Formula 1 - alennustila

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4295
Sijainti
Maalla
Kun nyt jo kaksi käyttäjää perättäin jättänyt lukematta alkuperäiset poiminnat artikkelista, niin kokeillaan kommentoida...

Kaksi pakoputkea toteuttaisiin siis niin, että toinen on "oikea pakoputki", joka sylkee ulos turbolta tulevat pakokaasut, ja toinen olisi enemmän äänipuolen tuunaamiseen tarkoitettu ja asennettaisiin turbon ohi välittömästi polttomoottorin ulostuloon, kuten perinteisissä V8- ja V10-koneissa tietysti oli, kun välissä ei ollut pakokaasut ja äänet kaappaavaa turboahdinta. Oma tekninen tuntemukseni ei riitä arvioimaan, olisiko toinen putki sitten puhtaasti kosmeettinen – eli pakoputki ainoastaan markkinointitermeissä ja oikeasti jotain muuta. Kuulostaa vaan turhalta ajatukselta johtaa kyseisestä äänitorvesta pakokaasuja ulos, sillä sehän söisi turbon tehoja.
Hups, juu niin jäikin lukematta. ;)
Joo mutta kun nuo putket on kahdennettu niin ne on silloin ohuempi halkaisijoisia joten ehkö se ääni siitä terävöityy.
Tuon turbon hukkaportin (WasteGate) putken osalta asia on selvä. Mutta että tuo toinen putki tulis suoraan moottorilta ennen turbo ????
Hmmm... eik se olis silloin toinen hukkaportti ?
Joten ehkä tuo toinen putki oliskin kutenkin vain turbon jälkeen kuin ennenkin mutta vain ohuempana kuin ennen.
(Nykyisen yhden ison putken halkaisija tulee siitä että siinä on laskettu turbon poisto ja hukkaportin poisto yhteen putkeen).
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Aa, katselin enkku-Wikipedian kautta missä oli maininta, että New Jerseyssä ajeltais näillä näkymin kaudella 2016. Ensi vuonnahan sen viimeistään näkee, että ajetaanko vai ei.
Taitaa olla vaan alkuperäisen sopimuksen takia Wikipediassa. Onhan siellä Koreakin.

