Formula 1 - alennustila

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Usein kuulee ehdotuksia, että enemmän tehoa ja vähemmän pitoa, näin tulee haastetta lisää. Kierrosajat pysyvät samoilla paikkeilla; mutkissa häviää, suorilla voittaa. Mutta pian joku sanoo, että mutkanopeuksien pitää pysyä korkeina, eli pitoa ei saa vähentää.

Mutta, entäpäs pidon pitäminen lähellä nykyista (mieluummin kuitenkin mekaanista pitoa kuin downforcea) ja tehojen lisääminen? Mutkanopeudet pysyisivät lähellä entistä, mutta tehokkaammat autot toisivat lisää haastetta.

Ja jos joku tuo turvallisuusaspektin tähän, niin suoranopeudet kasvaisivat, mutta kolarit yleensä sattuisivat mutkissa, joissa nopeudet olisivat entisellä tasolla. Toki, autot olisivat haastavampia ajaa, joten ulosajoja tod.näk. tulisi enemmän, mutta edelleenkin, ne törmäysnopeudet olisivat samalla tasolla kuin nykyään.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Joku muukin näköjään inspiroitui tuosta vanhasta Ferrarin kuvasta. Katselin itsekin vanhoja V12-autoja, ja niiden mukana yllätyin siitä, että vielä 1992 mm. eras A. Senna ajoi keppivaihteisella. K. Rosberg kun puhuu omasta ajastaan, mutta kyllähän niillä ajettiin vielä pitkään sen jälkeenkin. Noita videoita kun katsoo, niin unohtaa kokonaan sen insinööripornon mitä nykyään on, asteen marginaaleilla pelattavassa rengashifistelyssä ym. Ajamisessa on muutenkin riittävästi tekemistä. Esim. tässä lyhyessä pätkässä välittyy hyvin ajamisen raivo. On kyllä niin paljon fyysisemmän näköistä kuin nykyään, että olisikohan tuossa kyydissä pärjännyt 17- ja 43-vuotiaat.

https://www.youtube.com/watch?v=Xv8zzLVRF9g
 

Horace

Well-known member
Liittynyt
24.6.2015
Viestit
140
tuli ihan kylmät väreet kun pitkästä aikaa katto noita vanhempia onboard videoita :D varsinkin tuo Sennan video tuosta aikasemmasta viestistä on niin mahtavan näköstä menoa! Koko hoidon kruunaa vielä tuo moottorin repivä ääni. Keppivaihteet ei itselle niin tärkeä asia mutta jollakin konstilla sellaista tekemisen meininkiä kaipaisi enemmän. Nuo tuonkin ajan autot oli kunnon petoja
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
F1 on aina edustanut kehityksen terävintä kärkeä. Ongelma on siinä, että ennen kehitys lisäsi pääsääntöisesti näyttävyyttä, vauhtia ja vei lajia eteenpän. Ongelma on nykyään siinä, että nykyteknologialla ja tietokonesuunnittelulla autoista osataan tehdä liian hyviä, ettei entinen rajuutta ole enää mukana. Eihän vaikeasti ajettavia autoja ennenkään tahallaan tehty, niistä vaan tuli sellaisia osittain insinöörien osaamattomuuden tuloksena. Nyt jos säännöillä pakotetaan autoja vaikeammin ajettaviksi niin on sekin tietyllä tavalla osa sitä keinotekoisuutta mikä nykyään on koko lajin suurin ongelma.

Lajiin pitäsi saada lisää vapautta sääntöihin, testaamiseen sekä autojen ja renkaiden vapaaseen kehittämiseen. Kyllä se vanha rajuus sieltä löytyisi kun insinööreille antaisi vähän vapaammat kädet ja parkkipaikoilla ajelu lopetettaisiin. TV-rahat pitäisi jakaa tasaisemmin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Joku muukin näköjään inspiroitui tuosta vanhasta Ferrarin kuvasta. Katselin itsekin vanhoja V12-autoja, ja niiden mukana yllätyin siitä, että vielä 1992
mm. eras A. Senna ajoi keppivaihteisella. K. Rosberg kun puhuu omasta ajastaan, mutta kyllähän niillä ajettiin vielä pitkään sen jälkeenkin. Noita videoita kun katsoo, niin unohtaa
kokonaan sen insinööripornon mitä nykyään on, asteen marginaaleilla pelattavassa rengashifistelyssä ym. Ajamisessa on muutenkin riittävästi tekemistä. Esim. tässä lyhyessä
pätkässä välittyy hyvin ajamisen raivo. On kyllä niin paljon fyysisemmän näköistä kuin nykyään, että olisikohan tuossa kyydissä pärjännyt 17- ja 43-vuotiaat.

https://www.youtube.com/watch?v=Xv8zzLVRF9g

F1 Full Race Onboard Pure Engine Sound, Estoril 1989 Gerhard Berger

https://www.youtube.com/watch?v=72ITS_rYisw

Ferrarilla näytti olevan nappivaihteet jo 3 vuotta ennen McLarenia?

Mutta joutuu tuossa joka tapauksessa töitä tekemään ihan eri tavalla kuin nykyään, vaikka kärjessä kruisaileekin.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Juu Ferrarihan ne rattivaihteet toi muistaakseni juurikin 1989, Williams sitten meni seuraavina vuosina nimenomaan elektroniikassa omille teilleen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta, entäpäs pidon pitäminen lähellä nykyista (mieluummin kuitenkin mekaanista pitoa kuin downforcea) ja tehojen lisääminen? Mutkanopeudet pysyisivät lähellä entistä, mutta tehokkaammat autot toisivat lisää haastetta.
Tehokkaammat autot toisivat lisää nopeutta, mutta ei haastetta. Insinöörit kyllä pitää siitä huolen, että auto on mahdollisimman helppo ajettava, eikä kukaan esim. sudita ja spinnaa mutkan ulostulossa. :p

Eri asia sitten, jos rajoitetaan moottorikarttoja.
Lajiin pitäsi saada lisää vapautta sääntöihin, testaamiseen sekä autojen ja renkaiden vapaaseen kehittämiseen. Kyllä se vanha rajuus sieltä löytyisi kun insinööreille antaisi vähän vapaammat kädet [--]
Mitä vapaammat kädet insinööreille annetaan, sitä parempia autoja he tekevät. Ja liian rajuuden ja ajamisen vaikeuden poistaminen on osa tuota auton optimointia. Testaamisen lisäyksellä vielä varmistettaisiin, että kaikki varmasti saavat hiottua autonsa mahd. hyviksi ja ongelmattomiksi ajaa.

Renkaiden vapaassa kehittämisessä ei ole mitään järkeä niin kauan kuin on yksi rengasvalmistaja. Ja useampi rengasvalmistaja taas nostaa renkaan suhteettoman suureen asemaan kilpailukyvyn osalta (plus että se on täysin tarpeetonta tuhlaamista).
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Näinhän se tietenkin myös on mutta tulisipahan edes nopeita autoja ja uusia keksintöjä. Ei kilpailu ennenkään ollut tasaista monillakaan kausilla mutta nimeomaan autot itsessään kiehtoivat katsojia ja se nimenomaan erotti ykköset muista luokista. Nyt fiilis kisaa katsoessa on vähän sama kun katsoisi siviiliautoja radalla. Kestävyyteen pakottavat säännöt vielä lisäävät tätä ongelmaa.

Mielestäni ykkösiin kuuluisi kilpailu joka osa-alueella, myös renkaissa.
 

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Mutta joutuu tuossa joka tapauksessa töitä tekemään ihan eri tavalla kuin nykyään, vaikka kärjessä kruisaileekin.
Verrokkina nykyistä menoa: https://www.youtube.com/watch?v=ZtNUfGS4WLE

Vaikka pätkällä ohitellaan mutkissa ja ajetaan tiiviissä nipussa (jotka ovat nykyään suhteellisen harvinaisia tapahtumia), silti meno vaikuttaa katsojan silmään melko smoothilta parinkymmenenvuoden takaiseen verrattuna :D
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tässä olisi ehdotus miten saadaan lajia mielenkiintoiseksi. Kimin haluamaa vaaraa tulee kummasti lisää.

https://www.youtube.com/watch?v=cxMZwfkQHco


Ei kuitenkaan ihan niin vaarallista kuin nämä

https://www.youtube.com/watch?v=iRWp9rhfS_0
Tuollaistahan se pitää motorsportin ollakin. Ei mitään kuoliaaksi turvallisuuskuristettua mitä valitettavasti 97% siitä jo nykyään on. Inhoan moottoripyöriä mutta
pakko myöntää että esim Man-saaren ajot on vieläkin todellista motorsporttia, päinvastoin kuin esim ykköset.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Verrokkina nykyistä menoa: https://www.youtube.com/watch?v=ZtNUfGS4WLE
Vaikka pätkällä ohitellaan mutkissa ja ajetaan tiiviissä nipussa (jotka ovat nykyään suhteellisen harvinaisia tapahtumia)
Eikä pelkästään nykyään, ennenhän tasoerot olivat paljon nykyistä suuremmat, joten nipussa-ajelut olivat harvassa, varsinkin aikana, jolloin vielä pääsi helpohkosti ohi. Trulli-junia tietysti nähtiin ohittamisen vaikeuduttua. Itse mutkassa ohittaminen (jarrutuksen sijaan) on aina ollut melko harvinaista (likainen ajolinja), paitsi sateella.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Mielestäni formuloissa pitäisi autoihin liittyvien sääntöjen tiukentamisen sijaan höllätä niitä - antaa talleille enemmän pelivaraa. Että olisi enemminkin vain jotkut tietyt nykyistä suurpiirteisemmät reunaehdot autoille. Lajin pitäisi kuitenkin olla moottoriurheilun kuningas ja osaavien tahojen innovaation, nerokkuuden ja asialle omistautumisen pitäisi päästä esille nykyistä enemmän.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Mielestäni formuloissa pitäisi autoihin liittyvien sääntöjen tiukentamisen sijaan höllätä niitä - antaa talleille enemmän pelivaraa. Että olisi enemminkin vain jotkut tietyt nykyistä suurpiirteisemmät reunaehdot autoille. Lajin pitäisi kuitenkin olla moottoriurheilun kuningas ja osaavien tahojen innovaation, nerokkuuden ja asialle omistautumisen pitäisi päästä esille nykyistä enemmän.
Ongelmaksi tulisi se, että kustannukset kasvaisivat entisestään ja kun jo tällä hetkellä puolella talleista ei raha tahdo riittää oltaisiin pian siinä tilanteessa, että mukana olisivat enää Mercedes, Red Bull, McLaren ja Ferrari sekä mahdollisesti Williams.
 
Ylös