Formula 1 - alennustila

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Formuloissa tehot pitäisi tuplata.

Lisäksi toinen rengasvalmistaja, ei mitään renkaanvaihtopakkoja, aika-ajoista pois nämä rengastaktikoinnit ja bensakuormataktikoinnit (saisi ajaa haluamillaan sarjan renkailla sekä millä tahansa bensakuormalla), bensankulutus-säännöt pois.
Aika-ajoissa on saanut käyttää haluamaansa bensakuormaa kaudesta 2010. Ymmärrettävästi kaikki käyttävät aika kevyttä kuormaa.
Siinä alkaisi jo tapahtua hyvällä tavalla radalla lisää.
Ei alkaisi, kisat tulisivat tylsemmiksi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24335
Sijainti
lappeen Ranta
Niin tuli, mutta kyse oli renkaanvaihtopakon ehdotuksesta jota pidettiin kiveen hakattuna kaudella 1992 kaudeksi 1993 ennen sen vuoden Estorilin suurtestejä missä silloisten uusien kapeampien renkaiden huomattava kuluminen kyettiin todistamaan selvemmin sen hetken erittäin leveisiin renkaisiin nähden. Estorilin suurtestien jälkeen vähennettiin ensin renkaanvaihtopakon ehdotuksen aikana tapahtuneita pysähdysmääriä kahdesta yhteen ja lopulta jo talvikaudella 1992 ennen vuoteen 1993 siirtymistäkin renkaanvaihtopakosta ja sen ehdotuksestakin luovuttiin kun kuluminen kyettiin todistamaan, mutta talleilla ja lajin seuraajilla totta kai oli tuolloin vielä pelkonsa ilmassa.
Sama enemmän selkokielellä :doubtful::
Vuonna 1992 pidettiin varmana, että seuraavaksi kaudeksi tulee renkaanvaihtopakko, mutta Estorilin suurtesteissä havaittiin uusien kapeampien renkaiden huomattava kuluminen vanhoihin leveämpiin verrattuna. Havainnon seurauksena ehdotettiin pakollisten renkaanvaihtojen määrää vähennettäväksi ensin kahdesta yhteen kunnes talvikaudella pakollisista renkaanvaihdoista luovuttiin kokonaan koska renkaiden suuri kuluma teki renkaanvaihdoista muutenkin välttämättömiä. Toki tallit ja lajia seuraavat edelleen pelkäsivät pakollisien renkaanvaihtojen mahdollisuutta.
Tai jotenkin tolleen vissiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Paalupaikan saisi siirtää radoilla toiselle puolelle. Saisi useammin jännittää ekan mutkan jarrutukseen ekana ehtivää sen sijaan että jännitetään sinne paalumiehen jälkeen tokana ehtivää. Toki olen joskus ennenkin tämän mielipiteeni sanonut.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Paalupaikan saisi siirtää radoilla toiselle puolelle. Saisi useammin jännittää ekan mutkan jarrutukseen ekana ehtivää sen sijaan että jännitetään sinne paalumiehen jälkeen tokana ehtivää. Toki olen joskus ennenkin tämän mielipiteeni sanonut.
Kumma, kun ei tuota ole vielä shown takia tehty. Onneksi.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kumma, kun ei tuota ole vielä shown takia tehty. Onneksi.
Paalunhan voisi myös vaikka hiekoittaa...

Kyllä minun mielestäni koko paalupaikan idea on se että sen pitää antaa paalupaikan ajaneelle kuljettajalle etu kilpakumppaneihin nähden. Ei kai koko aika-ajossa ole mitään järkeä jos nopeinta rangaistaan huonommalla lähtöpaikalla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Juu, jos nopeinta miestä aletaan hidastelemaan pelkän show'n vuoksi, niin voitaisiin sitten saman tien sopia, että ekat 19 gp:tä jaetaan vain tallipisteet ja viimeisestä sitten voittaja korjaa kuljettajien MM:n.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24335
Sijainti
lappeen Ranta
:confused: :doubtful: Renkaista kun on aika paljon kirjoiteltu tässä ketjussa, niin sellaista tuli mieleen, että olisikohan Pirellin rengasvalinta ollut missä määrin toisenlainen Sotsissa, jos F1-sarjassa olisi useampia rengastoimittajia.

Toi vaatii tietysti aika pirun paljon spekulointia, mutta jos ihan siitä oletuksesta lähdettäisiin, että Pirellillä ja toisella (ja vaikka kolmannellakin) valmistajalla olisi eri kovuudet suht samanlaiset keskenään. Niin olisiko tehtä samanlainen aika varman päälle valinta kestävyyden suhteen, ettei vaan joudu liian usein renkaita vaihtamaan. :doubtful: :confused:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Voisihan niinkin tehdä ja aikanaan niin ollaan tehtykin renkaita liikaa kuluttavissa kisoissa vanhempaan aikaan. Tosin muut rengaslaadut kuin Goodyearin vaihtelivat aikoinaan eri seosluokkien osalta erittäin paljon. Vasta Pirellin edellisellä visiitillä 1989-1991 rengaslaadut alkoivat lähentyä toisiaan vaikkakin Pirellillä silti hajontaa oli edelleen melko paljon sillä Superpehmeä seos saattoi käytännössä vastata edelleen toisen radan Pehmeää seosta tai olla vastaavasti vain kestävyydeltään samaa luokkaa kuin toisen radan Pehmeä seos vaikkakin erot muutoin olisivat olleet selkeät.

Muutoin näiden uudempien rengasvalmistajien sotien aikana renkaat ovat useimmiten kestäneet aika saman verran seoksesta riippumatta ja se on vuoroin ollut lajille hyväksi ja huonoksi. Tosin lajin muut huonoudet saattoivat johtua ja myös johtuivat ajoittain aivan muista kuin renkaista välitankkausten aikakaudella. Ja erityisesti sen jälkeen kuin Goodyear lähti lajista vaikkakin ei Bridgestonellakaan helppo aikakausi ollut aloittaa kun kaudella 1999 sattui muutamakin rengaskatastrofi kauden aikana.

Mitä Venäjän kilpailun oletettuun asiaan tulee niin ilma erillistä rengasrajoitusta Pirelli olisi voinut tuoda rengaskilpailussa kilpailuun myös eri seoksetkin toisena valmistajana tai sama toisin päin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Paalunhan voisi myös vaikka hiekoittaa...

Kyllä minun mielestäni koko paalupaikan idea on se että sen pitää antaa paalupaikan ajaneelle kuljettajalle etu kilpakumppaneihin nähden. Ei kai koko aika-ajossa ole mitään järkeä jos nopeinta rangaistaan huonommalla lähtöpaikalla.
Yhtäläillä toiseksi nopeinta (ja monesti paalumiehen potentiaalisinta kilpailijaa) nyt vaan rangaistaan kolmoseen nähden, vaikka hänelläkin pitäisi olla kolmatta parempi paikka. Toki paalulta olisi joka tapauksessa mahdollisuus ehtiä ensimmäisenä ekaan mutkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
:confused: :doubtful: Renkaista kun on aika paljon kirjoiteltu tässä ketjussa, niin sellaista tuli mieleen, että olisikohan Pirellin rengasvalinta ollut missä määrin toisenlainen Sotsissa, jos F1-sarjassa olisi useampia rengastoimittajia.
Olisi tietysti, merkittävästi toisenlainen. Rengaskilpailussa ei ole varaa varovaisuuteen, koska ei voi luottaa siihen, että kilpakumppanikaan niin tekee. Etu on parhaimmillaan/pahimmillaan reippaasti toista sekuntia kierroksella, joten mihinkään varmisteluun ei olisi varaa, vaan riskillä mentäisiin nopeus edellä. Kärsittäisiin sitten varikkostopeissa, jos ne eivät kestäkään, mutta perusvauhdissa ei kyllä haluttaisi antaa siimaa. Täysin tuntemattomalla alustalla (kuten Sotši oli) olisi tietysti potentiaalia rengaskatastrofiin á la Indianapolis 2005.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Paalunhan voisi myös vaikka hiekoittaa...