Tietysti, jos joku haluaa viimeistellä varikkorakennuksen, uudelleenpäällystää kadut, ja maksaa FOM:lle $30m, niin sitten siellä ajetaan. Mutta epäilen suuresti.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Mikä vuosi on paras Monacon GP kautta aikojen? löytyykö youtubesta?
Muistaakseni 1996 ja 1997 oli ainakin ihan viihdyttävät kilpailut, 80-luvulla ja aiemmin sitten useampiakin, mainittakoon nyt vaikka 1982.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olen itsekin vähän pettynyt ääniin, mutta nyt sitten tiedä mitä mieltä tuosta pitäisi olla. Tuntuu vähän sellaiselta keinotekoiselta ja bling-bling-tuunaamiselta, joka ei tavalliseen autourheiluun kuulu. Vaikka ainahan jonkinlaista pakoputkituunausta on tehty jos ei F1:ssä niin ainakin yksityyppiluokissa ja GT-autoissa, mutta tuskin koskaan pelkästään äänen takia.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itse olisin toivonut jo alunperin että ykkösiin olisi tullut rallista(erityisesti b-ryhmästä etc) tutut turbo-paukkeet ja niiskaukset. Ehkä
niitä nyt tuodaan ääniä elävöittämään(?)
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Olen itsekin vähän pettynyt ääniin, mutta nyt sitten tiedä mitä mieltä tuosta pitäisi olla. Tuntuu vähän sellaiselta keinotekoiselta ja bling-bling-tuunaamiselta, joka ei tavalliseen autourheiluun kuulu. Vaikka ainahan jonkinlaista pakoputkituunausta on tehty jos ei F1:ssä niin ainakin yksityyppiluokissa ja GT-autoissa, mutta tuskin koskaan pelkästään äänen takia.
Tuo screamer pipe saattaa nimenä kyllä kuulostaa keinotekoiselta bling-bling-tuunaamiselta, mutta on ihan perus juttuja turbo(kilpa)autoissa. Kuten tavallista, vellihousuteinit ovat vain pilanneet hyvän asian typerällä nimellä... :wall:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Itse olisin toivonut jo alunperin että ykkösiin olisi tullut rallista(erityisesti b-ryhmästä etc) tutut turbo-paukkeet ja niiskaukset. Ehkä
niitä nyt tuodaan ääniä elävöittämään(?)
Tuskimpa vaan, kun ovat turhaa tehohukkaa ja vaatisi ERS-H:n tuomista eduista luopumista.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hups, juu niin jäikin lukematta. ;)
Joo mutta kun nuo putket on kahdennettu niin ne on silloin ohuempi halkaisijoisia joten ehkö se ääni siitä terävöityy.
Tuon turbon hukkaportin (WasteGate) putken osalta asia on selvä. Mutta että tuo toinen putki tulis suoraan moottorilta ennen turbo ????
Hmmm... eik se olis silloin toinen hukkaportti ?
Joten ehkä tuo toinen putki oliskin kutenkin vain turbon jälkeen kuin ennenkin mutta vain ohuempana kuin ennen.
(Nykyisen yhden ison putken halkaisija tulee siitä että siinä on laskettu turbon poisto ja hukkaportin poisto yhteen putkeen).
Käsittääkseni hukkaportti on aikalailla käyttämättömänä. Asennetaan moottorin säästämiseksi, jos turbo pettää ja myös säännöt määräävät hukkaportin turvallisuuden vuoksi.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4295
Sijainti
Maalla
Käsittääkseni hukkaportti on aikalailla käyttämättömänä. Asennetaan moottorin säästämiseksi, jos turbo pettää ja myös säännöt määräävät hukkaportin turvallisuuden vuoksi.
Noin mäkin olen asian ymmärtänyt. Eli että WasteGate pyritään pitämään kiinni ja turboa rajoitetaan tuolla ERS-H generaattorilla.
Mutta jostain syystä esim Ferrarilla tuo WG on hirmu iso. No ehkä syynä on se kun tälläisessä energia tehokkaassa turbo moottorissa jossa on tehoon luokka 700-800 hp niin WG ja turbon toiminta on erittäin herkkä pakoputken vastapaineille energian tehokkuus mielessä.
Vanhoissa FI turbo moottoreissa WG oli selkeesti pienempi kuin nyt.

No vaikka normaalisti WG oliskin kiinni mutta jos akku on täynnä niin silloinhan WG:n on pakko toimia. Tämä tilanne taitaa tulla eteen esim kun haetaan vauhtia aika-ajokierrokselle ja ladataan akku täyteen ennen kierroksen alkua.

Toki viime vuonna näytti siltä että Mersulla ei tälläistä toimintaa olis ollut vaan Mersu sai akun täyteen "joka kierroksella".
Siksi en epäillyt lainkaan kun on ollut tarinaa että Mersulla olis jopa pienempi akku kuin muilla (kevyempi akku kun energian kierrätys on tehokkaampaa ERS-H ja K välillä).


Onkohan tässä muuten se ajatelma mitä uudella pakoputki säännöllä haetaan :

http://fc00.deviantart.net/fs70/f/2013/194/c/c/ferrari_126c2b__great_britain_1983__by_f1_history-d6d9mim.jpg
http://fc01.deviantart.net/fs70/f/2013/082/6/1/ferrari_126c4__netherlands_1984__by_f1_history-d5yypqk.jpg

Toki tässä on kaksi turbo. Mutta ajatus on vastaava eli turbolla on oma pakoputki ja WG:llä oma.
Muistaakohan kukaan tarkkaan millaiset äänet näistä Ferrarin V6 turboista tuli vuonna 81-84 ?
(siis paikan päältä oikeasti kuultuna ei juutuubista). Uudemmissa Ferrareissa oli turbot koneen molemmin puolin ja siksi WG:n putki meni samalla tavalla kuin nykyäänkin.

Niin kyllä juutuudistä löytyy video vuodelta 1982 jossa on juuri tuo yllä kuvattu moottori:
https://www.youtube.com/watch?v=GDduDl8Gspo

Komeet liekit. :
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No vaikka normaalisti WG oliskin kiinni mutta jos akku on täynnä niin silloinhan WG:n on pakko toimia. Tämä tilanne taitaa tulla eteen esim kun haetaan vauhtia aika-ajokierrokselle ja ladataan akku täyteen ennen kierroksen alkua.
Jos akku on täynnä voidaan tuotettu energia siirtää suoraan ERS-K:lle. Muutenkin bensan virtausrajoitus tekenee sen, että paineet turbossa eivät koskaan nouse normitilaanteessa niin korkealle että hukkaportille olisi käyttöä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4295
Sijainti
Maalla
Jos akku on täynnä voidaan tuotettu energia siirtää suoraan ERS-K:lle. Muutenkin bensan virtausrajoitus tekenee sen, että paineet turbossa eivät koskaan nouse normitilaanteessa niin korkealle että hukkaportille olisi käyttöä.
Näin mäkin veikkaan. Mutta tässähän olis Okariselle selvitettävää seuraavaan kisaan :
Onko Waste Gate koskaan auki ?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jaahas, ns. Asiantuntijat liikkeellä kun käytetään englanninkielisiä sanoja vaikka suomenkielisiäkin on. :D

Kysykään Okariselta ihmeessä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4295
Sijainti
Maalla
Jaahas, ns. Asiantuntijat liikkeellä kun käytetään englanninkielisiä sanoja vaikka suomenkielisiäkin on. :D

Kysykään Okariselta ihmeessä.

Mun puolesta sun kommenti sais olla vaikka IndoKiinaksi, niin paljon ne kiinostaa.


ps.
Hetkinen, olet liittynyt 2015 alkuvuodesta ja kommentteja on jo yli 5000 kpl. Miten tuo on mahdollista ?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itse olen sitä mieltä että yksi suurimmista ongelmista mikä lajilla tällä hetkellä on, ovat nuo radat. Kun kaikki turva-alueet kyllästetään kokonaan tuolla asfaltilla, niin ajovirheet eivät maksa enää samalla lailla kuin ennen. Esimerkiksi Ercisson Malesiassa. Pieni jarrutusvirhe, mutka vähän pitkäksi ja niin vain jäätiin hiekalle jumiin. Sitten tulikin jo turva-auto ja kilpailu muutti sävyään heti.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ei tuota turva-autoakaan pitäisi olla. Kuskien pitäisi vain hyväksyä riskit. Fykköset ovat nykyään aivan liian turvallisia.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
287
Turva-auto on kyllä joo ärsyttävä, vaikka joskus välttämätön. Ensin kovalla työllä kymmenys kerrallaan tehdään eroa ja sitten yhtäkkiä vesittyy koko homma jonkun, yleensä häntäpään kaverin, törttöilyn takia. Vähän kuin esim. lätkässä joku johtaisi 8-0 ja sitten yhtäkkiä maalit nollattaisiin. Tai maratonissa vikan kilsan kohdalla koottaisiin porukka kasaan. Jotenkin vie urheilullisuutta koko lajista ja tekee homman enemmän arpapeliksi.
 

pauke

Member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
7
Radat ja F1

Itse olen sitä mieltä että yksi suurimmista ongelmista mikä lajilla tällä hetkellä on, ovat nuo radat. Kun kaikki turva-alueet kyllästetään kokonaan tuolla asfaltilla, niin ajovirheet eivät maksa enää samalla lailla kuin ennen. Esimerkiksi Ercisson Malesiassa. Pieni jarrutusvirhe, mutka vähän pitkäksi ja niin vain jäätiin hiekalle jumiin. Sitten tulikin jo turva-auto ja kilpailu muutti sävyään heti.
Eivät ehkä radat mutta niiden sijainti. Tämä on syönyt lajin kannatuksen Euroopassa, mistä laji on lähtenyt liikkeelle. F1 siirtyi maihin jotka haluavat näyttää, että niillä on varaa maksaa sirkuksen saamisesta paikalle. Ongelmia on ilmaantunut heti kun tämän maksamisen mielekkyys on kyseenalaistettu kuten Australiassa ja Kanadassa on käynyt.
Homma onkin järjetön, rata rakennetaan ja sitten vielä maksetaan siitä, että joku ajaa siellä. Asian pitäisi olla toisinpäin, F1 organisaation tulisi maksaa ja sitten olettaa, että lipputulot kattavat kulut mainoksien, tv- oikeuksien jms. ohella. Tämä periaate puhkaisisi kulukuplan sekä sen kuplan, jossa F1 nykyisin on. Jokin pakoputkien äänen lisääminen kuulostaa todella lapselliselta, heti kulkee kovempaa kun on ääntä. Kas kun ei bassokajareita mukaan.

F1 on muuttunut elitistitseksi ja kuskit ovat paria poikkeusta lukuunottamatta jargonia puhuvia, poliittisesti korrekteja puhtoisia mannekiineja jotka puhuvat mutkasta 23. Ei sellainen kiinnosta ketään. Sen sijaan jos Räikkönen tai joku muu vetää vodkapaukun julkisella paikalla, on se uutinen. Tämä kertoo lajista sinänsä enemmän kuin mikään muu.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Ongelma on sekä ratojen sijainti että myöskin ratojen liiallinen turvallisuus.
Ensinnäkin kun kisoja viedään jonnekin Intiaan tai Etelä-Koreaan missä ei ole minkäänlaista formulakulttuuria alunperinkään ollut, niin hyvällä profiilillakin oleva rata jää vaisuksi. Kaikki tuntuu jotenkin niin kovin muoviselta ja siihen kun lisätään se, että radat ovat yleensä rakennettu juuri uutta formulakilpailua varten, niin myös turva-alueet ovat tämän päivän tasolla. Sitten vielä Aasian maissa kun ajetaan niin lähetysajat ovat eurooppalaisten kannalta heikot verrattuna siihen, jos kisa tulisi siinä klo 13-16 välillä maasta hiukan riippuen. Toisaalta uutta kulttuuria on vaikea rakentaa ilman, että se pitää myös jostain aloittaa. Esimerkiksi Kiinan GP tuntui alkualkoina todella muoviselta, mutta nyt kun siellä on sen reilut 10 vuotta ajettu, niin se alkaa jo omissa papereissani olemaan jo rata joka kuuluu niihin perinteisiin.

Toinen ongelma on liialliset turva-alueet, joiden tarkoituksen ymmärrän varsin hyvin. Silti ne vie ison hohdon pois ja useissa kilpailuissa tuntuu, että virheistä ei tarvitse maksaa yhtään mitään. Välillä myös tuntuu, että kilpailuita ajetaan lentokentällä, jonne on vain piirretty pienet viivat näyttämään rataa.

Nykyään kun ajat mutkan hiukan leveäksi menetät muutaman kymmenyksen ja tulet takaisin radalle. Ennen olisit ollut hiekoilla ja menettänyt useita sekunteja, jopa koko kilpailun.
Otetaanpa esimerkiksi Austinin radalta tämä varsin hieno mutkayhdistelmä. Austinin sikssakki

Tuossa kun alkaisi hiekat samantien vaikka tuon punaisen alueen perään. Loisi ison annoksen lisää sitä tunnetta, että virhe maksaa ja paljon. Toki tuo mutkayhdistelmä ei välttämättä ole paras esimerkki, mutta ymmärrätte mitä haen takaa.
 
Ylös