Formula 1 - alennustila

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Olisivat nyt eko-kiimassaan antaneet vapaat kädet moottorinvalmistajille; kisaan maksimi bensarajoitus ja sillä sipuli. Tehkää sillä rajoituksella paras moottori. JOS moottoreilla ei hintakattoa olis, nii se kans toiseksi rajoitukseksi. Ei pikkutallit kärsis ja tehtäis mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella olevia voimapesiä. Luonnollisesti mitkään energiankierrätyssysteemitkään ei olisi kiellettyjä näillä kahdella rajoituksella.

Tuo muutos oli jo muutenkin niin iso, että oli iso mahdollisuus jonkun tekevän reilusti parempaa työtä, nii olisivat kerralla vaa vapauttaneet kehityksen. Olis se siitä tasaantunu, ku innovaatiot olis käyneet vähiin. Ketä se muka haittais, että isot firmat käyttäis hemmetisti rahaa kehitykseen. Ihan ku eivät muuten käyttäis.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Olisivat nyt eko-kiimassaan antaneet vapaat kädet moottorinvalmistajille; kisaan maksimi bensarajoitus ja sillä sipuli. Tehkää sillä rajoituksella paras moottori. JOS moottoreilla ei hintakattoa olis, nii se kans toiseksi rajoitukseksi. Ei pikkutallit kärsis ja tehtäis mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella olevia voimapesiä. Luonnollisesti kaikki energiankierrätyssysteemitkään ei olisi kiellettyjä näillä kahdella rajoituksella.

Tuo muutos oli jo muutenkin niin iso, että oli iso mahdollisuus jonkun tekevän reilusti parempaa työtä, nii olisivat kerralla vaa vapauttaneet kehityksen. Olis se siitä tasaantunu, ku innovaatiot olis käyneet vähiin. Ketä se muka haittais, että isot firmat käyttäis hemmetisti rahaa kehitykseen. Ihan ku eivät muuten käyttäis.
Ai kisakohtainen poltto-ainekuorma mutta ei muita rajoituksia? (vaikka laskukaava josta kunkin radan kierroksen kaasupohjassa % määrää kisan max. poltto-ainekuorman)

Tällä kisat menisivät aika mielenkiintoiseksi, riittääkö löpö maaliin? onko reserviä kiristää lopussa? millä taktiikalla heti kisan alusta? (maximun attack keskijoukosta -> kärkeen ja himmaulua?)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Perseestä koko polttoaineenrajoitus. Mieluummin se moottorin kierros rajoitus ja lisäksi ahtopaineen rajoitus.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Ai kisakohtainen poltto-ainekuorma mutta ei muita rajoituksia? (vaikka laskukaava josta kunkin radan kierroksen kaasupohjassa % määrää kisan max. poltto-ainekuorman)

Tällä kisat menisivät aika mielenkiintoiseksi, riittääkö löpö maaliin? onko reserviä kiristää lopussa? millä taktiikalla heti kisan alusta? (maximun attack keskijoukosta -> kärkeen ja himmaulua?)
MotoGP:ssä on rajoitettu vain polttoainesäiliön kokoa ja hyvin siellä homma toimii. Moottorinohjausjärjestelmä laskee koko ajan, kuinka paljon kierroksella saa kuluttaa, jotta pääsisi maaliin asti. Melko harvoin tulee kellekään ongelmia bensan kanssa, vaikka rajoitus lienee suhteellisesti löysempi kuin F1-puolella tällä hetkellä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
MotoGP:ssä on rajoitettu vain polttoainesäiliön kokoa ja hyvin siellä homma toimii. Moottorinohjausjärjestelmä laskee koko ajan, kuinka paljon kierroksella saa kuluttaa, jotta pääsisi maaliin asti. Melko harvoin tulee kellekään ongelmia bensan kanssa, vaikka rajoitus lienee suhteellisesti löysempi kuin F1-puolella tällä hetkellä.
Niin ainakin nykyään on ollut. Tosin kyllä otti aikanaan päähän se miten sääntö nähtiin käyttöönoton vuodesta vähän eteenpäin kotimaisissa lähetyksissä, että varmasti kaikki pääsee maaliin asti vaikka etenkin pääluokassa jouduttiin välillä armottomasti säästämään bensaa etenkin kisan lopussa ja jo vähän sitä ennenkin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Omastakin mielestä moottorin tekniikka voisi olla vapaa(no, ehkä tilavuus määrätty) kaikin tavoin ja sitten
polttoaineen määrä olisi rajattu. Talleille sanottaisiin vaikka että esim 110l pitää kisaan riittää, on sitten koneessa
tehoa vaikka miten yli 1Khv.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Ecclestone: Italian ja Saksan F1-osakilpailujen tulevaisuus vaarassa

