Scuderia Ferrari 2014: Paniikkinappula pohjassa

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Iso-Britanniassahan suurin osa noista talleista majailee, joten uusien työntekijöiden värvääminen muiden tallien riveistä lienisi helpointa sieltä käsin. Eikös se Neweykin todennut, ettei halua siirtyä Ferrarille koska se tarkoittaisi muuttoa Italiaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18436
Iso-Britanniassahan suurin osa noista talleista majailee, joten uusien työntekijöiden värvääminen muiden tallien riveistä lienisi helpointa sieltä käsin. Eikös se Neweykin todennut, ettei halua siirtyä Ferrarille koska se tarkoittaisi muuttoa Italiaan.
Noin tais mainita, ja kuten itse aiemmin joskus mainitsin, niin John Barnard teki Ferrarilla ollessa hommia englannissa, kun heillä silloin oli siel se tehdas.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä englannissa on niin mainiota?
Se, että kaikkien tallien päämajat sijaitsevat järkevän ajomatkan päässä toisistaan. Työpaikan vaihto ei siis vaadi muuttamista, tuttavapiiri säilyy, harrastuksia voi jatkaa entiseen tapaan ja lapset voivat jatkaa samassa koulussa.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Ferrarin suunnittelutyötä aliarvioidaan. Joka vuosi onnistuvat kuitenkin tekemään nopean auton. Vain viimeinen pala on jäänyt puuttumaan ja sen löytymistä ei edistäisi tehdaiden siirteleminen. Muistelkaamme brittitalli Mclarenin loputonta mestaruusjuhlintaa.
Mersun koneilla ajaisivat voitoista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ajettiinko vuonna 2004 muuten ekan stintin bensat tankissa aika-ajo? Ainakin yhdestä videosta jäi sellanen käsitys. Ei pysty muistamaan enää...
F1Fanaticin perusteella aika-ajon toisessa osiossa kyllä. Ensimmäinen vedettiin käsittääkseni kevyellä lastilla (mutta se siis ratkaisi vain toisen session ajojärjestyksen).
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5645
Minulle ainakin tuli yllätyksenä tieto, ettei Ferrarin F1-moottori olekaan täysin tallin omaa suunnittelua. Nimittäin turbopuoli on hommattu Honeywelliltä ja nyt Ferrarilla mietitään toimittajan vaihtamista, sillä turboa pidetään yhtenä moottoriosaston heikoimmista lenkeistä. Tai ainakin se on sopiva syntipukki.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Minulle ainakin tuli yllätyksenä tieto, ettei Ferrarin F1-moottori olekaan täysin tallin omaa suunnittelua. Nimittäin turbopuoli on hommattu Honeywelliltä ja nyt Ferrarilla mietitään toimittajan vaihtamista, sillä turboa pidetään yhtenä moottoriosaston heikoimmista lenkeistä. Tai ainakin se on sopiva syntipukki.
No mikä yllätys se on että Turbo on peräisin turboahtimia valmistavalta pajalta, niinhän se on kaikilla? Tuollaista spesiaaliosaa nyt ei todellakaan kannata lähteä itse valmistamaan ellei tarkoituksena ole alkaa turboahtimien valmistajaksi samalla.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
No mikä yllätys se on että Turbo on peräisin turboahtimia valmistavalta pajalta, niinhän se on kaikilla? Tuollaista spesiaaliosaa nyt ei todellakaan kannata lähteä itse valmistamaan ellei tarkoituksena ole alkaa turboahtimien valmistajaksi samalla.
Täähän olikin mielenkiintoinen juttu.

Joskun kimin edellisellä kaudella tuli käytyä Maranellossa Ferrari muoseossa
ja mielestäni näin sillä vanhoja turbokoneita joiden turbon
valussa olis lukenut Ferrari.
No niin tai näin ne ajat on menneet. Nyt on uudet ajat ja tuskimpa kukaan
moottorin tekijä edes ajattelis tekevänsä turboa itse.

Joten lähdin netistä selvittämää ketkä on nykysten F1 kone tekijoiden
turbo toimittajat.

No Ferrari olikin jo helppo se kun luki suoraan Honeywellin sivuilla.

Joidenkin epämääräisten lähteiden mukaa Renault käyttäis Garrettin ahdinta.
Toki netin mukaan nuo on sama firma eli Honeywell by Garrett.

Vaikein selvittää olikin Mersu. Vieläkin epämääräisimpien juttujen mukaan
BorgWarner toimittais turbot AMG:lle ja AMG on tietty koneen tekijä/kasaaja Mersulle.

No nuo kaksi firmaa on maailma suurimmat turboahtimien tekijät joten siltä
pohjalta asia vois olla näin.

Tuliko muuten tätä kautta löydettyä syy miksi kolmesta F1 koneesta vain yhdellä
kulkee lujaa ja kaksi muuta konetta on selkeästi altavastaajana ?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joskun kimin edellisellä kaudella tuli käytyä Maranellossa Ferrari muoseossa
ja mielestäni näin sillä vanhoja turbokoneita joiden turbon valussa olis lukenut Ferrari.
Jos 80-luvun F1-turboja tarkoitat, niin niihin ainakin alkuvuosina turbot toimitti KKK. Mainitaan mm. Wikipediassa.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Täähän olikin mielenkiintoinen juttu.

Joskun kimin edellisellä kaudella tuli käytyä Maranellossa Ferrari muoseossa
ja mielestäni näin sillä vanhoja turbokoneita joiden turbon
valussa olis lukenut Ferrari.
Tokihan esimerkiksi Volvon kuorma-autoissa käytettyjen Holsetin ahtimien pesien valuissa lukee Volvo sen tarkoittamatta kuitenkaan ahtimen valmistajaa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Minulle ainakin tuli yllätyksenä tieto, ettei Ferrarin F1-moottori olekaan täysin tallin omaa suunnittelua. Nimittäin turbopuoli on hommattu Honeywelliltä ja nyt Ferrarilla mietitään toimittajan vaihtamista, sillä turboa pidetään yhtenä moottoriosaston heikoimmista lenkeistä. Tai ainakin se on sopiva syntipukki.
Siis

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/06/1909704/lehti-ferrarin-voimanlahteessa-korjaamattomia-virheita

Ongelma ei näyttäisi olevan turbon valmistajassa ollenkaan vaan siinä että ahdin on mitoitettu liian pieneksi. Aivan uskomaton kämmi koska tasan tarkkaan on pystytty mallintamaan pakokaasuvirrat heti suunnittelutyön aluksi kiitos rajoitetun polttoaineensyötön ja ahtimen mitoittaminen liian pieneksi nyt sähköisen turbocompoundin kanssa on suurinpiirtein tyhmintä mitä voi tehdä koska ahtimen pienentämisen ainoa etu parempi herääminen voidaan hoitaa myös sähköllä. Olisi mielenkiintoista tietää kuka Ferrarilla on tehnyt näinkin omituiset päätökset ja millä moiset on saatu perusteltua.....
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Siis

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/06/1909704/lehti-ferrarin-voimanlahteessa-korjaamattomia-virheita

Ongelma ei näyttäisi olevan turbon valmistajassa ollenkaan vaan siinä että ahdin on mitoitettu liian pieneksi. Aivan uskomaton kämmi koska tasan tarkkaan on pystytty mallintamaan pakokaasuvirrat heti suunnittelutyön aluksi kiitos rajoitetun polttoaineensyötön ja ahtimen mitoittaminen liian pieneksi nyt sähköisen turbocompoundin kanssa on suurinpiirtein tyhmintä mitä voi tehdä koska ahtimen pienentämisen ainoa etu parempi herääminen voidaan hoitaa myös sähköllä. Olisi mielenkiintoista tietää kuka Ferrarilla on tehnyt näinkin omituiset päätökset ja millä moiset on saatu perusteltua.....
Erinomainen kiteytys, en minäkään voi ymmärtää mistä syystä on valittu liian pieni turbo. Voisi olettaa että penkissä on käytetty x-määrä eri variaatioita ennen lopullista päätöstä. Ilmeisesti tämä pienuu selvisi vastikään (kun yrittivät ottaa koneesta lisää tehoa irti) ja turbo paljastui tämän yhteydessä ketjun heikoimmaksi lenkiksi. Toinen ihmettely aihe on Ferrarin pakosarja vs. Mercedes, inertia hukkaa tulee pituudessa sekä yksiseinämäisessä materiaarissa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Kuulostais todella typerältä jos turbon mitoitus olis liian pienelle pakokaasuvirralle.

Ehkä turbo on mitoitettu muuten oikein mutta turbon ulkoista halkaisijaa on yritetty
optimoida pieneksi ja yritetty tehdä kovasti kiertävää turboa.
Ilmeisesti Mersulla on isompi halkaisijainen turbo jolla on saatettu
saada parempi hyötysuhde ja/tai parempi toimintaalue.

Se miksi Ferrarin turbiini kammio olis yritetty tehdä mahdollisimman pieni
halkasijaltaan on ehkä sijainnissa. Ferkun Turbiini kammio kun on
tuon V6 koneen keskellä.

Mersun malli jossa Turbiini ja Kompressori kammiot on koneen päissä
(mottorilohkon ulkopuolella) mahdollistaa juurikin noissa paikoissa
isommat halkaisijat.

Joten ehkä kyseessä on Turbon ulkoiset mitat eikä sellaista mokaa jossa
olis pakokaasuvirtaus laskettu väärin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Joten ehkä kyseessä on Turbon ulkoiset mitat eikä sellaista mokaa jossa
olis pakokaasuvirtaus laskettu väärin.
Paljon mahdollista, mutta tosiaan moottoripuolen pomon ei olisi ikinä pitänyt hyväksyä aerodynamiikkapuolen sanelemia rajoituksia vaan ehdottomasti olisi pitänyt tähdätä maksimitehoon. Olihan nyt aivan satavarmasti tiedossa että tämän kauden moottoreissa on tehosota ja yhtään hevosvoimaa ei uhrata aerodynamiikan eteen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Se miksi Ferrarin turbiini kammio olis yritetty tehdä mahdollisimman pieni
halkasijaltaan on ehkä sijainnissa. Ferkun Turbiini kammio kun on
tuon V6 koneen keskellä.
Impupuolen turbiini on Ferrarissa ja Renaultissa moottorin takaosassa, ei keskellä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Jostain olen muistaakseni lukenut/ymmärtänyt niin että tuolle Mersun
tyyliselle pitkälle turbolle paketille olis ollut värähtely ongelma Ferrarilla.
Eikä mikään ihme tuollainen turbo paketti jossa Moottori/Generaattori
noiden kammioiden välissä tekee tuosta todella pitkän.
Varsinkin kun turbon laakerointi on yleensä liukulaakerit ja sen akseli
"kelluu" öljykalvon päällä. Kun taas sähkömoottoreissa on rulla tai kuula laakerit.
Lisäksi kun pakopuolen lämpö elämiset on vielä melkoiset.

Joten täytyy nostaa hattua Mersulle miten ovat onnistuneet tuon laakerointi
ja värähtely ongelman ratkaisemaan.

Eli Ferrarilla ei ole osattu tai uskallettu lähteä tekemään riittävän
pitkää turbo pakettia josta syystä koko auto on susi voimalaitoksen kohdalta.
Niin tehon kuin tilaratkaisujen osalta. Siksi myös Aero on pielessä.

Surkuhupaisinta asiassa on Renaultiin verrattuna se että Ferkulla on
kuitenkin tuo Mootori/generaattori turbon kammioiden välissä niinkuin
on Mersullaki eikä niin kuin Renultin koneessa että M/G yksikkö on tuon
paketin ulkopuolelle.

Siis ratkaisu Ferrarilla oli periaatteessa täysin oikein mutta homma jäi
puolitiehen. Se on ukomatonta typeryyttä
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös