Formula 1 - alennustila

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Pah. Ainahan niitä on rukattu jos mistä syystä. Esim. moottorikonfiguraatiota ennen niitten 3,5 litrasten käyttöönottoa muutettiin vähän väliä. Sitten kaikenlaisia teknisiä innovaatioita suitsittiin ja niitten kanssa tempoiltiin jatkuvasti (esim. maaefektissä ensin kiellettiin helmat kokonaan, sitten ne sallittiin kiinteinä ja sitten koko maaefekti kiellettiin, turbossa puolestaan ensin vähennettiin bensaa vuosi vuoden jälkeen ja lopulta paineita rajattiin vuosi vuoden perään).

Tuosta karkeasta videosta näkee kyllä aika hyvin, ettei niitä peräkkäisiä samojen sääntöjen kausia ole kovinkaan paljoa ollut. Se miksi nuo sääntömuutokset tuntuvat jatkuvilta, on se että olet niitä itse todistamassa, etkä lukemassa niitä jostain historialähteestä.
Onhan se totta, että sääntöjä on jatkuvasti muokattu koko F1-historian ajan. Mutta siinä missä ennen sääntöjä muutettiin pääasiassa jatkuvasti kasvavien nopeuksien hillitsemiseksi, nykyään niitä tehdään kilpailujen tasoittamiseksi, tapahtumien keinotekoisesti lisäämiseksi ja kustannusten karsimiseksi.

Kustannusten alentamispyrkimykset ovat toki ymmärrettäviä, koska muuten tallit tippuvat pois yksi kerrallaan, jos kustannukset karkaavat käsistä. Kuitenkin kyseessä on jonkinlainen noidankehä, koska tippuvien yleisömäärien takia rahaa on käytössä koko ajan vähemmän vaikka kustannuksia pyritäänkin hillitsemään. Edelleen sanon, että suurempi osa lajin parissa pyörivästä rahasta pitäisi siirtää suoraan talleille ja autojen tekniseen kehitystyöhön ja jättää ns. glamour vähemmälle. Teknisen kehityksen jäädyttäminen on suurin virhe, minkä FIA voi sarjan suhteen tehdä. Monet lajin parissakaan olevat eivät tunnu ymmärtävän, että F1-sarjan vetovoima on jo pitkään ollut autojen tekninen hienous ja nopeus ja vasta toisarvoisesti ratatapahtumat. Esimerkiksi Indycarissa itse ratatapahtuma on ollut lähes aina F1-luokkaa viihdyttävämpi mutta sarja on silti kärsinyt yleisökadosta. Edelleen tasaista kilpailua löytyy monesta alemmasta sarjasta mutta ei niistä juuri kukaan ole kiinnostunut.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
F1-sarjan vetovoima on jo pitkään ollut autojen tekninen hienous ja nopeus ja vasta toisarvoisesti ratatapahtumat. Esimerkiksi Indycarissa itse ratatapahtuma on ollut lähes aina F1-luokkaa viihdyttävämpi mutta sarja on silti kärsinyt yleisökadosta. Edelleen tasaista kilpailua löytyy monesta alemmasta sarjasta mutta ei niistä juuri kukaan ole kiinnostunut.
Tämä ei ole mielestäni ihan todenmukainen tulkinta. Kyllä ratatapahtumat ovat se, joka suuren yleisön pitää F1:sten parissa, mutta vain koska samaan aikaan laji edustaa autourheilun teknisen kehityksen huippua. Normaali kaduntallaaja ei todellakaan ymmärrä lajin teknisestä hienoudesta mitään muuta kuin sen, että F1-autot ovat maailman nopeimpia. Mutta autoja siellä ei mattimöttönen katsele vaan ratatapahtumia. Miksi sitten matti ei katsele vaikka juuri Indycaria? Siksi, että siitä puuttuu se maailmannopeimmatautot-glooria.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9792
Sijainti
Helsinki
Pah. Ainahan niitä on rukattu jos mistä syystä. Esim. moottorikonfiguraatiota ennen niitten 3,5 litrasten käyttöönottoa muutettiin vähän väliä. Sitten kaikenlaisia teknisiä innovaatioita suitsittiin ja niitten kanssa tempoiltiin jatkuvasti (esim. maaefektissä ensin kiellettiin helmat kokonaan, sitten ne sallittiin kiinteinä ja sitten koko maaefekti kiellettiin, turbossa puolestaan ensin vähennettiin bensaa vuosi vuoden jälkeen ja lopulta paineita rajattiin vuosi vuoden perään).

