#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
... tosiasia on, ettei kenenkään muun kuskin kohdalla jatkuvasti selitellä niin paljon olosuhteilla, renkailla ja jollain säätöasioilla tuloksia kuin Kimin kohdalla.
Tällaiseen johtopäätökseen voi päätyä vain, jos tietolähteinä ovat pääsääntöisesti kotimaiset lähteet. Itse olen ainakin tässä vuosien varrella pistänyt vahvasti merkille sen, että eri maiden F1-mediat, ja näistä maista olevat henkilöt ja muut vastaavat, kaivavat ihan samalla tavalla ties mitä syitä sille, ettei "heidän" kuskinsa pärjännyt. Ja syyt ovat aina olleet ihan samoja kuin Kiminkin kohdalla kuulee. Pahimpia tässä ovat omien huomioiden mukaan Britit ja Espanjalaiset, niillä tuntuu keulivan välillä ihan kunnolla näiden juttujen kanssa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13757
Tällaiseen johtopäätökseen voi päätyä vain, jos tietolähteinä ovat pääsääntöisesti kotimaiset lähteet. Itse olen ainakin tässä vuosien varrella pistänyt vahvasti merkille sen, että eri maiden F1-mediat, ja näistä maista olevat henkilöt ja muut vastaavat, kaivavat ihan samalla tavalla ties mitä syitä sille, ettei "heidän" kuskinsa pärjännyt. Ja syyt ovat aina olleet ihan samoja kuin Kiminkin kohdalla kuulee. Pahimpia tässä ovat omien huomioiden mukaan Britit ja Espanjalaiset, niillä tuntuu keulivan välillä ihan kunnolla näiden juttujen kanssa.
Mutuilen, että Revoltin viestin alkukin on olennainen seikka tässä:
Toki ymmärrän, että olemme suomalaisella F1-foorumilla, jossa Kimi-fanien määrä on luonnollisesti yliedustettuna ja muutenkin sinivalkoisia laseja on suurella osalla päällä, mutta kyllähän se tosiasia on...
Mukava ilman paineita vaan katsella, millaisia tuloksia F1:ssä saadaan, ja miten ne sopivat tällaisiin...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Räikkösellä oli Grosjeaniin nähden viimekaudella ennen rangasmuutosta selvä yliote. Muutoksen jälkeen Grosjeanin vauhti Kimiin nähden kasvoi, vielä kun Lotus päätti tuoda pidemmän akselivälin auton oli jo Grosjeanin vauhti Kimiä parempaa. Heti kun Räikkönen vaihtoi lyhemmän akselivälin autoon takaisin juuri ennen selkäonglemia oli Kimi taas nopeampi.
Muuttuiko missään muussa kuskiparissa voimasuhteet noin dramaattisesti kuin Lotuksella rengasmuutoksen myötä? Kun otetaan vielä huomioon, miten eri kaliiperin kuskeista puhutaan ainakin yleisessä arvostusmielessä. En siis sano mitään vaan kysyn kun en muista.

Lisäksi ihmettelen suuresti sitä, miten se pitkän akselivälin auto vain tipahti jostain taivaasta Kimille. Jos kerran mies on maailmanmestari ja alkukaudesta selkeästi parempi kuski, niin miten on mahdollista, että talli jossain tehtaan uumenissa on keksinyt kehittää auton, joka ei yhtäkkiä sovi mitenkään tallin tähtikuskille? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Väkisinkin alkaa hiipiä mieleen ne erilaiset vihjailut siitä, miten Kimi ei osallistu tarpeeksi tehdastyöhön ja pitkän aikavälin autonkehitykseen. Ja kyllä, tämä oli kieli poskessa sanottu. Muttei ihan kokonaan kuitenkaan.