Bernie se haistattaa pitkät jo muillekin euroopan kisoille. On se käsittämätöntä miten kalliiksi yhden F1 kisan järjestäminen pitää tehdä. Ja sit ihmetellään miksi suosio laskee kun kisoja ei järjestetä.
Kuvastaa melko hyvin kuinka seniili tuo äijä on kun vertaa F1 kisaa olympialaisiin. Jos lähivuosina joku ei osta noita oikeuksia ja jalosta sitä nykyaikaan niin laji kuolee väistämättä.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Sama mies, joka nosti F1:set kukoistukseen, myös tuhoaa sen.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8288
Taas on karattu vanhainkodista ihmisten ilmoille:

Bernie Ecclestone heitteli Malesian F1-osakilpailun tallipalaverissa ilmoille uusia ideoitaan.
..

- Ehdotin vaikkapa 20 pisteen järjestelmää: kymmenen pistettä aika-ajojen paalupaikasta, kymmenen pistettä kilpailusta, Ecclestone paljasti medialle.

Skotin idea venyisi myös lähtöruudukkoon, jossa paalupaikan voittanut kuljettaja ei enää lähtisikään koko joukon kärjestä.

- Paalupaikan voittanut lähtisi vaikkapa 12:nnelta paikalta, jolloin ruudukon keskivaiheille saataisiin joukko hyviä kuljettajia.

YLE
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ecclestone: Italian ja Saksan F1-osakilpailujen tulevaisuus vaarassa

Bernie se haistattaa pitkät jo muillekin euroopan kisoille. On se käsittämätöntä miten kalliiksi yhden F1 kisan järjestäminen pitää tehdä. Ja sit ihmetellään miksi suosio laskee kun kisoja ei järjestetä.
Kuvastaa melko hyvin kuinka seniili tuo äijä on kun vertaa F1 kisaa olympialaisiin. Jos lähivuosina joku ei osta noita oikeuksia ja jalosta sitä nykyaikaan niin laji kuolee väistämättä.
Kun mikään ei riitä.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Bernie Ecclestone heitteli Malesian F1-osakilpailun tallipalaverissa ilmoille uusia ideoitaan.
..

- Ehdotin vaikkapa 20 pisteen järjestelmää: kymmenen pistettä aika-ajojen paalupaikasta, kymmenen pistettä kilpailusta, Ecclestone paljasti medialle.

Skotin idea venyisi myös lähtöruudukkoon, jossa paalupaikan voittanut kuljettaja ei enää lähtisikään koko joukon kärjestä.

- Paalupaikan voittanut lähtisi vaikkapa 12:nnelta paikalta, jolloin ruudukon keskivaiheille saataisiin joukko hyviä kuljettajia.
Siis mitä?? Onkohan tuo nyt suomennettu ihan päin kukkua vai pitääkö tässä kohta varautua pahimpaan? Alkuperäinen uutinen olisi kiva nähdä.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8288
Siis mitä?? Onkohan tuo nyt suomennettu ihan päin kukkua vai pitääkö tässä kohta varautua pahimpaan? Alkuperäinen uutinen olisi kiva nähdä.
Enkkuversiota ei osu silmään, ja saksaversion perusteella kyseessä on yksi niistä heitoista mitkä on jo ammuttu alas (?)

Auch mit einem anderen Vorschlag wird der Formel 1-Impresario nicht durchkommen. "Wenn wir die gleichen Punkte für das Training wie für das Rennen vergeben, und den Trainingsschnellsten dann von Platz 12 starten lassen, wären die Rennen bestimmt interessanter."
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/hilferuf-von-bernie-ecclestone-wir-reparieren-ein-altes-haus-9409994.html

Heitetään volttia, ja jaetaan autoihin sähköiskuja napista painamalla. Tulee kirjaimellisesti säpinää kisoihin.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Taas on karattu vanhainkodista ihmisten ilmoille:
Siis tämä ideahan on ollut vuosia ja parantaisi satavarmasti kilpailuja, eli kukaan ei voisi enää ajella paalulta voittoon kärjessä vaan maksimisuoritukseen kuuluisi ollla nopein sekä tyhjällä radalla että kilpailussa muita vastaan. Aivan erinomainen idea mutta sitäkään tuskin kaavoihin kangistuneeseen F1-maailmaan koskaan saadaan mukaan.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Luulisi että sitä investointi yhtiötä joka omistaa F1:sten oikeudet kiinnostaisi hieman panostaa tuotteeseen koska rahaahan tuosta voisi kuitenkin kääriä oikein tehtynä hyvin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9788
Sijainti
Helsinki
Luulisi että sitä investointi yhtiötä joka omistaa F1:sten oikeudet kiinnostaisi hieman panostaa tuotteeseen koska rahaahan tuosta voisi kuitenkin kääriä oikein tehtynä hyvin.
Minkähän takia CVC Capital Partners ei sitten panosta? Kylpevätköhän he seteleissä... :D
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Kuvastaa melko hyvin kuinka seniili tuo äijä on kun vertaa F1 kisaa olympialaisiin. Jos lähivuosina joku ei osta noita oikeuksia ja jalosta sitä nykyaikaan niin laji kuolee väistämättä.
Olympialaisiin kyllä mäkin vertaisin, mutta eri tavalla. Sveitsissä ja Saksassa 2022 talviolympiahakemukset kaatuivat kansanäänestyksissä, Norjassa, Ruotsissa, Puolassa ja Ukrainassa poliitikot vetivät tukensa kesken hakuprosessin. Jäljelle jäi Kiina ja Kazakhstan. Kuulostaa jo F1:ltä.

Luulisi että sitä investointi yhtiötä joka omistaa F1:sten oikeudet kiinnostaisi hieman panostaa tuotteeseen koska rahaahan tuosta voisi kuitenkin kääriä oikein tehtynä hyvin.
Taitaa olla vaan lypsylehmäksi ostettu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minkähän takia CVC Capital Partners ei sitten panosta? Kylpevätköhän he seteleissä... :D
CVC ei ole toimija, se on vain omistaja. Operatiivisesta toiminnasta vastaavat muut tahot (käytännössä siis Formula One Group, jonka CVC omistaa).
Taitaa olla vaan lypsylehmäksi ostettu.
Sehän noilla rahoitusfirmoilla on ansaintalogiikka. Tosin käsittääkseni F1 ei ole CVC:lle mikään kovin hyvä business, vaan rahaa lypsetään, jotta saadaan oston takia syntyneet jättivelat maksettua.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Taas on karattu vanhainkodista ihmisten ilmoille:
Seuraavaksi Bernie varmaankin ehdottaa, että F1-autot muutetaan puskutraktoreiksi joissa on 10000 hevosvoiman tuplaturboilla varustetut moottorit ja joiden minimipaino kuljettajan kanssa on 20000 kiloa.

Bernien ehdotukset alkavat jokatapauksessa olla niin älyvapaita, että hänestä on ilmiselvästi tullut oikeasti seniili.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Siis tämä ideahan on ollut vuosia ja parantaisi satavarmasti kilpailuja, eli kukaan ei voisi enää ajella paalulta voittoon kärjessä vaan maksimisuoritukseen kuuluisi ollla nopein sekä tyhjällä radalla että kilpailussa muita vastaan. Aivan erinomainen idea mutta sitäkään tuskin kaavoihin kangistuneeseen F1-maailmaan koskaan saadaan mukaan.
Mutta tällöinhän paalupaikan idea kuihtuu kokonaan kasaan. Kuka sinne enää haluaisi, jos palkintona on startti lähtöruudusta nro 12. Mitä hyötyä siitä olisi? 1-2 lisäpistettä paalupaikasta...?


EDIT: Eiku hitto, jos Bernie-setä ehdottikin että paalupaikasta +10 pojoa ja palkinnoksi lähtöruutu 12. Nonii, why not?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös