaksa uskoa että sama konserni taistelee kahdella autolla samassa luokassa kilpaillen samoista asiakkaista...
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Osittain eri mieltä. Ikä on kuitenkin vain luku, vauhti Meekellä on edelleen tallella ja myös ajomotivaatio. Ei ole kuitenkaan kyse mistään vuosia sarjaa kiertäneestä, lopen kyllästyneestä kehäraakista. Lisäksi Meeke on täysin valmis kuski, joka kykenee ajamaan heti voitosta. Myös käsittääkseni hyvä autonkehittäjä, siellä on kuitenkin kokemusta Citikan testikuskina olemisesta, insinöörin koulutusta ym. Se suurin mutta onkin sitten lähinnä se autojen romuttaminen, miksi kannattaisi miettiä kaksi kertaa hänen palkkaamistaan. Se piirre tuskin häviää mihinkään Meekeltä, mutta luulen että pahin on jo nähty. Tämän ja viime vuoden romutukset laitan kyllä osittain sen piikkiin, että Citikka oli aikaisemmin täynnä ongelmia ajettavuuden kanssa ja Meeke yritti paikata tätä nostamalla riskikynnystä. Ykköskuskin paineet, vastuu autonkehityksestä, epävakaa auto, menestyspaineet ja tähän yhtälöön kovemmalla riskillä ajaminen ei voinut päättyä hyvin.
Väärin, kandee perehtyä hieman ikääntymisen vaikutuksiin. Tällaisissa hommissa kun kilpaillaan korkeimmalla tasolla niin ikä ei ole vain luku. Alamäki lähtee kaikilta osin siinä ~35v hujakoilla. Näkyvien muutosten lisäksi sillä on omat armottomat vaikutuksensa aivojen ja hermoston toimintaan ja tätä kautta reaktioihin, motoriikkaan jne. Näitä vastaan voi taistella ja vähentää vaikutuksia hyvällä fyysisellä kunnolla + treenillä, terveellä ruokavaliolla jne. mutta nelikymppinen antaa silti tasoitusta samoin eläville kymmenen vuotta nuoremmille. Erot ei ole vielä suuren suuria verraten vaikka 50+ vuotiaisiin mutta ne ovat olemassa (eivätkä missään nimessä pienene vaan päinvastoin) ja kun kilpaillaan huipputasolla joissa marginaalit ovat pienet niin se näkyy väkisin jollain tapaa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Otan kantaa vielä näihin

Lisäksi Meeke on täysin valmis kuski, joka kykenee ajamaan heti voitosta.
Ei ole mielestäni ihan näinkään. Parhaat tulokset tulleet isoksi osaksi niin että lähdetään hyvällä lähtöpaikalla(yleensä aiempien kohellusten myötä) kisaan ja hyödytään lähtöpaikasta ratkaisevasti. Nopeuttahan löytyy kyllä, sitä en kiistä.

Myös käsittääkseni hyvä autonkehittäjä, siellä on kuitenkin kokemusta Citikan testikuskina olemisesta, insinöörin koulutusta ym. Tämän ja viime vuoden romutukset laitan kyllä osittain sen piikkiin, että Citikka oli aikaisemmin täynnä ongelmia ajettavuuden kanssa ja Meeke yritti paikata tätä nostamalla riskikynnystä. Ykköskuskin paineet, vastuu autonkehityksestä, epävakaa auto, menestyspaineet ja tähän yhtälöön kovemmalla riskillä ajaminen ei voinut päättyä hyvin.
Huomannet itsekin ristiriidan.

Se suurin mutta onkin sitten lähinnä se autojen romuttaminen, miksi kannattaisi miettiä kaksi kertaa hänen palkkaamistaan. Se piirre tuskin häviää mihinkään Meekeltä, mutta luulen että pahin on jo nähty.
Olen sitä mieltä että jos toyota haluaa kuljettajan auttamaan merkkimestaruuden saavuttamisessa niin Meekellä ei ole mitään annettavaa tiimille jota joku toinenkin kuski ei voisi tarjota.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Otan kantaa vielä näihin



Ei ole mielestäni ihan näinkään. Parhaat tulokset tulleet isoksi osaksi niin että lähdetään hyvällä lähtöpaikalla(yleensä aiempien kohellusten myötä) kisaan ja hyödytään lähtöpaikasta ratkaisevasti. Nopeuttahan löytyy kyllä, sitä en kiistä.



Huomannet itsekin ristiriidan.



Olen sitä mieltä että jos toyota haluaa kuljettajan auttamaan merkkimestaruuden saavuttamisessa niin Meekellä ei ole mitään annettavaa tiimille jota joku toinenkin kuski ei voisi tarjota.
Hyviä pointteja kyllä. Iällä on toki merkitystä, mutta siitä huolimatta Meeke on viime vuosina pystynyt voittamaan ja ajamaan useita pohja-aikoja. Ja kärkiaikoja ajeli myös harmaahapsinen Loeb tänä vuonna. Jos siihen pystyy, niin silloin ei tarvitse tallipäällikön pohtia onko ikää mittarissa 25 vai kenties 40. Ainakaan jos sopimusta kirjoitellaan vain vuodeksi tai kahdeksi.

