Formula 1 - alennustila

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Mielestäni alennustilasta kertoo jotain sekin, että moottorin vaihdoista voi seurata yli 100 lähtöruudun rangaistus.. ja talli ei pysty niitä suorittamaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Mielestäni alennustilasta kertoo jotain sekin, että moottorin vaihdoista voi seurata yli 100 lähtöruudun rangaistus.. ja talli ei pysty niitä suorittamaan.
McLaren vaihtoi noita koneita pankkiin, jotta saavat jatkossa yhden ilmaisen vaihdon ilman ylimääräisiä rangaistuksia. (Koska rangaistukset on "kärsitty" tänä viikonloppuna.) He siis ottivat käyttöön kaksi uutta voimayksikkö kumpaankin autoon, vaikka kummassakaan ei ollut mitään vikaa. Tässä onkin nyt uusittujen moottorisääntöjen takaportti, jota Red Bullkin voisi hyödyntää jossain tulevassa kisassa, koska heilläkin on tuo saldo pakkasella.

Uusituilla moottorisäännöillä ainoa rangaistus on siis lähtöruuturangaistus kisaan. Ne ruutupudotukset, jotka tavallaan jäävät käyttämättä, eivät enää periydy kisaan aikarangaistuksina eivätkä jää myöskään kärsittäviksi seuraavissa kisoissa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
McLaren vaihtoi noita koneita pankkiin, jotta saavat jatkossa yhden ilmaisen vaihdon ilman ylimääräisiä rangaistuksia. (Koska rangaistukset on "kärsitty" tänä viikonloppuna.) He siis ottivat käyttöön kaksi uutta voimayksikkö kumpaankin autoon, vaikka kummassakaan ei ollut mitään vikaa. Tässä onkin nyt uusittujen moottorisääntöjen takaportti, jota Red Bullkin voisi hyödyntää jossain tulevassa kisassa, koska heilläkin on tuo saldo pakkasella.

Uusituilla moottorisäännöillä ainoa rangaistus on siis lähtöruuturangaistus kisaan. Ne ruutupudotukset, jotka tavallaan jäävät käyttämättä, eivät enää periydy kisaan aikarangaistuksina eivätkä jää myöskään kärsittäviksi seuraavissa kisoissa.
+ Tuo sata sijaa on molemmille autoille yhteensä 2 rankusta per auto.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
No fence, mutta pitää olla päässä vikaa että jaksaa katsoa jotain indyjä tai naskaareja.:rolleyes:
Onko yhtään Indyn kisaa tullut katsottua?
Varmaan muuttuisi ääni kellossa sen jälkeen.

Ja tänään nähtiin taas F1-idioottimaiset uudet säännöt + muutokset.

Jätkät oikaisee mutkissa miten sattuu, Verstappen ohittelee selvästi radan ulkopuolelta ja tämä kaikki on nykyään ok?
Ricciardo ajelee selvästi radalta ulos, mutta menettää 2 sekuntia?
Indyssä muuten tätä ei tapahdu.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Jätkät oikaisee mutkissa miten sattuu, Verstappen ohittelee selvästi radan ulkopuolelta ja tämä kaikki on nykyään ok?
Mitä siinä sitten olisi pitänyt tehdä? Jäähdytellä sisälinjalla ja aiheuttaa sekaannusta Sauber-kuskin kanssa? Minkäs Max sille voi, jos tämä Sauber-mies ei jättänyt tarpeeksi tilaa ulos. Kuskimiehet tulee silti ohi vaikka väkisin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Ja tänään nähtiin taas F1-idioottimaiset uudet säännöt + muutokset.

Jätkät oikaisee mutkissa miten sattuu, Verstappen ohittelee selvästi radan ulkopuolelta ja tämä kaikki on nykyään ok?
Itsekin kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä ohi pitää mennä sieltä mistä pääsee. Ei ole kuljettajien vika, jos radat ovat huonoja.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Mitä siinä sitten olisi pitänyt tehdä? Jäähdytellä sisälinjalla ja aiheuttaa sekaannusta Sauber-kuskin kanssa? Minkäs Max sille voi, jos tämä Sauber-mies ei jättänyt tarpeeksi tilaa ulos. Kuskimiehet tulee silti ohi vaikka väkisin.
Bottaksen ohitti radan ulkopuolelta. Jarrutus myöhäiseksi, ulos radalta ja siitä Bottaksen eteen.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Itsekin kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä ohi pitää mennä sieltä mistä pääsee. Ei ole kuljettajien vika, jos radat ovat huonoja.
Milloin mä tän homman Verstappenin syyksi laitoin? :confused:

F1:kösten huonoutta tuossa korostin.

Juu, ja just siitä Sauber tilanteesta puhuin. Siellä soraa niin Verstappen joko seinässä tai auto täynnä soraa ja aikamenetys 10-20 sekuntia.
Niinkuin pitäisi olla. Ja olisiko Sauber kuski antanut noin vähän tilaa jos siellä olisi ollut muuta kuin sitä saatanan asvalttia?
 
Viimeksi muokattu:

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Milloin mä tän homman Verstappenin syyksi laitoin? :confused:

F1:kösten huonoutta tuossa korostin.

Juu, ja just siitä Sauber tilanteesta puhuin. Siellä soraa niin Verstappen joko seinässä tai auto täynnä soraa ja aikamenetys 10-20 sekuntia.
Niinkuin pitäisi olla. Ja olisiko Sauber kuski antanut noin vähän tilaa jos siellä olisi ollut muuta kuin sitä saatanan asvalttia?
Toisaalta, ei aikanaan Irvinekään antanut Burtille tilaa ohitukseen samalla radalla ja siihen loppui Burtin F1-ura.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Toisaalta, ei aikanaan Irvinekään antanut Burtille tilaa ohitukseen samalla radalla ja siihen loppui Burtin F1-ura.
Jos nyt aivan tarkkoja ollaan, niin ei Burtin F1-ura tuohon loppunut. Ok, kisaura kyllä, mutta tuohan tapahtui jo siitäkin syystä, että Prost Grand Prix hävisi sarjasta kauden 2001 jälkeen (konkurssi) ja Burtin ura jatkui Ferrarin testikuskina.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Onko yhtään Indyn kisaa tullut katsottua?
Varmaan muuttuisi ääni kellossa sen jälkeen.

Ja tänään nähtiin taas F1-idioottimaiset uudet säännöt + muutokset.

Jätkät oikaisee mutkissa miten sattuu, Verstappen ohittelee selvästi radan ulkopuolelta ja tämä kaikki on nykyään ok?
Ricciardo ajelee selvästi radalta ulos, mutta menettää 2 sekuntia?
Indyssä muuten tätä ei tapahdu.
Ei F1-sarjassa nyt sentään miten sattuu oiota, koska sillä tavalla ajaen löytää itsensä seinästä tai toisen auton kyljestä muutamassa kierroksessa.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Radat pitäisi reunustaa auton leveydeltä jollain erittäin ikävällä materiaalilla niin vaikeutuisi oikominen. Esim. tosi pehmeää hiekkaa, öljyttyä peltiä, piikkimattoa tahi muutaman metrin syvä oja.
 

Axefield

Well-known member
Liittynyt
19.11.2009
Viestit
125
On kyllä naurettavaa, että ratarikkojen kohdalla pitää edes keskustella, että ovatko nyt tuossa ja tuossa kurvissa sallittuja vai ei. Jollain tavalla oikomisesta pitäisi joutua kärsimään. Ei tuossa ole mitään järkeä. Ja sitten vielä nämä Verstappenin kamikaze-ohitukset. :thumbdown
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Radat pitäisi reunustaa auton leveydeltä jollain erittäin ikävällä materiaalilla niin vaikeutuisi oikominen. Esim. tosi pehmeää hiekkaa, öljyttyä peltiä, piikkimattoa tahi muutaman metrin syvä oja.
Formuloiden nopeuksilla ja tällaisilla radan reuna-alueilla saataisiin taas lisää kuolemia lajiin. Öljytyllä pellillä lähtisi lapasesta kuin itsestään, piikkimaton jälkeen voisi sanoa hyvästit jaruttammisen hyödylle ja muutaman metrin oja olisi kuin laiturilta hyppäisi pää edellä puoli metriä syvään lammikkoon. Joskus kuitenkin tulee ajovirheitäkin ja turva-alueille ajautuu väkisinkin. FIAn pitää vaan tiukentaa linjaa tuosta oikomisesta, varsinkin taistelutilanteissa. Kun asia tuottaa joka suunnalta toistuvasti rutinaa, niin ainakin kanttarit voitaisiin jatkossa lukea radaksi.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Oikominen loppuu kun se ei enää kannata. Ei siihen mitään "valvontakameroita" tarvita ja tulkintaa oliko se oikaisu vai ei ja saiko siitä hyötyä vai ei, jos siellä on heikkaa tai nurtsia.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Muistaisin, että kisassa jollekki keskikastin tallin kuskille oltaisiin mainittu, että aja tarkemmin Eau Rouge (saattoi olla myös joku toinen mutka) eli siis "älä oikaise". Sinänsä huvittavaa, että juuri tuosta Eau Rougesta otettiin ne banaanit tai mikä olivatkin töyssyt pois.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5739
Muistaisin, että kisassa jollekki keskikastin tallin kuskille oltaisiin mainittu, että aja tarkemmin Eau Rouge (saattoi olla myös joku toinen mutka) eli siis "älä oikaise". Sinänsä huvittavaa, että juuri tuosta Eau Rougesta otettiin ne banaanit tai mikä olivatkin töyssyt pois.
Ne olivat vaarallisia, koska kuskit oikoivat niistä huolimatta.
 
Ylös