Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS 2014, 3. kisa, Forssa Karting

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Eikö juuri ohitussääntö poikkea kkwcs ja oikeiden karting sääntöjen osalta? kkwcsssä tiukempi linjaus eli jo osittain rinnalla olo velvoitttaa entamaan tilaa, kun käsittääkseni muuten kartingissa vaaditaan enemmän rinnalla oloa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Olivat myöhässä nuo ohitusyritykset. Viimeisen vasurin kanssa Stroke jätti mielestäni sisälinjalle tilaa, mutta olipa loivempi hällä ulostulokin. Ei antanut tuo video mitään ihmeellistä. Normikisaa.
Missä kohdassa itse ohittaisit jos nopealla osuudella kiilataan jo puolivälin kinkissä ulos radalta ja estetään selkeä sisäpuoli sen jälkeiseen mutkaan? Missä kohtaa ohitettava joutuu hitaassa mutkassa tekemään äkillisen ohjausliikkeen radan ulkoreunaa kohden ennen apexia? (sukellus)
Kieltämättä ton ois pitänyt mennä niin, että Totke ajaa mutkan pitkäksi ja 4stroke kuittaisi takaisin sitten mutkan ulostulosta sisältä.. Itseasiassa tällaisen käsityksen minä sain puheistakin, kun 4stroke sanoi että kuittasi seuraavassa mutkassa. Toisaalta kuten Totke itsekin sanoin, niin eipä kai tuo noinkaan väärin ole, jos jättää tilan sisälle, niinkuin tässä näyttää. Tällöin ohittaja ei voi ajaa pitkäksi vaan kuolettaa vauhtinsa jarrulla, kuten Totke ilmeisesti teki.

Pääsuoran tilanne taas näytti pitkälti siltä, että 4stroke keskittyi Cmoneyn kanssa kisaamiseen ja kyttäsi ehkä itsekin ohituspaikkaa. Siinä tilassa suoralla (käytännössä) ei katsella taakse, joten voisin ymmärtää "puusilmäisyyden" siinä tilaisuudessa.

Eli nyt kun on faktat pöydässä (kiitos siitä) niin en mäkään ole sen kovemman rangaistuksen kannalla.. Korkeintaan sijoitusten vaihto, mikäli tuomaristo siihen tulkintaan päätyy.
Oli mielestäni kuitenkin hyvä, että asiaa selvitettiin eikä tästä keskustelustakaan haittaa ollut. Varovaisuuteen ja maksimaaliseen havainnointiin voi meistä jokainen pyrkiä.

00:33 kohdassa on muuten vähän samanlainen tilanne kuin mulla Hangossa, tosin videossa ilmeisesti vähän enämpi vauhtia.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Edit. no ei sitte
 
Viimeksi muokattu:

KKWCS

Well-known member
Liittynyt
12.2.2011
Viestit
350
Hallitus, ilman osallisen tiimikaveri PeePeetä, kävi keskustelua tilanteesta ja päätyi 4stroken sijapudotukseen Totken taakse.
Onni onnettomuudessa, ettei Totke joutunut ulosväistössään keskeyttämään jolloin isompi haloo, ja pudottaminen tämän taakse olisi kirpaissut 4strokenkin pistesaldoa enemmän.
Tahallisuutta tuskin oli, mutta hyvä olisi kisan aikana olla suunnilleen tietoinen jos takanaoleva on nopeampi tuollaisella helpolla "kinkkisuoralla".
 

Jatenski

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
415
Raportti:

AA: Hyvä auto ekassa ryhmässä sija 7 :)

Kisa: 4stroken kanssa vaihettii autoja päittäin. B finaalin kärjestä ykkösenä... ja ekalla kierroksella nähtiin mun kisakokemus 2. kierroksen jälkee olinki viimenen... voipi olla että otin nössöstiki annoin tilaa helposti kaikille. + kehnoimpia autoja. Totuin sit autoon ja alko nousu. Japen ja jacquesin kanssa kisailuu ja japen kanssa meni tiukoille että vikalla kierroksella pääsin ohittamaan. Tulos 11. sija

