Formula 1 - alennustila

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Vaikka Mersut ovat toki myös kisavauhdissa yleensä ottaen muita edellä, niin yksi syy ylivoimaan on se että aika-ajoissa voimayksiköstä onnistuvat puristamaan suhteellisesti enemmän tehoa kuin muut tiimit. Tästä olen itse puhunut jo pari vuotta ja nyt sille on saatu vahvistus muiden tiimien osalta "virallisesti". Satun tuntemaan Red Bullin johtoportaassa tai sen taustalla vaikuttavan henkilön, ja hän sanoi jo viime joulukuussa että tälle vuodelle Mersu on saanut jopa 120 lisähevosoimaa maksimitehoa. Mutta uskon ja tiedän että formuloiden sisällä kyllä tiedetään mistä ne erot syntyy, kuitenkin piirit on pienet Formuloissakin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Niin minä vertasinkin 2015 ja 2016 voimayksikköä. Toki muutkin ovat kehittyneet.
 

choyothe

Well-known member
Liittynyt
28.9.2013
Viestit
536
Itse sanoisin, että kaksi kisaa kolmen vuoden aikana on ollut sellaisia, että Mersu ei ole ollut paras. Mutta tämän vuoden Monacon voittivat kuitenkin RBR:n möhläykseen. Viime vuoden Singapore sitten se toinen.

Jos ajatellaan muita kisoja, joita Mersu ei ole voittanut, niin mokailuja tai epäonnea on ollut taustalla.

Kanada 2014: Molemmille autoille tekninen ongelma.
Unkari 2014: Hamiltonilla ongelma aika-ajoissa ja sen takia takariviin. Rosbergilla epäonnea turva-auton kanssa.
Belgia 2014: Keskinäisen kolarin takia Hamilton tippui kauas taakse ja Rosberg joutui tekemään taktiikkakompromisseja.

Malesia 2015: Kolmen pysähdyksen taktiikka ei toiminut Ferrarin kahta vastaan suurelta osin turva-auton takia.
Unkari 2015: Ferrarit ottivat startin ja sen jälkeen Mersu-kuskeilta pahoja virheitä.

Espanja 2016: Keskinäinen kolarointi.
Voi olla että Monacossa Mersu ei ollut paras paketti, en itse muista tarkkaan koska kiinnostukseni on luonnollisesti vähentynyt tämän ennenkuulumattoman dominoinnin (ja sen, että keskinkertaiset kuskit hyötyvät siitä) johdosta.

Myös Hamiltonin ura kokonaisuudessaan on aivan uskomattoman onnekas, suora pääsy parhaaseen autoon, ainut tallivaihto antaa täysin ylivoimaisen auton kolmeksi vuodeksi yhden vuoden odotuksen jälkeen, ja vain kaksi kautta kymmenestä ei ollut kalustoa alla jolla voi haastaa mestaruudesta (molempina kausina hänen auto oli silti paras useana viikonloppuna).
 

Vegelius

Well-known member
Liittynyt
30.11.2006
Viestit
199
Mielenkiintoisempaa jutussa on, mikä valmistaja analyysin on tehnyt.
Voitko paljastaa niille jotka eivät jaksa juttua lukea, niille joille ei enklanti taivu ja niillr jotka surffaa otsikoilla.

Lähetetty minun SM-N910F laitteesta Tapatalkilla
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9787
Sijainti
Helsinki
Nostetaanpa ylös. Jälkipöhinöissä valiteltiin jonoajelusta, oliko sellaista jo Senna-Prost aikakaudella?

Voitaisiinko rajoittaa DRS:n käyttöjä DTM:n tapaan? Tällöin ohittaminen kävisi vaikeammaksi, kun siipeä ei voi kokoajan käyttää.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nostetaanpa ylös. Jälkipöhinöissä valiteltiin jonoajelusta, oliko sellaista jo Senna-Prost aikakaudella?



Voitaisiinko rajoittaa DRS:n käyttöjä DTM:n tapaan? Tällöin ohittaminen kävisi vaikeammaksi, kun siipeä ei voi kokoajan käyttää.

Oli pääpiirteissään. Paitsi ehkä turbokaudella kun napista sai parisataa hummaa lisää. Ja ne kisathan oli usein todella tapahtumaköyhiä. Voi sitä someraivon määrää jos tuohon palattaisiin.

Ojasta allikkoon. Normi on aina tylsää, sisältyy siihen sitten paljon tai vähän ohituksia. Eddie Irvine vertasi sitä jossain kalastukseen. Onko parempi kiskoa pikkusinttejä merestä koko päivä, vai saada yksi iso vonkale?
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minun mielestäni ehkä liikaakin välillä korostetaan noita ohituksia, mutta minun mielestäni ohitukset itsessään eivät tee vielä jännittävää kisaa. Jos ohittaminen on liian helppoa niin ei se tuo kisoihin oikein yhtään lisää viihdearvoa, vaan monesti viihdyttävin kisa on sellainen jossa taistellaan koko ajan vaikka ohituksia ei montaa tulisikaan. Ja kyllä minä edelleen olen sitä mieltä että lisää jännitystä kisoihin toisi sekin kun radat ei olisi tuollaisia asfalttikenttiä vaan olisi aina olemassa sekin vaara että joku lipsauttaa hiekalle ja jumittuu sinne tai vastaavasti menettää paljon aikaa hiekalla möyriessään. Ja lisää jännitystä tulisi siitäkin kun autot ei olisi tuollaisia endurance-autoja joita ei meinaa saada ajamalla rikki, vaan nähtäisiin vähän enemmän keskeytyksiäkin kun tallit tasapainottelisivat luotettavuuden ja suorituskyvyn rajamailla. Kaikki nämä minun mielestäni jännityksen kannalta tärkeämpiä elementtejä kuin pelkkä ohitus ilman mitään taistelua.

Martin Brundlella oli muuten lähetyksessä varsin mielenkiintoinen vertaus noista nykyradoista ja siitä miten joka mutkassa sai vetää reunaviivojen yli surutta, että mitäs jos jalkapallossa ym. peleissäkin olisi samanlainen tilanne että kentässä ei olisi minkäänlaisia reunaviivoja. Tai kentässä olisi kyllä fyysisesti reunaviivat kuten nytkin mutta niistä ei tarvitsisi välittää vaan palloa voisi pelata kentän ulkopuolellakin kun vaan vetoaisi esim. kentän liukkauteen tms.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Martin Brundlella oli muuten lähetyksessä varsin mielenkiintoinen vertaus noista nykyradoista ja siitä miten joka mutkassa sai vetää reunaviivojen yli surutta, että mitäs jos jalkapallossa ym. peleissäkin olisi samanlainen tilanne että kentässä ei olisi minkäänlaisia reunaviivoja. Tai kentässä olisi kyllä fyysisesti reunaviivat kuten nytkin mutta niistä ei tarvitsisi välittää vaan palloa voisi pelata kentän ulkopuolellakin kun vaan vetoaisi esim. kentän liukkauteen tms.
Nuo radat, tai ne reunaviivat/turva-alueet, on mun mielestä yks suurimpia yksittäisiä ongelmia tässä sarjassa. Ja ennen kuin joku nyt taas hyppää tähän kiinni ja alkaa puhua turvallisuuden puolesta, niin ei voi hitaan/keskinopean mutkan ulostulo olla sellainen riskialue, että sitä asfalttia pitää vetää sinne rajojen ulkopuolelle. Kovien jarrutuspaikkojen ulosajosektorit ovat täysin eri asia, ja sinne usein jos ajaa niin ei siitä edes mitään hyötyä ole mahdollista saada. Hyvä esimerkki tästä on Monzan viimeinen mutka Parabolica. Mun mielestä olisi täysin hyväksyttävää, että se ensimmäinen puolikas siitä mutkan ulkoreunasta olisi asfalttia, mutta se toinen puolisko pitäisi olla hiekkaa, tai edes niin että ensimmäinen muutama metri olisi hiekkaa tai nurmikkoa.

Radat pitäisi ehdottomasti suunnitella niin, että viivojen ulkopuolelle menemisestä ei saa hyötyä. Tai sitten jos siitä vähän saa, niin sallittakoon se sitten kaikille. Mutta se että aikoja poistellaan kesken aika-ajon on täysin naurettavaa. Joka tapauksessa, radat kokonaisuudessaan pitäisi suunnitella niin, että niitä rajojen ylityksiä ei tarvitsisi valvoa mitenkään. Olisihan se nyt kisan tuomareillekkin helpompaa kun olisi yksi valvottava osa vähemmän. Ja nyt ollaan menty jo siihenkin pisteeseen että jotkut kuskit varovat niitä rajoja ja toiset eivät. Tämä taas johtaa erikoisiin tilanteisiin kun kukaan ei oikein tiedä mikä on ihan ok. Ja kun tuomarilinja oikeastaan kaiken suhteen on nykyään erittäin vaihteleva niin ei tällä tavalla kyllä palvella yhtään ketään. Ei katsojia, ei kuskeja, ei ketään.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Renkaan leveyden verran hiekkaa valkoisten viivojen ulkopuolelle, niin johan luulisi leveäksi menemisen vähentyvän.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Formula 1 on siitä raaka sarja, että vain parhaat pärjää. Ja jos jonkun tallin auto on vain ylivoimainen taideteos, niin siinä on helppo olla muiden, kun tietää, että harvemmin sä voitosta ajat. Tällä taideteoksella viittaan Mercedekseen, jonka auto on aika hyvä.

Vaikea sitä Mesen ylivoimaa on kitkeä. Veikkaan siis, että Mersun ylivoima saattaa jatkua vielä helposti pitkään. Mersun tiimi vaikuttaa raudanlujalta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Formula 1 on siitä raaka sarja, että vain parhaat pärjää. Ja jos jonkun tallin auto on vain ylivoimainen taideteos, niin siinä on helppo olla muiden, kun tietää, että harvemmin sä voitosta ajat. Tällä taideteoksella viittaan Mercedekseen, jonka auto on aika hyvä.

Vaikea sitä Mesen ylivoimaa on kitkeä. Veikkaan siis, että Mersun ylivoima saattaa jatkua vielä helposti pitkään. Mersun tiimi vaikuttaa raudanlujalta.
Viimeksi kun autot uudistuivat radikaalisti Red Bullin dominointi loppui kuin seinään, joten Mersun dominoinnin jatkuminen ei siis todellakaan ole varmaa nyt kun ensi kaudelle autoihin on tulossa isoja muutoksia.

Voi hyvinkin käydä niinkin, että ensi kaudella Red Bull palaa ykköspaikalle ja pudottaa Mersun kakkoseksi, etenkin kun aerodynamiikkaan on tulossa isoja muutoksia mikä sopii erinomaisesti juuri Red Bullille.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Viimeksi kun autot uudistuivat radikaalisti Red Bullin dominointi loppui kuin seinään, joten Mersun dominoinnin jatkuminen ei siis todellakaan ole varmaa nyt kun ensi kaudelle autoihin on tulossa isoja muutoksia.

Voi hyvinkin käydä niinkin, että ensi kaudella Red Bull palaa ykköspaikalle ja pudottaa Mersun kakkoseksi, etenkin kun aerodynamiikkaan on tulossa isoja muutoksia mikä sopii erinomaisesti juuri Red Bullille.
Red Bullin sukelluksen syy oli voimanlähde, ei auto. Itse auto on ollut parhaita ties kuinka kauan. Tämähän tuli ilmi mm. jo 2014, kun sateisella kelillä auto melko kilpailukykyinen tehotappiosta huolimatta.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Turva-auton jälkeiset lähdöt pitäisi suorittaa aina lähtöruudukosta. Näin saataisiin ykkösmutkan jännitys useasti kilpailun aikana :thumbup:
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Minun mielestäni ehkä liikaakin välillä korostetaan noita ohituksia, mutta minun mielestäni ohitukset itsessään eivät tee vielä jännittävää kisaa. Jos ohittaminen on liian helppoa niin ei se tuo kisoihin oikein yhtään lisää viihdearvoa, vaan monesti viihdyttävin kisa on sellainen jossa taistellaan koko ajan vaikka ohituksia ei montaa tulisikaan.
Tällä hetkellä DRS-kriitikot vaikuttavat haluavan sitä tilannetta että monta sekuntia kierroksella hitaampi auto pystyisi puolustautumaan (kuten Schumi montrealissa 2011). Mun mielestä tuo ei ole mitenkään luonnollinen tilanne (koska jos ohittamiseen vaadittava nopeusero on suuru, niin sitten käy tosi helposti niin että mitään taistelua ei synny, ellei renkailla keinotekoisesti leikitä/nopeat autot joudu kisan aikana ongelmiin ja putoa hitaiden taakse): päinvastoin, ohittaminen on edelleen liian vaikeaa. Optimitilanne olisi se, että kaksi suunnilleen yhtä nopeaa autoa pystyisi taistelemaan formulaford/motogp/maaefektiformula -tyyliin keskenään siten, että ohitetulla olisi ihan hyvät mahdollisuudet kuitata sija takaisin.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
575
Sijainti
pk.seutu
Oli pääpiirteissään. Paitsi ehkä turbokaudella kun napista sai parisataa hummaa lisää. Ja ne kisathan oli usein todella tapahtumaköyhiä. Voi sitä someraivon määrää jos tuohon palattaisiin.

Ojasta allikkoon. Normi on aina tylsää, sisältyy siihen sitten paljon tai vähän ohituksia. Eddie Irvine vertasi sitä jossain kalastukseen. Onko parempi kiskoa pikkusinttejä merestä koko päivä, vai saada yksi iso vonkale?
Olivatko sen ajan kisat laajassa perspektiivissä yhtään sen tylsempiä kuin 10-15-20-vuotta myöhemminkään. Jos muisti ei ihan heitä häränpyllyä, niin esim. surullisenkuuluisat trullijunat loistivat poissaolollaan. Ja vapaat rengassäännöt antoivat talleille pelivaraa ja liikkumatilaa taktiikoihin. Kisoissa nähtiin mukavasti tapahtuia, ja ohituksia muulloinkin kuin varikkokäyntien aikana. Mistään kersseistä tai avattavista takasiivistä ei tuolloin osattu edes uneksia.
Tietysti, jos tapahtumaköyhyysmääritelmäksi ottaa suomalaiskuskien menestyksen, niin silloin kasarin lopun ja ysärin alun kisat olivat todella köyhiä ja tylsiä. Tuo kun oli kieltämättä eräänlaista rospuuttoaikaa suomalaisille f1-faneille. JJ Onyxilla tai Dallaralla, eikä Mika Lotuksella, juuri voitto eikä edes pistetaisteluun juuri yltänyt.
 
Ylös