Formula 1 - alennustila

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ongelma on siinä, että jos arpa heittää täysin radalle sopimattomat renkaat, ei setit riitä kisan läpiviemiseen. Tai vaihtoehtoisesti renkaat eivät tarjoa minkäänlaista pitoa, jolloin joko luistellaan ulkona tai körötellään mutkat mopovauhtia. Tällaiset vaihtoehdot eivät saisi kenenkään kannatusta.

Tallit käyttävät tietenkin sitä taktiikkaa, joka tietokoneen mukaan on nopein. Pirellin tietenkin pitäisi tuoda pehmeämpiä renkaita, jotta saataisiin enemmän stoppeja. Jostain syystä valinnat ovat nyt olleet konservatiivisempia kuin aiemmilla kausilla.
2013 Silverstone nevö foget. Joku Mersumies lobbaa kulisseissa turvallisuuteen vedoten.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Silverstonen rengasongelmissa ei ollut kyse siitä, että renkaat olisivat olleet liian pehmeitä, vaan enemmän renkaan yleisestä rakenteesta ja osittain myös siitä, että tallit ajattivat renkaita väärinpäin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itselleni vastaten:
Jostain syystä [Pirellin] valinnat ovat nyt olleet konservatiivisempia kuin aiemmilla kausilla.
Niin, totta puhuen valinnat ovat olleet tänä vuonna toistaiseksi täsmälleen samat kuin viime vuonna, eikä renkaiden seoksissakaan tapahtunut olennaisia muutoksia tälle kaudelle (supersoftia vähän muutettiin). Autot ovat siis tulleet hellemmiksi renkaille.

Monza tulee olemaan ensimmäinen kisa, jossa mennään viimevuotista pehmeämmillä seoksilla.

Koodi:
          [b]2014            2015[/b]
Australia soft, medium    soft, medium
Malaysia  medium, hard    medium, hard
China     soft, medium    soft, medium
Bahrain   soft, medium    soft, medium
Spain     medium, hard    medium, hard
Monaco    supersoft, soft supersoft, soft
Canada    supersoft, soft supersoft, soft
Austria   supersoft, soft supersoft, soft
Britain   medium, hard    medium, hard
Hungary   soft, medium    soft, medium
Belgium   soft, medium    soft, medium
Italy     medium, hard    soft, medium
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Silverstonen rengasongelmissa ei ollut kyse siitä, että renkaat olisivat olleet liian pehmeitä, vaan enemmän renkaan yleisestä rakenteesta ja osittain myös siitä, että tallit ajattivat renkaita väärinpäin.
Nojoo näinhän se tais olla... ja eiks camber kulmia rajoitettu sit kans... kielletään kaikki.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Aika-ajorenkaat heti takaisin... vaatii autolta todella paljon saada renkaat toimimaan optimialueella. Tasottaisi jonkin verran autojen suorituskykyeroja. Uskon, että kuskeilta vaadittasiin enempi kanttia" kierokselle.

Nykytilanteessa, Mersu ainakin vastustais.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4295
Sijainti
Maalla
En tiedä paljonko on tarvetta aika-ajo renkaille sinällään mutta aika-ajoon vaikuttaa ikävästi se että ensinnäkin Q2 renkailla lähdetään kisaan joten Q2:ssa ei voi repiä renkaista kaikkea irti.
Sitten Q3 säädöillä lähdetään kisaan ja taaskaan auto ei ole parhaassa tikissä aika-ajooon.
Toki Mersu voi menetellä miten tahtoo kun ei tarvi välittää muista. Mutta muilla Tiimeillä onkin sitten todella paljon hankalampaa.
Joten siinä mielessä aika-ajo renkaat olis hyvä juttu jos rengas sääntö olis niin että kisaan olis kaikille omat uudet renkaat esim 2 settiä pehmeitä ja 2 settä kovia renkaita. Jolloin aika-ajossa ei tarvi välittää mitä renkaista jää jäljelle.
Samalla olis myös hyvä poistaa tuo rajoitus että Q3 jälkeen ei saa enää tehdä säätömuutoksia.
Tämän jälkeen voitais nähdä tiukempia kisoja ja myös aika-ajoja. Toki taitaa olla niin että nyky Mersu edelleen veis ja muut vaan vikisis.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika-ajorenkaat heti takaisin... vaatii autolta todella paljon saada renkaat toimimaan optimialueella. Tasottaisi jonkin verran autojen suorituskykyeroja. Uskon, että kuskeilta vaadittasiin enempi kanttia" kierokselle.
Periaatteessahan ne tuotiin, yksi ylimääräinen setti pehmeämpää Q3:een. Autoista vain on tehty hellempiä renkaille kisasyistä, joten joidenkin ajotyyleillä lämpöjä on vaikea saada. Pitäisi olla eri ajotyyli aika-ajoon/lämppärikierrokselle. Taitokysymys myös.
En tiedä paljonko on tarvetta aika-ajo renkaille sinällään mutta aika-ajoon vaikuttaa ikävästi se että ensinnäkin Q2 renkailla lähdetään kisaan joten Q2:ssa ei voi repiä renkaista kaikkea irti.
Ainoastaan niiden, joilla on vaikeaa päästä Q3:een on syytäkään repiä Q2:ssa kaikkea. Ja kyllä ne tarvittaessa niistä kaiken irti ottavatkin. Kärkitallit voivat ottaa iisimmin, jos uskaltavat.

Sitten Q3 säädöillä lähdetään kisaan ja taaskaan auto ei ole parhaassa tikissä aika-ajooon.
Toki Mersu voi menetellä miten tahtoo kun ei tarvi välittää muista. Mutta muilla Tiimeillä onkin sitten todella paljon hankalampaa.
Joten siinä mielessä aika-ajo renkaat olis hyvä juttu jos rengas sääntö olis niin että kisaan olis kaikille omat uudet renkaat esim 2 settiä pehmeitä ja 2 settä kovia renkaita. Jolloin aika-ajossa ei tarvi välittää mitä renkaista jää jäljelle.
Samalla olis myös hyvä poistaa tuo rajoitus että Q3 jälkeen ei saa enää tehdä säätömuutoksia.
Tämän jälkeen voitais nähdä tiukempia kisoja ja myös aika-ajoja. Toki taitaa olla niin että nyky Mersu edelleen veis ja muut vaan vikisis.
Mersuhan pääsisi tuohon 2 uutta settiä kumpaakin seosta nykysäännöilläkin. Ferrarin ja Williamsinkin pitäisi päästä, jos eivät töpeksi. Siis:
Q1: 1 sarja kovempia
Q2: 1 sarja pehmeämpiä (tarvittaessa lämmittelyveto Q1:n setillä)
Q3: se Q3-sarja pehmeämpiä (tarvittaessa lämmittelyveto Q2:n pehmeämmillä)
Jää 2 käyttämätöntä sarjaa kumpaakin seosta.

FIA:n idea noissa rengas- ja säätösäännöissä on kampittaa kärkikymmenikköä hivenen, ettei tasoerot olisi ihan niin suuria. Eli jos rajoitukset poistetaan, erot suurenevat, koska nimenomaan kärkitallit saavat muutoksesta etua.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ken tietää, olisko aikaajo gummmeista mitään hyötyä. Muistelen, että Salo totesi jossain maikkkarin studio lähetyksessä. Yhdeksi makeemmista muistoista, juuri aika-ajorenkailla tehdyt kierrokset. Jarrutukset oli voinut jättää parikymmentämetriä myöhemmäksi, jne. Sellaista F1:stä mitä allekirjoittanut haluaa seurata?!

Mersu on toki hyvä pirssi, mutta onhan esim. Hamiltonin aikavedot todella ilmeettömiä. Vertailuksi voisi ottaa vaikka Sumin ja Häkkisen Imolan vedon, jossa jopa hiekka pöllysi. https://youtu.be/iMbZBziNlbc Saattaa toki olla, ettei noille sankareille lötyisi tänäkään päivänä haastajia.

Alonson mainitsema kommentti, että nyky Formula vastaa monimutkaisine säätämisineen, enenmpi lentämistä kun kilvanajoa. Sellaista F1 mitä en halua katsoa, vaikka teknologiasta tykkäänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Periaatteessahan ne tuotiin, yksi ylimääräinen setti pehmeämpää Q3:een. Autoista vain on tehty hellempiä renkaille kisasyistä, joten joidenkin ajotyyleillä lämpöjä on vaikea saada. Pitäisi olla eri ajotyyli aika-ajoon/lämppärikierrokselle. Taitokysymys myös.
Ei tuotu. Toki ylimääräinen setti motivoimaan Q3 rypistystä. Muistan Pirellin itse ehdottaneen jossain välissä aika-ajorengas mahdollisuutta. Ei tainnut kelvata talleille jotka dominoivat aika-ajoa? Pääsääntöisesti siellä on paras kuski/auto yhdistelmä ykkösenä aina.

Pointti oli siinä, että laajemman toimintaikkunan renkaat tasoittaisi ainakin teoriassa tallien eroja aika-ajoon. Tosin Mersulla sellain mylly tällä hetkellä, että todennäköisesti saisivat siitä vielä enempi irti!

Toinen juttu on Pirellin tämän hetkiset renkaat. Yhtiö taittiin myydä Kiinalisille, eivätkä varmaan halua menneen vuoden Silvertonen kaltaista renkaiden räjähtelyä. Pelataan varman päälle... joka taas ei ole hyväksi F1:lle
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Franz Tost tuntuu olevan Bernien linjalla kisapaikkojen kehityksessä, päätellen näistä perjantain lehdistötilaisuuden vastauksista.

Q: (Vladimir Rogovets - SB Belarus Today) My question is to everyone. Today we have Renault and a French driver but no French Grand Prix. We have Mercedes and the German drivers but this year we don’t have a German Grand Prix. We have Ferrari, Toro Rosso and Pirelli and maybe in two years we will lose the Italian Grand Prix. What do you think? Should the teams help the organisers to promote their national Grands Prix, maybe with money, maybe with publicity or management or marketing?

FT: First of all the teams support the organisers wherever we can but the main thing is, do the organisers have the money to make a Grand Prix, yes or no? France doesn’t have the money and therefore we don’t have a Grand Prix there. We must go to countries which can afford Formula One, as simple as that. If they can’t afford it, we don’t go there. I don’t care whether we race in Germany or in Italy or wherever. We have to race where the financial situation allows Formula One to go there.

Q: (Fredrik Af Petersens - Honorary) I would like to go back to the question of where we are going racing. On the calendar for next year is Azerbaijan, a new race, a country where there’s no freedom of the press, opposition (members) are arrested, people are disappeared and still we go racing there. Do you think that is correct?

FT: Absolutely correct because Formula One is sport. We go there to entertain. We do not go there for any political reasons. It’s the same issue we had a couple of years ago with Bahrain. We can’t be involved in the political topics which, in those countries or in any country, which are on the list. The main target for Formula One as a sport is to go there, to entertain the people, to bring a good show and to have hopefully a good race. If we will be put into the corner to say, OK, we should not go into a country where maybe the press freedom is not at a certain level or any other issues, then I don’t know where we go racing. Then we have problems with China, then we have problems with Russia, then maybe we have problems with Brazil, then any country, some negatives which you can bring up, we just go there, make our show, present our sport and that’s it and therefore we should go. We should not be involved in any political discussions.

Q: (Fredrik Af Petersens - Honorary) I would just like to follow up that question. What Formula One is doing is supporting a dictatorship. We just had the so-called European games in Baku a couple of weeks ago where European journalists from England and Germany were not given visas to visit the country. How would you react if any of us here was denied a visa?

FT: There must be a reason why the visa was denied. I don’t know the background. To be honest, I don’t care about this. So we go there, we race there and that’s it. It’s your problem how you get the visa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Onpas hämmentävän kusipäinen tyyppi tämä Franz Tost. Mielipiteitä saa olla ja olihan tässä yllättävän kärkäs haastattelija, mutta jumalauta millainen ihmisen irvikuva tämä Tost :thumbfh:

Sitä paitsi, jos ajattelee vain rahaa, niin saa asiaan suhtautua myös vähän pitemmällä tähtäimellä. Nyt jo alkaa näkymään sitä että saksalaisia ei kiinnosta koko laji enää vaikka saksalaisia kuskeja on paikat täynnä. Siinä kohtaa kun koko Eurooppaa ei enää kiinnosta, niin sitten ei kyllä kiinnosta ketään muutakaan ja vaihtuu ne Azerien öljyrahat muualle.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Vuoden 2004 jälkeen lajiin on tullut 10 rataa uutena. (Red Bull Ringiä, Fujia ja Méxicoa ei lasketa, koska ne ovat palanneita) Peräti neljässä niistä ei enää ajeta kisaa. (Istanbul, Korea, Buddh ja Valencia). Venäjän GP:n ajaminenkaan tänä vuonna ei ole ollenkaan läpihuutojuttu.
Paikallisen yleisön puute (ei Valencia, koska Alonso) ja talousvaikeudet kaatoi noi neljän radan kisat.

Bakun GP:n paikalla ens kaudella 16.7. kuulusi olla Ranskan GP, eikä mikään Baku.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Mersun + kuskien yleinen kuseminen ja brittimedian propaganda saa F1:t näyttämään vielä kohtuullisen elävältä keskivertoidiootille. Tosiasiassa 2014 ja 2015 Mersut ovat kokonaisuudessaan molemmat ylivoimaisempia kuin mikään Red Bull vuosina 2010-2013.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vuoden 2004 jälkeen lajiin on tullut 10 rataa uutena. (Red Bull Ringiä, Fujia ja Méxicoa ei lasketa, koska ne ovat palanneita) Peräti neljässä niistä ei enää ajeta kisaa. (Istanbul, Korea, Buddh ja Valencia). Venäjän GP:n ajaminenkaan tänä vuonna ei ole ollenkaan läpihuutojuttu.
Paikallisen yleisön puute (ei Valencia, koska Alonso) ja talousvaikeudet kaatoi noi neljän radan kisat.

Bakun GP:n paikalla ens kaudella 16.7. kuulusi olla Ranskan GP, eikä mikään Baku.
Ratoja on aina tullut ja mennyt, siinä ei ole mitään uutta.

Päivitin tänne aikaisemminkin pari kertaa postaamani listan:

Tällä hetkellä mukana olevat radat

2014- Sochi
2012- Austin (COTA)
2009- Yas Marina (Abu Dhabi)
2008- Singapore (Marina Bay)
2004- Shanghai
2004- Sakhir
1999- Sepang
1996- Albert Park
1991- Catalunya
1987- Suzuka
1986- Hungaroring
1978- Montreal (Gilles Villeneuve)
1973- Interlagos (Sao Paulo, Jose Carlos Pace)
1970- Red Bull Ring (Österreichring, A1 Ring)
1963- Mexico City (Hermanos Rodriguez)
1950- Monza
1950- Spa-Francorchamps
1950- Monaco
1950- Silverstone

Poistuneet radat alenevasti poistumisvuoden mukaan

1970-2014 Hockenheim
2011-2013 Jaypee (Noida)
2010-2013 Yeongam (Korea International Circuit)
1951-2013 Nürburgring
2008-2012 Valencia
2005-2011 Istanbul

1991-2008 Magny-Cours
1976-2008 Fuji
1950-2007 Indianapolis
1980-2006 Imola

1953-1998 Oscar Alfredo Galvez (Buenos Aires)
1986-1997 Jerez
1984-1996 Estoril
1994-1995 Aida (Tanaka)
1985-1995 Adelaide
1993-1993 Donington
1967-1993 Kyalami
1989-1991 Phoenix
1971-1990 Paul Ricard (Le Castellet)

1978-1989 Jacarepagua (Rio de Janeiro)
1982-1988 Detroit
1964-1986 Brands Hatch
1952-1985 Zandvoort
1984-1984 Dallas
1974-1984 Dijon
1973-1984 Zolder
1976-1983 Long Beach
1981-1982 Las Vegas (Caesar's Palace)
1968-1981 Jarama
1961-1980 Watkins Glen

1973-1978 Anderstorp
1967-1977 Mosport
1969-1975 Montjuich Park (Barcelona)
1972-1974 Nivelles
1965-1972 Clermont-Ferrand (Charade)
1968-1970 Mont-Tremblant

1952-1968 Rouen
1967-1967 Bugatti (Le Mans)
1950-1966 Reims
1962-1965 East London
1964-1964 Zeltweg (Zeltweg Airfield)
1955-1962 Aintree
1960-1960 Riverside
1958-1960 Boavista

1959-1959 Sebring
1959-1959 Monsanto Park
1959-1959 AVUS
1958-1958 Ain Diab
1957-1957 Pescara
1951-1954 Pedralbes (Barcelona)
1950-1954 Bremgarten
 
Viimeksi muokattu:

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Punainen PacMan syö pääosin salaattia ja sit vähän jotain harmaata.. roskaruokaa?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1374
Näyttää vahvasti siltä että kysely korreloi melko vahvasti vastaajien iän kanssa. Lempivuosikymmen on se jolloin on lajia alkanut seuraamaan, jolloin sieltä on lämpimät muistot, vaikka kisat umpitylsiä pääasiassa olivatkin. Samasta syystä tankkausta halutaan, vaikka se oli yksi syypäistä tylsiin kisoihin. Silloin kun itse oli pieni ja lajia rupesi seuraamaan, tankattiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Ehkä 2000-luku tylsin, oli paljon ohitusköyhiä kisoja. Ja 50-luvun Fangio, Ascari, Maserati, Alfa Romeo, Mercedes, Vanwall... mielenkiintoisempia kuin 60-luvun Clark, Hill, BRM, Lotus, Brabham, Cooper... sitten 70-luku taas mielenkiintoisempaa.
 
Ylös