Pahoittelen kovasti, että nämä meikäläisen viime aikojen kirjoitukset ovat olleet kovin Kimi-kriittisiä, mutta jotenkin on alkanut tulla sellainen fiilis ihan rehellisesti, että myyttisen imagon myötä myös miehen ajotaitoja on alettu hieman liioittelemaan. Se on jotenkin niin houkutteleva mielikuva: kaikelle ulkoiselle paskat nakkaava perusjantteri Espoon perukoilta, joka remuaa ja rellestää ja sitten hyppää autoon ja simsalabim, on kaikesta huolimatta ylivoimaisesti paras vaikka muut istuvat insinöörien kanssa yötä myöten ruutujen ääressä samalla kun meidän Kimi ryyppää ja käy naisissa. No, ei se nyt ehkä kuitenkaan ihan noin sitten taida todellisuudessa mennä. Mutta jälleen kerran: huippukuski ehdottomasti, muttei mitenkään ainutlaatuinen sellainen. Näyttöjen perusteella aikalaisista Alonso on mielestäni kokonaisuutena parempi ja Hamilton sekä Vettel nopeampia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hamiltonin rengaskulutuskin on mielestäni melkoisesti liioiteltu juttu. Aina siitä puhutaan, mutta ei ainakaan itselle muistu hirveämmin mieleen kisoja, joissa Hämis olisi mitenkään erityisen poikkeuksellisesti renkaitaan tuhonnut.
Kuulen vieläkin korvissani Hamiltonin valitukset kun valittelee tiimiradioon kuluneita renkaitaan miltein heti varikkopyshadyksen jälkeen. Kauden 2011 tappiota Buttonille seliteltiin juurikin sillä, että auto ei sopinut Hamiltonin ajotyyllille.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Pahoittelen kovasti, että nämä meikäläisen viime aikojen kirjoitukset ovat olleet kovin Kimi-kriittisiä, mutta jotenkin on alkanut tulla sellainen fiilis ihan rehellisesti, että myyttisen imagon myötä myös miehen ajotaitoja on alettu hieman liioittelemaan. Se on jotenkin niin houkutteleva mielikuva: kaikelle ulkoiselle paskat nakkaava perusjantteri Espoon perukoilta, joka remuaa ja rellestää ja sitten hyppää autoon ja simsalabim, on kaikesta huolimatta ylivoimaisesti paras vaikka muut istuvat insinöörien kanssa yötä myöten ruutujen ääressä samalla kun meidän Kimi ryyppää ja käy naisissa. No, ei se nyt ehkä kuitenkaan ihan noin sitten taida todellisuudessa mennä. Mutta jälleen kerran: huippukuski ehdottomasti, muttei mitenkään ainutlaatuinen sellainen. Näyttöjen perusteella aikalaisista Alonso on mielestäni kokonaisuutena parempi ja Hamilton sekä Vettel nopeampia.
Aamen. Samaa mieltä.

Kimi on ehdottomasti mestaruutensa ansainnut ja huippukuljettaja. Kuitenkin myös ehkä yksi 2000-luvun yliarvostetuimmista kuljettajista. Jos 2007 olisi ollut huonoa tuuria muutamassa paikassa, niin mestaruus olisi jäänyt saamatta ja myyttisyys Kimin hahmon ympärillä selvästi pienempi. Harva keskivertokatsoja muistaa kuinka vaikea tuo kausi oli. Silloin vaikeuksia pistettiin paljon sen piikkiin, että Kimillä kesti opetella uuden tallin tavoille ym. ja 2008 odotettiin sitten kovaa tulosta kun keulassakin oli jo se ykkönen, mutta Massa oli jopa hivenen niskan päällä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos MacMaren vuosien epäonni olisi puolestaan jäänyt tapahtumatta niin Kimi olisi ajanut mestaruuksia siellä koko nipun koskaan Ferrarille kaipaamatta.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Kaikilla huippukuskeilla on heikkoutensa. Kimillä renkaat, Alonsolla hermot ja Hamiltonilla se, että antaa ajamisen ulkopuolisten asioitten vaikuttaa tekemiseen. Vettel on oikeastaan ainoa jolta ei heikkouksia löydy ja siinä syy miksi mies on neljänkertainen maailmanmestari. Kyllä muakin alkoi viime kaudella vituttaa Kimin vaatimukset ohjauksesta ynnä muusta. Tuntuu, että mies vei ekan ferrari stintin välinpitämättämyyden autosta toiseen ääripäähän.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Muuttuiko missään muussa kuskiparissa voimasuhteet noin dramaattisesti kuin Lotuksella rengasmuutoksen myötä? Kun otetaan vielä huomioon, miten eri kaliiperin kuskeista puhutaan ainakin yleisessä arvostusmielessä. En siis sano mitään vaan kysyn kun en muista.
Muuttui ainakin Vettel ja Webber parissa.

Lisäksi ihmettelen suuresti sitä, miten se pitkän akselivälin auto vain tipahti jostain taivaasta Kimille. Jos kerran mies on maailmanmestari ja alkukaudesta selkeästi parempi kuski, niin miten on mahdollista, että talli jossain tehtaan uumenissa on keksinyt kehittää auton, joka ei yhtäkkiä sovi mitenkään tallin tähtikuskille? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Väkisinkin alkaa hiipiä mieleen ne erilaiset vihjailut siitä, miten Kimi ei osallistu tarpeeksi tehdastyöhön ja pitkän aikavälin autonkehitykseen. Ja kyllä, tämä oli kieli poskessa sanottu. Muttei ihan kokonaan kuitenkaan.
Ferrari-sopimus ja siten enemmän keskittymistä Grosjeaniin?

muut istuvat insinöörien kanssa yötä myöten ruutujen ääressä samalla kun meidän Kimi ryyppää ja käy naisissa.
Eikö tämä nämä etupään muutokset juuri tule siitä kun Räikkönen on keskittynyt työhönsä ja jutellut insinöörien kanssa? Mutta sehän onkin käännetty jostain syystä negatiiviseksi, kun se "pitäisi pysty paikkaamaan kädellä". Mistä edes voidaan päätellä, ettei Räikkönen paikkaisi kädellä puutteita etupäässä. Räikkönen tekee juuri sitä puolta autonkehityksessä mikä kuskille kuuluu, eli antaa palautetta missä pitää parantaa. Näistä sitten vedetään johtopäätöksiä ettei Kimi olisi sopeutuvainen? :doubtful:
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kyllä muakin alkoi viime kaudella vituttaa Kimin vaatimukset ohjauksesta ynnä muusta.
Oliko viimekaudella ohjauksessa ongelmaa? Mielestäni ei ollut, se oli ekan Lotus-kauden alussa. Näiden vaatimusten perusteella autoa kehitetään ja siksi se on oikein.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Lisäksi ihmettelen suuresti sitä, miten se pitkän akselivälin auto vain tipahti jostain taivaasta Kimille. Jos kerran mies on maailmanmestari ja alkukaudesta selkeästi parempi kuski, niin miten on mahdollista, että talli jossain tehtaan uumenissa on keksinyt kehittää auton, joka ei yhtäkkiä sovi mitenkään tallin tähtikuskille? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Väkisinkin alkaa hiipiä mieleen ne erilaiset vihjailut siitä, miten Kimi ei osallistu tarpeeksi tehdastyöhön ja pitkän aikavälin autonkehitykseen. Ja kyllä, tämä oli kieli poskessa sanottu. Muttei ihan kokonaan kuitenkaan.
Se pidemmän akselivälin auto oli tietokoneella nopeampi kuin lyhyt. Sitten kun kokeiltiin luonnossa niin ei se sopinutkaan Kimille, eikä tainnut olla lyhyttä nopeampikaan kun Kimi lyhyellä oli taas Grosjeania pitkällä nopeampi. Aivan jatkuvastihan näitä tulee ja joka tallilta että simulaatioissa tai tuulitunnelissa hyvältä näyttänyt uudistus ei toimikaan luonnossa. Niin se vaan menee. Ei se ole Kimin laiskuutta jos joku uudistus ei toimi. Niin kun ei ole Alonsonkaan laiskuutta että Ferrari joutui hylkäämään paljon lupaavia uusia osia, tai Bottaksen laiskuutta ettei coanda toiminut.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
En minä ole tällä forumilla törmännyt vielä kirjoituksiin jossa Kimiä väitettäisiin ylivoimaisesti parhaimmaksi kuskiksi, tai sitten olen ohittanut ne hetken huumana kirjoitettuna, esim ohitusta ylistäessä. Paljon on Kimifaneja kyllä jotka hehkuttavat kun suosikki menestyy ja se on aivan oikein. Aika moni pitää Kimiä yhtenä neljän parhaan nykykuskin joukkoon kuuluvana, mutta se on monille liikaa väitetty sekin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Homma menee niinkin, että jos kuljettaja haluaa jonkin asian muutettavaksi autostaan, niin toisissa tapauksissa se on autonkehitystyöta ja toisissa tapauksissa kykenemättömyyttä sopeutumaan autoon. Sitten jos samat kuskit ajavat autollaan vaatimatta muutoksia, sanotaan että kuski A sopeutuu monenlaisiin autoihin mutta kuski B:tä ei kiinnosta kehitystyö.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Vielähän ei tiedetä saako Räikkönen tämän kauden renkaita Ferrarilla tomimaan aika-ajoihin, kun molemmat on ajettu vesisateessa. Malesian harjoitukset antoi ihan positiivisia viitteitä, että saattaisi saada toimimaan. Lotukseen verrattuna Ferrarin vetotankojousitus edessä saataisi auttaa lämpöjen saamisessa, koska vetotankojousituksessa tukivarret ovat kulmittain tiehen nähden, kun taas työntötangossa ne ovat yleensä aikalailla vaakatasossa. Eli Ferrarissa eturenkaiden raideväli muuttuu enemmän joustaessa jonka takia renkaat saattaa lämmetä helpommin.

Edit: Vähän kuvaa, kuinka jyrkät tukivarret Ferrarissa (vetotanko) ovat Mesuun (työntötanko) verrattuna. Eli kun Ferrarin keula joustaa, liikkuu renkaat enemmän sivuttaissuunnassa, tämä ehkä helpottaa renkaiden lämpöön saamisessa.


 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Ihan samaa mieltä, Hami, Lonso ja Vettel menee kovaa millä tahansa F1 autolla. Kimi vain jos kaikki on just eikä melkeen. Jos vähän liiotellaan. Kimillä aina joku väärin autossa tai olosuhteissa.
Kimillä on silti enemmän kilpailun nopeimpia kierroksia kuin yhdelläkään mainitsemistasi kuskeista ja hän on ajanut niitä Sauberia lukuunottamatta kaikilla autoilla joilla on F1-sarjassa ajanut eli kyllä Kimikin kovaa menee autolla kuin autolla.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Muuttuiko missään muussa kuskiparissa voimasuhteet noin dramaattisesti kuin Lotuksella rengasmuutoksen myötä? Kun otetaan vielä huomioon, miten eri kaliiperin kuskeista puhutaan ainakin yleisessä arvostusmielessä. En siis sano mitään vaan kysyn kun en muista.

Lisäksi ihmettelen suuresti sitä, miten se pitkän akselivälin auto vain tipahti jostain taivaasta Kimille. Jos kerran mies on maailmanmestari ja alkukaudesta selkeästi parempi kuski, niin miten on mahdollista, että talli jossain tehtaan uumenissa on keksinyt kehittää auton, joka ei yhtäkkiä sovi mitenkään tallin tähtikuskille? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Väkisinkin alkaa hiipiä mieleen ne erilaiset vihjailut siitä, miten Kimi ei osallistu tarpeeksi tehdastyöhön ja pitkän aikavälin autonkehitykseen. Ja kyllä, tämä oli kieli poskessa sanottu. Muttei ihan kokonaan kuitenkaan.

Pahoittelen kovasti, että nämä meikäläisen viime aikojen kirjoitukset ovat olleet kovin Kimi-kriittisiä, mutta jotenkin on alkanut tulla sellainen fiilis ihan rehellisesti, että myyttisen imagon myötä myös miehen ajotaitoja on alettu hieman liioittelemaan. Se on jotenkin niin houkutteleva mielikuva: kaikelle ulkoiselle paskat nakkaava perusjantteri Espoon perukoilta, joka remuaa ja rellestää ja sitten hyppää autoon ja simsalabim, on kaikesta huolimatta ylivoimaisesti paras vaikka muut istuvat insinöörien kanssa yötä myöten ruutujen ääressä samalla kun meidän Kimi ryyppää ja käy naisissa. No, ei se nyt ehkä kuitenkaan ihan noin sitten taida todellisuudessa mennä. Mutta jälleen kerran: huippukuski ehdottomasti, muttei mitenkään ainutlaatuinen sellainen. Näyttöjen perusteella aikalaisista Alonso on mielestäni kokonaisuutena parempi ja Hamilton sekä Vettel nopeampia.
Hyvin kiteytetty kirjoitus.Olen samaa mieltä ton boldatun osaltakin.Tästä sais hyvän(?) toikin tuonne vapaan puolelle.."Kukas se paras kuski onkaan ja miksi?" Paras kuski on se jolla on paras auto,eiks jeh?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaikilla huippukuskeilla on heikkoutensa. Kimillä renkaat, Alonsolla hermot ja Hamiltonilla se, että antaa ajamisen ulkopuolisten asioitten vaikuttaa tekemiseen.
En ole huomannut Alonson hermojen vaikuttavan kisasuorituksiin oikeastaan mitenkään. Ja onhan niitä Kimiltäkin kuultu hermostumisia niin team radion kommentteihin, kuin muihin kuljettajiinkin. Eikä tietysti nekään ole silminnähtävästi vaikuttaneet kisasuoritukseen.
Vettel on oikeastaan ainoa jolta ei heikkouksia löydy ja siinä syy miksi mies on neljänkertainen maailmanmestari.
Pitäisin kyllä suurimpana syynä mestaruuksiin Neweyä enkä Vetteliä. Samalla autolla samaan olisivat pystyneet (jotkut) muutkin.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Vähän on ihmetyttänyt itseäni Räikkösen hehkuttaminen jo tulokaskaudesta lähtien. Hyvinhän se meni mutta Sauber oli selkeästi yllättävän hyvä auto ja Heidfeld oli kuitenkin Räikköstä parempi. McLaren-vuosina kulki hyvin mutta ei mielestäni kuitenkaan ehkä kaiken hehkutuksen arvoisesti. 2003 hyvä tulos oli pääasiassa luotettavuuden ja tasaisuuden ansiota, muistaakseni yksi keskeytys meni auton piikkiin. 2005 auto oli mielestäni melko selkeästi koko sarjan nopein eikä loppujen lopuksi matka katkennut kun pari kertaa tekniseen vikaan silloinkaan. En oikein tiedä mihin myytti McLaren-aikojen teknisiin vikoihin menetetyistä mestaruuksista pääosin perustuu. Toki 2004 auto oli jatkuvasti rikki mutta ei silloin ollut kyllä vauhtiakaan.

