Sattui muuten silmiini ranskalaisväite, jonka mukaan Matti Kyllönen olisi puhunut tammikuun lopulla YLE TV2:ssa Kovalaisen valmistautuvan lähiaikoina DTM-testiajoon.
Silloin katoin kyseisen jakson ja tuollakin siitä kirjoiteltiin, twitteriinkin erehdyin twiittamaan, josko joku ois sieltä tai jostain poiminut.Sinänsä erikoista, että kyllin kommentit tulevat ulkomaiden kautta tänne.
Lapsellinen kommentti. Voittoa ei kukaan tietenkään odottanut. Oletko sitten itse rehellisesti sitä mieltä, ettei kukaan olisi pystynyt parempaan kuin Heikki?Heikillähän olikin Lotuksella kokonainen perjantaipäivä aikaa tutustua autoon ennen kisoja. Kuka tahansa muu olisi varmasti voittanut molemmat aika-ajot ja kisat tuolla kokemuksella.:ahem:
Yksi olennainen ominaisuus todellisella huippukuskilla (tai oikeastaan millä tahansa huippu-urheilijalla) on nimenomaan se, että kykenee käyttämään eteen tulevat tilaisuudet hyväkseen. Huippu-urheilun ominaispiirre on juuri se, ettei mahdollisuuksia ole tarjolla rajattomasti. Kovin usein niitä saadaan tasan yksi ja se on siinä. Heikillä on ollut siitä poikkeuksellisen etuoikeutettu asema, että mahdollisuuksia on ollut useita.Kyllähän se odotuksia huonommin meni. Ei tässä oikeastaan siitä keskustellakaan, vaan siitä kuinka paljon sillä pitäisi olla vaikutusta kuskin arviointiin.
Todennäköisesti kukaan ei olisi tuonut Lotukselle pisteitä samassa tilanteessa.Lapsellinen kommentti. Voittoa ei kukaan tietenkään odottanut. Oletko sitten itse rehellisesti sitä mieltä, ettei kukaan olisi pystynyt parempaan kuin Heikki?
Kyllä Heikillä on oikeus laittaa itsellen juuri niin iso hintalappu kuin Heikki haluaa. Kuka sen voisi kieltää ja millä perusteella? Ei tuon tasoiset urheilijat ole mitään suomalaisia pitkäaikaistyöttömiä jotka kipittää heti jäädyttämään luistinratoja kun työkkäristä käsketään. Voi olla vaikka ajamatta kokonaan kun siihen kerran varaakin.En ymmärrä pitävätkö ihmiset täällä talleja joinain hyväntekeväisyys järjestöinä. Mikä Heikistä tekee niin ihmeellisen, että hän voisi laittaa itselleen hintalappua kuljettaja markkinoilla, kun miehen näytöt ovat mitä ovat. Siis voidaan puhua vaikka mistä Lotus ajoista, mutta kun kyse ei ole pelkästään siitä, miehen ura kokonaisuudessaan on ollut lasku suhdanteessa jo kauan enenen Lotus tuurausta. Täytyy muistaa että osaltaan Lotus oli se Heikin näytön paikka, mistä laskusuhdanteen takia pelkkä ok ei riitänyt! Muutenkaan ei kuskeja arvosteta varsinkana häntäpäässä niin senkään takia ei paljoa voinut olettaa Heikillä olevan ottajia. Myyntivaltina ainoastaan "ajotaidot", Lainausmerkeissä siksi että kun ei ole muuta esittää, niin sitten ne ajotaidot pitäisi myös oikeasti olla näytöillä markinoitavissa, minusta Heikillä ei ollut.
juuh ilman muuta jokainen hinnoittelee itsensä itse loppu kädessä. Mutta ei kannata tahallaan ymmärtää väärin, vaan sitten joskus käy näin ettei tallin ja kuljettajan kaupan teosta synny tulosta, jolloin myytävä tuote ei ole ollut tallin meilestä pyydetyn hinnan arvoinen. Kyllä minäkin pidän Heikkiä muutomia häntäpään kuskeja parempana kuljettajana, mutta eihän sille voi mitään kun tämä maailma on niin karu että raha ratkaisee. Eikä automaattisesti paras välttämäti aja, varsinkaan häntpään tallissa. Kärki talleilla on se eri tilanne, että he monesti saavat hyvisät kuskeista sijoituksen takaisin menestyksenä, ja näkyvyytenä joka on sponsoreiden mieleen. Ikävä kyllä heikki jumittui häntäpään kuskiksi ja siellä vaihtuvuus on suurta, erinäköisistä syistä, eikä sinne minun mielestä edes kannata jäädä odottamaan liian pitkään. Heikki jo useamman vuoden ajeli sijoilla ynnä muut, kyllä se on merkki siitä että nyt on aika vaihtaa maisemaa. Heikki vaan ei tuntunut itse ymmärtävän tilannettaan.Kyllä Heikillä on oikeus laittaa itsellen juuri niin iso hintalappu kuin Heikki haluaa. Kuka sen voisi kieltää ja millä perusteella? Ei tuon tasoiset urheilijat ole mitään suomalaisia pitkäaikaistyöttömiä jotka kipittää heti jäädyttämään luistinratoja kun työkkäristä käsketään. Voi olla vaikka ajamatta kokonaan kun siihen kerran varaakin.
Asiaa! Puit ajatukseni sanoiksi. "Make it happen"-fraasi tulee Englannista mieleen. Peter Sauber sanoi Kimistä, että jos hän halusi jotakin, hän meni vaikka seinän läpi sen saadakseen ja eli laittoi asiat tapahtumaan. Koskee tietysti kaikkia huippukuskeja.Yksi olennainen ominaisuus todellisella huippukuskilla (tai oikeastaan millä tahansa huippu-urheilijalla) on nimenomaan se, että kykenee käyttämään eteen tulevat tilaisuudet hyväkseen. Huippu-urheilun ominaispiirre on juuri se, ettei mahdollisuuksia ole tarjolla rajattomasti. Kovin usein niitä saadaan tasan yksi ja se on siinä. Heikillä on ollut siitä poikkeuksellisen etuoikeutettu asema, että mahdollisuuksia on ollut useita.
Tilaisuuksien käyttäminen hyväkseen on nimenomaan se ero hyvän ja huipun välillä. Luennoin tästä kyseisestä ominaisuudesta muistaakseni joitakin kuukausia takaperin jossain triidissä ja käytin ominaisuudesta termiä tuloksentekotaito tjsp. Nyt ollaan juuri tämän asian kanssa tekemisissä. Caterhamilla ajaessaan Heikki on voinut ajaa vaikka kuinka vakuuttavasti mutta kaikki tietävät, että siellä paineet eivät ole sinne päinkään samanlaiset kuin siirryttäessä sijoituksissa kohti piste- ja podiumsijoja, voitoista nyt puhumattakaan. Kärjessä olet paljon tiukemman syynin alaisena ja silloin jyvät erottuvat akanoista. Fernandes antoi Heikin McLaren-epäonnistumisen jälkeen tälle vielä uuden mahdollisuuden, mutta nyt Lotus-kisat sitten osoittivat, ettei Heikissä nyt vain kertakaikkiaan ole huippukuskia. Huippukuski olisi tehnyt ihan eri tulokset kuin Heikki ja sellainen hänen olisi pitänyt olla ohittaakseen Kobayashin.
Nämä tällaiset sankaritarinat kuuluu Tom Cruisen leffoihin. Siellä autokuskien top gun laitetaan vieraaseen autoon kun vakikuski on vittuiltu siihen pisteeseen että se lähti mielummin selkäleikkaukseen kuin ajoi kauden loppuun. Sitten tämä sankari kaikkien vaikeuksien jälken ohittaa pahimman vihamiehensä viimeisen kierroksen viimisessä mutkassa ja voittaa ja saa myös varikon kauneimman naisen.Yksi olennainen ominaisuus todellisella huippukuskilla (tai oikeastaan millä tahansa huippu-urheilijalla) on nimenomaan se, että kykenee käyttämään eteen tulevat tilaisuudet hyväkseen. Huippu-urheilun ominaispiirre on juuri se, ettei mahdollisuuksia ole tarjolla rajattomasti. Kovin usein niitä saadaan tasan yksi ja se on siinä. Heikillä on ollut siitä poikkeuksellisen etuoikeutettu asema, että mahdollisuuksia on ollut useita.
Tilaisuuksien käyttäminen hyväkseen on nimenomaan se ero hyvän ja huipun välillä. Luennoin tästä kyseisestä ominaisuudesta muistaakseni joitakin kuukausia takaperin jossain triidissä ja käytin ominaisuudesta termiä tuloksentekotaito tjsp. Nyt ollaan juuri tämän asian kanssa tekemisissä. Caterhamilla ajaessaan Heikki on voinut ajaa vaikka kuinka vakuuttavasti mutta kaikki tietävät, että siellä paineet eivät ole sinne päinkään samanlaiset kuin siirryttäessä sijoituksissa kohti piste- ja podiumsijoja, voitoista nyt puhumattakaan. Kärjessä olet paljon tiukemman syynin alaisena ja silloin jyvät erottuvat akanoista. Fernandes antoi Heikin McLaren-epäonnistumisen jälkeen tälle vielä uuden mahdollisuuden, mutta nyt Lotus-kisat sitten osoittivat, ettei Heikissä nyt vain kertakaikkiaan ole huippukuskia. Huippukuski olisi tehnyt ihan eri tulokset kuin Heikki ja sellainen hänen olisi pitänyt olla ohittaakseen Kobayashin.
Kukaan nyt tuskin oliskaan sun uskonut tuota Revoltin "tuloksentekotaitoa" sisäistävän, niin oisit vaa antanu olla. edit: tosin, ei se tuossa ollutkaan täysin selitettynä.Nämä tällaiset sankaritarinat kuuluu Tom Cruisen leffoihin. Siellä autokuskien top gun laitetaan vieraaseen autoon kun vakikuski on vittuiltu siihen pisteeseen että se lähti mielummin selkäleikkaukseen kuin ajoi kauden loppuun. Sitten tämä sankari kaikkien vaikeuksien jälken ohittaa pahimman vihamiehensä viimeisen kierroksen viimisessä mutkassa ja voittaa ja saa myös varikon kauneimman naisen.
Tosi elämässä asia menee niin, että vieraaseen autoon ilman edes itselleen tehtyä penkkiä istutettu mies ajaa kieli keskellä suuta varovasti kisan loppuun ja toivoo että jonkun onnenkantamoisen johdosta saisi edes jonkun pisteen, koska se oli tallin tavoite. Hän jarruttaa jokaiseen mutkaan huomattavasti ennen muita, koska ei tunne autoaan ollenkaan eikö halua ajaa ulos koska ei halua romuttaa autoaan. Ei osaa lähteä koska ei tunne autoaan eikä siis voi tietää siitä mitään. Ajaa vielä ensimmäistä kertaa kyseisellä autolla sateella, vaikka ei ole mitään käsitystä siitä, miten se auto käyttäytyy sateella. Joutuu keskittymään aivan outoihin rattinappeihin kolmensadan vauhdissa kun muilla kuskeilla se kaikki on jo valmiiksi selkärangassa.
Tämän kaiken ja monen monen muun asian jälkeen tulee joukko asiantuntijafaneja jotka ulvoo että kyllä oli surkea suoritus ja nyt kyllä erottui jyvät akanoista. Ja sitten näistä lähtökohdista pitäisi tehdä sankaritekoja maailman parhaita kuskeja vastaan? On melko pahasti realismi hukassa.
Sallikaa mun vähän nauraa.
Mieluummin ajaisi sen yhden mutkan pitkäksi ja sitten oppisi siitä, kun ajaa koko kisan jarruttaen joka mutkaan huomattavasti ennen muita. Ja eikö se napit opetellut ensimmäisissä harjoituksissa vai onko mulla muistissa reikä?Nämä tällaiset sankaritarinat kuuluu Tom Cruisen leffoihin. Siellä autokuskien top gun laitetaan vieraaseen autoon kun vakikuski on vittuiltu siihen pisteeseen että se lähti mielummin selkäleikkaukseen kuin ajoi kauden loppuun. Sitten tämä sankari kaikkien vaikeuksien jälken ohittaa pahimman vihamiehensä viimeisen kierroksen viimisessä mutkassa ja voittaa ja saa myös varikon kauneimman naisen.
Tosi elämässä asia menee niin, että vieraaseen autoon ilman edes itselleen tehtyä penkkiä istutettu mies ajaa kieli keskellä suuta varovasti kisan loppuun ja toivoo että jonkun onnenkantamoisen johdosta saisi edes jonkun pisteen, koska se oli tallin tavoite. Hän jarruttaa jokaiseen mutkaan huomattavasti ennen muita, koska ei tunne autoaan ollenkaan eikö halua ajaa ulos koska ei halua romuttaa autoaan. Ei osaa lähteä koska ei tunne autoaan eikä siis voi tietää siitä mitään. Ajaa vielä ensimmäistä kertaa kyseisellä autolla sateella, vaikka ei ole mitään käsitystä siitä, miten se auto käyttäytyy sateella. Joutuu keskittymään aivan outoihin rattinappeihin kolmensadan vauhdissa kun muilla kuskeilla se kaikki on jo valmiiksi selkärangassa.
Tämän kaiken ja monen monen muun asian jälkeen tulee joukko asiantuntijafaneja jotka ulvoo että kyllä oli surkea suoritus ja nyt kyllä erottui jyvät akanoista. Ja sitten näistä lähtökohdista pitäisi tehdä sankaritekoja maailman parhaita kuskeja vastaan? On melko pahasti realismi hukassa.
Sallikaa mun vähän nauraa.
Kirjoituksesi on klassinen esimerkki siitä, kuinka joko tahattomasti tai tahallisesti ymmärretään asia täysin väärin ja rakennetaan sitten vielä siitä väärinymmärreksestäkin vielä kärjistys, jota vastaan sitten lähdetään hyökkäämään.Nämä tällaiset sankaritarinat kuuluu Tom Cruisen leffoihin. Siellä autokuskien top gun laitetaan vieraaseen autoon kun vakikuski on vittuiltu siihen pisteeseen että se lähti mielummin selkäleikkaukseen kuin ajoi kauden loppuun. Sitten tämä sankari kaikkien vaikeuksien jälken ohittaa pahimman vihamiehensä viimeisen kierroksen viimisessä mutkassa ja voittaa ja saa myös varikon kauneimman naisen.
Tosi elämässä asia menee niin, että vieraaseen autoon ilman edes itselleen tehtyä penkkiä istutettu mies ajaa kieli keskellä suuta varovasti kisan loppuun ja toivoo että jonkun onnenkantamoisen johdosta saisi edes jonkun pisteen, koska se oli tallin tavoite. Hän jarruttaa jokaiseen mutkaan huomattavasti ennen muita, koska ei tunne autoaan ollenkaan eikö halua ajaa ulos koska ei halua romuttaa autoaan. Ei osaa lähteä koska ei tunne autoaan eikä siis voi tietää siitä mitään. Ajaa vielä ensimmäistä kertaa kyseisellä autolla sateella, vaikka ei ole mitään käsitystä siitä, miten se auto käyttäytyy sateella. Joutuu keskittymään aivan outoihin rattinappeihin kolmensadan vauhdissa kun muilla kuskeilla se kaikki on jo valmiiksi selkärangassa.
Tämän kaiken ja monen monen muun asian jälkeen tulee joukko asiantuntijafaneja jotka ulvoo että kyllä oli surkea suoritus ja nyt kyllä erottui jyvät akanoista. Ja sitten näistä lähtökohdista pitäisi tehdä sankaritekoja maailman parhaita kuskeja vastaan? On melko pahasti realismi hukassa.
Sallikaa mun vähän nauraa.
Ei tietenkään Heikki onnistunut omasta mielestään niin hyvin kuin piti ja varmaan muutkin odottivat salaa enemmän, oli se sitten realistista tai ei. Vaikea sanoa oikeasti oliko vai ei, koska ei osaa maallikkona oikeasti sanoa mitään siitä minkälaista on ajaa kilpaa noissa geimeissä mutenkaan saati sitten vieraalla autolla. Jokainen voi itse kuvitella. Ja jossitella saa rajattomasti.Kirjoituksesi on klassinen esimerkki siitä, kuinka joko tahattomasti tai tahallisesti ymmärretään asia täysin väärin ja rakennetaan sitten vielä siitä väärinymmärreksestäkin vielä kärjistys, jota vastaan sitten lähdetään hyökkäämään.
Todellisuudessahan varmasti ymmärrät, ettei kukaan ole Heikiltä odottanut voittoja tai vastaavia, ainoastaan merkittävästi parempi tuloksia kuin mitä sai. Miten kommentoisit Heikin omia suoria sanoja siitä, ettei ollut itsekään lainkaan tyytyväinen suorituksiinsa ja että olisi pitänyt pystyä paljon parempaan? Onko Heikki itse (sekä käytännössä kaikki F1-asiantuntijat ex-kuskeja ja tallipäälliköitä myöten) noin kuutamolla F1:stä, potentiaalista ja realistisesta tavoitetasosta jne. ettei kukaan osannut etu- eikä jälkikäteenkään arvioida näitä asioita ns. oikein ja realistisesti (kuten sinä)? Kyllä nyt on vain niin, että sinä olet se, jolta puuttuu realismi.
Mikään argumenteistasi ei päde, ellet 100% ole sitä mieltä, että Heikki teki 100% suorituksen Lotuksella. Yhtään parannettavaa ei ollut, kaikki meni niin hyvin kuin mahdollista. Oletko tuota mieltä? Kyllä vai ei?