Tuosta karkeasta videosta näkee kyllä aika hyvin, ettei niitä peräkkäisiä samojen sääntöjen kausia ole kovinkaan paljoa ollut. Se miksi nuo sääntömuutokset tuntuvat jatkuvilta, on se että olet niitä itse todistamassa, etkä lukemassa niitä jostain historialähteestä.
Siinä olet oikeassa eli teknisiä muutoksia ollaan nähty noin 5-10 vuoden välein. Urheilullisia muutoksia vuosittain (Aika-ajojärjestelmä, Slicks>Urarenkaat>Slicks, Renkaiden vaihtokielto, välitankkauksen kieltäminen, DRS, KERS>ERS jne)

1989-1994 säännöt pysyivät pitkälti muuttumattomina.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Pah. Ainahan niitä on rukattu jos mistä syystä. Esim. moottorikonfiguraatiota ennen niitten 3,5 litrasten käyttöönottoa muutettiin vähän väliä. Sitten kaikenlaisia teknisiä innovaatioita suitsittiin ja niitten kanssa tempoiltiin jatkuvasti (esim. maaefektissä ensin kiellettiin helmat kokonaan, sitten ne sallittiin kiinteinä ja sitten koko maaefekti kiellettiin, turbossa puolestaan ensin vähennettiin bensaa vuosi vuoden jälkeen ja lopulta paineita rajattiin vuosi vuoden perään).

Tuosta karkeasta videosta näkee kyllä aika hyvin, ettei niitä peräkkäisiä samojen sääntöjen kausia ole kovinkaan paljoa ollut. Se miksi nuo sääntömuutokset tuntuvat jatkuvilta, on se että olet niitä itse todistamassa, etkä lukemassa niitä jostain historialähteestä.
Täytyy vielä mainita, että mielestäni sääntömuutoksissa ei ole mitään vikaa jos ne tehdään fiksusti ja lajin henkeä kunnioittaen. Esimerkiksi 80-luvulla bensan ja ahtopaineiden rajoittamisessa kuten myöskään tämän päivän bensanrajoituksissa ei mielestäni ole mitään vikaa, koska ne vaan antavat raamit tekniselle kehitykselle. Sen sijaan esimerkiksi moottorien kehityksen kokonaan pysäyttäminen sekä vain yhden rengasvalmistajan salliminen ja sen tarkoituksellisen huonoilla renkailla ajaminen eivät vaan kuulu tähän lajiin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
1989-1994 säännöt pysyivät pitkälti muuttumattomina.
Mitä nyt tuona aikana siipien mittoja rukattiin vähän joka välissä, teknisiä apuvälineitä kiellettiin, renkaita kavennettiin, välitankkaus sallittiin jne. :rolleyes:

1989
Turbocharged engines banned completely,[24] normally aspirated engines of 3500 cc in size and 8 to 12 cylinders the only engines permitted, fuel restrictions removed, all track side guard rails must be a minimum of 1 metre in height and the pit wall must be a minimum of 1 m 35 cm in height, all drivers subject to anti doping testing as per IOC guidelines.[25]
1990
Large mirrors and quick release steering wheel made mandatory, all marshals and medical staff must practice driver extrication exercises.[37]
1991
Front wing narrowed from 150 cm (59 in) to 140 cm (55 in). Rear overhang reduced from 60 cm (24 in) to 50 cm (20 in). More stringent testing of survival cell by FIA including seat belts, fuel tanks and rollbar. Points scoring system overhauled, win now secures 10 points and all results to count instead of best 11 scores.[37]
1992
Yet more exhaustive testing of survival cell including rear impact testing, height of kerbing lowered, minimum width of pit lane increased to 12 m (39 ft), pit lane entry chicane mandatory, safety car introduced.[37]
1993
Rear tyre width reduced from 18 inches to 15 inches to reduce the grip and so the speed of the cars, overall car width reduced to 200 cm. Rear wing height reduced from 100 cm to 90 cm, distance of front end plates from flat bottom increased from 25 to 40 mm (0.98 to 1.57 in),[37] head rest area increased from 80 to 400 cm2 (12 to 62 sq in). Continuously variable transmission (CVT) banned before ever appearing at a race.[38] End of race crowd control measures implemented, 50 km/h speed lane restriction during free practice. Fuel used restricted to that available to the general public.[39]
1994
Ban on electronic driver aids such as active suspension,[31] traction control,[33] launch control, ABS, and (without ever appearing in a race) 4 wheel steering[40] at the beginning of the season, mid race refueling allowed for the first time since 1983,[41] post Imola sweeping changes introduced to slow cars down, starting from the Monaco race onwards, a pit lane speed limit is put in place; between the Spanish Grand Prix and the German Grand Prix, additional changes are phased in and include a reduction in the height of the rear wing of 10 cm, an increase in the height of the front wing, no front wing trailing assemblies to extend behind front wheel, a 10 mm wooden plank fitted to the under tray (permitted to be worn by no more than 1 mm by the race end), a ban on high rear wing assemblies extending ahead of the rear axle line to sidestep the wing height restrictions, depressurising the engine airbox to reduce power, minimum headrest thickness 75 mm (3.0 in) introduced, more stringent fire extinguisher regulations and driver helmet criteria implemented, a pit lane speed restriction of 80 km/h (50 mph) in practice and 120 km/h (75 mph) in race conditions introduced, also the parade lap was to be completed behind safety car (abandoned from Imola onwards), pit spectator area to be fire shielded, 27 corners identified as very high risk and as a result changes to circuit layouts implemented to remove or modify these parts of the track. After Imola, pit lane speed limit is implemented.[37]
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Kyllähän esim. jalkapallo ja tennis ovat pysyneet suosittuina, vaikka sääntöjä ei olekaan muutettu (tennis tosin homologoinut kenttien nopeuksia). Toki, noissa kun säntöjä ei ole jatkuvasti muuteltu, niin nyt se olisi vaikeaa. Toki pientä hienosäätöä on tehty, kuten eletroniset tarkastukset.

Minusta F1:ssä sporting regulationsin pitäisi edustaa pysyvyyttä. Ei se urheilullinen puoli muutu suuresti ajan mittaan. Lähinnä tarkennuksia, en usko, että ensimmäisissä sporting regulationsissa oli määritelty esim. radan rajoja kun silloin se oli huomattavasti selkeämpää. Toki tiettyjen urheilusääntöjen muuttaminen on OK, esim. nykykyinen aika-ajoformaatti on varsin bueno. Mutta shown painottaminen urheilusäännöissä urheilullisuuden sijaan on suuri turn-off, sillä esim. vielä 90-luvulla sitä ei tapahtunut.

Technical regulations olisi sitten se, joka saisi muuttua yhtenään, toki lajin luonnetta kunnioittaen. Teknisten uudistusten tarkoitushan onkin usein ollut ottaa vallankumouksellisimmat innovaatiot pois. Enkä esim. pidä tämän vuoden teknisiä uudistuksia epäonnistuneina, pikemminkin päinvaston. Suoranopeudet kasvaneet kun tass mutkat tulleet vaikeammiksi nykyautoilla. Urheilusääntöjen muutokset ovat kuitenkin olleet huonoja viime vuosina.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mitä asioita urheilusääntöjen osalta ykkösissä on muutettu viime aikoina?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Mitä asioita urheilusääntöjen osalta ykkösissä on muutettu viime aikoina?
Ainakin tuplapisteet. Olettaisin myös, että DRS:n käyttö kuuluu urheilusääntöihin kun taas sen toiminta teknisiin sääntöihin.
 

Samppa919

Member
Liittynyt
18.9.2014
Viestit
11
Täytyy vielä mainita, että mielestäni sääntömuutoksissa ei ole mitään vikaa jos ne tehdään fiksusti ja lajin henkeä kunnioittaen. Esimerkiksi 80-luvulla bensan ja ahtopaineiden rajoittamisessa kuten myöskään tämän päivän bensanrajoituksissa ei mielestäni ole mitään vikaa, koska ne vaan antavat raamit tekniselle kehitykselle. Sen sijaan esimerkiksi moottorien kehityksen kokonaan pysäyttäminen sekä vain yhden rengasvalmistajan salliminen ja sen tarkoituksellisen huonoilla renkailla ajaminen eivät vaan kuulu tähän lajiin.
No ei se paljon ruususempaa ollut ennekään kun oli kaksi rengasvalmistajaa. Jatkuvasti kauhea tappelu ja syyttely kummalla on laittomat renkaat ym. Siihen aikaan kaikki valitti, että pitäisi saada vain yksi rengasvalmistaja. Toki tuo renkaiden teennäisesti tehty kuluminen on vähän kaksiteräinenmiekka. Toisaalta renkaiden kuluminen lisää ajoittain kilpailujen viihdearvoa, mutta samalla myös syö sitä pois kun eivät tahdo enää kestää kunnon kilvanajoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Pirelli tosin on toivottavasti pystymässä kehittämään mahdollisesti lajiin sopivasti kuluvaa yleisrengasta. Se olisikin toivottavaa sillä muutoin on aina vain ongelmia joko liiallisesta kulumisesta tai sitten liiallisesta kestosta. Kahden seoksen rajoitus rajoittaa tätä tilannetta tosin varsin paljon, mutta Pirelli on kuitenkin oikealla tiellä kehittäessään siten vain riittävästi sopivaa kahta seosta.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-saantomuutos-iski-kasvoille-kuin-sunnuntaiajelu/4404986

