ARCA / NASCAR 2014

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Texasissa sataa. Minun laskujeni mukaan kolmas Sprint Cup -kisja, jota sade sotkee.

:mad:

Lähetyksessä sanoivat kisan alkavan 45 minuutin päästä, eli 23:35. Suunnilleen.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Texasissa sataa. Minun laskujeni mukaan kolmas Sprint Cup -kisja, jota sade sotkee.

:mad:

Lähetyksessä sanoivat kisan alkavan 45 minuutin päästä, eli 23:35. Suunnilleen.
Eipä ole alkanut. Ja joku tviitti kehuu että raining again.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18218
Kisa ajetaan tänään, jos luoja suo, klo 19:00 Suomen aikaa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Eiliseltä tälle päivälle sateen takia siirretty Texasin kisa tulee kello 19:00 ehtoolla, joka on paikallista aikaa tasan puolta päivää, eli klo 12:00 pm. Jatkunut löyhähkö sade ja kylmä keli, ja vielä ratapinnan alta tullut vesi teki kuivaamisen niin vaikeaksi, että kisa päätettiin siirtää täksi päiväksi, joka loppuviimein oli hyvä ratkaisu. Kyllähän tuota suorasi jännittyynenä telkkarista, kun näytettiin Air Titaneiden toimintaa, että mistä kohtaa rataa alkaa olla jo kuivaa pintaa ja mistä vielä märkää, mutta aina oli vain paluu lähtökuoppiin (vaikka ei olisikaan satanut sillä hetken lainkaan) koska sitä vettä ilmestyi aina vain uudelleen kuivatuille pinnoille :( Mutta tänään uusi yritys, eli mielenkiinnolla odottamaan! :)

Tony Stewart on hieman yllättäen paalulla, koska TS:n vahvuudet eivät ole koskaan ollut tuoreilla renkailla vedettävät lyhyet nopeat stintit tai yhdet nopeat kierrokset. Viime paalupaikka 2 vuotta sitten tästä (viime kausi jäi tietysti lyhyeksi) ja siitä edellinen olikin jo monen vuoden takaa. Tony Stewart on loistava kisakuljettaja ja etenkin vähän liukkaissa olosuhteissa (mitä tänään on tiedossa kisan jo heti startatessa) niin on ihan Nascarin eliittiä. Paalulta, hyvä varikkopilttuupaikka ja jo aika hyvin kuntoutunut, niin TS voi olla tänään vaikea päihitettävä.

Suurin jännitys ja mielenkiinto - totta kai - kohdistuu kuitenkin hyvin kulkevalla organisaatiolla SHR:n #4 autoon, eli Kevin Harvickiin, joka lähtee hienosti kolmannelta paikalta. KH rikkoi ensimmäisessä aika-ajo-osiossa rataennätyksen erittäin kovalla keskinopeudella, joten se lisää kuitenkin odotusarvot erittäin korkealle jos auto pystyy pitämään osankin vauhdista pidemmillä vedoilla, niin hyvä tulee! - Sen verran hyvin menee Harvickin tiimillä ja muutenkin SHR:llä, että erityisesti juuri kisavauhti on todella hyvää ollut koko alkukauden, mutta toivottavasti tekniikka pelaa ja toimii tänään hyvin.

Muita mainittavia voittokandidaatteja lauantain iloisen tunnin perusteella ovat hyviä aikoja pidemmillä vedoilla ajanut, eikä suurena yllätyksenä, Jimmie Johnson. Clint Bowyerin auto myös käyttäytyi pidemmillä vedoilla hyvin, joten sama tilanne kuin Martinsvillessäkin eli jos lippu pysyy vihreänä pitkään, niin CB on kärkiautoja. Myös ekaa kertaa voi sanoa Roush Fenwayn olevan hyvissä lähtötilanteissa itse kisaan, että sitä mieltä myös Greg Biffle oli harjoituksissa, eli olivat luottavaisempia kisaan lähdettäessä kuin vielä kertaakaan tällä kauden.

Mutta tosiaan, ehtoolla pärähtää koneet käyntiin - ja sään pitäisi tänään olla Texasissa yhteistyöhaluista :)
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ja Nelonen Pro1:n pitäisi tuo näyttää. Ihmetyttää vain että ohjelmistoon on merkitty vain 19-20 ja sivuillaan lukee että näyttävät suorana alkaen 19.00(?)
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sellainen kisa oli Texasissa. Draamaa vielä lopussa ja green-white-checkered -loppu siitä vielä saatiin.

Täysin ansaittu voitto Joey Loganolle ja Penske Racingille. Kisan puolesta välistä loppuun, niin JL:n auto oli ehdotonta eliittiä. Autojen vauhdit muuttuivat suht radikaalisesti kisan aikana, kun aloitettiin pilvisessä kelissä, mutta ruutulippu heilahti jo aika aurinkoisessa kelissä. Tuossa merkitsevä tekijä on juurikin miten lopettaa kisan, kun olot muuttuvat eikä oikeastaan pysy samana jolloin säätäminen on paljon vaikeampaa. Esimerkkinä juuri, kun pilvisessä kelissä Tony Stewart hallitsi kisan alkupuolta ja tämän jälkeen kärjessä kävi myös Kyle Busch, mutta ei aivan samaa enää loppupuolen kisaa kummaltakaan, vaikka hyvän päivän saivatkin aikaiseksi.

Ainoastaan katsoen kisaa kokonaisuutena, niin Brad Keselowskin auto oli balanssissa miltei parhaiten koko 500 mailisessa; ja kaksoisvoitto oli päivää dominoineelle kaksikolle tulossa. Viimeinen varikkopysäys kun oltiin menossa lisäajalle (kaksi kierrosta maaliin ja keltainen - Kurt Buschin rengas meni kisassa kolmatta kertaa ja koko viikonloppuna neljättä kertaa) ja BK jäi kiinni ylinopeudesta ratkaisevalla hetkellä, siitä johtokierroksella olevien hännille juuri ennen loppua, että tosi paha paikka.

Kevin Harvickin päivästä ei paljoa jälleen jäänyt kommentoitavaa ja ymmärrettävästi KH poistui varikolta ilman kommentteja. Jotain pitäisi luotettavuudelle tehdä #4 autossa, koska vauhtia on ilmiömäinen määrä tässä tiimissä. Kaikkineen, niin KH:lla olisi tässä vaiheessa enemmänkin täyspotteja Phoenixin lisäksi, mutta ei vain niin ei :nope: Onneksi on se voitto kuitenkin.

Oikeastaan ketään ei suosikeista onnistunut joita paljon povailtiin. Greg Bifflen päivä oli ihan hyvä, mutta kun GB tiedetään isojen ovaaleiden (sekä 1.5 & 2 mailisten) spesialistiksi ja auto vielä harjoituksissa lupauksia herättävä, niin siihen nähden vähän vaisu. Dale Earnhardt Jr:n puolesta katsottua edessä olevan Aric Almirolan ottavan ekaan kaarteeseen sisälinjaa kisan alkupuolella, niin Juniori päätti ottaa vielä sisältä ja saada imusta ohitusvauhdin. Tuo Almirolan liike oli hämäävä, kun monestihan ottaen huomioon autojen vauhdin Texasin pääsuoralla, niin siitä alkaa tosiaan lievässä käännössä tulo ensimäiseen kurviin, mutta se nurmikon tulo siinä kohtaa vielä yllätti Dale Jr:n täysin. Auto nurmikon kaistaleelle, nokka rikki ja suoraan seinään, josta Jr:n auto jatkoi seinää pitkin sekä auto paloi vielä sen jälkeen, kun Juniori oli jo autosta ulkona. Samassa hässäkässä yksi suosikeista, Jimmie Johnson, sai aika pahaa vahinkoa auton keulaan, kun hän oli juuri Juniorin imussa, kun tämä onnettomuus tapahtui; nurtsista irronnut pala tuli suoraan myös JJ:n tuulilasille. Tuo tilanne aika pitkälti pilasi JJ:n päivän, sekä myös myöhemmin vielä tullut rengasrikko. Tuossa Juniorin tilanteessa myös Casey Mears sai autolleen tuota likaa viheriöstä, mutta ei saanut vahinkoa.

