#7 Kimi Räikkönen 2014: Back in Maranello

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webslavelle: Se, että Massalle oltiin löydetty nopeutta/Unkarissa/ ei mielestäni liity kovinkaan paljon Kimin yllättävään tason nousuun jousi-episodin jälkeen. Jos kerta Massa oli löytänyt nopeutta parissa edellisessä kisassa ja Kimi ei, niin eikös se kerro juuri siitä mistä puhuin
Ei, koska Kiminkin vauhti parani (kuten Unkari sitten osoitti), Saksan kisa vain keskeytyi tekniseen vikaan. Ferrarille alkoi Saksasta viiden kisan podiumputki. Muuten talli ei tuolla kaudella podiumilla näkynyt kuin kerran aiemmin Kimin toimesta (Monacossa). Loppukaudesta tulokset olivat taas huonommilla sijoilla. Tuolla lyhyellä jaksolla vain kilpailukyky suhteessa muihin näyttää nousseen. Muut sitten ilmeisesti kehittyivät taas loppukaudesta enemmän, koska se ilo kesti vain sen viisi kisaa.
-aiemmin pullat oli lämpimämmin Massalle kuin Kimille uunissa ja kun Massalle sattui ikävä onnettomuus, niin Kimikin aloitti suorastaan yllättävän tason nousun.
Niin, kyllähän se ihan julkisestikin tunnustettiin, että autoa vietiin Massan suuntaan, koska Kimin suuntaan vietäessä Massa olisi ollut ihan yössä. Ja toki Massan loukkaannuttua prioriteetit muuttuivat. Mutta ei se nyt kaikkea selitä. Vai miksi se laulu ei sitten kestänytkään koko loppukautta, jos se vain siitä oli kiinni? Ja miksi Ferrarin taso nousi jo ennen Unkaria?
Käsi sydämelle -olisiko Massa ajanut loppukauden kisat paremmin..
Jos Massa ei olisi loukkaantunut, prioriteettimuutosta ei olisi tullut, joten hyvinkin mahdollista, että olisi. No, ehkei Massa olisi voittanut - ainakaan Spassa, mutta olisi niissä olosuhteissa ajanut paremmihn kuin Kimi (joka siinä tilanteessa siis olisi ajanut nyt tapahtunutta huonommin.) Puhumattakaan käänteisestä tilanteesta, jossa kaikki paukut olisi laitettu Massan menestykseen ja Kimi olisi ollut sairaslomalla.
 
Viimeksi muokattu:

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12594
Sijainti
Sivulla viisi
Vai miksi se laulu ei sitten kestänytkään koko loppukautta, jos se vain siitä oli kiinni?
Olihan se vauhti podiumputken jälkeenkin ihan hyvää. Japanissa Kimi oli 4., Brasiliassa 6., ja jälkimmäisessä taisi vielä menettää etusiivenkin kisan alussa. Sen sijaan Singapore (10.) ja Abu Dhabi (12.) menivät paljon heikommin. Kyllä tuo suorituskyvyn lasku ainakin päällisin puolin näyttäisi aika selkeästi liittyvän auton sopivuuteen tietynlaiselle ratatyypille. Tosin tuo Kimin kolmas sija Monacossa vähän sotkee tuota kuviota.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olihan se vauhti podiumputken jälkeenkin ihan hyvää. Japanissa Kimi oli 4., Brasiliassa 6.,
No noita sijoituksia nähtiin ennenkin Unkaria. Massan sijoitukset ennen loukkaantumistaanhan olivat 6-4-6-4-3. Jos nuo 6. ja 4. sijat jo lasketaan tasonnousuksi, niin sitten se Ferrarin tasonnousu alkoi jo Espanjasta.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
No noita sijoituksia nähtiin ennenkin Unkaria. Massan sijoitukset ennen loukkaantumistaanhan olivat 6-4-6-4-3. Jos nuo 6. ja 4. sijat jo lasketaan tasonnousuksi, niin sitten se Ferrarin tasonnousu alkoi jo Espanjasta.
Miksi et ota niitä muita sijoituksia ja myös sitä faktaa huomioon, että Ferrari jäi tyypillisesti huomattavasti vähemmän kärkeen kuin ennen "episodia"? Why? Äläkä nyt spottaa sieltä jotain perseelleen mennyttä S-porea -vaan ajatellaan tilannetta mieluummin kokonaisuutena. Jopa kriittinen Italian media oli varsin tyytyväinen Räikkösen loppukauden suoritukseen. Ja siihen uskomme;)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Noviisien olisi myös hyvä muistaa, että Massa pesi kevyesti Schumaherin Schumin viimeisen kauden puolen välin jälkeen -joten oli todella kovassa iskussa juuri sen tyylisellä- ja renkaisella autolla.
Puhutaankohan tässä nyt 2006sta, kun ei ainakaan tulokset tue väitettä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi et ota niitä muita sijoituksia ja myös sitä faktaa huomioon, että Ferrari jäi tyypillisesti huomattavasti vähemmän kärkeen kuin ennen "episodia"? Why?
Otan huomioon koko kauden sijoitukset, ja niitä katsellessa silmiinpistävää on, että keskellä kautta Ferrarilla oli parempi hetki. Yksittäisen kisan yksittäinen tulos ei ole merkitsevä, vaan trendi. Ja se ei alkanut Unkarin jälkeen, eikä se kestänyt kauden loppuun. Selitys ei sen takia voi olla niin yksinkertainen kuin Massan loukkaantuminen.
Jopa kriittinen Italian media oli varsin tyytyväinen Räikkösen loppukauden suoritukseen. Ja siihen uskomme;)
No tottahan neljän podiumin putkeen on syytäkin olla tyytyväinen kuivan alkukauden jälkeen. Olisivat tietysti olleet, vaikka ne olisi tuonut Massakin.
 

