Formula 1 - alennustila

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ja toisaalta jäljillähän se on -> miksi kohdentaa mitään mainontaa tai viestintää persaukiselle nuorisolle, kun ei nuorisolla oikeasti ole yhtään syytä kiinnostua formulaykkösistä vuosimallia 2014.

Ja tähän perään olisi kiva nähdä prosenttilukua siitä, kuinka moni aloittaa sarjan seuraamisen aikuisiällä.
No ei ole mun mielestä jäljillä yhtään. Nuoriso on varmasti se yksi tärkeimmistä kohteista joille markkinoida Formuloita, koska nehän niitä tulevaisuuden varakkaita faneja sitten ovat, ellei Bernie sitten ajattele että 5 vuotta pidemmälle ei kannata ajatella kun itse on silloin jo horsmaa puskemassa. Nuoriso esimerkiksi pelaa konsoleilla ja PC:llä racingpelejä, joten F1-pelit ovat tässä hommassa tärkeitä. Myös F1-autojen istuttaminen muihin peleihin, kuten Gran Turismo ja Forzat. Nettiä pitäisi tässä sitten hyödyntää, että saadaan someen ja F1-kotisivulle nuorisoakin kiinnostavaa matskua.

Ja väittäisin, että juuri nuorena ne kiinnostuksen kohteet muodostuu, joita seurataan sitten aikuisenakin ja kiikkustuolissa. Pitäisin hyvin epätodennäköisenä ja pienenä vähemmistönä, että esimerkiksi koko nuoruutensa ja aikuisikänsä vannoutunut lätkä- ja futistyyppi yhtäkkiä heräisi ja tajuaisi nelikymppisenä että moottoriurheiluhan se onkin se huippujuttu, alanpa katsomaan Formuloita.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8288
Nyt oli jo itseltäkin ecclestonemaisen huonoa sarkasmia, pahoittelut. Kukaan (tai "kukaan") ei kiinnostu ykkösistä/moottoriurheilusta vasta aikuisiällä, ja päätrollin mukaan nyt pitäisi keskittää paukut niihin joiden naama puskee jo horsmaa.

Toisaalta mihin tarvitaan yleisöä, eikö se riitä että lajin saa myytyä öljysheikeille ja muille diktaattoreille. Köyhäthän on vaan tiellä, sotkemassa ja meluamassa.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Miksi kuluttaa rahaa normikatsomoihin kun koko rata voisi olla yhtä paddock clubia?
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Miten vaikuttaisi sponsoreihin jos f1siä pukkais joka tuutista ja melkeinpä ilmaiseksi? Vois kuvitella että lisääntyvä näkyvyys olis mieleen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Miten vaikuttaisi sponsoreihin jos f1siä pukkais joka tuutista ja melkeinpä ilmaiseksi? Vois kuvitella että lisääntyvä näkyvyys olis mieleen.
Ehotappa Bernielle että antaa lähetysoikeudet TV-kanaville melkeinpä ilmaiseksi. Tai edes puoleen hintaan nykyisestä.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Yksi syy F1:n äärimmäisen tiukkaan YouTube-politiikkaan on TV-oikeuksien myynti maaohtaisina yksinoikeuksina. Kun lähetysoikeudet on myyty jollekin kanavalle, niin FOM ei saa ladata YouTubeen kisavideoita.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Ehotappa Bernielle että antaa lähetysoikeudet TV-kanaville melkeinpä ilmaiseksi. Tai edes puoleen hintaan nykyisestä.
Ei tarvitse, kai se kupla joskus puhkeaa. Tulee vain mieleen suomen talouspolitiikka, ilma loppuu niin kiristetään silmukkaa kaulan ympärillä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
No ei ole mun mielestä jäljillä yhtään. Nuoriso on varmasti se yksi tärkeimmistä kohteista joille markkinoida Formuloita, koska nehän niitä tulevaisuuden varakkaita faneja sitten ovat, ellei Bernie sitten ajattele että 5 vuotta pidemmälle ei kannata ajatella kun itse on silloin jo horsmaa puskemassa. Nuoriso esimerkiksi pelaa konsoleilla ja PC:llä racingpelejä, joten F1-pelit ovat tässä hommassa tärkeitä. Myös F1-autojen istuttaminen muihin peleihin, kuten Gran Turismo ja Forzat.
Onkohan sekin Bernien vai kenen syytä että noi F1 pelit on luokattoman huonoja? Jotkut marginaalilaji jääkiekon joka on mainittava laji ehkä kahdessa maassa maailmassa pelitkin ovat paljon laajempia ja laadukkaimpia kuin F1-pelit. Uusi kuluvaan kauteen perustuva peli ilmestyy syksyllä kun kaudesta enää pari kisaa on ajamatta. Eli vain viikkoja julkaisun jälkeen peli perustuukin jo vanhaan menneeseen kauteen. Kuskisiirtoja, autoja, ratoja ym ei tietenkään voi päivittää. Kahdella pelaajalla ei ole mahdollista ajaa kautta jaetulla näytöllä (split screen), ainoastaan yksittäisiä kisoja. Jne. Kaiken järjen mukaan F1 pitäisi olla 100 kertaa maailmanlaajuisempi suurempi juttu kuin jääkiekko, mutta pleikkapelien perusteella suhteen voisi kuvitella olevan päinvastainen.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Onkohan sekin Bernien vai kenen syytä että noi F1 pelit on luokattoman huonoja? Jotkut marginaalilaji jääkiekon joka on mainittava laji ehkä kahdessa maassa maailmassa pelitkin ovat paljon laajempia ja laadukkaimpia kuin F1-pelit. Uusi kuluvaan kauteen perustuva peli ilmestyy syksyllä kun kaudesta enää pari kisaa on ajamatta. Eli vain viikkoja julkaisun jälkeen peli perustuukin jo vanhaan menneeseen kauteen. Kuskisiirtoja, autoja, ratoja ym ei tietenkään voi päivittää. Kahdella pelaajalla ei ole mahdollista ajaa kautta jaetulla näytöllä (split screen), ainoastaan yksittäisiä kisoja. Jne. Kaiken järjen mukaan F1 pitäisi olla 100 kertaa maailmanlaajuisempi suurempi juttu kuin jääkiekko, mutta pleikkapelien perusteella suhteen voisi kuvitella olevan päinvastainen.
Codemastersilla yksinoikeus F1-peleihin, eikä ko. lafkaa tietenkään kiinnosta virittää siitä yhtään parempaa kun peli myy nimellään joka tapauksessa.

Eri PC-simuihinhan noita laadukkaita F1-modeja löytyy, mutta nyt FOM on viimein alkanut repiä niitäkin alas ja haastaa niitä ilmaisjakoon tehneitä kavereita oikeuteen. Johan sitä odoteltiinkin.

:thumbup:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Eri PC-simuihinhan noita laadukkaita F1-modeja löytyy, mutta nyt FOM on viimein alkanut repiä niitäkin alas ja haastaa niitä ilmaisjakoon tehneitä kavereita oikeuteen. Johan sitä odoteltiinkin.

:thumbup:
Hienoa FOM, näin niitä uusia faneja tehdään!
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Codemastersilla yksinoikeus F1-peleihin, eikä ko. lafkaa tietenkään kiinnosta virittää siitä yhtään parempaa kun peli myy nimellään joka tapauksessa.

Eri PC-simuihinhan noita laadukkaita F1-modeja löytyy, mutta nyt FOM on viimein alkanut repiä niitäkin alas ja haastaa niitä ilmaisjakoon tehneitä kavereita oikeuteen. Johan sitä odoteltiinkin.

:thumbup:
F1 pelit ovat surkeita. On olemassa paljon parempia autopelejä, jotka ei perustu mihinkään F1:iin. Miksi? ne pelit jotka yrittävät imitoida reaalimaailma ovat tylsiä, koska reaalimaailma on tylsä. Peleistä voidaan tehdä paljon mielikuvituksellisimpia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Yksi syy F1:n äärimmäisen tiukkaan YouTube-politiikkaan on TV-oikeuksien myynti maaohtaisina yksinoikeuksina. Kun lähetysoikeudet on myyty jollekin kanavalle, niin FOM ei saa ladata YouTubeen kisavideoita.
Ei tuo ole mikään syy. FOM voi halutessaan neuvotella sellaiset sopimukset, että se sallii YouTuben käyttämisen klippien tai pidempienkin videoiden levittämiseen. Mikäli tuollaisia rajoituksia sopimuksissa on, niin mun järkeni mukaan syy on vain se, että FOM:n päässä ajatellaan tahkottavan enemmän rahaa pienemmällä vaivalla, kun tv-soppareita voidaan rahastaa kovemmin eikä tarvitse omaa päätä vaivata ylimääräisten markkinointikanavien suhteen. Lyhyiden klippien alasottamista tuollaiset asiat eivät kuitenkaan selitä. Kyse on ihan siitä tavallisesta yritysmaailmaan pesiytyneestä haitallisesta ajatusmallista, ettei mitään saa tehdä ilman erillistä sopimusta ja rahan liikkumista. Samanlainen ajatusmalli pätee myös it-maailmaan, missä firmat valmistavat paskoja laiteajureita ja kaikki mahdollinen tieto laitteista pidetään salaisena ja siten estetään yhteisöä tekemästä toimivia ajureita. Ainoa syy on se, että niin on aina tehty ja että kaikki muutkin tekevät niin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei tuo ole mikään syy. FOM voi halutessaan neuvotella sellaiset sopimukset, että se sallii YouTuben käyttämisen klippien tai pidempienkin videoiden levittämiseen. Mikäli tuollaisia rajoituksia sopimuksissa on, niin mun järkeni mukaan syy on vain se, että FOM:n päässä ajatellaan tahkottavan enemmän rahaa pienemmällä vaivalla, kun tv-soppareita voidaan rahastaa kovemmin eikä tarvitse omaa päätä vaivata ylimääräisten markkinointikanavien suhteen. Lyhyiden klippien alasottamista tuollaiset asiat eivät kuitenkaan selitä.
Jos FOM on myynyt eri maiden tv-yhtiöille yksinoikeuden nettilevitykseen siinä maassa, niin ei se voi silloin rikkoa omaa sopimustaan avoimella kansainvälisellä levityksellä. Eiköhän siinä raha ole takana, koska avoin levitys söisi myytävien nettioikeuksien hintaa.

Lyhyet, muiden laittamat klipit taas rikkovat FOMin tekijänoikeutta F1-materiaaliin ja ovat yksiselitteisesti laittomia.
 
Viimeksi muokattu:

khilkemen

Member
Liittynyt
31.1.2006
Viestit
19
FOM voi halutessaan neuvotella sellaiset sopimukset, että se sallii YouTuben käyttämisen klippien tai pidempienkin videoiden levittämiseen.
Ainakin tämän viime vuotisen artikkelin mukaan tilanteeseen olisi toivottavasti tulossa parannusta "jo" ehkä ensi kauden jälkeen. Toivoa sopii...

At the moment, the rights to broadcast races online lie with each of F1's broadcasters and they have to ensure that the footage cannot be viewed outside their home country as it could reduce TV viewing figures elsewhere. However, the F1 Group, which owns the commercial rights to the series, is considering removing the online entitlement from each broadcasting contract so that it could charge viewers to watch races live on its own website www.formula1.com. ... It would not take a great deal of time to implement the plan because 56 out of F1's 63 broadcasting contracts expire before the end of 2015. Each contract typically has a duration of between three and five years.
Sen verran voimakkaasti ovat myös kisoissa tuota sarjan omaa mobiilisovellusta näyttäneet mainostavan, että ehkäpä tavoite on jossain vaiheessa näyttää itse kisastriimikin sen kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Memphis Griezmann