Kyllä minun mielestäni koko paalupaikan idea on se että sen pitää antaa paalupaikan ajaneelle kuljettajalle etu kilpakumppaneihin nähden. Ei kai koko aika-ajossa ole mitään järkeä jos nopeinta rangaistaan huonommalla lähtöpaikalla.
Eipä siinäkään ole mieltä että kakkosta häiritään suhteessa ykköseen ja kolmanteen. Siinä menee moni hyvä voittotaisto hukkaan kun kolmonen tekee kisasta tylsän voittotaistelun kannalta.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Yhtäläillä toiseksi nopeinta (ja monesti paalumiehen potentiaalisinta kilpailijaa) nyt vaan rangaistaan kolmoseen nähden, vaikka hänelläkin pitäisi olla kolmatta parempi paikka. Toki paalulta olisi joka tapauksessa mahdollisuus ehtiä ensimmäisenä ekaan mutkaan.
Totta tuokin. Mutta kyllä se paalupaikan pitää silti olla sellainen tavoiteltavan arvoinen paikka joka tarjoaa selvän edun muihin lähtöpaikkoihin nähden, ja sen takia en lähtisi heikentämään paalupaikan arvoa sillä että se siirretään likaiselle/heikommalle puolelle.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Yhtäläillä toiseksi nopeinta (ja monesti paalumiehen potentiaalisinta kilpailijaa) nyt vaan rangaistaan kolmoseen nähden, vaikka hänelläkin pitäisi olla kolmatta parempi paikka. Toki paalulta olisi joka tapauksessa mahdollisuus ehtiä ensimmäisenä ekaan mutkaan.
Pöh. Jokaisesta ruudusta on tehty ohituksia. Nelosruudustakin on ampaistu kärkeen. Ei ole mitään tiettyä lähtöpaikkaa, joka olisi muita heikompi. Jotkin radat ovat likaisempia, jolloin vähemmän käytetyt linjat eivät ole optimaalisia, mutta sekään ei nykyrengastuksella ole nähtävästi mikään ongelma.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Pöh. Jokaisesta ruudusta on tehty ohituksia. Nelosruudustakin on ampaistu kärkeen. Ei ole mitään tiettyä lähtöpaikkaa, joka olisi muita heikompi. Jotkin radat ovat likaisempia, jolloin vähemmän käytetyt linjat eivät ole optimaalisia, mutta sekään ei nykyrengastuksella ole nähtävästi mikään ongelma.
Böhh. Onpa vaan ruutuja, jotka ovat keskimäärin heikompia (ja joillain radoilla vuodesta toiseen etukäteen tiedossa). Sunnuntaiaamun warm upin mieluiten palauttaisin lähtöpuolensa putsaajillekin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Mistähän tällaisiakin tilastoja sitten pääsee näkemään, kun joku on ilmeisesti ne löytänyt? Arvelen vaan, että virhemarginaaliin suurin osa eroista menee joka tapauksessa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No niin. Kaikki on hyvin ja mitään alennustilaa ei ole, eiks niin?
Kattellut tässä aamulla Mopo3 ja Moto2 luokan kisoja Spangin radalta.

Kyllähän noissa johtopaikka ja sijoitukset vaihtuu ihan koko ajan. Eli vika on autoissa ja siinä, että ohittaminen on liian vaikeaa edelleen, vaikka on DRS:ää ja ERSsiä. Ohi pääsee siinä DRS-alueella eikä missään muualla. Prätkillä taas ihan toisin, kun siitä imusta on oikeasti apua. Ei siihen alennustilaan auta auton ääni tai nokka, joka painaa sen esteen alle. Tai sadekelinrenkaat joilla ei voi ajaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Britti selostajien mukaan myös oli enemmän porukkaa kattomassa MotoGP:tä Malesiassa kuin F1:ä.
Toivottavasti muistivat mainita, että siellä oli malesialainen kuljettaja ajamassa Petronasin väreissä Moto2-kisassa. MotoGP:n kisaahan ei ole edes ajettu vielä.
 
Ylös