Asia on juurikin näin! Eräs merkittävä piirre joka huippu kuljettajilta löytyy on erittäin nopea sopeutuminen uuteen kalustoon. Esimerkikiksi Kimi koska hänen on tarvinnut totutella tuntiakaan pitempää uuteen autoon? ei koskaan. Sauber ensi metreistä lähtien liidossa samoin Mclaren, Ferrari, Lotus. Jos muistelen näitä muitakaan kuskeja niin Hamilttonkin saanut kyllä hyvin nopeasti uudesta kalustosta sen oman suorituksensa irti, eikä Alonsollakaan ole ollut kalustoihin kovin pitkää sopeutumista. Rattimiehet kun osaavat säätä hyvin nopeasti auton mieleisekseen, sekä mukautua itse autoon ja sen antamilla mahdollisuuksilla niin että tulosta syntyy. Kyllä kovailainen näytti vähän huonoja puolia itsestään koska Lotus tuuraus ei ollut ede nousu johteinen, kyllä toisessa kisassa jo olisi pitänyt saada kalustosta enemmän irti.Yksi olennainen ominaisuus todellisella huippukuskilla (tai oikeastaan millä tahansa huippu-urheilijalla) on nimenomaan se, että kykenee käyttämään eteen tulevat tilaisuudet hyväkseen. Huippu-urheilun ominaispiirre on juuri se, ettei mahdollisuuksia ole tarjolla rajattomasti. Kovin usein niitä saadaan tasan yksi ja se on siinä. Heikillä on ollut siitä poikkeuksellisen etuoikeutettu asema, että mahdollisuuksia on ollut useita.
Tilaisuuksien käyttäminen hyväkseen on nimenomaan se ero hyvän ja huipun välillä. Luennoin tästä kyseisestä ominaisuudesta muistaakseni joitakin kuukausia takaperin jossain triidissä ja käytin ominaisuudesta termiä tuloksentekotaito tjsp. Nyt ollaan juuri tämän asian kanssa tekemisissä. Caterhamilla ajaessaan Heikki on voinut ajaa vaikka kuinka vakuuttavasti mutta kaikki tietävät, että siellä paineet eivät ole sinne päinkään samanlaiset kuin siirryttäessä sijoituksissa kohti piste- ja podiumsijoja, voitoista nyt puhumattakaan. Kärjessä olet paljon tiukemman syynin alaisena ja silloin jyvät erottuvat akanoista. Fernandes antoi Heikin McLaren-epäonnistumisen jälkeen tälle vielä uuden mahdollisuuden, mutta nyt Lotus-kisat sitten osoittivat, ettei Heikissä nyt vain kertakaikkiaan ole huippukuskia. Huippukuski olisi tehnyt ihan eri tulokset kuin Heikki ja sellainen hänen olisi pitänyt olla ohittaakseen Kobayashin.
Mutta eihän Kimin ohjauksen säätäminen vaikuttanut mitenkään loppujen lopuksi miehen vauhtiin tai suorituksiin. ymmärtäisin pointin, jos sitä ohjausta tussatessa olisi tapahtunut selvää suoritus tason laskua. Heikki tussas sitten auton kanssa joka oli hänen mielestään hyvä ajaa niin huonoja aikoja, minusta se jo kertoo aika paljon.Ja sitten on Kimi joka tuhlaa harjoitusaikaa varikolla kun ohjaus ei ihan ole mieleen. Täällä on puhuttu Kimistä sopeutuvana huippukuskina, mutta sitä ai vaan huomioida, että sopeutumiskyvylläkin on rajansa. Ja Kimillä sentään oli alla ihan oma auto.
Tämä ei tarkoita että pitäisin Kimiä ja Heikkiä samantasoisina kuskeina. Kimi on minusta parempi, mutuillen ainakin. Olisi vaan hyvä muistaa se Kiminkin kuolevaisuus, ja tietynlainen kankeus Ferrarillakin ajoitellen.
Pointti olikin Kimin kyky sopeutua tyylilleen sopimattomaan autoon. Tai tässä tapauksessa kykenemättömyys.Mutta eihän Kimin ohjauksen säätäminen vaikuttanut mitenkään loppujen lopuksi miehen vauhtiin tai suorituksiin. ymmärtäisin pointin, jos sitä ohjausta tussatessa olisi tapahtunut selvää suoritus tason laskua. Heikki tussas sitten auton kanssa joka oli hänen mielestään hyvä ajaa niin huonoja aikoja, minusta se jo kertoo aika paljon.