Sääntömuutokset 2014

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Rumimmat autot juurikin olivat tuolloin 2006-2008 kausilla, kun oli aivan liikaa kaikenlaisia ilmanohjainhärpäkkeitä.

Pitää toivoa että ensi kaudeksi päädytään parempaan ratkaisuun tuon keulan osalta, tai että ainakaan kukaan ei tuollaisia kyrpänokkia tee.
Juu autot oli kuin sienen ja sammaleen peitossa. Takasiipikin oli turhan matalalla ja edessä ja etusiipi korkealla.

Voiskohan tuon riippukeulan korvata yhdellä tukevalla etusiiven kannattimella? Kaksi kannatinta feikkikeulan sivuilla näyttää ainakin hitaalta. En jotenkin usko tuollaisten kapeiden tunneleiden toimivuuteen, kun ylimääräisistä kokkareista muutenkin pyritään eroon.
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Rumimmat autot juurikin olivat tuolloin 2006-2008 kausilla, kun oli aivan liikaa kaikenlaisia ilmanohjainhärpäkkeitä.

Pitää toivoa että ensi kaudeksi päädytään parempaan ratkaisuun tuon keulan osalta, tai että ainakaan kukaan ei tuollaisia kyrpänokkia tee.
Hihhei! Ensimmäinen kerta kun ollaan samaa mieltä, sille :thumbup:
Sen lisäksi että härpäkkeet olivat rumia niin niitä myös irtosi kontakteissa. Radalla oleva hiilikuitusälä ei ole koskaan kiva. Samasta syystä nykyaikaisia etusiipiä pitäisi mielestäni yksinkertaistaa.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Tulin oikein erikseen katsomaan kun vasta nyt lukaisin että tuollainen muutos on tulossa että miltä se sitten näyttäisi. No suorastaan... Enpäs sanokkaan.

Ja nyt ei tule ihan heti mieleen että laskivatko nuo jo noita takasiipiä vähän alemmas/levensivät? Ja kapenivatko etusiivet? Intti vei vähän aikaa pois tämän seuraamisesta niin ei voi muistaa enää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja nyt ei tule ihan heti mieleen että laskivatko nuo jo noita takasiipiä vähän alemmas/levensivät? Ja kapenivatko etusiivet?
Keulaa lukuunottamatta muut aiotut aeromuutokset hylättiin. Ihan varma en ole etusiiven kapenemisesta.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Keulaa lukuunottamatta muut aiotut aeromuutokset hylättiin. Ihan varma en ole etusiiven kapenemisesta.
"Bodywork width ahead of the front wheel centre line must not exceed 1650mm."

Uusimmissa ensi kauden teknisissä säännöissä on tuollainen kohta, kun taas tämän kauden säännöissä sitä ei ole (yleinen maksimileveys on 1800mm kummissakin), joten ilmeisesti etusiipi kapenee 15 cm.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Keulaa lukuunottamatta muut aiotut aeromuutokset hylättiin. Ihan varma en ole etusiiven kapenemisesta.
Tästäkin on sulle jo useaan otteeseen kerrottu. Voisi jo pikkuhiljaa myös sisäistää niitä juttuja oman erinomaisuuden keskellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Tuo takasiiven uudistus on melko mielenkiintoinen.



Vaikuttaa melko lailla jo siiven kiinnitystapaankin. kuvassa näkyvän vihreän boksin aluetta tuo sääntö ei koske.
Siis koko yksi elementti pois!?

Tuon merkitys on valtava ja merkkaa että yläsiipeä on pidettävä merkittävästi suuremmalla kulmassa kuin tänä vuonna, DRS:n merkitys lisääntyy.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Siis koko yksi elementti pois!?

Tuon merkitys on valtava ja merkkaa että yläsiipeä on pidettävä merkittävästi suuremmalla kulmassa kuin tänä vuonna, DRS:n merkitys lisääntyy.

Siltähän tuo vaikuttaisi, ettei difun yläpuolelle saa mitään viritelmiä tehdä.

DRS:n merkitys lisääntyy ja sen saakin avata aiempaa isommalle:

Furthermore DRS is currently allowed to move the top flap from a gap of 10mm to 50mm from the mainplane, the 2014 regulations adjust this to between 10mm and 65mm.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Paljon tuo takasiipi matalenisi? Tuossahan lukee että shallower? Muuten nuo muutokset näyttävät siltä että autoista olisi tulossa nätimpiä, paitsi sitten joku vatipää menee ryssimään tuon keulan...
Valitettavasti F1:ssä kaikki tehdään prosentin kymmenysten takia joten nenäpää-nokat nähdään 100% varmasti ensikaudella kunnes FIA ne virallisesti kieltää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eiköhän shallower tarkoita tässä tapauksessa kapeampi eikä matalampi.
Shallow kyllä tarkoittaa nimenomaan matalaa, mutta Scarbsin jutusta ei selviä onko kyse yläsiiven korkeudesta (siipi sulki), vai siiven paksuudesta (siipi auki).
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Itse ymmärsin tuosta kuvasta, että tarkoitetaan tuota takasiiven "kourun" syvyyttä ts. "kourun" kulma on pienempi. Eli, että itse siiveke on matalempi suoraan edestä katsottuna. "shallow", kun ei meinaa korkeusmielessä mataluutta, vaan esim veden mataluutta. "low" meinais matalaa korkeutta. Vai?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse ymmärsin tuosta kuvasta, että tarkoitetaan tuota takasiiven "kourun" syvyyttä ts. "kourun" kulma on pienempi. Eli, että itse siiveke on matalempi suoraan edestä katsottuna. "shallow", kun ei meinaa korkeusmielessä mataluutta, vaan esim veden mataluutta. "low" meinais matalaa korkeutta. Vai?
Piirroksessa nuoli osoittaa vähän väärin, kun se näyttää alempaa siipeä. Tekstissä kuitenkin "Top rear wing a little shallower."
 
Ylös