Nurmikkoklipeistä ei ole kuin muutama leikkaus nurtsin puolelle tavallisessa ajotilanteessa nähty aikaisemmin muilla vastaavan taivutuksen omaavilla radoilla (nurmikkoklippejä on myös mm. Charlotessa ja Atlantassa)

Seuraavaksi jatketaan kirjaimmellisesti Nascarin ilkeimmällä keskisuurella ovaalilla, eli Darlingtonissa. Ehdottomasti yksi kauden hienoimmista kisoista radalla, joka on "liian vaikea kesyttää". Darlingtonin viivat - eli seinäraapaisut/-hankaukset - ovat milteinpä joka autossa kisan jälkeen. Itse ajolinjaa ei ole kuin sen verran, että kaksi autoa mahtuu juuri seinän viereen, ja kun renkaat kuluvat, niin autot alkavat olla ihan kiinni seinässä jättämässä tuota kuuluisaa viivaa. Spinnejä, osumia ja kolareita on aina Darlingtonissa todella paljon. Lauantaiehtoolla pärähtävät käyntiin koneet, meillä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Darlington tarjosi lauantain ja sunnuntain väliseltä yöltä hienon lopputuloksen, mutta myös tapahtumarikkaan kisan.

Kevin Harvick otti vihdoin sen kauden toisen voiton paalulta voittajan ympyrään (ensimmäinen tuplavoittaja tällä kaudella) ja millä tavalla: 238/374 johdettuja kierroksia ja lopussa keltaisen tullessa Harvickin tiimi otti varikolla neljä rengasta - eteen pääsi muutama, jotka ottivat vain kaksi mm. Junior ja Johnson joilla oli myös kisan loppupuolella vahvat autot, vaikka alku heillä kisasta ei niin hyvä ollutkaan. Vaikka kierroksia oli vähän jäljellä (jännitys todellisesti tiivistyi), niin ensimmäisessä uusintastartissa KH nousi jo ihan kärjen tuntumaan ja kun vielä yksi keltainen tuli, niin uusintastartissa KH:n piti päästä enää takaa Hendrickin kavereista ohi.

Nuo neljä rengasta olivat kuitenkin todella hyvä veto ja kun auto oli todella hyvä, niin Harvick suorastaan meni heittämällä ohi ja voittoon! :) Kahdella renkaalla saa hyvän lähtöpaikan uusinstartissa ja vielä ihan lopussa, mutta riski tulee takaisin aika samalla lailla, että jos takana ei ole kuin muutama samalla taktiikalla liikkeellä ja siitä seuraava on sitten jo neljällä tuorealla renkaalla, niin kierroksia jos on kolmekin enemmän Darlingtonissa ja vielä aika kuluneilla toisen puolen renkailla (aika pitkä stintti ennen lopun keltaista & rengaskuluma mukaan laskettuna Darlingtonin vaativalla pinnoitteella) joten vahva auto tulee nopeasti kuittaamaan ilman ongelmia. Kierrosajoissa alkoi jo n. 10-20 kiekan kohdalla olemaan isoja eroja tuoreisiin Goodyeareihin. Harvickin auto myös kesti koko kisan ilman minkäänlaisia ongelmia, joka oli tosi hieno asia. Toivottavasti noista tekniikkamurheista oltaisiin nyt päästy eroon.

Darlington tarjosi myös seinillään lukuisille kuljettajille päänvaivaa - odotetusti - ja lukuisia rengasrikkoja nähtiin osana tuota, sekä myös ihan lopussa yksi keltainen kolarista, jossa Clint Bowyer ja Kurt Busch osuivat yhteen. KuBun kisa päättyi tuossa kontaktiin radan sisäseinän kanssa.