Valmis kuljettaja Meeke on kuitenkin, jos vertaa vaikkapa Huttuseen. Kokemusta WRC-kalustosta jo useammalta vuodelta ja voi pitää heti Montesta alkaen realistisena tavoitteena sijoitusta top6:een lähes joka rallissa. (Huom. tavoitteena). Toki keskeytyksiä ja huonompiakin sijoja tulisi kauden aikana. Normaalitasollaan ajaisi kauden aikana ainakin muutaman kerran podiumille ja parhaimmillaan jopa 1-2 voittoa. Vastaavasti Huttunen tai joku muu nuori tulokas lähtisi vielä opettelemaan WRC-auton metkuja ja hakemaan kokemusta. Realistista olisi odottaa korkeintaan muutamia top6-sijoituksia, mutta tuskin yhtäkään podiumsijaa.

Auton kehittämiseen Meekellä kuitenkin on kiistatta kokemusta, ehkä taitoakin. Kausilla 2012-2013 ajeli kuitenkin paljon testiä Citroenilla ja teki silloin hyvää työtä. Citikan WRC2017-auton kanssa homma meni syystä tai toisesta poskelleen. Tuskin sitä kokonaan Meeken piikkiin voi laittaa, kun ratkaisua ongelmiin ei tuntunut löytävän kukaan. Vasta Loeb taisi olla se henkilö, joka löysi ne niksit, joilla auto saatiin lopulta iskuun.

En silti väitä, että Meeke olisi mikään puuttuva palanen Toyotalle. Tiimissä on kuitenkin jo vauhtia ja kokemusta, mutta silti olemassa olevista kuljettajavaihtoehdoista ihan harkinnan arvoinen tapaus.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eipä Toyotan tiimistä taida tähän hetkeen puuttua yhtään palaa. Vertaa paperilla muiden tallien kolmikkoihin, niin ainoastaan Hyundailta löytyy vastinetta. Toisaalta Sordo ja Mikkelsen on erinäisten syiden takia epäonnistuneet mielestäni pahemmin, kuin Latvala.

Voihan se olla, että Toyotalla on ensi kaudeksi tarjolla kolmannelle kuskille vain osittainen kausi, koska japanin pojalle pitää antaa ralleja. Tuohon sopisi Grönholmin Ruotsinrallikin. Ei tarvitsisi ajattaa neljää autoa.

Onhan Meeke viihdyttävä kuljettaja. Ennen häntä soittaisin kuitenkin Suniselle, Paddonille ja Sordolle. Hännisen navettaremontin edistyminenkin kiinnostaisi ehkä ennemmin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15898
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisaalta Sordo ja Mikkelsen on erinäisten syiden takia epäonnistuneet mielestäni pahemmin, kuin Latvala.
Sordo veti neljän sakkiin Meksiko-Korsika-Argentiina-Portugali-putken. Toki asfaltilla on tullut liikaa runkia tänä vuonna, mutta nekin runkimiset hyvistä sijoituksista, joten en näe että on varsinaisesti epäonnistunut. Pisteissäkin on seitsemäntenä, ja takana on täydempää kautta ajavat Evans, Suninen ja Breen.

Mikkelsenillä on ollut vauhdinpuutetta asfaltilla ja Jyskälässä, muualla teknistä harmia, pudonnut pari kertaa johtoasemastakin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sordo veti neljän sakkiin Meksiko-Korsika-Argentiina-Portugali-putken. Toki asfaltilla on tullut liikaa runkia tänä vuonna, mutta nekin runkimiset hyvistä sijoituksista, joten en näe että on varsinaisesti epäonnistunut. Pisteissäkin on seitsemäntenä, ja takana on täydempää kautta ajavat Evans, Suninen ja Breen.
Olet oikeassa Sordon suhteen. Päällimmäisenä mielessä Monten ja Saksan keskeytykset.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15898
Sijainti
Tampereen lenkki
Monten Rally Guidessa huhutaan mahdollisesta uudesta tehdastiimistä MM-sarjassa...onko se sitten Skoda, vai puhutaanko jostain WRC2-merkistä?

 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Monten Rally Guidessa huhutaan mahdollisesta uudesta tehdastiimistä MM-sarjassa...onko se sitten Skoda, vai puhutaanko jostain WRC2-merkistä?

Voisko se olla tylsästi vaan jotain Volkkarin R5:n liittyvää?

Mitähän ne Skodan testikuvat oli viime viikolla? Oliko se auto RX, vai mikä? Testivärityksessä kanttariradalla.
edit: taisi olla Nasser testaamassa WRX-autoa.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Hyviä pointteja kyllä. Iällä on toki merkitystä, mutta siitä huolimatta Meeke on viime vuosina pystynyt voittamaan ja ajamaan useita pohja-aikoja. Ja kärkiaikoja ajeli myös harmaahapsinen Loeb tänä vuonna. Jos siihen pystyy, niin silloin ei tarvitse tallipäällikön pohtia onko ikää mittarissa 25 vai kenties 40. Ainakaan jos sopimusta kirjoitellaan vain vuodeksi tai kahdeksi.
Pystyy toki pohjiin mutta se niitä pisteitä hän kerryttää silti todella epätasaisesti ja nollakisoja tulee paljon.

Tallissa on jo Latvala joka tekee samaa mutta Meeke on vielä Latvalaakin epävarmempi kuljettaja. Silloinkin kun pääsee maaliin pistesijoille niin sijat on keskimääräisesti Latvalaa heikompia. Kuskien mestariksi Meekestä ei ole ja valmistajien mestaruudenkin kannalta huono juttu jos samassa tallissa kaksi epävarmaa pisteidenkerääjää. Jos tilanne olisi että Latvalan tilalle pitäisi löytää joku niin näkisin Meeken harkinnassa jonkinlaista logiikkaa, nykytilanteessa en niinkään. Puhutaan kuitenkin kuskista jos hyllytettiin viime kaudella hetkeksi jatkuvan koheltamisen vuoksi ja tällä kaudella samasta syystä lopullisesti kenkää...

Loeb nyt on hieman poikkeuksellinen kuljettaja ollut alusta asti. Vaikka onkin ikää kertynyt niin myös aktiivisesti pitänyt ajotuntumaa yllä kilpailemalla eri sarjoissa ralliuran jälkeenkin ja ollut aina erittäin hyväkuntoinen fyysisesti. Lienee turvallista sanoa että paremmassa kuin yksikään kuljettaja lajin historiassa. Ei täysin verrannollinen tapaus.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Pystyy toki pohjiin mutta se niitä pisteitä hän kerryttää silti todella epätasaisesti ja nollakisoja tulee paljon.

Tallissa on jo Latvala joka tekee samaa mutta Meeke on vielä Latvalaakin epävarmempi kuljettaja. Silloinkin kun pääsee maaliin pistesijoille niin sijat on keskimääräisesti Latvalaa heikompia. Kuskien mestariksi Meekestä ei ole ja valmistajien mestaruudenkin kannalta huono juttu jos samassa tallissa kaksi epävarmaa pisteidenkerääjää. Jos tilanne olisi että Latvalan tilalle pitäisi löytää joku niin näkisin Meeken harkinnassa jonkinlaista logiikkaa, nykytilanteessa en niinkään. Puhutaan kuitenkin kuskista jos hyllytettiin viime kaudella hetkeksi jatkuvan koheltamisen vuoksi ja tällä kaudella samasta syystä lopullisesti kenkää...

Loeb nyt on hieman poikkeuksellinen kuljettaja ollut alusta asti. Vaikka onkin ikää kertynyt niin myös aktiivisesti pitänyt ajotuntumaa yllä kilpailemalla eri sarjoissa ralliuran jälkeenkin ja ollut aina erittäin hyväkuntoinen fyysisesti. Lienee turvallista sanoa että paremmassa kuin yksikään kuljettaja lajin historiassa. Ei täysin verrannollinen tapaus.
Eihän Meeke mikään ihannekuljettaja Toyotalle olekaan, mutta tämän hetken olemassa olevista vaihtoehdoista yksi parhaista. Jos kokonaisuutta katsotaan, niin voittaisi mielestäni tämän hetken vapailla markkinoilla olevat nuoret tulevaisuudenlupaukset. Ja jos ajatellaan 1-2 vuoden päähän, niin Toyotan ei välttämättä kannata tässä kohtaa sitoutua johonkin "ehkä melko nopeaan" kokemattomaan kuljettajaan (Katsuta, Huttunen tms.). Vuoden päästä kuitenkin Roviksen Skoda-sopimus päättyy ja siinä kohtaa Toyotalla olisi hyvä sauma napata hänet talliin.
Jos Lappi on jo menetetty tapaus, niin mielestäni parhaat jäljellä olevat vaihtoehdot Toyotalle ovat Paddon, Sordo, Meeke, Tidemand. Joku noista. Kaikissa kuljettajissa yhtä paljon plussia ja miinuksia. Meeke ja Paddon molemmat nopeita, mutta suoritukset vaihtelevat. Sordo tasainen pisteidenkerääjä. Tidemand kokonaisuutena nopea ja varma, mutta WRC-autossa kokematon. Vasta näiden jälkeen listalla olisivat nuoret lupaukset Huttunen, Katsuta ja ehkä vielä muitakin. Jos nyt Katsutaa voi tähän porukkaan laskea. Näytöt ei taida oikeasti riittää WRC:n rattiin, mutta tämä nyt on Toyota-johdon tahto.
 
Ylös