pluto

Well-known member
Liittynyt
12.9.2006
Viestit
159
Otan huomioon koko kauden sijoitukset, ja niitä katsellessa silmiinpistävää on, että keskellä kautta Ferrarilla oli parempi hetki. Yksittäisen kisan yksittäinen tulos ei ole merkitsevä, vaan trendi. Ja se ei alkanut Unkarin jälkeen, eikä se kestänyt kauden loppuun. Selitys ei sen takia voi olla niin yksinkertainen kuin Massan loukkaantuminen.

No tottahan neljän podiumin putkeen on syytäkin olla tyytyväinen kuivan alkukauden jälkeen. Olisivat tietysti olleet, vaikka ne olisi tuonut Massakin.
Nyt olisi erittäin mielenkiintoista kuunnella eli lukea mistä voisi johtua kimin ja massan palkkatuloero?

Jotainhan tässä täytyy olla, että Kimia pidetään niin natural talenttina, vai onko mulla mennyt jotain jossain kohtaa pahasti ohi?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4127
Puhutaankohan tässä nyt 2006sta, kun ei ainakaan tulokset tue väitettä.
Ei tulokset, eikä kyllä ajotkaan. Schumillahan oli loppukaudesta aivan huikeita suorituksia, siis Massaankin verrattuna.
 

Knox

Member
Liittynyt
4.11.2014
Viestit
14
Nyt olisi erittäin mielenkiintoista kuunnella eli lukea mistä voisi johtua kimin ja massan palkkatuloero?
Kimi tuli Schumin tilalle lähtökohtaisesti ykköskuljettaksi, joten siinä taitaa olla isoin syy palkkojen eroavaisuuteen. Ja olihan Kimin status huomattavasti kovempi mitä Massalla, joten eipä tuota tarvitse ihmetellä.

Jotainhan tässä täytyy olla, että Kimia pidetään niin natural talenttina, vai onko mulla mennyt jotain jossain kohtaa pahasti ohi?
Onko joku todennut ettei Kimi olisi lahjakas? Onko joku todennut ettei Kimi ole parhaimmillaan ollut aivan saatanan kova kuski? Rakentelet olkinukkeja joita ei ole olemassakaan.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Onko joku todennut ettei Kimi olisi lahjakas? Onko joku todennut ettei Kimi ole parhaimmillaan ollut aivan saatanan kova kuski? Rakentelet olkinukkeja joita ei ole olemassakaan.
Juuri näin. Tämä tuntuu olevan näiden pahimpien Kimi-fanien suurin ongelma, ettei osata erottaa sitä, mitä kritisoidaan. Kuten tuossa ylempänä toteisinkin, ovat pahimmatkin kriitikot lähinnä puhuneet Kimistä yliarvostettuna. Ja tällä viitataan nimenomaan siihen älyttömään hehkutukseen jostain maailmankaikkeuden uskomattomimmasta moottoriurheilulahjakkuudesta, joka ottaa haltuun ajoneuvon kuin ajoneuvon jne jne. En ainakaan itse muista myöskään, että kukaan olisi sanonut Kimin olevan surkea, lahjaton tai jotain sinne suuntaan. Nyt tällä hetkellä vain näyttää siltä, että parhaat vuodet ovat takana, sopeutumiskyvyn heikkous on tullut hyvin selkeästi esiin ja jossain määrin myös muutenkin tekemisestä puuttuu se ihan viimeinen silaus. 2005 on jo aika kaukana historiassa, nyt eletään vuotta 2014.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Nyt tällä hetkellä vain näyttää siltä, että parhaat vuodet ovat takana, sopeutumiskyvyn heikkous on tullut hyvin selkeästi esiin ja jossain määrin myös muutenkin tekemisestä puuttuu se ihan viimeinen silaus. 2005 on jo aika kaukana historiassa, nyt eletään vuotta 2014.
No ei muuten näytä, Alonson mielestä hän on ajanut uransa parhaan kauden vaikka tallikaveri on ollut umpisurkea myös omasta mielestään. Kimi joutuu ajamaan autoa väkisin mutta Alonso ei silti ole yleisesti kuin jokusen kympin nopeampi - kisoissa auton väkisin ajaminen sitten tietysti kostautuu nykyisillä renkailla niiden hajoamisena joka huonontaa kilpailusuorituksia enemmän kuin suoranainen nopeusero.

Kyllä kilpa-auton tärkein ominaisuus on että sen balanssi on kohdillaan, Ferrarin auton kehitystyö on nähtävästi vuosia mennyt perseelleen sen takia että tallin kuljettajat eivät ole autoa balanssiin saaneet vaan tyytyneet ajamaan sitä sellaisena kuin se on ja valittanut milloin mistäkin kehityksestä - ei ne tuulitunnelissa testatut aero-osat toimi siinä balanssittomassa autossa vaikka itse osissa ei mitään vikaa olisikaan.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
No ei muuten näytä, Alonson mielestä hän on ajanut uransa parhaan kauden vaikka tallikaveri on ollut umpisurkea myös omasta mielestään. Kimi joutuu ajamaan autoa väkisin mutta Alonso ei silti ole yleisesti kuin jokusen kympin nopeampi - kisoissa auton väkisin ajaminen sitten tietysti kostautuu nykyisillä renkailla niiden hajoamisena joka huonontaa kilpailusuorituksia enemmän kuin suoranainen nopeusero.
Miten ihmeessä Alonson arvio omasta suorituksesta on riippuvainen tallikaverin ajeluista? Voihan sitä teoriassa vaikka ajaa uransa parhaan kauden, mutta hävitä silti tallikaverilleen.

Alonso on ajanut tällä kaudella hyvin ja Kimi huonosti, eikä kaverusten välinen ero ole ollut mikään pieni, ei suorituksissa eikä pistetaulukossa. Kimi "joutuu ajamaan autoa väkisin", koska ei pysty sopeutumaan siihen.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Alonso on ajanut tällä kaudella hyvin ja Kimi huonosti, eikä kaverusten välinen ero ole ollut mikään pieni, ei suorituksissa eikä pistetaulukossa. Kimi "joutuu ajamaan autoa väkisin", koska ei pysty sopeutumaan siihen.
Ikinä moottoriurheilussa nopein keino päästä maaliin ei ole sopeutua auton omituisuuksiin vaan saada auto toimimaan haluamallaan tavalla. Ferrarin ongelma tällähetkellä ei ole että auto olisi luokattoman hidas vaan se että sitä on ajettava auton ehdoilla joka saa sen olemaan paljon hitaampi kuin mitä auton potentiaali muuten mahdollistaisi. Auto on itseasiassa juuri nyt sellainen kuin minkä takia Kimi aikanaan potkittiin pihalle, Alonson kehityspalautteen tuloksena. Hiukan ironista jopa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eihän tuossa mitä sanot ole minkään valtakunnan logiikkaa.
Kimi potkittiin pihalle kun ei ollut "autonkehittäjä". Nyt kun Kimi ja Alonso ovat tallissa Kimi on se joka kertoo insinööreille auton puutteet eikä Alonsolla ole ollut mitään asiaa sen suhteen tälläkaudella. Päivitykset ovat toimineet eikä Alonson ole tarvinnut kiukutella medialle huonosta autonkehityksestä.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Ikinä moottoriurheilussa nopein keino päästä maaliin ei ole sopeutua auton omituisuuksiin vaan saada auto toimimaan haluamallaan tavalla. Ferrarin ongelma tällähetkellä ei ole että auto olisi luokattoman hidas vaan se että sitä on ajettava auton ehdoilla joka saa sen olemaan paljon hitaampi kuin mitä auton potentiaali muuten mahdollistaisi.
Ei tässä ole mitään järkeä? Autossa olisi potentiaalia olla nopeampi, jos sitä voisi ajaa jotenkin muuten kuin auton ehdoilla? Mistä ihmeestä tämmöistä voi edes päätellä? Vaikka Kimi pystyisi ajamaan tuota Ferraria sillä omalla tyylillään, niin ei ole olemassa mitään takeita siitä, että kyseinen tapa olisi nopeampi kuin mitä Alonso tällä hetkellä auton ehdoilla ajamalla esittää.