Well-known member
Liittynyt
13.7.2014
Viestit
202
Omasta mielestäni F1-sarja on liian teoreettinen verratuna muihin suosittuihin lajeihin. Valtavirta ei kykene ymmärtämään monimutkaisen taktikoinnin ja tekniikan merkitystä kuljettajan menestykseen, omituisia sääntöjä sekä "ympyrän kiertämistä". Ellei perusasioihin perehdy kunnolla, formulat jäävät aika pinnalliseksi ja tylsäksi kokemukseksi katsojan kannalta. Valtaosalle urheilun seuraaminen on pelkkää ajatusten nollailua, joten onko sellaisella katsojalla edes motivaatiota ryhtyä perehtymään jonkin lajin rakenteeseen?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Jaa no mielenkiintoinen näkökanta sinänsä. Aikanaan Rosbergin mestaruuden aikoihin eräänlainen argumentti olikin se, että miten sitä kovin monimutkaista ja liian ns. Ammattimaista urheilua voidaan ymmärtää leppoisan perinneurheilun Suomessa. Ehkä ei ymmärretty heti, mutta sitten kyllä ja Häkkisen Mikan menestysputken aikaan vähän kaikki ainakin hetken aikaa vaikuttivat tietävän kyllä lajista ja niiden kuulumisista kaikkea mahdollista. Sittemmin ei enää edes Kimi Räikkösen aikana olla oikein aivan samaan päästy ja osin sekin johtui lajin siirtymisestä maksulliseksi. Totta kyllä on myös, että paljon muutakin asiaa tekniikan asioineen on tullut lisäämään huomiota kiinnitettäviin asioihin.

Kun Rosbergin aikaan teknisyys ja taktiset kuviot olivat vieläkin varsin alkeellisia, mutta silti jo oman aikansa huippuedistystä. Puhumattakaan sitten sitä vanhemmista ajoista. 1990-luvulta lähtien viimeistään laji alkoi olla jo nykyisenkaltaista tekniikan ja taktiikan asettelua. Eräänlainen vitsi vanhempaan aikaan Suomessa olikin, että sinä päivänä kun Keke-urheilu vihdoin ja viimein saavuttaakin suomalaisen ymmärryksen niin katsojat eivät silti kiinnostu paljoakaan pintaa syvemmältä tekniikasta vaikka tekninenkin perehtyminen lajiin on vähän kaikin puolin parantunut niin silti on se puoli jäänyt melkoiseksi.

Tosin uusi turboaikakausi tuo nykyisen huipputekniikan ajalta saman miettimisen asteen tai montakin vaativampana kuin edellisellä turboaikakaudella joka oli osin erittäin monimutkainen jo tuolloin. Eräänlainen harmi olikin, että vaikka Suomessa ei unohdettukaan lajia Keken lopetettua niin silti erityiset tekniset asiat ja niiden selvityksetkin jäivät muun muassa Hannu Hännisen kirjoittamissa Hesarin teknisissä artikkeleissa paljon lyhyemmiksi ja suppeammiksi kuin Rosbergin huippuajojen aikoina tai jopa sitä ennenkin satunnaisista artikkeleista puhuen.

Nykyinen alennustila voi olla myös turboaikakauteen kohdistettujen liikojen odotusten seurausta ainakin jossain määrin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Onhan noissa oikeuksissa sellainenkin, että Mercedes ei voi kaiketi käyttää markkinoinnissaan minkäänlaista videokuvaa Abu Dhabista juhlistaessaan kuljettajansa mestaruutta. Ei virallisen TV-lähetyksen eikä ilmeisesti myöskään oman henkilöstön kuvaamia hetkiä esimerkiksi maailmanmestarin tulosta ruutulipulle tai hetkiä palkintokorokkeelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Olin laittaa tuon aikaisemman vastauksen tuonne Williamsin tämän kauden toikkiin, mutta mielestäni se ei sinne sopinut joten laitan sen tähän koska siinä oli alennustilaan liittyviä asioita ja koska vuotta 1997 muka niin hirveästi ihaillaan vaikka se oli eräällä tavalla viimeinen näyteikkuna siihen asti F1:ssä olleeseen lajin hienoon henkeen ja ensimmäinen vuosi jonka jälkeen lajissa kaikki meni eräällä tavalla varsin tylsäksi ja jo sinäkin vuonna tylsyyttä riitti. Tässä kuitenkin edellisestä toikista poistamani posti:

Radat ehkä vielä tietyllä tavalla olivatkin hyviä, mutta jo tekniset asiat alkoivat mennä huonompaan suuntaan ja puhumattakaan muiden typerien sääntömuutosten tuomisella tai vähintään valmistelulla lajin maineen huonontamiseksi. Puhumattakaan siitä, että ajot alkoivat jo olla huolestuttavan lähellä jonoajelun perinnettä joskin eräälaisena vanhan kilpa-ajon varjona ja jonoajelun aloituskauden aikana yleinen mielipide itselläni tuolloin oli ajoittaisesta hehkutuksesta ja huonoudesta huolimatta eräässä asiassa. Välivuotena sellainen kausi vielä meni. Etenkin kun oli tuolloinen uusi tai itse asiassa paluumuuttaja 1970-luvulta eli Bridgestone mukana. Voi kuinka jouduinkaan silloin kovinkaan pettymään...



Kun vielä FIA itsekin rupesi tekemään rajoituksia tallien hyväksyessä ne joko tietämättömyyttään tai silloista puolityperää tulevaisuuden uskoa tai pysyvyyttä niin tilanne sittemmin loi pohjan tulevaisuuden umpitylsille kisoille poislukien joitakin poikkeuksia, sadekisoja (vain vuoden 2003 Brasiliaan asti eikä oikein enää edes siihenkään asti tietyllä mittakaavalla. Itse sanoisin viimeisten sadekisojen olleen juuri jotain 1999-2000 ja ehkä vielä tietyin ehdoin kauden 2001 sadekilpailut laskisin vielä ilman isompaa vaaraa ajetuiksi ja normaaleiksi sadekisoiksi.) ja mahdollisia joukkokolareita tai keskeytyksiä. Kun vielä rengasrajoitukset tulivat ja Goodyear vetäytyi niin sittemmin lähinnä suomalaisten sen hetken supermenestys esti allekirjoittaneen lajin seuraamisen lopettamisen ja sekin oli hyvin lähellä.

Veikkaisin, että ilman suurimpia suomalaismenestyksen vuosia noitakin vuosia vuodesta 1997 eteenpäin sanottaisiin umpitylsän jonoajelun vuosiksi ja ainakin heti Häkkisen lopetettua vuosi vuodelta ja suurimman Kimi-huuman mentyä ohi yhtä samanaikaisen Schumacherin jatkuvien voittoputkien myötä alkoi vasta varsinainen jonoajelun kritisointi hieman erikoisesti. Tai ehkä kenties vähän vähemmän yllättäen. Viimeistään ainakin siitä eteenpäin nuo kisat muuttuivat pitkäksi aikaa tietyin mittarein katsoen hyvin tylsiksi. Muutama edellinen vuosi tai kausi noin vuodesta 2009 eteenpäin poislukien ehkä Vettelin hallintaa on ollut todella hienoa lajille sinällään ja etenkin Pirellin tuominen lajiin oli omalla tavallaan hyvä juttu etenkin näillä nykyisen kaltaisilla säännöillä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Pitkään olet jaksanut norkoilla mielenkiintonsa menettäneen urheilulajin parissa jos syöksykierre jysähti käyntiin jo 1997.

Olen toki samaa mieltä, että lajin imagoa veti paljon lokaan kun Jacques Villeneuven tasoinen suhari onnistui mestaruuden voittamaan.
 
Ylös