Kahdeksan kisaa ollaan ajettu, ja vaikka voitot ovat se joka jahtipaikan lopullisesti lukkoon lyö, niin hyvä silti katsoa myös pistetilannetta NASCARin kotisivuilta tässä vaiheessa: http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup-series/standings.html

Suuntaa näyttävää on juuri se, että kun katsoo pistejohtajan Jeff Gordonin alkuvuoden esityksiä, niin se voitto on ollut jo pari kertaa erittäin lähellä ja 18 kisaa vielä ennen Chasen 10:n playoff-kisan alkuun. JG tuskin lähtee ajelemaan runkosarjan voitosta ja ottamaan varman päälle, vaikka mitä luultavammin pisteillä menee 2-3 kuskia 16:sta joukkoon, mutta voittajaskaalan laajuudesta ei ketään osaa tarkasti vielä sanoa. Voitto siis mielummin alkukauden aikana tälle kolmelle huippukuskille, eli Jeff Gordonille, Matt Kensethille ja Jimmie Johnsonille. Kaikille on hyviä ratoja tulossa aivan lähiaikoina jo, ja etenkin JJ:lle Doverin kisa kesäkuun 1. päivänä on hänelle käännekohta jos vielä on silloin voitoton, kun tiedetään kuinka vahva #48 on Doverissa.

Seuraava kisa onkin sitten kahden viikon päästä, eli Cupissa vietetään vapaata viikonloppua ensi viikon taitteessa, mutta Richmondin lyhytradalla sattuu ja tapahtuu taas lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Tasan vuosi sitten Kevin Harvick ohitti viimeisillä kierroksilla Juan Pablo Montoyan ja ajoi voittoon Richmondissa, joten näistä lähtökohdista on hyvä lähteä odottelemaan kisaa!
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Viikonloppuna Valenciassa käynnistyi Whelen Euro NASCAR sarja, http://www.nascarwheleneuroseries.com/

Tälle vuodelle sarja kerännyt tasokkaampiakin kuljettajia muutamille viikonlopuille, mm Markus Palttala vierailee muutamassa kisassa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Viikonloppuna Valenciassa käynnistyi Whelen Euro NASCAR sarja, http://www.nascarwheleneuroseries.com/

Tälle vuodelle sarja kerännyt tasokkaampiakin kuljettajia muutamille viikonlopuille, mm Markus Palttala vierailee muutamassa kisassa.
Katselin, että ihan muutamia tunnettuja kuskeja on mukana. Tuttuja kuljettajia ovat mm. Gonzalez Jr., Cheever III, Kumpen, Lauda ja Leinders, kun äkkisiltään ajattelee. Muutama muu myös vaikuttaa tutulta nimeltä, mutta ei äkkisiltään tule mieleen.

Erityisesti on hyvä, jos näitä vierailevia kuljettajia saataisiin kauden aikana joihinkin kisoihin mukaan ja tuomaan sarjalle mediahuomiota myös, kun sen verran tuoreesta sarjasta on kyse. Kuudes kausi tosiaan käynnistyi ja kolmas NASCAR-logon alla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18506
Katselin, että ihan muutamia tunnettuja kuskeja on mukana. Tuttuja kuljettajia ovat mm. Gonzalez Jr., Cheever III, Kumpen, Lauda ja Leinders, kun äkkisiltään ajattelee. Muutama muu myös vaikuttaa tutulta nimeltä, mutta ei äkkisiltään tule mieleen.
Itselleni myös nuo sanomasi kuljettajat tuttuja, kuten myös Garcia, Bouchut, Vilarino, Larini, Baguette, Gilardoni, Iannetta, Del Monte ja Gian Maria Gabbiani. Kaikki ovat enemmän ja vähemmän ajaneet aiemmin joku pikkuformuloita tai eri euroopan "koppi"sarjoissa.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sitten taas tänä viikonloppuna mennään Nascarissa, eli lauantain ja sunnuntain välisenä yönä klo 1:30 alkaen Richmondin Cup-kisa.

Tauon aikana myös tapahtui, että Clint Bowyer meni naimisiin Bahamalla, sekä sitten tämä Swan Racingin tapaus. Öljy-yhtiönkin myös omistava Brandon Davis ilmoitti tällä viikolla tallin olevan jäädytettynä. Syynä oli viime kaudesta tähän kauteen laajennettu tiimi, joka viime kaudesta laajentui kahden auton pilttuuksi täksi vuodeksi. Kokemattomuus kuitenkin kulujen nousiessa kattoon ja isomman show'n pyörittäminen vaativat jälkensä ja näin ollen Davis omien sanojensa mukaan joutui jättämään tiimin pyörityksen tältä erää tähän, toistaiseksi.

