Ennakko
Hyvillä mielin lähdin aamulla fillaroimaan kohti rataa. Pyörä kulki ja olo oli hyvä. Kylki ei tuntunut kauhean kipeältä, joten fiilis oli optimistinen. Saavuin paikalle ajoissa salaharkan toivossa, mutta sitä mahdollisuutta ei ollut.
Harkat #4
Andyn oltua myöhässä sain mahdollisuuden ajaa ensimmäisessä harjoituksessa saaden siten pidemmän tauon ennen aika-ajoja. Jaksoin harkoissa ajaa ~5min ns. täydellä efortilla minkä jälkeen piti alkaa tekemään löysiä kierroksia vähän väliä kun kädet väsyivät. Yksinkertaisesti oikean puolen selkälihaksista on voimat kadonneet ja samoin revähtäneet (jo parantuneet) lihakset selvästi taas kipeytyivät.
Aika-ajo #11
Kävi hyvä tuuri, sillä sain saman auton jolla PeePee ajoi hyvin. Auto tuntuikin erittäin hyvältä ja ohjaus oli selvästi kevyempi kuin nelosessa. Tämä olikin mielestäni suurin tekijä siihen että sain nimenomaan tällä autolla ajettua peräti 8 kymmenyksen parannuksen. Todellinen ero tämän ja kakkosen tai nelosen kanssa oli luultavasti 3-4 kymmenystä, kuten Haikinkin ajat osoittavat.
Pystyin nyt ajamaan täysin normaalisti ilman mitään suurempia kipuja ja aikakin oli ihan hyvä. En saanut vaan hyvää beesiä kun DW ei suostunut minulle sitä apua antamaan (nimittelysanan sanoisin, mutta en bannia halua. vanhaan nimimerkkiinsä viittaavaa olisin heittänyt
), joten siksi jäi nipistämättä suoraan a-finaaliin vaadittu
1 tuhannesosa. Ei varmaan oo kukaan enää jaksanut laskea monesko *mietaa* tämä mulle oli, mutta ehkä mulle jonain päivänä tästä partapatsas myönnetään.
B-finaali #2
B-finaaliin pääsin sitten siltä minulle pahimmalta paikalta eli paalulta. Vähän jännitin sitä miten selviäisin tönimishässäkästä ja DW:n haukkumasanat kakkosesta eivät nekään nostaneet odotuksia kovin korkealle. Takaani lähtevien BMW:n ja Andyn kanssa juttelin ja toivoin vähäistä kontaktia selkäni takia. Taisin myös mainita etten samasta syystä luultavasti pistä kovin pahasti hanttiin (mikä sitten osoittautui virheelliseksi olettamukseksi kilpailijaluonteeni huomioiden).
Startti onnistui hyvin ja pidin paikkani. Viime vuotisen kisan muistaen tiedostin, että kun pitää kapean ajolinjan niin takaata on vaikea ohittaa. Näin myös tein ja sain hyvin peiteltyä bemarin ohitusyritykset. Osumisia kyllä tuli, mutta onneksi ne eivät kyllä oikeasti tuntuneet yhtään missään. Huidoin käsimerkkejäni taktisesti vain siksi että takaatuleva menisi varovaisemmaksi (tämä itseasiassa myös toimi).
Ajolinjani peittävyyden takia selvästi nopeampi bemari pääsikin sitten kylkikosketuksella ohi. Vähän siinä ja siinä oliko tarvetta, mutta hän kuitenkin rehdisti päästi minut edelleen.
Tuumin jo silloin etten varmaan kauaa jaksa pitää muita takanani sillä tämän auton selvästi raskaampi ohjaus alkoi kyllä huomattavasti tuntua erityisesti oikealle kääntyvissä mutkissa. Vasurit olivat helppoja.
Tässä kävikin kuitenkin niin, että ilmeisesti bmw:n hölläyksen takia takana tuli jokin joukkokolari, koska taakse vilkaistuani en nähnytkään enää ketään. Pari kierrosta keltaisten lippujen alla ja sitten taas jatkamaan. Huomasin, että bmw ottaa tosi paljon kiinni, mutta ajoin kuitenkin juuri sen mitä pystyin, en kovin kovaa. Olin nyt päättänyt etten hirveästi pistäisi hanttiin, jos hän kiinni saisi. Tiesin toki, että kierrokset ovat vähissä, mutta kun hän sitten viimeisellä kierroksella viimeisessä mutkassa ohitti vähän helpon oloisesti niin tilanne ei paljoa harmittanut. Luulin ekaksi että vain yksi pääsee jatkoon ja ajattelin, että en nyt olisi jaksanutkaan ajaa enää A-finaalia, ja olisin jäänyt siinä hännille.
A-finaali #5
Hetken neuvottelun jälkeen sitten sain kuin sainkin osallistua A-finaaliin ja kai se sitten loppujen lopuksi oli myös minun ja bmw:n taistelun suhteen paras ratkaisu. Hän kun ei ollut ihan varma oliko tehnyt jotain jollekin. En siihen puuttunut muuten kuin että mun puolesta homma oli ok. Jos hänellä sitten oli ollut jonkun muun kanssa jotain, niin siihen en puuttunut.
Ilmeisesti hän vielä lämmittelykierroksella yritti tarjota omaa paikkaansa minulle (vai mitähän mahtoi sanoa siinä odotellessa), mutta viitoin, että mene vaan. Halusin lähteä viimeisenä, koska silloin olen tarkkailijan roolissa ja vähemmän painetta mennä pahimpaan sumaan.
Otinkin Fossiilikisoista (ja Hangon tunnin kisan kolarista) oppineena linjan ulkopuolelta. Sain hyvän startin ja kun huomasin, että muut pakkautuvat apexiin, niin pääsin sitten ulkokautta useamman ohi ja myöhemmällä jarrupaikalla. Ulkoa oli sitten vaikea pitää sijoitus ja auto tuntui todella raskaalta ekassa neulansilmässä, jolloin kaikki paitsi bmw pääsivät edelleni.
Häntäkään en kauheasti viitsinyt estellä. Sai paikan ja meni. Päätin, että on parempi ajaa hänen perässään, kun oli selvästi vauhtia ja siten kyttäillä edessä ajavien virheitä.
Suunnitelma toimikin hyvin ja edessä sattui useampia spinnauksia / kolareita. Olin laskelmieni mukaan parhaimmillaan sijalla 9, mutta sitä en pystynyt pitämään. Sekä Scyberiä että PeePeetä vastaan yritin kyllä tehdä kaikkeni pysyäkseni edellä, mutta loppujen lopuksi tein sillä rimpuilullani hallaa vain itselleni, sillä se väsytti oikeaa kättä ja selkälihaksia entisestään. Viimeiset kierrokset menivätkin todellakin yhdellä kädellä ajellen ja hampaita kiristäen.
Hauska tilanne tapahtui viimeisellä kierroksella kun Haikki ylitti maalilinjan selkäni takana. Yritin kääntää ekaan mutkaan mutta en meinannut saada autoa kääntymään sitten millään. Se sitten onnistui ihan viime hetkellä ja sain pidettyä safety carin takanani. Koska tiesin ettei ollut enää mitään hävittävää niin ajelin viimeisen kierroksen hyvin rauhallisesti maaliin. Ajanottaja ilmeisesti luuli että jäin kierroksella, kun ajoin niin hitaasti, mutta kyllä tosin maaliinkin ajoin. Maalin jälkeen meinasin ekaksi pysähtyä F1 kisoista tuttuun tapaan heti maaliviivan jälkeen, mutta totesin kuitenkin pystyväni ajamaan varikolle.
Varikolle päästyäni olin vaan yksinkertaisesti niin puhkipoikki väsynyt ja syke hakkasi tuhatta ja sataa etten heti jaksanut nousta autosta. Teemu ja Andy sitten tulivatkin jeesaamaan, kiitos siitä. Olisin toki itsekin selvinnyt, mutta parempi ottaa varman päälle.
Varikolla piti muutama minuutti puhallella. Näytti ehkä dramaattisemmalta mitä oikeasti olikaan, mutta kyse oli loppujen lopuksi vain väsymyksestä. Oikean käden käyttö tuotti kipua, mikä pakotti käyttämään mutkissa vasempaa puolta kropasta huomattavasti enemmän. A-finaali autossa oli vieläpä tosi jäykkä ohjaus, mikä vaikeutti ajamista entisestään. Sitten kun oikeasta kädestä loppui voima, alkoi vasenkin puoli väsymään ja ajaminen hankaloitui sen takia.
Noh palautuminen oli kuitenkin yllättävän nopeaa, ja positiivista on, että pystyin ajamaan jopa kaksi kisaa putkeen. Nyt talven suurimpana tavoitteena on kuntouttaa selkä kondikseen. Se on varmasti pitkä prosessi, mutta enköhän ole uuden kauden alkaessa kunnossa. Olen päättänyt panostaa ensi vuonna kartingiin enemmän, joten tavoitteet ovat korkealla.
Jälkilöylyt
Ensinnäkin kiitokset muille kilpailijoille siististä ajosta, mitä ennen starttia vähän toivoinkin. B-finaalissa tosiaan jotain pientä tönimistä, mutta se nyt vaan kuuluu asiaan. Taisin vetää melkein koko porukkaa, joten sellaisessa tilanteessa nyt sattuu ja tapahtuu. A-finaalissa itse vähän blokkasin Scyberiä, mutta se johtui omasta ajovirheestäni. Myöhemminhän hän sitten kuittasi tyylipuhtaasti ohitse.
Jouduin siis poistumaan paikalta muiden menojen takia, mutta näin myöhemmin mieltä lämmittää tietysti tämän tiimin sisäisen kilpailun voittaminen tällä kaudella. Kausi meni koko tiimiltä päin vittua ja erityisesti minulla ja PeePeellä oli poikkeuksellisen paljon huonoa tuuria autoarvonnoissa. Aika-ajoissa sain etenkin loppukaudesta muutaman kerran hyvän auton, mutta kilpailuissa se osui korkeintaan ns. jämäfinaaliin, mikä tietysti söi miestä jonkin verran.
Pisteissä voitin myös Racer X:n vaikka Turun jälkeen näyttikin huonolta. Toivotan Racerille pikaista toipumista ja odotan innolla ensi kauden vääntöjä myös hänen kanssaan. Toivottavasti hänen harmitustaan lieventää edes se, että vaikka nyt tulikin takkiin, niin helpolla en minäkään päässyt vaan jouduin ajamaan tänään ihan tosissaan viimeistä sisua käyttäen.