– Minun piti säästää jatkuvasti bensaa. Se oli tosi tapahtumaköyhä iltapäivä minun kohdallani. Tuntui vähän kuin olisi ollut leppoisalla sunnuntaiajelulle, McLarenin Kevin Magnussen totesi.
Tulipas taas hyvää mainosta lajille Venäjän maaperällä. GP2:sia laimeemmat äänet ja kisailu bensan säästelyä. Kuninkuusluokka, yeah right. Pelleilyä sanon minä. Onpahan hipit tyytyväisempiä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
http://m.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/f1-saantomuutos-iski-kasvoille-kuin-sunnuntaiajelu/4404986



Tulipas taas hyvää mainosta lajille Venäjän maaperällä. GP2:sia laimeemmat äänet ja kisailu bensan säästelyä. Kuninkuusluokka, yeah right. Pelleilyä sanon minä. Onpahan hipit tyytyväisempiä.
No tässähän se nähtiin millaiseksi kisaaminen menee, jos renkaiden puolesta pystyy koko ajan puristaman täysillä. Bensan säästelyksi ja ohitusmahdollisuuksien huonontumiseen. Autojen erot suurenivat ja kaikki tämä johtui vääristä rengasseoksista.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Eipä sillä minusta ole katsojien kannalta paljon vaikutusta, mistä syystä autot ajavat hitaasti. Kierrosaika on kuitenkin sama, säästelipä renkaita tai bensaa. Kisassa olisi ehkä ollut marginaalisesti enemmän säpinää, jos kaikkien olisi täytynyt tulla varikolle toisenkin kerran, mutta tuskin se olisi show'ta pelastanut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Aikanaan ehdotettiin 1990-luvun alussa jopa kahtakin pakollista rengaspysähdystä kilpailuissa. Sittemmin tosin ehdotuksesta luovuttiin melko vähin äänin kun renkaat kuluivatkin riittävästi ilman mitään pahempia ongelmia.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Renkaiden kaventaminen kausien 1992-93 välissä taisi vaikuttaa kulumiseen? Ainakin jälkimmäisellä kaudella varikkokäyntejä tehtiin enemmän. Molemmilla rengasvalmistaja oli kuitenkin sama eli Goodyearilla oli monopoli.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Juuri näin. Renkaiden kaventaminen ja yllättävänkin lisääntynyt renkaan kuluminen vähensi ensin ns. Pakkopysähdysten määrät yhteen vain ja jo ennen kauden 1992 loppua talvikaudella pakkorenkaanvaihdot hylättiin kokonaan.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Juuri näin. Renkaiden kaventaminen ja yllättävänkin lisääntynyt renkaan kuluminen vähensi ensin ns. Pakkopysähdysten määrät yhteen vain ja jo ennen kauden 1992 loppua talvikaudella pakkorenkaanvaihdot hylättiin kokonaan.
Eikös pakollinen renkaanvaihto tullut vasta 2000-luvulla?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Niin tuli, mutta kyse oli renkaanvaihtopakon ehdotuksesta jota pidettiin kiveen hakattuna kaudella 1992 kaudeksi 1993 ennen sen vuoden Estorilin suurtestejä missä silloisten uusien kapeampien renkaiden huomattava kuluminen kyettiin todistamaan selvemmin sen hetken erittäin leveisiin renkaisiin nähden. Estorilin suurtestien jälkeen vähennettiin ensin renkaanvaihtopakon ehdotuksen aikana tapahtuneita pysähdysmääriä kahdesta yhteen ja lopulta jo talvikaudella 1992 ennen vuoteen 1993 siirtymistäkin renkaanvaihtopakosta ja sen ehdotuksestakin luovuttiin kun kuluminen kyettiin todistamaan, mutta talleilla ja lajin seuraajilla totta kai oli tuolloin vielä pelkonsa ilmassa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Formuloissa tehot pitäisi tuplata.

Lisäksi toinen rengasvalmistaja, ei mitään renkaanvaihtopakkoja, aika-ajoista pois nämä rengastaktikoinnit ja bensakuormataktikoinnit (saisi ajaa haluamillaan sarjan renkailla sekä millä tahansa bensakuormalla), bensankulutus-säännöt pois.

Siinä alkaisi jo tapahtua hyvällä tavalla radalla lisää.
 
Ylös