Tallissa kuskeina tänä vuonna ovat olleet nuoret Cole Whitt (#26) ja Parker Kligerman (#30). Whitin tiimi myytiin sellaisenaan BK Racingille Alex Bowmanin ja Ryan Truexin tallikaveriksi. Tuossa tapauksessa hyvä asia oli se, että Swan Racingistä pienen osan omistanut Anthony Marlowe ottaa tuon Cole Whitin tiimin ja auton BK Racingiin mentäessä haltuunsa, eli hoitaa rahallisen puolen tuosta autosta jolloin pieni organisaatio pystyy pitämään nuo kolme autoa viikosta viikkoon täysiaikaisena.

Parker Kligermanin tilanne taas ei nyt näytä niin hyvältä. Hänen tiiminsä ja auto suuntaavat kaupassa XxxTreme Motorsportille, mutta se kaikista suurin juttu on se, että kuljettaja organisaation vaihdossa muuttuu. J.J. Yeley ottaa tuon auton ratin takana kuskin tehtävät ja jättää näin Kligermanin ilman tiimiä tällä hetkellä. Osa varikkohenkilökunnasta saa jatkaa nykyisissään tehtävissään tuossa uudessa tiimissä vaihdosta huolimatta.

Kligerman kuitenkin sanoi, että pysyy uskollisena Swan Racingille, kun tämä tiimi on tosiaan edelleen rekisteröity omistaja-tallipohjaisena Sprint Cupiin, eli toiminnan jatkuessa vain numero autolle(-ille?) hakuseen NASCARin päämajalta. Brandon Davis itsekkin sanoi, että talli koittaa mahdollisimman pian päästä uudelleen aktiiviseksi ja haluaa näin pitää PK:n otteessa tiimin näin tehdessä.


Itselleni myös nuo sanomasi kuljettajat tuttuja, kuten myös Garcia, Bouchut, Vilarino, Larini, Baguette, Gilardoni, Iannetta, Del Monte ja Gian Maria Gabbiani. Kaikki ovat enemmän ja vähemmän ajaneet aiemmin joku pikkuformuloita tai eri euroopan "koppi"sarjoissa.
Ajattelin kanssa asiaa, että sieltähän juuri suurin osa on sitä kuuluisaa mainetta saavuttanut. Hauska yksityiskohta on juuri se, että nimi on monesti nähty kyseisiltä kavereilta eri ratasarjoissa - ja nähnyt monen kisaavan - mutta kun alan miettimään että oliko se kyseinen tietty kuljettaja ollut Belcarissa, GP2:ssa, pienformuloissa vai DTM:ssä, niin sitten meikäläinen menee mietteliääksi. Kiitoksia tosiaan, kun annoit faktatietoa tälle jenkkisuomalaiselle :)
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Eikä päästä Nationwidea ajamaan kun taas, yllätys yllätys, sataa. Jenkeillekin kävin jo valittamassa että mitä oikein sekoilevat
säidensä kanssa. Kun haluaisi katsoa kisaa, nih.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Richmond alkaa kohta. Voi hyvä tavaton mikä kiihkopastori tuossa alussa julist god bless americaa vaahto suupielistä valuen.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Oli toimintaa - radalla ja sen ulkopuolella - kuten Raikku jo kirjoittelikin. Aika normaali päivä lyhytradalla lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Oli myös nopein keltainen aikoihin, kun paalulta lähtenyt Kyle Larson pyörähti jo ensimmäisessä kurvissa kisan alettua osumasta Clint Bowyerin kanssa.

