Formula 1 - alennustila

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
F1:n osalta ikävää ilmeisesti on myös, että Hockenheimin lisäksi myöskään Nürburgring ei aio pitää kilpailua ja sillä ratayhtiöllä vielä huonommin menevällä kuin Hockenheimilla ei ollut juuri mahdollisuuksia. Mihinkään Oscherslebeniin, Lausitzringin tai Norisringin radalle eivät taida mennä edes varakilpailunkaan statusta hakemaan ja mikäli ei muista paremmista varakilpailuehdokkaista löydy korvaajaa tai ei haluta korvaajaa niin kausi jää 19 kisan mittaiseksi. Ja kalenterissa onkin sitten pitkät tauot ehkäpä parhaaseen kesäkauteen. Saksan osalta se onkin ensimmäinen kerta sinällään ja varmasti sitten vuoden 1950 kun mitään Saksan kilpailua ei pystytä ajamaan sinällään.

Vuonna 2007 Saksan kilpailu kyllä peruttiin nimioikeuskiistasta johtuen, mutta Saksassa ajettiin Nürburgringin radalla Euroopan Grand Prix. Vuonna 1960 Saksan Grand Prix taas aivan viime hetkellä starttirahakiistan, turvallisuustilanteen ja muutaman muunkin syyn takia siirtyi AVUS:lta ensin Nürburgringin Nordschleifelle ja sieltä sitten Südschleifelle eli Kleine-Nürburgringin radalle.

Siellä ajettiin kyllä Saksan Grand Prix, mutta se ajettiin vain Formula 2-kisana. Vuonna 1955 taas Le Mansin onnettomuus peruutti muutoin järjestettävissä olevan kilpailun ja vuonna 1950 Saksan Grand Prix ajettiin testikilpailuna virallisen kilpailun aseman peruttua vielä tuolloin viime hetkellä lähinnä Toisen Maailmansodan jälkeisen ajan synkkyyden vuoksi.

Ellei vuoden 1960 Saksan Grand Prixin starttirahakiistaa lasketa/haluta laskea mukaan taloudelliseksi syyksi niin kyseessä on ensimmäisen kerran taloudellisista syistä johtuva kilpailun peruuntuminen Saksassa formuloiden osalta. Joitakin kertoja Saksan kilpailua toki 1970-luvun lopulla ja 1980-luvun alussa uhkasivat myös boikottiuhat vaihdellen syiltään aina vanhan kunnon Huskhe von Hahnsteinin ja Bernien yhteenotoista kisan työsulusta aina ympäristöaktivistien kahinoimiseen Hockenheimin vanhan radan metsän osalta. Tänä päivänä siellä sitä metsää sitten riittääkin.:frown:
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Haluan mainoskatkot takaisin tismalleen niihin kohtiin, jolloin Mikalta leviää kone!
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Kovin erikoista, miten sekä rallissa että formuloissa perustellaan näitä uusia moottorisääntöjä ekoiluna. Mitä ekoilua se on, että tallit kaatavat yhä suurempia summia teknisewn kehitykseen. Ja lisäksi kustannuksia halutaan alemmas, mutta varmasti pitkälti juuri tämän "ekoilun" ansiosta lysti on käymässä yhä harvempien huviksi.

Siellä kiertävät historian kalleimmat formulat kiltissä jonossa puolityhjää rataa säästellen, säästellen bensaa sekä renkaita. Onhan tämä nykytouhu todella surullisella tolalla.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Kovin erikoista, miten sekä rallissa että formuloissa perustellaan näitä uusia moottorisääntöjä ekoiluna. Mitä ekoilua se on, että tallit kaatavat yhä suurempia summia teknisewn kehitykseen. Ja lisäksi kustannuksia halutaan alemmas, mutta varmasti pitkälti juuri tämän "ekoilun" ansiosta lysti on käymässä yhä harvempien huviksi.

Siellä kiertävät historian kalleimmat formulat kiltissä jonossa puolityhjää rataa säästellen, säästellen bensaa sekä renkaita. Onhan tämä nykytouhu todella surullisella tolalla.
Pidetään se kuitenkin mielessä, että ilman tätä "ekoilua" rataa olisi kiertämässä moottoripuolelta Ferrarit, Cosworthit ja ehkä pari Rellun ja Mersun V8- konseptien pohjalta rakennettua virityspajaa. Ja kyllä, tuotekehitys ja energiatehokkuus maksaa. Minusta autourheilun kuninkuusluokalle sopii todella hyvin, että ollaan tämän murroksen eturintamassa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Pidetään se kuitenkin mielessä, että ilman tätä "ekoilua" rataa olisi kiertämässä moottoripuolelta Ferrarit, Cosworthit ja ehkä pari Rellun ja Mersun V8- konseptien pohjalta rakennettua virityspajaa. Ja kyllä, tuotekehitys ja energiatehokkuus maksaa. Minusta autourheilun kuninkuusluokalle sopii todella hyvin, että ollaan tämän murroksen eturintamassa.
Uuden teknologian esittely sopii prototyyppiluokalle, mutta laji on silti olemassa ainoastaan rahan tekemistä varten. Maailmantalouden ollessa huonossa jamassa se vaikuttaa myös tallien budjetteihin, ja siitä syystä pitäisi olla enemmän pelisilmää kuin moottoripaketin hinnan kolminkertaistaminen antaa ymmärtää.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Eikös se ollut tiedossa, että nämä uudet moottorit tulevat olemaan kalliita alussa, mutta moottorijäädytysten myötä halpenavat selvästi. Mutta eihän sitä maltettu odottaa, vaan taas muutetaan sääntöjä ja rahaa palaa vieläkin enemmän. Jos autot muuttuvat moottoreiden lisäksi niin paljon kuin suuret tiimit ovat suunnitelleet, niin rahaa palaa vielä vaan enemmän kun pikkutiimitkin joutuvat suunnittelemaan auton kokonaan uusiksi, kun mikään entinen ajattelumalli ei toimi. Lisäksi pikkutiimit jäävät heti perään auton aerodynamiikassa ja menee vuosia ennen kuin pääsevät lähellekkään samaa tasoa suurten tiimien kanssa, mutta tuota ennenhän taas muutetaan sääntöjä koska erot ovat liian suuria.

Pysyisivät nykyisissä säännöissä vähintään 5 vuotta, muuten sama vääntäminen jatkuu ikuisuuden.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ostoautoihin siirtyminen voisi tuoda ratkaisun, mutta en oikein usko, että siihen lähdettäisiin. Oman auton kasaaminen on aina ollut olennainen osa ykkösiä. Tätä menoa se on kuitenkin yhä todennäköisemmin ainoa ratkaisu pelastaa sarja yhä pahenevalta oligopolilta.

Jossain vaiheessa pre-seasonia autopaketti lyödään lukkoon ja siitä eteenpäin asiakastalli tekee omaa tuotekehitystään. FIA valvoo, että asiakas saa käyttöönsä kaikki ne osat, mitä emotallikin on autossaan siihen mennessä testannut.

Asiakastalleja voisi olla vaikkapa max. kaksi per valmistaja ja korvaus autoista on kiinteä. Kauden aikana dataa tai kehitystietoa ei saa jakaa, vaan kaikki tallit ovat koko kauden omillaan. Asiakastallit tuovat pisteitä valmistajasarjassa normaalisti, joten halutuimmalla valmistajalla on etulyöntiasema asiakkaiden valkkaamisessa.

Lisäksi toisen asiakkaan kuskeista pitäisi olla emotallin palkkalistalla, toinen saa olla maksukuski. Tämä vika nyt tuli ihan hatusta, mutta toisi vähän järkeä tuohon turistikuskien ajattamiseen. Toisaalta, se antaisi ehkä vielä vapaammat kädet ottaa se, joka tuo eniten rahaa, koska yksi (pätevä) kaveri siellä olisi jo..

Näin gridille saataisiin helposti 20+ kilpailukykyistä autoa.

Vähän tällaista tajunnanvirtaa. Jotain tarttis kuitenkin tehdä..

Saksan GP:n poisjäänti taas aika konkreettinen esimerkki tästä vallitsevasta alennustilasta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9789
Sijainti
Helsinki
Ostoautoihin siirtyminen voisi tuoda ratkaisun, mutta en oikein usko, että siihen lähdettäisiin. Oman auton kasaaminen on aina ollut olennainen osa ykkösiä. Tätä menoa se on kuitenkin yhä todennäköisemmin ainoa ratkaisu pelastaa sarja yhä pahenevalta oligopolilta.

Jossain vaiheessa pre-seasonia autopaketti lyödään lukkoon ja siitä eteenpäin asiakastalli tekee omaa tuotekehitystään. FIA valvoo, että asiakas saa käyttöönsä kaikki ne osat, mitä emotallikin on autossaan siihen mennessä testannut.