Kiitokset järkkäreille ja henkilökunnalle!
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Edit. no ei sitte
Oli hienoja ohituksenrakenteluja. Ekassa ei tainnut silti olla aika ilmoitettuna oikein, se 9min +jotain...
Nyt 4stroke ei varmasti ollut ensimmäinen joka keskittyi tuossa kohtaa vain eteensä, mutta senkerran kun se johtaa ohitukseenlähteneen ulospainamiseen, johti se reagointiin. stroke oli juuri ekan mutkan ulostulossa kolmikon hitain, ero aina kasvoi meikäläiseen ja Totken auto kiihtyi kanssa paremmin siinä oikealle kaartaessa.
Ettei nyt ihan turhaankaan olla monet kerrat vilkaistu taakse ekan mutkan jälkeen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Nasty oli eilen mulle kartanlukijana rallissa, ja otin sen jälkeen puheeksi vielä Forssan kisan. Luultavasti se olisi vaan mennyt kisatilanteena lisenssikisoissa, kun stroke ajoi vain ajolinjaakin ilman että näki takaviistoon. Vastuu ohittajalla tulla huomatuksi ts. ehtiä tarpeeksi rinnalle.
KKWCSn tiukempi linja saattaisi ansaita lähempää tarkastelua, ainakin itse olen ollut ehkäpä aran kriittisempi joihinkin tilanteisiin turvallisen kisailun puolesta. Esim. näin itseni syylliseksi viime vuoden Kaanaan tilanteessa Nastyn kanssa mutta hän itse sanoi ettei kummempi kuin kisatilanne. Videolta sitten näkyi että semmoisia oli siinä kisassa useampiakin.
Mutta, toivottavasti kukaan ei nyt telo itteensä tulevissa kisoissa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Itse olen edelleen samaa mieltä itseni kanssa siitä, että takaa tulevan on aina rinnalle noustessaa kysyttävä itseltään "onko tuo huomannut minut, ja jollei ole, koliseeko kohta?" kuitenkin tilanne on se, että lähtökohtaisesti yhteen ei saa osua ja vastuu on aina sillä, jolla on mahdollisuus asialle jotakin tehdä.

Välillä tuntuukin, että näissä kirjatuissa säännöissä ei ole hirveästi ajateltu asiaan sieltä kypärän sisäisestä näkökulmasta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Itse olen edelleen samaa mieltä itseni kanssa siitä, että takaa tulevan on aina rinnalle noustessaa kysyttävä itseltään "onko tuo huomannut minut, ja jollei ole, koliseeko kohta?" kuitenkin tilanne on se, että lähtökohtaisesti yhteen ei saa osua ja vastuu on aina sillä, jolla on mahdollisuus asialle jotakin tehdä.

Välillä tuntuukin, että näissä kirjatuissa säännöissä ei ole hirveästi ajateltu asiaan sieltä kypärän sisäisestä näkökulmasta.
Muuten samaa mieltä mutta en tuosta viimeisestä lauseesta:
ei sääntöjä voi tehdä siltä pohjalta että arvaillaan mitä liikkuu eri kuskien mielessä eri tilanteissa, vaan eiköhän lähtökohta pidä olla niin että säännöt on luotu ja kaikille selvät,
kaikissa tilanteissa.
Eli kuskit mukautuvat sääntöihin, ei toisinpäin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Muuten samaa mieltä mutta en tuosta viimeisestä lauseesta:
ei sääntöjä voi tehdä siltä pohjalta että arvaillaan mitä liikkuu eri kuskien mielessä eri tilanteissa, vaan eiköhän lähtökohta pidä olla niin että säännöt on luotu ja kaikille selvät,
kaikissa tilanteissa.
Eli kuskit mukautuvat sääntöihin, ei toisinpäin.
Sääntöjen tulisi olla sellaisia, että kuljettajan on realistista odottaa niiden mukaan toimivan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Sääntöjen tulisi olla sellaisia, että kuljettajan on realistista odottaa niiden mukaan toimivan.
No sekin, lähinnä mun pointti oli se että tarkat säännöt yhden ajatuksen mukaan ei välttämättä toimi muilla 90% kuskeista :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13812
Se on, tavallisesti käytännössä, kirjattu sääntö sen mukaan että huomaa kaverin joiltain osin rinnalla. Muuten saattaa ehkä en nähny -kommentit lisääntyä jos huomaamisen erikseen kirjaisi sääntöihin. Uskon ettei oma ajotapa muutu tämän myötä, pyrin olemaan kartalla kaverin sijainnista, mutta joskus voi silti vahingossa kuristaa kaverilta huomaamatta ratatilan, joka on sanatarkan kirjaimellisesti laitonta.
 

Nasty Boy

-2-
Liittynyt
18.2.2009
Viestit
1293
Sijainti
Tuusula
Aika-ajo #6
Ajo sujui ihan ok, vaikkakin #6 täristi kovin paljon. Toiseen ruutuun WoPen taakse, jonka #7:lla ajamaan paaluun ei mitään mahkuja #6:lla.

A-finaali #2
Lähtö otettiin WoPen kanssa 'sopimuksella' rauhassa ja ei heti alettu vääntämään, vaikka alussa #2 suorakulku tuntui olevan parhaimmillaan, loppua kohden tuntui että huippukierrokset tippui alemmaksi koneen lämmetessä.
Noin 5 kierrosta ja sit ohitukseen, kampesin itseni edelle, mutta WoPe ei luovuttanut vaan roikkui perässä loppuun asti. #2 oli parempi suorille kiihdyttäessä, vaikka WoPe roikkui hyvin imussa. WoPen #3 oli parempi kurveissa, joka ei haitannut jos sain hyvin #2 kääntymään mutkiin sisään, joka ei aina ihan helpolla onnistunut.
Lopuksi WoPe hyökkäsi arvelemansa viimeisen kierroksen aikana kurviin 4 sisälle ja pääsi ohi. Tämän pääsin kuittaamaan viimeisessä varikonkurvissa ulkokautta ja mahdollisesti olisin ylittänytkin linjan ensimmäisenä, mutta kuitenkin vielä oli yksi kierros jäljellä ja siinä ei WoPelle niin hyvää paikkaa tarjoiltu.
1. maaliin hyvän kisan päätteeksi. Haikki tuli kovaa perässä, muttei kerennyt aivan saavuttamaan.

Kiitos järjestäjille ja ratahenkilökunnalle.

http://www.youtube.com/watch?v=Y6FROIBJBQQ&list=UU3kfkdrWup3Up1sjrSvKt3g&feature=share&index=1
kiitos ja anteeksi:cool:
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Aika-ajot #3

Nyt kävi oikeesti tuuria auton kanssa. 4kpl nilkkapainoja ajoon mutta muutaman mutkan jälkeen jotui
toteamaan ettei tästä mitään tule, jokainen mutka menee enemmän tai vähemmän pieleen kun painot
estää mutkissa kroppaa toimimasta. Ajelin kuitenkin loppuun ja yhtään huonommalla autolla olisi jäänyt A-finaalipaikka ajamatta.

A-finaali #6

Nyt ilman painoja kisaan. Pari kierrosta meni ensin Dw:n sitten Nipsun kanssa vääntäessä kunnes heistä pääsi ohi. #6 tiesin olevan hyvä mutta herkemmin lähti perä irti kuin #3:lla. Bemari oli kerennyt vähän karkaamaan ja siinä meni muutama kierros kunnes pääsin ohi. Nasty ja Wope oli jo tehnyt selvän eron ja yritin täysillä jos alkaisivat vääntää keskenään, mun puolesta vähän liian myöhään kun ihan lopussa vain sain kiinni ja pääsin reilun sekunnin päähän. Eikä se olis muutenkaaan vauhdin puolesta ollut mahdollista kun meillä kolmella oli kierrosajat sadasosilleen samoissa. Hieno vääntö heillä kuitenkin ja Nastylle ja Wopelle onnittelut!

Kiitos vielä järjestäjille.
 
Ylös