F1-Uutisia 2014

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Onkohan kukaan koskaan ehdottanut auton rungon kehittämisen jäädytystä? Jäädytetään se kun ei siviilipuolella ole downforcelle juuri käyttöä. Ohjattais nekin rahat siihen biorasvalla pärisevän moottorin kehitykseen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Niin no en tiedä, näin muistelen nähneeni yhdessä amerikkalaisessa M5-arvostelussa ja lukeneeni toisesta Brittiläisestä. En ole autoalan tekijä joten luotan siihen tietoon mitä luen/näen/kuulen.
Tainneet kyseiset automediat vähän syödä kädestä. :wink:
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Voisi sanoa, että oli kannattava sijoitus.:thumbup:
Tottakai, sai mojovat rahat takaisin. Eli periaatteessa nyt tuli vahvistus, että jokainen suomalainen F1-kuljettaja on ollut maksukuski. Kovalaisen maksukuskius on häilyvämpi, koska kuului junioriohjelmaan, jollaiseen kuuluu nykyään lähes jokainen.
 

Tiedemies

Well-known member
Liittynyt
22.11.2009
Viestit
164
Tottakai, sai mojovat rahat takaisin. Eli periaatteessa nyt tuli vahvistus, että jokainen suomalainen F1-kuljettaja on ollut maksukuski. Kovalaisen maksukuskius on häilyvämpi, koska kuului junioriohjelmaan, jollaiseen kuuluu nykyään lähes jokainen.
Räikkönenhän on pahin kaikista kun Shellin kaltainen riistokapitalistilafka maksaa ja ulostaa rahoineen Alonson kaltaisen huippukuskin pois Ferrarilta, vain jotta auto saadaan herran mieleiseksi ensi kaudelle.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ihme kun Salo ei samalla kertonut neuvotelleensa Kimiä Ferrarille muutamaa vuotta myöhemmin.

4 Miljoonaa kuulostaa kyllä hirvittävältä summalta 2001 Sauberin kuskipaikasta. Jos pitää paikkansa, niin hatunnosto Robertsoneille kun luottoa löytyi. No hatunnosto itseasiassa oli totta taikka ei.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Ihme kun Salo ei samalla kertonut neuvotelleensa Kimiä Ferrarille muutamaa vuotta myöhemmin.

4 Miljoonaa kuulostaa kyllä hirvittävältä summalta 2001 Sauberin kuskipaikasta. Jos pitää paikkansa, niin hatunnosto Robertsoneille kun luottoa löytyi. No hatunnosto itseasiassa oli totta taikka ei.
4 miljoonaa euroa? Tuohon summaan on varmaan kuulunut aika paljon myös testaustakin osana tuota. Ei tuo ollut pieninkään summa, mutta ei missään tapauksessa iso puhumattakaan hirvittävästä summasta. Tosin ei olisi ensimmäinen kerta kun joku pysyväisempi tallin kuljettaja olisi tuohon mennyt ja Peter Sauber olisi saattanut ehkä heittää Kimin poiskin juurikin Heidfeldin ja Pedro Dinizin 10 miljoonan tähden, mutta sitten Pedrolle tuli yllätäen eläkkeelle jääminen mieleen. Paljon on kyllä luottoa löytynyt aikanaan ja hyvä niin. Pahinta siinä kaikessa oli kaiketi juuri Kimin vähäinen määrä juurikin noita isomman luokan autokilpailuja.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Miten muistelen Salon joskus sanoneen, ettei hänellä ollut tekemistä Kimin palkkaamisen kanssa. Ehkä muistan väärin.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Miten muistelen Salon joskus sanoneen, ettei hänellä ollut tekemistä Kimin palkkaamisen kanssa. Ehkä muistan väärin.
Et muista. Salo on sanonut jo ajat sitten, että lähtiessään Sauberilta hän heitti Sauberille, että tossa ois kova junnu, miksette koittas sitä. Eli tuo juttuhan ei edes ole uutinen, vaan oikeen perkeleen vanhanen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
4 Miljoonaa kuulostaa kyllä hirvittävältä summalta 2001 Sauberin kuskipaikasta. Jos pitää paikkansa, niin hatunnosto Robertsoneille kun luottoa löytyi. No hatunnosto itseasiassa oli totta taikka ei.
Ellei se 4 milliä sitten ollut siitä neljästä vuodesta? McLarenhan osti sopparin ulos jo vuotta myöhemmin paljon suuremmalla summalla.

Oli miten oli, kova riski kaverista, jolla ei ollut näyttöjä Formula Renaultia ylempää. Ja ehkä vielä kovempi veto McLarenilta vuotta myöhemmin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ellei se 4 milliä sitten ollut siitä neljästä vuodesta?
Voihan se olla sekin. Toki kuulostaisi vielä uhkarohkeammalta manageritoiminnalta maksaa kuskilleen neljän vuoden soppari ja pitää sormet ristissä että viidentenä velat muuttuvat saataviksi.

Oli miten oli, kova riski kaverista, jolla ei ollut näyttöjä Formula Renaultia ylempää. Ja ehkä vielä kovempi veto McLarenilta vuotta myöhemmin.
Kyllä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voihan se olla sekin. Toki kuulostaisi vielä uhkarohkeammalta manageritoiminnalta maksaa kuskilleen neljän vuoden soppari ja pitää sormet ristissä että viidentenä velat muuttuvat saataviksi.
Niin no, eiköhän siinäkin tapauksessa jotain optioita olisi ollut sopimusjakson loppupuolella. Mutta Sauber nyt ei mikään järin rikas talli ole ollut (kuin ehkä BMW-aikoinaan), joten millekään suurille miljoonapalkoille Kimi tuskin olisi päässyt siinä tallissa kuitenkaan.

Aika velhoja tai riskinottajia ovat Robertsonit olleet, jos laskivat sen varaan, että kyllä se ura siitä lähtee nousuun ja rahat tulee takaisin. Vai joko Buttonin kanssa toimiminen oli tuottanut niin hyvin, että tuohon oli varaa ilman suurta riskiä? Anyway, eipä ole tarvinnut tuota katua.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Et muista. Salo on sanonut jo ajat sitten, että lähtiessään Sauberilta hän heitti Sauberille, että tossa ois kova junnu, miksette koittas sitä. Eli tuo juttuhan ei edes ole uutinen, vaan oikeen perkeleen vanhanen.
Olikos siitä jotain faktaa, että mikä oli Häkkisen rooli Kimin McLaren-siirrossa?
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Marussia on virallisesti lopettanut toimintansa Sky:n mukaan.
Työntekijät irtisanottu. Ei palaa radalle.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Caterham koittaa kerätä massia Abu Dhabin kisaa varten joukkorahoituksella. Kolmisen miljoonaa euroa pitäisi kerätä ja reilu satadonaa jo kasassa. Talli myy myös mainospaikkoja autoon, auton osia, kuten etu- ja takasiipiä, sekä käytössä olleita tiimikuteita. Linkkiä kiinnostuneille https://www.crowdcube.com/caterham/
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Caterham koittaa kerätä massia Abu Dhabin kisaa varten joukkorahoituksella. Kolmisen miljoonaa euroa pitäisi kerätä ja reilu satadonaa jo kasassa. Talli myy myös mainospaikkoja autoon, auton osia, kuten etu- ja takasiipiä, sekä käytössä olleita tiimikuteita. Linkkiä kiinnostuneille https://www.crowdcube.com/caterham/
Samahan se on kokeilla kaikki keinot, ennen kuin lyödään hanskat tiskiin. Myyvät osia vanhoista autoista, mutta eikös se olis se ja sama pistää vaikka tämän kauden autotkin osineen myyntiin, kun eihän niitä enää Abu Dhabin jälkeen tarvita.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5726
Caterham koittaa kerätä massia Abu Dhabin kisaa varten joukkorahoituksella. Kolmisen miljoonaa euroa pitäisi kerätä ja reilu satadonaa jo kasassa. Talli myy myös mainospaikkoja autoon, auton osia, kuten etu- ja takasiipiä, sekä käytössä olleita tiimikuteita. Linkkiä kiinnostuneille https://www.crowdcube.com/caterham/
Kyyniselle forumistille tulee ensimmäisenä mieleen kusetus. Kaikkien varaosien ja vaatekappaleiden tiedoissa lukee, että ne otetaan Abu Dhabin kisassa käytetyistä varusteista. Mikäli tavoitesummaa ei saada kerättyä kasaan, talli voi vain pitää rahat (rahoja ei ymmärtääkseni ole pakko palauttaa) ja kieltäytyä ajamasta eivätkä "sijoittajat" saa yhtään mitään. Tuo summa on niin huikea ettei onnistumista voi pitää todennäköisenä. Konkurssipesälle ilmaiset rahat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Murheellista on taival. Tulee joku Ensign tai Fittipaldi mieleen mokomasta. Molemmat tosin imivät rahaa mieluummin FOCA:n avustusvaroista silloin. Ja Marussian meneminen ilmeisesti pysyvästi konkurssiin ilman suurta ihmettä on aikamoinen juttu myöskin. Tosin Arrows meni konkurssiin kesken kauden samalla tavalla kuin Marussia tällä kaudella vuonna 2002 jolloin siitä tuli mieleen kauden 1996 Fortin tapaus. Tosin jostain syystä tallin lopullinen tuomio tuli tuolloin vasta kaudella 2003 kun FIA kielsi Arrowsin pääsyn mukaan sarjaan ilmeisesti lajin maineen vahingoittumisen syytteen varjolla. Tosin ei Arrowsilla hirveästi ollut silloin rahaakaan.

Ja kun talli vetäytyi kesken kauden niin kymppipaikan rahat menivät Toyotalle. Tällä kaudella ilmeisesti Marussian vetäytymisen myötä rahat menevät joko Caterhamille tai Caterhaminkin romahtaessa ne rahat menevät Sauberille. Yksi vaihtoehto olisi tietysti vielä yrittää sulauttaa Caterham ja Marussia yhden tallin alle, mutta pahalta näyttää. Nykypäivän F1:ssä eräs huono puoli on myös se, että jopa pienilläkin talleilla on uskomattoman paljon henkilökuntaa suhteessa tallin varoihin ja joillakin osa-alueilla myös palkat ovat aika korkeita suhteessa tallin menestykseen ja omaan talouteen.
 
Viimeksi muokattu:

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kyyniselle forumistille tulee ensimmäisenä mieleen kusetus. Kaikkien varaosien ja vaatekappaleiden tiedoissa lukee, että ne otetaan Abu Dhabin kisassa käytetyistä varusteista. Mikäli tavoitesummaa ei saada kerättyä kasaan, talli voi vain pitää rahat (rahoja ei ymmärtääkseni ole pakko palauttaa) ja kieltäytyä ajamasta eivätkä "sijoittajat" saa yhtään mitään. Tuo summa on niin huikea ettei onnistumista voi pitää todennäköisenä. Konkurssipesälle ilmaiset rahat.
Tuolta Crowdcuben FAQista kyllä löytyy tieto, että jos tavoitesumma ei täyty, sijoittajilta ei kerätä yhtään rahaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös