Hups, juu niin jäikin lukematta.Kun nyt jo kaksi käyttäjää perättäin jättänyt lukematta alkuperäiset poiminnat artikkelista, niin kokeillaan kommentoida...
Kaksi pakoputkea toteuttaisiin siis niin, että toinen on "oikea pakoputki", joka sylkee ulos turbolta tulevat pakokaasut, ja toinen olisi enemmän äänipuolen tuunaamiseen tarkoitettu ja asennettaisiin turbon ohi välittömästi polttomoottorin ulostuloon, kuten perinteisissä V8- ja V10-koneissa tietysti oli, kun välissä ei ollut pakokaasut ja äänet kaappaavaa turboahdinta. Oma tekninen tuntemukseni ei riitä arvioimaan, olisiko toinen putki sitten puhtaasti kosmeettinen – eli pakoputki ainoastaan markkinointitermeissä ja oikeasti jotain muuta. Kuulostaa vaan turhalta ajatukselta johtaa kyseisestä äänitorvesta pakokaasuja ulos, sillä sehän söisi turbon tehoja.
Joo mutta kun nuo putket on kahdennettu niin ne on silloin ohuempi halkaisijoisia joten ehkö se ääni siitä terävöityy.
Tuon turbon hukkaportin (WasteGate) putken osalta asia on selvä. Mutta että tuo toinen putki tulis suoraan moottorilta ennen turbo ????
Hmmm... eik se olis silloin toinen hukkaportti ?
Joten ehkä tuo toinen putki oliskin kutenkin vain turbon jälkeen kuin ennenkin mutta vain ohuempana kuin ennen.
(Nykyisen yhden ison putken halkaisija tulee siitä että siinä on laskettu turbon poisto ja hukkaportin poisto yhteen putkeen).