Hollannin Grand Prix 1979 ajettiin tänä päivänä tasan 40 vuotta sitten 26.8.1979 Zandvoortissa.
Kilpailun voitti Alan Jones, Gilles Villeneuve oli toinen ja Jacques Laffite oli kolmas.
Zandvoortin kisa vuosimallia 1979 oli niin legendaarinen ja tapahtumarikas sen vuoden Long Beachin kisan tapaan, että osa sen muistoista jää johonkin toiseen kertaan puhuttavaksi.
Tässä siitä kuitenkin muita muistoja ranskalaisin viivoin:
- Tähän kisaan Niki Lauda ja Jody Scheckter suunnittelivat tietenkin ajajayhdistyksen jäseninä boikottia
- Boikotin syy olisi ollut Zandvoortin takaosuuden heikot turva-alueet, liian nopea takasuora ja Bos Uitin mutkan liiallinen jyrkkyys pudotuksineen kun siinä oli Zandvoortin Suurtestissä nähty liian monta pahaa ulosajoa liian hauraiden kaiteiden pettämisen lisäksi
- Boikotti olisi voinut melkein varmasti onnistua ennen kuin myös ajajayhdistyksen muut merkkihenkilöt Mario Andretti ja Jacques Laffite kieltäytyivät boikotista
- Laffiten syy oli ymmärrettävämpi kuin Andrettin koska Laffiten jäädessä pois maailmanmestaruus olisi ollut Scheckterin tai Gilles Villeneuven heiniä
- Zandvoortin omistajat lopulta Niki Laudan painostuksesta huolimatta laittoivat sinä vuonna vain hyvin pienen tilapäisen hidastesulun jonka ajajien oli kierrettävä ja joka oli lenkitetty niin, että takasuoralla vain ihan vähän tarvitsi nostaa täydestä vauhdista kaasuaan siinä missä Lauda oli ajanut selvää hidasteshikaania vähintään takasuoralle, myös Bos Uitin loiventamista, pudotuksen tasoittamista siinä mutkassa ja Bos Uitin muutosten ollessa kelvottomia ainakin edes selvää shikaania takasuoralle
- Koko boikotti kuivui kokoon kun edes kaikki ajajayhdistyksessäkään eivät sitä halunneet normaaleista muista kuljettajista puhumattakaan kun kerran rata oli Zandvoortin Suurtestien ulosajoista huolimatta muuten turvalliseksi todettu ja ainoa mitä sillä tuntui saavutettavan oli vain kauteensa turhautuneen Maailman Nopeimman eli Herr Laudan egon kohotus TV-kameroiden, kasvavan julkisuuden edessä ja Zandvoortin ratatoimistolle hyvin vähän varsinaista rahanmenoa kuin mitä toivottiin:frank:
- Jean-Pierre Jarier palasi tähän kisaan Tyrrelille vaikka Sid Watkins ilmaisi huolestuneisuutensa muun muassa edelleen erittäin koholla olleiden ranskalaisen maksa-arvojen takia
- Keke Rosberg ajoi niin Zandvoortin Suurtesteissä kuin itse Virallisissa Harjoituksissa äärimmäisen lupaavasti ja ensi kerran sitten Dijon-Prenoisin tulosta tuntui tulevan kun Keke oli kasiruudussa sunnuntain kisaan:alppu:
- Sadetta riitti tälle viikonlopulle, mutta ainoastaan Vapaat Harjoitukset ajettiin selvästi märällä tai kostealla radalla joskin myös ympäri yön satoi vettä kuten esimerkiksi lauantain ja sunnuntain välisenä yönä vaikkakin sunnuntain iltapäivää varten kuivaa olikin
- Niki Lauda loukkasi rannettaan lauantain BMW M1 Pro Car-sarjan oheisluokan kisassa ennen varsinaista kisaa
- Laudalla olisi ollut Sid Watkinsin mukaan täysi oikeus vetäytyä ja Watkins olisi vetäyttänyt hänet kisasta, mutta Lauda kieltäytyi vetäytymästä mikä myöhemmin närkästyttäisi Bernie Ecclestonea taas ikävällä tavalla
- Rene Arnoux lähti paalupaikalta kisaan ja vain hänen, Jean-Pierre Jabouillen tai loppukauden 1979 sensaation Alan Jonesin arveltiin voittavan sunnuntain kilpailun
- Suomessa Keken menestys sunnuntain kisaa ajatellen Virallisissa Harjoituksissa sai Yleisradion puuhaamaan Zandvoortista TV-kisaa TV2:lle, mutta lopulta tämä kuultiin Suomessa suorana vaikkakin yllättäen tulleena lähetyksenä radiosta käsin kun viime hetkellä TV-lähetys peruttiin
- Patrick Gaillard ja Arturo Merzario karsiutuivat
- Arnoux sai taas startissa huonon lähdön ja lähdön jälkeen neljäkin autoa oli rinnakkain ensimmäisissä mutkissa kun kärkikamppailussa mukana olivat Arnoux, Jabouille, Jones ja Clay Regazzoni hieman ulkopuolisemman oloisena kärkikamppailijana
- Jones ajoi kärkeen ja horisonttiin kun taas Arnoux, Jabouille ja Regazzoni jäivät puristuksiin jolloin Regazzoni menetti siinä rytäkässä renkaan autostaan keskeyttäen, mutta irtopyörä ei osunut onneksi kehenkään ja Jarier ja Reutemann kolaroivat keskenään
- Jody Scheckterin kytkin ylikuumeni vaurioittaen sitä ja sitä taustaa vasten Scheckterin ajo oli Zandvoortissa uskomatonta kun 18:sta sijalta ensimmäisellä kierroksella ajettiin upeasti aina toiseksi saakka kun auton kytkin tosiaan oli vaurioitunut ja ihan loppumatkasta Scheckterillä ei ollut enää kytkintä autossa toimivana
- Arnoux ja Reutemann keskeyttivät varikolle kolariosumien seurauksena kun Arnoux tosiaan osui Regazzoniin
- Rosberg oli seitsemäntenä ja Keke oli tuskin uskoa silmiään kun Lauda hänen edestään melko helpon tuntuisesti kuutospaikkaansa puolustavan oloisena siitä paikasta puhuttaessa luopui siitä vieden auton neljännellä kierrokselle varikolle ja keskeyttäen:eek!:
- Laudan elekieli ei taipunut edes Bernien kiukuttelujen edessä siitä, että miksi hän keskeytti
- Bernielle ei Laudan selittelyt jatketuista rannekivuista kelvanneet ja yhteenotto vaikutti väistämättömältä kunnes Lauda tietysti lupasi, että tapaus ei toistu ja hänen ranteensa on edelleen kipeä sanoi Bernie mitä tahansa asiaan
:dunno::frown:
- Toisaalta Herr Lauda olisi voinut ihan suosiolla oikeasti vain olla lähtemättä kisaan antaen Patrick Gaillardille mahdollisuuden ajaa kisassa kun hän ei alun alkaenkaan halunnut ajaa boikottia puuhanneena ennen kisaa ja kun koko tapaus vaikutti jopa kostolta hänen mainettaan tahranneelle Hollannin Televisiolle, kansainväliselle lehdistölle kuin myös FISA:n Jean-Marie Balestrelle:frank:
- Tarzan-kaarre tuntui olevan Zandvoortissa mielikuvituksellisen huikea mutka josta myös suomalaiset F1-kisan kuuntelijat radion kautta saivat nauttia kuvailuja koko rahan edestä kun kisan aikana siinä ohitteli niin Villeneuve, Scheckter kuin ennen kaikkea Rosberg!:thumbup:
- Rosbergin nelostila tuntui herättävän selostajissa riemua radion puolella, mutta innostuneisuus hukkui F1-moottorien ärjyntään
- Laffiten maailmanmestaruushaaveet vuoden 1979 olivat päättymässä kun hän oli kasipaikalla Scheckterin yhä noustessa ja Jan Lammersin näyttävä kotikisan ajo päättyi keskeytykseen taas kerran Elio de Angelista parempana:nope:
- Niin paljon keskeytyksiä oli tähän kisaan, että kun tuskin kolmannestakaan oli ajettu niin oli enää mukana vain 11 kuskia
- Keke Rosberg oli ohimenevän hetken ajan menossa hieman näkökulmasta riippuen kolmanneksi tai tippua viidenneksi kuin Jabouille keskeytti jatkaen toki Jabouillen keskeyttämisen jälkeen nelospaikalla kun ranskalaisen kytkin ensi luistatti ja lopulta särkyi aiheuttaen keskeytyksen ja samaan aikaan Scheckter ohitti suomalaisen, mutta sitten suomalaisten onnen riemun käytännössä hopealautasmaisen nelostilan osalta vei oletettava sytytysvika
- Todellisuudessa Rosbergin nk. Susi-tallin autoon vaihdettiin uusi sytytysyksikkö, mutta lopulta niin uudessa kuin muka särkyneessä vanhassa sytytysyksikössä ei ollut mitään vikaa
- Wolf-tallin mekaanikot eivät olleet ymmärtäneet katsoa Leksa Kinnusen ajan luottomekaanikon Närevaaran Terhonkin sanoin niitä nk. Pumpputukoksia ennen kisaa
- Kun vielä venttiilin vasama oli puhki kulunut ainakin melkein ikäänsä nähden niin venttiilin runkohan siinä petti luhistaen sitten myös itse venttiilin kuin katkeamassa olleen venttiilin vasaman ja suomalaisen kisa jäi kesken kun tätä ennen siis suomalaisen autoa oli korjattu varikolla ja kun venttiili menee niin joskus tulee niin paha moottorivaurio, että ainakaan F1-autolla ei sen jälkeen kannata ajaa metriäkään vaikka ajokunnossa se muka vielä olisikin
- Keke siis keskeytti radioselostuksenkin mukaan mikä oli jo ongelma silloin etenkin Kansan Uutisissa kuten myös kaikkein pahimpien yksittäisten keltaisten lehden toimittajienkin osalta
- Muut osat suomalaisista medioista vieläkin tuntuivat pohtivan kantaansa Tapaus Keijo Rosbergiin joka sai vielä hollantilaisen poliisin nyrkistä lisäkipuja ja jotka pääsi lehtien sivuille
- Keken osalta niin Suomessa kuin maailmalla tapausta uutisoitiin muka moottoririkkona vaikka eihän varsinaisesti taas kerran mitään vikaa moottorissa ollut vaikkakin ajot päättänyt moottorivaurio ilman muuta autoon tuli
- Jochen Mass, Jacky Ickx, Nelson Piquet ja Hector Rebaque olivat nousemassa kisan sankareiksi ja varsinkin Rebaque kun viimeisestä ruudusta oli kisaan lähdettykin
- Jarier keskeytti ulosajoon toisaalta kaasutinlaipat hiekkaa täynnä
- Villeneuve sai tosiaan jostain syystä päähän ajaa hurjasti kisaa tyhjenevälläkin renkaalla kuin vain mennä varikolle vaihtamaan rengasta jolloin se puhkesi ja loppuosa toki myöhemmin kanadalaisen keskeyttäessä siihen kaikkeen ratareuhaukseen nähden on legendaarista formulahistoriaa
- Massilla oli moottorivaurio ja Pironin takaripustus petti minkä takia oli enää 7 autoa kisassa mukana
- Jonesilla hyppi auton vaihde pois päältä ja särkyikin, mutta Jonesin auto kesti maaliin asti vaihdelaatikon alkaessa vaurioitua loppumetrejä kohti
- Vähän yli 20 sekuntia oli ero ruutulipulla Jonesin ja Scheckterin välillä
- Alan Jones siis voitti, Jody Scheckter oli toinen, Jacques Laffite oli kolmas, Nelson Piquet oli neljäs saavuttaen vasta nyt uransa ensimmäiset MM-pisteet välttäen juuri ja juuri Jacky Ickxin viitostilan kun ihan ei vanha herra Ickx onnistunut ohittamaan nuorta brasilialaista ja olemaan näyttävän ajon jälkeen neljäs itse, Ickx tosiaan oli viides saavuttaen samalla lopulta uransa viimeiset pisteet ennen pitkää, Jochen Massin moottori pamahti, mutta ruutulipun heilahdus ja se pamahdus vasta sen jälkeen toi Massille viimeisen pisteen toiseksi viimeisen sijan ohella ja Hector Rebaque oli uskomattoman näyttävän ajon päätteeksi viimeisestä ruudusta lähteneenä kisan viimeinen, seitsemäs ja juuri ilman pisteitä kun 7 kuljettajaa selvisi maaliin!
- Suomessa tätäkin ajoa käsiteltiin näyttävästi Urheiluruudussa