Joey Logano, voisiko sanoa, että hiipi voittoon vaikka auto oli erittäin vahva koko 400 mailisen aikana, mutta nuo lopun keltaiset ja hyvä uusintastartti lopussa petasivat #22 tiimille kauden toisen voiton ja täydellisen varman jahtipaikan. Varmana voittajana olisi voinut pitää ennen kisan loppurutistusta Jeff Gordonia, mutta ei vieläkään aivan rahkeet riittäneet voittoon - toiseen paikkaan kuitenkin, eli näillä otteilla ja tiimin vankasta autosta voisi sanoa sen voiton olevan aivan nurkan takana. Auto oli Richmondissa todella hyvä, kuten oli myös BK:lla ja vähän yllättäenkin Matt Kensethillä, kun ottaa huomioon nuo Joe Gibbsin pienoiset ongelmat alustojen kanssa; autot ovat sellaista top-10 kalustoa mutta suoranaisesti voittajaehdokkaina oikein mihinkään kisaan ei alkukaudesta voi vielä pitää. Aika-ajoissa ja lyhyemmillä stinteillä autot ovat osoittaneet ihan kohtuullisen hyvää vauhtia. Mutta kesällä viimeistään voi Joe Gibbsin autoja pitää voittajan ympyrään pyrkivien suosikkien joukossa, eli silloin myös Matt Kensethistä on lupa odottaa jälleen mestaruuskandidaattia.

Kevin Harvick aloitti kisan ihan hyvin ja johtikin kisan alkupuolella 23 kierrosta, mutta auto ei vain harmittavasti pysynyt enää loppuillasta hallinnallisella puolella täysin kiinni pidossa kurveissa ja näin ollen sijoitus vasta 11:sta.. Mutta hyvä kun maaliin ja kun melkein top-10:stä ei voi olla tyytyväinen, niin tietää riman olevan tulosten kanssa korkealla :)

Jimmie Johnsonin epävireinen alkukausi jatkui, ja vaikka kisan alussa myös hänellä kohtuullisesti kulkikin, niin auto oli hieman yllättäen Chad Knausin toimesta säädetty kamppeerikulmiltaan sen verran kovalla kallistukselle ettei renkaiden sisäpinta kestänyt sitä alkuukaan. JJ oli 32:s ja 4 kierrosta kärjestä. Eikä siis kulmien kanssa otettu riski tuonut sitä toivottua lisävauhtia käännöissä sisälle kurveihin ja kääntöä keskeltä hyvin ulostuloon, niin CK:n tekemä riskiveto ei kannattanut edes vauhdillista puolta puhumattakaan auton sietokyvystä.

Brad Keselowski ja Matt Kenseth ottivat yhteen kisan lopussa radalla ja kummatkin menettivät otteensa edes millään tavalla saada kiinni Joey Loganoa. Top-5 päivä ei tuonut minkäänlaista lohdutusta, kun BK jarrutestasi MK:n edessä kisan jälkeen varikkosuoralla ja aiheutti Jeff Gordonin ja Dale Earnhardt Jr:n osumisen yhteen. Tämä jälkeen autosta kivuttuaan Brad Keselowski heilutti sormea vielä Matt Kensethin suuntaan ennen kuin hyppäsi tallikaverinsa konepellille varikolla ja antoi suuret onnittelut.

Kun auto käyttäytyy ja päivä on menossa Germain Racingillä hyvin ja tulossa on mahdollisesti hyvä sijoitus pienelle yhden auton tiimille, niin eteenpäin pitää edetä minkä ehtii ennen ruutulippua. Toisessa päässä kehää on Richard Petty Motorsportin kuljettaja, jonka päivä on ollut mollivoittoinen ja viimeiseksi haluaa ottaa kontaktia kenenkään kanssa lopussa kisaa letkan puolivälissä. Näistä asetelmista se lähti nyrkin maistelu juhliin kisan päätyttyä varikolla Geicon #13:sta ja Stanleyn #9:n välille. Casey Mears on ajanut ihan hyvää alkukautta ja tallilla on hyvänä kisaviikonloppuna mahdollisuus top-10 suoritukseen, ja vuorostaan Marcos Ambrosilla jos tänä (tälläkin) kaudella tulee loistava top-5 kisa ja piristys ja lupaus mahdollisesti siitä, että RPM olisi pikkuhiljaa siirtymässä voittajaorganisaatioiden joukkoon niin seuraavana viikonloppuna ei top-15:sta joukkoon ole mitenkään ilman ongelmiakaan itsestään selvyys. Tämä on valitettavasti aina ollut tälle organisaatiolle akilleen kantapää.

Kahden autojen tiimeistä Earnhardt-Ganassi Racing on ollut hieman samassa tilanteessa RPM:n kanssa ennen tätä kautta, mutta taas Penske Racing on Nascarin eliittitiimejä ollut pieniä takaiskuja ja setbäkkejä huolimatta miltei vuoden ajasta riippumatta ja kaudesta riippumatta. Tämä kausi voi vielä olla Penske Racingille vielä kovin vähään aikaan kummankin kuskin toimesta, joten se on aika myrskyvaroitus kilpakumppaneille.

Tuo itse taistelu varikolla on NASCARin käsittelyssä ja kilpailutirehtööri Robin Pemberton tutkii tapausta, mutta mitään mahdollisia sanktioita ja tuomioita ei anneta ennen kuin tilanne on käyty kaikista perspektiiveistä läpi. Enkä uskokaan että mitään tulee. Ainoana aina tulee sponsorikysymys vastaan näissä asioissa, kun Stanley ja Geico saivat hieman negatiivista näkyvyyttä, mutta sekin on taas kuljettajan henkiökohtaisesta teosta kysymys eikä tarkoita koko tiimin politiikkaa, jota kyseinen sponsori tukee. Vähän eri asia oli viime kaudella juuri runkosarjan päättäneessä kisassa Richmondissa ennen jahdin alkua, kun viimeiset jahtipaikat olivat auki. Silloin MWR lähti Brian Vickersin ja Clint Bowyerin johdolla (joka oli varmasti jahdissa) petaamaan tallin kolmannelle kuskille, eli Martin Truex Jr:lle paikkaa Chasessä kun hän oli juuri täysissä mahdollisuuksia päästä sinne. Kisan lopputulosta manipuloitiin kahden tallin muun auton toimesta ja vaikka Martin Truex Jr. ei itse ollut toiminnassa mukana, niin kisa päättyi hänen hyväkseen ja hänelle pedattuna (tiesi tai ei tiesi tallin suunnitelmasta). Hän selvisi jahtiin, mutta myöhemmin hylättiin manipuloinnin kisan suhteen tultua esille, joten Ryan Newman sekä vielä lisänä jahtiin lisättiin kolmastoista kuski, jota tuo salaliitto selvästi haittasi kisan lopputuloksen kannalta ja jahtiin selviytymisen puolesta, eli Jeff Gordon.

Clint Bowyer sai silloin pitää jahtipaikkansa, mutta sai muuten kovia sanktioita ihan Chaseä ajatellen, Brian Vickers sai myös kovia tuomioita. Martin Truex Jr. sai kuitenkin kaikista kovimmat sanktiot, että ensin meni jahtipaikka ja lopulta NAPA ilmoitti sen lähtevän tallista kauden jälkeen, joten #56 tiimin toiminta jouduttiin lakkauttamaan. Syynä nimen omaan negatiivinen julkisuus NAPA:lle ja kun tekijänä on organisaatio, niin sponsorin vetäytyminen on kova teko mutta hyväksyttävä noissa olosuhteissa. Martin Truex Jr. sai kuitenkin odotetusti pian töitä laadukkaan Furniture Row:n #78 autosta Kurt Buschin siirryttyä Stewart-Haas Racingille ja #56 auton tilalle tälle kaudelle Michael Waltrip Racingille tuli #66 auto, jota kuskaa muutama eri kuljettaja vuorollaan ja muutaman kisan putkissa tänä vuonna.

Ensi viikonloppuna sunnuntaiehtoona jatketaan monen elokuvan ja tuhansien tarinoiden superspeedwayltä, eli Aaron's 499 Talladegasta. Paluu näin ollen superspeedwaylle Daytonan jälkeen. Lähetys alkaen klo 19:30, joten silloin kaikki Nascar-mieliset ruutujen äärelle!
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Alkaako kisa 21.00 Suomen aikaa? Saakeli kun tällä kertaa menee Pro2:lla ja vaikutti ettei edes normaalityyliin tule täysreplayta jälkipäivinä 1:ltä, kuten normaalisti
(täytyy tuosta vähän avautua sinne suuntaan), eli joutuu varmaan striimeistä katsomaan, tai lp2008:sta huomenna.
 
Ylös