Mestaruus on aina mestaruus mutta Kimin vahvasta loppukaudesta huolimatta McLaren sähelti mestaruuden kyllä Räikköselle. Muuten kaudet Ferrarilla menivät satunnaisia väläytyksiä lukuunottamatta aika aneemisissa tunnelmissa eikä puheet Massalle häviämisestä nyt ihan pelkkää trollailua ole. Lotuksella Räikkönen kyllä yllätti minut. Ei niinkään vauhdillaan mutta kilpailuissa Räikkönen loisti. Nyt sitten vastassa on oikeasti kova kaveri ja olen aika yllättynyt jos Räikkönen tästä parista voittajana selviytyy. Toisaalta tekemisestä paistaa ainakin ulospäin nyt ihan erilainen omistautuminen ja paneutuminen kuin aikaisemmin, joten kaikki on mahdollista.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12607
Sijainti
Sivulla viisi
En oikein tiedä mihin myytti McLaren-aikojen teknisiin vikoihin menetetyistä mestaruuksista pääosin perustuu.
No ihan puhdasta matikkaahan se on. 2003 tuli yksi teknisen vian keskeytys johtoasemassa ja mestaruus jäi kahden pisteen päähän. 2005 Kimi keskeytti johtoasemassa tekniseen vikaan ainakin Imolassa ja Hockenheimissa ja mestaruus jäi sen parinkymmenen pisteen päähän. Lisäksi aika paljon pisteitä valui kaivoon Mersun epäluotettavuudesta seuranneisiin lähtöruuturankkuihin. Tässä tietysti nyt ehkä vedetään joitakin aitoja matalaksi ja vähän oiotaan, esimerkiksi Renaultilta muistaakseni 2005 lopussa sanottiin, että tyytyivät vain varmistelemaan pistejohtoa eivätkä edes käyttäneet kaikki jippojaan. Mutta kuten todettua, silkkaa matikkaa.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Ehkä se McLaren olisi luotettavana ollut himpun verran hitaampi ja mestaruus oli kuitenkin jäänyt saavuttamatta. Jokainen kilpailu muuttaa niin radikaalisti loppukauden kulun, että hankala noista pistemenestyksistä on käydä moraalisia mestaruuksia jakamaan.

Joka tapauksessa sanoisin, että Kimi oli McLaren-vuosinaan häikäisevän nopea kaveri. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on vaan nähty sitten, että hyvän ja huonon päivän ero on - johtui se sitten auton säädöistä, olosuhteista, mistä tahansa - suurempi kuin monella muulla aikansa huipulla. Alonsolla sanoisin tuon eron olevan aika pieni ja muuan Michael Schumacherilla olematon.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Kimillä on silti enemmän kilpailun nopeimpia kierroksia kuin yhdelläkään mainitsemistasi kuskeista ja hän on ajanut niitä Sauberia lukuunottamatta kaikilla autoilla joilla on F1-sarjassa ajanut eli kyllä Kimikin kovaa menee autolla kuin autolla.
Hyvä pointti! Jostain syystä Kimi pystyy aina jossain vaiheessa kisaa olemaan erittäin kilpailukykyinen. Mistähän tämä sitten johtuu, se on hyvä kysymys.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös