Formula 1 - alennustila

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Toisaalta Vettel oli jo voittanut kaiken Red Bullilla.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Noiden 2006-2008 kausien tasaisuus selittyy varmaan sillä, että säännöt olivat pysyneet pitkään samana. Ylipäänsä nopeimman ja hitaimman auto ero oli tuolloin todella pieni (poislukien Super Aguri 2006) Myös kuljettajien taso kaudella 2008 oli mielestäni erittäin kova.

Luuleko joku oikeasti että Kimin tasoinen ammattimies ja maailmanmestari, alentuisi ja hyväksyisi sen että autoa tahallisesti kopeloidaan hitaammaksi. Kertokaa yksikin konkreettinen esimerkki, miten Kimin autoa on tällä kaudella sabotoitu hitaammaksi?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Luuleko joku oikeasti että Kimin tasoinen ammattimies ja maailmanmestari, alentuisi ja hyväksyisi sen että autoa tahallisesti kopeloidaan hitaammaksi.
Ei luule. Tallilla ei ole mitään järkeä syrjiä toista kuskia kärkitalleissa, koska toista kuskia tarvitaan keräämään tallipisteitä ja viemään toisilta kuskeilta pisteitä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9786
Sijainti
Helsinki
Jep, ja varmasti haluaa myös voittaa mestaruuden kahdella eri autolla.
Legendat ovat voittaneet mestaruuksia tai vähintään osakilpailuja eri tallien autoilla. Muun muassa Fangio, Brabham, Fittipaldi, Lauda, Prost ja Schumacher ovat voittaneet useamman tallin autolla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Noiden 2006-2008 kausien tasaisuus selittyy varmaan sillä, että säännöt olivat pysyneet pitkään samana.
Tai tietovuodoilla :eek: Ainaki -07 :p Toki Räikkönen oli (ja on) silti "kabinettimestari", vaikka kilpaileva talli hyödynsi vuodettua dataa... Juniori-Hamilton kyllä möhli(2 kertaa) silloin ensimmäisen mestaruutensa. Ei siihen kabinetteja tarvittu.

Edit: toki tää joutais jo lukkoon. Jutut lähteny jo omille teilleen. Starttiki on vissii jo hyvin käsitelty. (y)
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Toki tää joutais jo lukkoon. Jutut lähteny jo omille teilleen. Starttiki on vissii jo hyvin käsitelty. (y)
Forumistien pyynnöstä kaikki kisatoikit jätetään auki, paitsi kisan liveseuranta, koska se ei ole Asiakeskustelua. Keskustelu tästä asiasta löytyy Ylläpidon puolelta.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Ei luule. Tallilla ei ole mitään järkeä syrjiä toista kuskia kärkitalleissa, koska toista kuskia tarvitaan keräämään tallipisteitä ja viemään toisilta kuskeilta pisteitä.
"Tallilla ei ole mitään järkeä syrjiä toista kuskia..." ?????? Voi hyvä sylvi. Me ei sitten olla katsottu samaa ferraria enää vuosikausiin...millä planeetalla sinun ferrari ajaa??
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
"Tallilla ei ole mitään järkeä syrjiä toista kuskia..." ?????? Voi hyvä sylvi. Me ei sitten olla katsottu samaa ferraria enää vuosikausiin...millä planeetalla sinun ferrari ajaa??
Kun tämä keskustelu nyt meni tähän, niin voisitko vastata kysymykseeni ja kertoa miten Ferrari on Kimiä tällä kaudella sorsinut?
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kun tämä keskustelu nyt meni tähän, niin voisitko vastata kysymykseeni ja kertoa miten Ferrari on Kimiä tällä kaudella sorsinut?
No heikommilla kisataktiikoilla nyt ainakin. Mutta siihen minäkään en jaksa uskoa että yksikään talli olisi niin typerä että peukaloisi toisen kuljettajan autoa hitaammaksi.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
"Tallilla ei ole mitään järkeä syrjiä toista kuskia..." ?????? Voi hyvä sylvi. Me ei sitten olla katsottu samaa ferraria enää vuosikausiin...millä planeetalla sinun ferrari ajaa??
Yritätkö pysytellä keskustelemassa asiasta, etkä keskustelijasta, kiitos.

Otin kantaa autojen samankaltaisuuteen tehojen suhteen yms. Tottakai toinen kuski kärsii aina taktiikassa, ja useimmiten se on se, jolla on vähemmän tallipisteitä. Mutta ei ne ajata toista toisen tallin auton taakse tahallaan.
 
Viimeksi muokattu:

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Kun tämä keskustelu nyt meni tähän, niin voisitko vastata kysymykseeni ja kertoa miten Ferrari on Kimiä tällä kaudella sorsinut?
No kyllä kauhean hämmästynyt olen, jos sinun mielestäsi Ferrari ei ole sorsinut kimiä:
-kisataktiikoissa (räikeitäkin tapauksia)
-Kimi uhrattu kisassa Vettelin taakse tulpaksi
-Vettel torpedoinut Kimin kisan kolmesti, ja asia painetaan täysin villaisella (viimeksi nyt Singaporessa)
-aika-ajoissa Kimin kohdalla käsittämättömiä mokia (ruuhkaan ym.)
-muut ihmeelliset mokailut varikolla (pultit, väärät rengaspaineet jne jne.)
-ja tärkein: se mitä emme tiedä/näe
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Tai tietovuodoilla :eek: Ainaki -07 :p Toki Räikkönen oli (ja on) silti "kabinettimestari", vaikka kilpaileva talli hyödynsi vuodettua dataa... Juniori-Hamilton kyllä möhli(2 kertaa) silloin ensimmäisen mestaruutensa. Ei siihen kabinetteja tarvittu.

Edit: toki tää joutais jo lukkoon. Jutut lähteny jo omille teilleen. Starttiki on vissii jo hyvin käsitelty. (y)
Juu, ja samalle "kabineetimestarille" kuuluisi 1-2 MM:tta lisää, mutta auto oli törkeän epäluotettava!! Voit kysyä asiaa esim. Norbert Haugilta.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
Yritätkö pysytellä keskustelemassa asiasta, etkä keskustelijasta, kiitos.

Otin kantaa autojen samankaltaisuuteen tehojen suhteen yms. Tottakai toinen kuski kärsii aina taktiikassa, ja useimmiten se on se, jolla on vähemmän tallipisteitä. Mutta ei ne ajata toista toisen tallin auton taakse tahallaan.
No kyllä kai tuossa viestissäni se ferrari-tallin toiminta oli keskiössä??? Ja tahallaan toimimisestakin olen eri mieltä: minä kun muistelen yhden tallin ajattaneen oman kuljettajansa jopa seinään!!! Ja se olennaisin: sitäkään emme olisi saaneet tietää, ellei kyseinen ajaja olisi päättänyt puhua, vaikka oli kielletty!!! ELI: miksi uskomme että yleisurheilussa, pyöräilyssä ym. käytetään dopingia mutta emme näe, että F1:ssä doping on mukana ihan samalla tavalla, se on vain piilossa.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Selväksi ainakin on tullut että tällä foorumilla on Vettel/Hamilton fanittajia...
Ajotaitojen puolesta, kyllä.

Mitä tulee herrojen persoonaan tai yksityiselämään, en koe että minulla on mitään tarvetta alkaa kavereita arvioimaan. Kimiä fanitan sekä kuljettajana, että persoonana. 10-vuotiaana muksuna olin helmikuussa Lahdessa 2001 hakemassa Kimin nimmaria ja kansaa oli paikalla n.100-ihmisen verran, siitä hetkestä lähtien olen pitänyt Kimiä suurimpana idolinani. Pystyn kuitenkin myöntämään sen tosiseikan ettei Kimi ole ollut ihan terävintä kärkeä formuloissa enää muutamaan vuoteen. Se ei kuitenkaan tarkoita ettenkö kaveria silti fanittaisi ja toivoisi parasta mahdollista menestystä. Ja mistä sitä tietää vaikka Kimi veisi MM-tittelin ensi kaudella, sitä ainakin itse toivon.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
ELI: miksi uskomme että yleisurheilussa, pyöräilyssä ym. käytetään dopingia mutta emme näe, että F1:ssä doping on mukana ihan samalla tavalla, se on vain piilossa.
Dopingilla on yleensä tarkoitus parantaa omaa tai oman joukkueensa suoritusta, ei heikentää sitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
ELI: miksi uskomme että yleisurheilussa, pyöräilyssä ym. käytetään dopingia mutta emme näe, että F1:ssä doping on mukana ihan samalla tavalla, se on vain piilossa.
En kyllä keksi miten tämä liittyy Singaporen kisaan, mutta vastataan silti.

F1 on periaatteessa WADA:n alainen ja doping-testejä on myös tehty. Jenson Buttonin (viimevuotisen) lausunnon mukaan testaaminen on kuitenkin loppunut. Kisan jälkeisiä testejä ei enää ollut, eikä häntä oltu testattu 3-4 vuoteen. Sitä aiemmin kuskit olivat kuitenkin mm. valittaneet aikaisista herätyksistä, kun testiryhmä koputti ovelle.

Vilunkia F1:ssä toki on harrastettu aina. Siis jos teknisistä asioista puhutaan. Tietenkin kaikki yrittävät keksiä jotain, mitä kilpailijat eivät ole keksineet ja joskus ollaan sääntöjen harmaalla alueella. Kaikki mitä ei suoranaisesti ole kielletty on kuitenkin sallittua. Ja joskus suoranaisesti kiellettyäkin on yritetty piilotella. Mutta ei kaikki tallit koko ajan sääntöjä riko.

Mitä taas tallin sisäisiin pelaamisiin kuskien suhteen tulee, niin eipä siinä mitään sääntöjen vastaista ole. Toisella saa olla parempi taktiikka, kone tai säädöt ja se on ihan fine. Ja mitä Kimiin tulee, niin let's face it: Kimi on kakkoskuski.
 

mersau

Well-known member
Liittynyt
4.9.2016
Viestit
53
En kyllä keksi miten tämä liittyy Singaporen kisaan, mutta vastataan silti.

F1 on periaatteessa WADA:n alainen ja doping-testejä on myös tehty. Jenson Buttonin (viimevuotisen) lausunnon mukaan testaaminen on kuitenkin loppunut. Kisan jälkeisiä testejä ei enää ollut, eikä häntä oltu testattu 3-4 vuoteen. Sitä aiemmin kuskit olivat kuitenkin mm. valittaneet aikaisista herätyksistä, kun testiryhmä koputti ovelle.

Vilunkia F1:ssä toki on harrastettu aina. Siis jos teknisistä asioista puhutaan. Tietenkin kaikki yrittävät keksiä jotain, mitä kilpailijat eivät ole keksineet ja joskus ollaan sääntöjen harmaalla alueella. Kaikki mitä ei suoranaisesti ole kielletty on kuitenkin sallittua. Ja joskus suoranaisesti kiellettyäkin on yritetty piilotella. Mutta ei kaikki tallit koko ajan sääntöjä riko.

Mitä taas tallin sisäisiin pelaamisiin kuskien suhteen tulee, niin eipä siinä mitään sääntöjen vastaista ole. Toisella saa olla parempi taktiikka, kone tai säädöt ja se on ihan fine. Ja mitä Kimiin tulee, niin let's face it: Kimi on kakkoskuski.
Joo, siis tuolla F1-"dopingilla" tarkoitan juuri niitä salassa tehtyjä päätöksiä, toiselle annettuja etuuksia/vaikeutuksia, joilla pyritään järjestelemään ajajien sijoituksia. Sitähän emme näe kaikessa laajudessaan. Kumma miten nopeasti ohitettiin julkisuudessa Briatoren paljastunut seinäänajattaminen - tai toisaalta senhän ymmärtää, kun rahasta/imagosta on F1:ssä kysymys. On tainnut vain unohtua se, että emme voi olla varmoja siitä, etteikö muitakin "järjestettyjä" asioita ole tapahtunut....??? Tämän vuoksi olen tullut siihen tulokseen, että ainoa oikea tapa ratkaista ajajien keskinäinen paremmuus olisi päästää heidät kaikki ajamaan täsmälleen samalla ulkopuolisen tarjoamalla autolla! Niin, turhaa teoretisointia kylläkin, ei tule tapahtumaan. Mutta yllätyksiä ajajien oletetun ajotaidon/markkina-arvon suhteen varmaan tulisi.

Ihmeen vähän tuota pääpointtia - standardiautokisaa - on kommentoitu? Sitä paitsi: olisiko se huoni asia, jos sellainen sisällytettäisiin oikeasti F1-kisaohjelmaan? Luulisin, että se kisa vasta kiinnostaisikin!!!
 
Ylös