Asiakastalleja voisi olla vaikkapa max. kaksi per valmistaja ja korvaus autoista on kiinteä. Kauden aikana dataa tai kehitystietoa ei saa jakaa, vaan kaikki tallit ovat koko kauden omillaan. Asiakastallit tuovat pisteitä valmistajasarjassa normaalisti, joten halutuimmalla valmistajalla on etulyöntiasema asiakkaiden valkkaamisessa.

Lisäksi toisen asiakkaan kuskeista pitäisi olla emotallin palkkalistalla, toinen saa olla maksukuski. Tämä vika nyt tuli ihan hatusta, mutta toisi vähän järkeä tuohon turistikuskien ajattamiseen. Toisaalta, se antaisi ehkä vielä vapaammat kädet ottaa se, joka tuo eniten rahaa, koska yksi (pätevä) kaveri siellä olisi jo..

Näin gridille saataisiin helposti 20+ kilpailukykyistä autoa.

Vähän tällaista tajunnanvirtaa. Jotain tarttis kuitenkin tehdä..

Saksan GP:n poisjäänti taas aika konkreettinen esimerkki tästä vallitsevasta alennustilasta.
70-luvulla uudet tallit ostivat vanhoja autoja päästäkseen kilpailemaan. Toro Rosso on tavallaan toiminut 10 vuoden ajan Red Bullin asiakastallina ja Sauber on ollut Ferrarin epävirallinen asiakastalli (pl BMW omistus 2006-2009)
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
70-luvulla uudet tallit ostivat vanhoja autoja päästäkseen kilpailemaan. Toro Rosso on tavallaan toiminut 10 vuoden ajan Red Bullin asiakastallina ja Sauber on ollut Ferrarin epävirallinen asiakastallin (pl BMW omistus 2006-2009)
Juu ja Marussia lähtee ilmeisesti kauteen viime kauden Ferrarilla. Lähtökohtaisesti sekuntikaupalla hitaamman vanhan kaluston ajattaminen ei kuitenkaan vastaa sitä ajatusta lainkaan, mitä tässä hain.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Eikös se ollut tiedossa, että nämä uudet moottorit tulevat olemaan kalliita alussa, mutta moottorijäädytysten myötä halpenavat selvästi. Mutta eihän sitä maltettu odottaa, vaan taas muutetaan sääntöjä ja rahaa palaa vieläkin enemmän. Jos autot muuttuvat moottoreiden lisäksi niin paljon kuin suuret tiimit ovat suunnitelleet, niin rahaa palaa vielä vaan enemmän kun pikkutiimitkin joutuvat suunnittelemaan auton kokonaan uusiksi, kun mikään entinen ajattelumalli ei toimi. Lisäksi pikkutiimit jäävät heti perään auton aerodynamiikassa ja menee vuosia ennen kuin pääsevät lähellekkään samaa tasoa suurten tiimien kanssa, mutta tuota ennenhän taas muutetaan sääntöjä koska erot ovat liian suuria.

Pysyisivät nykyisissä säännöissä vähintään 5 vuotta, muuten sama vääntäminen jatkuu ikuisuuden.
Tätä samaa minäkin olen toitottanut jo pitkään aikaa. Minun puolesta vaikka 10 vuotta voisi olla samat säännöt. Viilataan niitä sitten sieltä täältä jos selkeitä puutteita löytyy.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Eivät nämä koneet tule koskaan halpenemaan vanhojen v8:ien tasolle. Hinta on nyt kolminkertainen. Hatusta ravistettuna -20 % kuulostaisi uskottavammalta kuin -70 %.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Seuraavaksi varmaan siirrytään biopolttoaine-sähköhybridimoottoreihin. Ai että mitä autopornoa...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Seuraavaksi varmaan siirrytään biopolttoaine-sähköhybridimoottoreihin. Ai että mitä autopornoa...
Biopolttoaine ei olisi lainkaan pöllömpi idea. Naapurimaan superautotkin sitä käyttää ja työntää enemmän tehoa, kun käyttää sitä bensan sijasta.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Seuraavaksi varmaan siirrytään biopolttoaine-sähköhybridimoottoreihin. Ai että mitä autopornoa...
Ole jooko hiljaa tai herätät loputkin hörhöt ketkä ei ole jo miettineet tota! Nyt mulla on tunne että joku lukee sun ehdotuksen täältä ja vuonna 2017 ajetaan lehmänpaskalla.. eko eko eko here we come!
Älkää nyt herranjumala antako tälläsiä ehdotuksia julki koska aina on vaarana että joku ropellihattu sen täältä poimii käyttöön..
 
Ylös