Mielestäni on nimenomaan sanomattakin selvää, että jokaikistä kilpa-autoa ja muutakin laitetta ajetaan nimenomaan sen laitteen ehdoilla ja sen vaatimalla tavalla, jos halutaan olla nopeita. Kaikkia laitteita ei vaan ole millään edes mahdollista saada käyttäytymään sillä samalla tietyllä tavalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nyt olisi erittäin mielenkiintoista kuunnella eli lukea mistä voisi johtua kimin ja massan palkkatuloero?
Kimin paremmasta markkina-arvosta sopimusneuvotteluhetkellä ja siitä, että Robertsonit osasivat sen myös hyödyntää.
Jotainhan tässä täytyy olla, että Kimia pidetään niin natural talenttina, vai onko mulla mennyt jotain jossain kohtaa pahasti ohi?
Ja tämä liittyy mihin?
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Ei tässä ole mitään järkeä? Autossa olisi potentiaalia olla nopeampi, jos sitä voisi ajaa jotenkin muuten kuin auton ehdoilla? Mistä ihmeestä tämmöistä voi edes päätellä? Vaikka Kimi pystyisi ajamaan tuota Ferraria sillä omalla tyylillään, niin ei ole olemassa mitään takeita siitä, että kyseinen tapa olisi nopeampi kuin mitä Alonso tällä hetkellä auton ehdoilla ajamalla esittää.

Mielestäni on nimenomaan sanomattakin selvää, että jokaikistä kilpa-autoa ja muutakin laitetta ajetaan nimenomaan sen laitteen ehdoilla ja sen vaatimalla tavalla, jos halutaan olla nopeita. Kaikkia laitteita ei vaan ole millään edes mahdollista saada käyttäytymään sillä samalla tietyllä tavalla.
Nimenomaan Kimin ja monen muun kuskin käyttämä tyyli on nopeampi kuin Alonson tyyli. Alonson tyyli taas sopii paremmin toista kuskia vastaan ajamiseen. Niin ohittamiseen, kuin ohittamiselta puolustautumiseen.

Alonso jarruttaa voimakkaasti, pitäen auton suoremmassa ja siten pysähtyminen on nopeampaa, jolloin hän voi usein paremmin valita ajolinjan mutkaan. Ja jollei ole kunnolla Alonson rinnalla ennen mutkaa, on ohitus Alonsosta vaikeaa, sillä harvoin silloin ohitus mutkassa tapahtuu. Ja vaikka ohittaja pääsisi valitsemaan paremman ajolinjan, Alonson kaarreajolla, vaikkakin hieman hitaammalla, pystyy riittävästi häiritsemään juoheammalla tyylillä kaarteen ajajaa ja siksi ohitus hänestä ei helposti onnistu, vaikka Ferrari olisi selvästi hitaampi kierrosajoissa.

Ohittaessaan Alonso myös pääsee Ferrarin ominaisuuksien, eli tehokkaan, suorassa jarruttamisen vuoksi, helpommin ohitettavan rinnalle "häiritsemään" ohitettavan kaarteen ajoa, onnistuu, jälleen Ferrarin säätöjen vuoksi, paremmin kiihdytyksessä ja viimeistelee ohituksen kenties vasta seuraavassa kaarteessa.

Alonson koko uraa on tainnut "leimata" selvästi parempi sijoitus kilpailussa, kuin aika-ajon sijoitus ja mielestäni se on seurausta hänen kilpailullisesti tehokkaasta ja varmasta ajotyylistä ja sille vartavasten rakennetusta autosta.
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Alkukaudesta Kimi muutaman kerran paljasti kärsineensä epätasaisesto toimivasta tehonsäädöstä. Eli bensa- ja sähkömoottorin yhteistoiminta ei ollut kunnossa ja pitäisi olla helppo ymmärtää, miten herkäksi yliohjaamiselle ajaminen muuttuu, varsinkin kun sen lisäksi renkaiden toiminta ei ollut johdonmukaista. Ilmeisesti kauden edetessä tehon säätö on saatu paremmin hallintaan.

Samoi KImin tyyli jarruttaa samalla, kuin hän jo kääntää kaarteeseen ei takuulla onnistu kunnolla, kun generaattorin ja jarrujen yhteistoiminta ei ole kunnossa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös