Suomalaista Formulataivalta 40 vuotta

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13123
Yle Puheella juuri nyt suomalaista F1-taivalta arkistoista, parhaillaan meneillään kisaselostus -82 Las Vegasista. Kuunneltavissa vain suorana.

https://areena.yle.fi/1-2608523
Jostain syystä aiemmin kun yritin kuunnella tai katsoa tuota niin tuppasi tulemaan vanhentunutta linkkiä.

Ei sillä, että nuo ohjelmat on tietysti tullut kuultua jo kovin monet kerrat läpi.

Aina sitä tietysti toivoisi, että joskus vielä YLE:n kätköistä löytyisi muitakin Keken ajan radiokisoja vaikkakin ovat voineet valitettavasti mennä leikkurin läpi ainakin ennen vuotta 1984 edeltävän aineiston osalta tai sitten yksinkertaisesti ovat muun muassa nk. Höyry Show:n osalta vain niin hyvin piilossa ja löytymättömissä.

Muutoin sitten tietysti ne ehkä löytyisivät jos vain halua olisi kun aina välillä kuitenkin monen muun lajin puolella tai puolelta niistä puhuttaessa vanhempia urheilulähetyksiä on kyllä löytynyt ja edes niiden osuuksia jos ei ihan itse koko ohjelmaa on kyllä liitetty yleensä YLE:n Elävä Arkistoon tai Areenaankin mikäli vanhanakin asian tuoreuteen nähden on niille tarvetta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13123
Etelä-Afrikan Grand Prix 1980 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 1.3.1980 Kyalamissa.

Kilpailun voitti Rene Arnoux, Jacques Laffite oli toinen ja Didier Pironi oli kolmas.

Kyseinen kilpailu oli historiallisesti puhuttuna ensimmäinen minkään maan eli tässä tapauksessa Ranskan kolmoisvoitto F1:ssä 12 vuoteen kun edellinen kolmoisvoiton maa oli vuonna 1968 Iso-Britannia Yhdysvaltain Grand Prixissä Watkins Glenissä kun Jackie Stewart voitti, Graham Hill oli toinen ja John Surtees viime hetkellä Yhdysvaltojen Dan Gurneyn sijaan oli kolmas.

Yleisimmin tämä viikonloppu muistetaan lähinnä Alain Prostin ja Marc Surerin loukkaantumiskisoina joista varsinkin Surer tästä eteenpäin aina vuoteen 1982 asti loukkaantui aina Kyalamin kisaviikonloppuna lähes joka vuosi melkein samassa paikassa ja usein saaden kolarivammansakin melko samoihin paikkoihin vuosittain.:(

Joka tapauksessa tässä asiaa ranskalaisin viivoin Kyalamista 1980 tähän alle laitettuna:

- Kerrankin Kyalamissa ei ollut mitään erillistä Kyalamin Suurtestiä FOCA:n, FISA:n, Goodyearin tai Michelinin osalta ennen kautta tai kisaviikonloppua selvästi edeltäen vaan radalla ajettiin pitkästä aikaa kerrankin koko vuonna vasta itse kisaviikonloppuna

- Stefan Johanssonin ajot Shadow-tallissa loppuivat rahasummien vähyyteen tai sitten muilla tavoin ruotsalainen nähtiin tilaisuutensa saaneeksi jolloin Ruotsin lehtien pilkkauksen vuoksi Johanssonin ajonäkemys Ruotsissa ja osin muuallakin oli pitkään kritisoitua

- Johanssonin tilalle tuli Geoff Lees joka kyllä nähtiin parempienkin tallipaikkojen arvoiseksi, mutta jolla ei vain rahat riittäneet mihinkään parempaan talliin siinä vaiheessa kuten Tyrrelille

- ATS-tallissa kuohui kun Jan 'Jantje' Lammersin edelliskisan tappelu Jody Scheckterin kanssa oli pantu merkille ja kun osin muutenkin Günther Schmidt kävi kierroksilla niin 'Jantje' vietti lähtökohtaisesti kisan pakkolomalla käytännössä odottaen potkuja tallista ja talli aikoi keskittyä Marc Sureriin

- Kyalamin rata lupasi La Regien eli Renaultin näytöstä ja näin myös kävikin kun Virallisen Harjoituksen päätteeksi Jean-Pierre Jabouille ja Rene Arnoux valtasivat eturivin Jabouillen saadessa paalupaikan eron

- Ei Keijo Keke Rosbergin menokaan juhlaa ollut kun karsiutuminen uhkasi ja sama homma oli Emerson Fittipaldillakin ennen viimeisiä yrityksiä tietenkin Fittipaldilla

- Sitten tapahtuikin kolareita joista ilmiselvästi pahimmat olivat Alain Prostin ja Marc Surerin kolarit joiden vakavuuden mukaan Prost joutui Kyalamin kisasta ja Long Beachin kisasta sivuun varmasti ja Surer joutui Kyalamin kisasta ja varmasti siitä eteenpäin kolmesta muustakin kisasta lähtökohtaisesti sivuun Sid Watkinsin mukaan

- Prostilta meni tosiaan ranne ja Surerilta jalat joista kaikkein pahimmat vammat osuivat vuoden 1980 kolarikerralla nilkkoihin

- Prostin ja Surerin loukkaantumiset takasivat mukaan kisaan pääsyn Eddie Cheeverille nyt varmasti, Rosbergille ja Leesille heidän ollessaan alustavasti karsiutuneet jättäen lopulta vain Irlannin David Kennedyn ja pikavauhtia takaisin ATS:lle ajamaan otetun Lammersin karsiutuneeksi kisasta

- Elio de Angelis Lotuksella onnistui jäämään lämmittelykierroksella ruutuun, ohitteli autoja lämmittelykierroksen aikana antaen kuitenkin heti virheen myötä sijoituksen takaisin ja oli ajaa lähtöruutuunsa ennen Derek Ongaron mustan lipun heilautusta viimeisenä varoituksena ilman numeroa ymmärtäen yskän ja jääden suosiolla ruudukon perälle takanaan vain Course Car ja Medical Car:cool:

- Kisan varmaksi keskikastin kuninkaaksi veikattu de Angelis oli jo 14:sta kun ensimmäisen kierroksen päättyessä varmasti ja vähän ennen toista kierrosta hän keskeytti jarrujen lukkiuduttua ulosajoon Leeukopissa ollen täten ensimmäinen keskeyttänyt auton juuttuessa hiekkaan

- Vähän ennen kolmatta kierrosta toisen kierroksen lopussa Villeneuve oli ajaa samassa paikassa ulos ja keskeyttää, mutta kanadalainen voitti vauhtinsa ansiosta hiekkaesteen ja matka jatkui:thumbup:

- Renault johti ylivoimaisesti

- Jones hallitsi aluksi kolmatta tilaa, mutta myöhemmin siitäkin tuli taistoa Laffiten, Piquetin, Scheckterin, Didier Pironin, Carlos Reutemannin, Patrick Depaillerin ja Bruno Giacomellin kesken

- Tässä vaiheessa Derek Daly oli keskikastin kiistaton kuningas kymppipaikalla, mutta sielläkin tunkua sille sijalle riitti riittämistään muun muassa Arrowsin kaksikon Jochen Mass-Riccardo Patresen toimesta ja ei ulos voinut laskea Ricardo Zuninoa Brabhamilla jolla oli Virallinen Harjoitus mennyt päin mäntyä

- Keken vaikeudet jatkuivat kun auto ei vain kulkenut, Dalyn vetämään keskikastin häntäpäähänkään ei päässyt ja kun sijoitus oli 19:sta alun jälkeen eikä raivokas hiekoille ajautunut Villeneuve tuntunut Kekestä mukavalta pitää takanaan

- Ainoa kuski jonka Rosberg tuntui pystyvän ohittamaan oli vain sytytysvaurion kanssa pian äkkiä kamppaillut Depailler joka oli dramaattisesti pudonnut kärkijoukoista ja keskikastinkin joukoista

- Ihan häntäpäästä puhuttaessa lähinnä Cheever keskeytti näyttävään kolariin Crowthornessa

- Pian tämän jälkeen Depailler ja Villeneuve menivät varikolle jossa Depaillerin autoon yritettiin tästä eteenpäin lukemattomia kertoja turhaan tehdä korjauksia muun muassa polttoaineen säätöyksikön kanssa ja Villeneuven osalta kyse oli Michelinin Pehmeiden Vyörenkaiden pettämisestä osin hiekoille ajoista johtuen

- Hieman ennen 11 kierrosta kierroksella 10 enemmän tai vähemmän varmuudella osin huonon TV-ohjauksen takia Patrese ajoi ulos Crowthornessa keskeyttäen kun jarrut menivät lukkoon ja kierroksella 14 Scheckterin autoon tuli moottorivaurio jonka myötä Jody keskeytti joskin autosta tosiaan ei sylinterin puuttumisen lisäksi muutoin ollut mennyt mitään rikki moottorista vaikka moottorivikana keskeytys muka uutisoitiin

- Daly menetti keskikastin kuninkuutensa ja jäännöspisteensä päivän kisassa mentyään varikolle liian aikaisin vaihteenvaihtovaikeuksien takia:thumbfh:

- Villeneuve meni toista kertaa varikolle kierroksella 31 päivän kisan mentyä jo pilalle Michelinin Enduroidenkin hajottua alle

- Villeneuve tosin kaasutti liian kiukkuisasti varikolta radalle palatessaan hajottaen vaihdelaatikkonsa ja keskeyttäen tosiaan varikolle

- Jonesin kisa päättyi kierroksella 34 kun vauhti oli alkanut hidastua ja kun aussin autosta tosiaan varsinaisesti halkesi jäähdytin jonka voimarytäkässä särkyi sitten samalla kertaa vaihdelaatikkokin ja kisa oli siinä vaikka usein on jostain syystä uutisoitu muka vain pelkän vaihdelaatikon hajonneen

- Laffite oli edelleen kolmas ja Jarier oli jopa palkintoajossa kiinni ennen kuin renkaanvaihto vei sen mennessään ja samoin kävi Giacomellille joskin Giacomellille tosin kävi ikävämpi haaveri takasiiven hajotessa vaatien korjauskäynnin:wall:

- Rosberg oli kierrosta 59 edeltävällä ajalla viimein Watsoninkin kannassa kiinni joskin valitettavasti Watson ei periksi antanut ja lopulta sitten Kekekään ei pitkästä aikaa peräkkäin virheen tehdessään muistanut katsoa jotain muuta ohituspaikkaa tai höllätä vauhtiaan Leeukopiin tullessa tarpeeksi kun sitten ajettiin ulos hiekka-alueelle ja kisa meni siinä pienen kolarin jälkeen verkkoaitoihin jääden kierroksella 58:frank:

- Jabouille keskeytti rengasrikkoon hieman ennen Crowthornen mutkaa TV-ohjauksesta riippuen kierroksilla 61 tai 62 kolaroimatta jo toista kertaa peräkkäin kun jälleen kerran hänen mahdollisen voittonsa peri Arnoux

- Täten Laffite oli toinen, Reutemann oli kolmas ja Daly keskeytti tosiaan lähtösuoralle rengasrikkoon samaan aikaan juuri ennen tuon kierroksen 61 tai 62 alkua

- Reutemann meni varikolle valittaen renkaita, varikkomiehistön syynä vika oli ohjauksessa ja lopulta syy jäljitettiin vaurioituneeseen helmaan joka jouduttiin vaihtamaan varikolla

- Piquet ja Pironi kamppailivat kolmostilasta ja sen lopulta sai kierrokseen 70 mennessä Pironi ja kun tässä vaiheessa Giacomelli oli keskeyttänyt kierroksella 69 moottoririkkoon

- Kierrosta myöhemmin kierroksella 70 Lees keskeytti toiseksi viimeiseltä sijalta Depaillerin ajaessa järjettömän monta kierrosta jäljessä kisan viimeisenä teknisen vaurionsa takia

- Rene Arnoux voitti, Jacques Laffite oli toinen ja Didier Pironi oli kolmas palkintomiehistä puhuttaessa

- Nelson Piquet tosiaan oli 4:s, Carlos Reutemann oli 5:s menettäessään katkerasti käytännössä varman kolmospaikkansa varikkokäyntiin ja Jochen Mass oli 6:s viime hetkellä ollen tosiaan kiinni viitospaikassakin

- Jean-Pierre Jarier oli harmissaan menetettyään sijat 3-6 varikkokäyntiinsä ollen siis 7:s, Emerson Fittipaldi oli 8:s, Clay Regazzoni oli 9:s ja Ricardo Zunino oli 10:s

- John Watson menetti hieman Rosbergin keskeytyksen jälkeen vauhtitasonsa ollen siten 11:sta ja käytännössä toiseksi viimeinen lopputuloksiin hyväksyttynä ajavana kuljettajana

- Muutoin kolmanneksi viimeisenä ja täysin yössä läpi kisan liian hitailla suoravauhdeilla vaurioituneen pakoputken myötä oli Mario Andretti ollen siten 12:sta viimeisenä ajavana miehenä lopputuloksissa ja sinällään lopputuloksiin lasketuista kuljettajista toiseksi viimeisenä

- Viimeinen ja 13:sta maaliin hyväksytty ja keskeytyksestään huolimatta ollut kuljettaja oli Geoff Lees kun Patrick Depailler oli periaatteessa 14:sta kuitenkin kisan voittajaa jäljessä 25 kierrosta teknisen vaurionsa korjauksen onnistuttua viimein useiden pysähdysten jälkeen antaen tallikaveri Giacomellille kyydin varikolle kunniakierroksella kisan jälkeen saamatta itselleen lopputulosta, mutta ei Leesiäkään helppoa ollut laskea kisan lopputuloksiin 8 kierrosta jäljessä ennen kuin armo kävi järjestäjiltä oikeudessa siitä puhuttaessa

- Parhaan muistini mukaan tästä kisasta tuli kyllä lähetys TV2:ssa Jokisen Juhan selostamana, mutta välttämättä kisasta ei tullut ainakaan kunnollista Urheiluruudun lähetystä jolloin se siis oli yksi 1-3 kisasta vuonna 1980 jota ei välttämättä näytetty lainkaan Urheiluruudussa tai josta kerrottiin erittäin vähän ilman varsinaista ajokuvaa itse kilpailusta
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13123
Länsi-Yhdysvaltain Grand Prix 1980 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 30.3.1980 Long Beachissa.

Kilpailun voitti Nelson Piquet, Rene Arnoux oli toinen ja Emerson Fittipaldi oli kolmas.

Kyseinen kilpailu oli historiallisesti puhuttuna ensimmäinen Nelson Piquetin voitto ja Emerson 'Emmo' Fittipaldin uran viimeinen palkintosijoitus niin miehelle itselleen kuin tallilleen.

Vähän paremmalla onnella muun muassa John Watson, Irlannin Derek Daly tai Suomen Keke Rosberg olisivat voineet olla tuon kolmostilan haltijoita ja Keken tapauksessa jopa kakkostilankin haltijoita ilman haavereita joista kohta ranskalaisin viivoin aion puhua.

Kekekin tosiaan tähän kisaan lähti kolmanneksi viimeisestä lähtöruudusta ja Emmokin suoraan viimeisestä ruudusta!

Yleisimmin tämä viikonloppu muistetaan murheellisesti lähinnä Clay Regazzonin ja Elio de Angeliksen loukkaantumiskisoina joista varsinkin Regazzoni halvaantui kolarinsa myötä vyötäröstä alaspäin loppuiäkseen.

Lievemmin kisaviikonloppuna loukkaantui myös Jean-Pierre Jarier ja Geoff Leesiltä kiellettiin kisaviikonloppuna osallistuminen kuumetaudin takia Virallisiin Harjoituksiin mikä sitten johti karsiutumiseen kun perjantaina oli tietenkin vaikeaa ajaa kunnon aikakierrostakaan järkevästi ja ratkaisupäivänä lauantaina Sid Watkins kielsi osallistumisen kuten olisi saattanut kieltää osallistumisen sunnuntainakin ellei kuume olisi laskenut riittävästi.

Muistoja tästäkin kisasta riittäisi roppakaupalla, mutta valitettavasti niistä osa väistämättä jää toiseen kertaan puhuttavaksi.

Joka tapauksessa tässä asiaa ranskalaisin viivoin Long Beachista 1980 tähän alle laitettuna:

- Didier Pironilla oli alustava paalupaikka, mutta pysyvä paalupaikka oli ensi kertaa Nelson Piquetin

- Piquet oli tunnetusti ristiriitaisen lahjakas, mutta ensimmäisen paalupaikan pystyi hyväksymään joskin ei välttämättä ensimmäistä voittoa hänelle

- David Kennedy olisi päässyt kisaan ilman luhistuvaa ripustusta ja niin myös McLarenin Stpehen South ilman Patrick Depaillerin väistämistä ja osumaa seinään

- Itse kisan lähdössä Piquet piti sisälinjan ja se oli hänen tulevan ensivoittonsa avain kun muut haastajat kuten Depailler alkoivat vajota vaikeuksiin tai jäivät silloin tällöin enemmän katuradan toisten autojen sumppuun kiinni siinä missä Piquet pystyi määräämään tahtinsa

- Lähdössä ensimmäiseen mutkaan kylvettiin Regazzonin tulevan halvaantumisen siemen jota ei silloin voitu tietää: Ricardo Zunino kolaroi jouduttuaan väistämään osin valmiiksi osumaa saaneena Mario Andrettia, Jochen Massia ja Jean-Pierre Jarieria jonka seurauksena Zuninon kisa päättyi siihen ja pahinta oli, että jostain syystä Zuninon autoa ei yksinkertaisesti siirretty Andrettin auton tai muiden kolaroineiden kuskien autonromujen takia toiseen paikkaan!

- Jan Lammersin silloinen todennäköisesti suurin Hollannin F1-saavutus jäi toteutumatta kun vetoakselin liitospidike petti alle kierroksen sisään luhistaen tietenkin auton aiheuttaen murheellisesti keskeytyksen

- Ensimmäisellä kierroksella myös Mass kävi varikolla kolarivaurioiden lisäksi tulleen rengasrikon takia ja Andretti keskeytti varikolle

- Ennen neljättä kierrosta tai laskennasta riippuen noin kolmannella kierroksella Bruno Giacomelli menetti autonsa hallinnan, odotti muutaman auton ohimenoa vain sitten pistäen peruutusvaihteen päälle ilman tajuamista, että Carlos Reutemann oli juuri takana jolloin Reutemann mestarillisesti onnistui välttämään Giacomellin auton hipoen sitä tilanteeseen nähden hyvin vähän joskin argentiinalaisen auton vetoakseli ja vaihdelaatikko ei kestänyt tätä jarrutusliikkeen rajuutta

- Giacomellin tonttuilun myötä siitä syntyi viiden auton ketjukolari kuljettajineen jossa de Angelis loukkaantui pahemmin ja Jarier loukkaantui vähäisemmin molempien keskeyttäessä, Jody Scheckterin kärsiessä myös vähäisiä tai melkein olemattomia osumia ja Eddie Cheeverin pitäessä kotiyleisön lippua korkealla kotiradallaan oli Osellan paljon kritisoidulla romuautolla matkalla onneensa ennen kuin hänen autonsa takasiiveke meni tietenkin tässä ketjukolarissa erään takarivin kuskin osuessa siihen joutuessaan kierroksella ohitetuksi jo niin varhain

- Siten varikolla nähtiin Cheeverin korjauskäynti ja Giacomellin ja Scheckterin renkaanvaihto pienine korjauskäynteineen varmuuden vuoksi heti tämän välikohtauksen jälkeen

- Kierrokseen 11 mennessä Jabouille oli käynyt varikolla ja hänen päivänsä oli pilalla teknisten vaikeuksien myötä ja Cheever keskeytti kun hauras Osellan auto ei vain voinut kestää aiempia kolarivaurioita joita oli tullut muun muassa vaihdelaatikkoon aiheuttaen keskeytyksen

- Kierroksella 27 Piquet saavutti tämän joukon ohittaen kierroksella sen ja kun Jones saapui samaan nippuun niin Jones menetti sen verran paljon aikaa, että Jonesin päästessä taas jatkamaan siitä oli mennyt hänen kiinni kuroutunut ero Piquetiin nähden taas tähtitieteelliseen luokkaan

- Kisaansa ja mestaruushaaveitaan elätellyt Jacques Laffite keskeytti melko varmalta kuutospaikalta murheelliseen rengasrikkoon ja Depailler keskeytti hienon joskin hiipuvan kisansa

- Gilles Villeneuve oli saamassa yhden La Famiglian onnenhetkistä vuodelle 1980 ajamalla uskomattomasti nelostilalla vain hukatakseen sen täysin järjettömään pakko-ohitukseen kierroksella Dalysta kolaroiden Dalyn kanssa pilaten Dalyn kisan ja menettäen etusiipensä!

- Villeneuve jatkoi vaan keskeyttääkseen ehkä armahtavasti vetoakselin ja vaihteiston murtumiseen kierroksella 46 sillä Ferrarin auto ei tuntunut yksinkertaisesti kestävän kanadalaisen näyttävää ja välillä kyllä tarpeettomuuksiin menevää reuhaamista radalla parinkin varikkokäynnin myötä

- Jonesin päivän kisa melkein varmalta kakkostilalta ja ehkä voitosta puhuttaessa joskin yllättävänkin vähän meni pilalle sillä hetkellä kun Bruno-tonttu Italiasta eli Giacomelli teki melkoisen aivottomuuden taas kerran kun hän valmistautui antamaan tilaa Jonesille kierroksella ohittamista varten vain sitten vetääkseen luukut kiinni aiheuttaen sensaatiokolarin!

- Jones keskeytti molemmat ripustukset poikki vääntyneenä ja Giacomelli ajoi varikolle korjauskäyntiin, ajoi yhden hitaan kierroksen ja keskeytti kierroksella 49

- Jones kiehui raivosta ja vain Williams-tallin henkilökunta onnistui estämään Giacomellin turpaan vetelyn kisan päätteeksi

- Tässä vaiheessa alkoi loppukisa: Regazzoni oli lyhyessä ajassa uskomattomasti kuudentena Ensignilla ja uskomattomuus oli sitäkin epätodellisempaa kun hetkeä ennen uran päätöstä Regazzoni oli jo neljäntenä, Fittipaldi viidentenä ja Watson kuudentena!

- Sitten tapahtuikin pahin: Regazzonin autosta pettivät jo valmiiksi kuluneet hauraat jarrut ja Queen's Hairpinissa Regazzoni sitten vältti vain onnella isomman kolarin ajaen sen sitten valitettavasti radan ulosmenotielle minne Zuninon auto oli jätetty huonoon paikkaan ja auto tunnetusti pahasti ruhjoutuneena kimposi Zuninon autosta suoraan monen tonnin vahvuiseen betoniseinään aiheuttaen sitten erittäin vakavat jalkojen ja selkärangan vauriot puhumattakaan selkäydinvammaa ja halvaantumista loppuiäksi suositulle sveitsiläiselle veteraanille

- Kierroksella 63 Arnoux menetti palkintosijansa kolmannen tilan muodossa rengasrikkoon ja kun hän pääsi takaisin kisaan hän oli yhdeksäs

- Suomalaisittain Keke Rosbergin uran paras tai uran parasta hipova tai parempi sijoitus oli nyt lähellä kuin koskaan tätä ennen

- Rosbergin kohtalo oli murheellisesti olla päivän viimeinen keskeyttäjäkin kierroksella 58 päivänä jolloin upea palkintotila kolmostilan tai jopa toisen tilan muodossa oli ensi kertaa ulottuvilla ja ainakin edes heti Fittipaldin jälkeen nelostila oli kuin kirkossa kuulutettu ja se olisi ollut parempi juttu kuin jääminen täysin pisteittä kroonisesti ylikuumentuneella ja moottorivaurioisella autolla

- Kun muut kuin Keke olisivat olleet kykenemättömiä uhkaamaan Patresen kakkospaikkaa niin Patresekin varmisti kakkostilan itselleen siinä missä Piquet voittonsa

- Dalyn päivä meni pilalle samalla tapaa käytännössä taas melkein varmoilta palkinnoilta tai edes Rosbergin tapaan kirkossa kuulutetulta nelospaikalta kun autoon iski ensin krooninen jarruvaurio samaan aikaan kun Keke keskeytti ja Derekille ainoa onni oli tämän jälkeen hyötyä vain lähinnä muiden epäonnesta kun eihän ennen pitkää kokonaan takajarruttomalla ja täysin luistattavalla autolla vähänkin vaikeammassa mutkassa voinut mitään tehdä!

- Nelson Piquet tosiaan voitti ensi kertaa ja Riccardo Patrese oli toinen Arrowsilla ja Emerson Fittipaldi oli kolmas

- John Watson oli neljäs ja oli onnellinen näinkin kun pisteet saatiin ja kauden osalta ne olivat hyvä aloitus ja samaa ajatteli myös Jody Scheckter ollessaan viides ja Didier Pironi oli päivän viimeinen pistemies kuutostilalla vasta ruutulipulla jolloin Jochen Mass koettelevan päivän kisan ajaneena jäi viime hetkellä siten pisteittä seiskapaikalle ja Derek Daly tietenkin oli kahdeksas

- Rene Arnoux oli toiseksi viimeinen ysipaikalla ja Jean-Pierre Jabouillen päivä teknisten murheiden takia oli täysin pilalla ja Jabouille oli siten mielenkiintoisesti tuloksiin laskettuna viimeinen ja kymmenes 9 kierrosta jäljessä voittajaa joskin tuohon lopputulokseen ja sen hyväksymiseen saattoi vaikuttaa niin Long Beachin rata eri kierroslaskennalla tai vaihtoehtoisesti kyse oli järjestäjien kömmähdyksestä tapauksessa jossa Jabouillea ei olisi pitänyt laskea lopputuloksiin

- Parhaan muistini mukaan tästä kisasta tuli kyllä lähetys TV2:ssa Lammin Matin selostamana, mutta välttämättä kisasta ei tullut ainakaan kunnollista Urheiluruudun lähetystä jolloin se siis oli toinen 1-3 kisasta vuonna 1980 jota ei välttämättä näytetty lainkaan Urheiluruudussa tai josta kerrottiin erittäin vähän ilman varsinaista ajokuvaa itse kilpailusta joskin mielestäni kyllä saatettiin ihan tuoreeltaan näyttää Regazzonin uran päättänyt kolari kyllä joten se vähän paremmin parantaa mahdollisuuksia tälle kisalle näkymisestä aikanaan Suomessa edes Urheiluruudussa toisin kuin Kyalamin vastaavan tapaan
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13123
Belgian Grand Prix 1980 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 4.5.1980 Zolderissa.

Kilpailun voitti Didier Pironi, Alan Jones oli toinen ja Carlos Reutemann oli kolmas.

Kyseinen kilpailu oli historiallisesti puhuttuna ensimmäinen Didier Pironin voitto ja ainoa onnettomuuden lyhentämän uran voitto muussa tallissa kuin Ferrarilla ensivoiton tullessa tietenkin Ligierillä.

Vähän paremmalla onnella muun muassa John Watson, Irlannin Derek Daly tai Suomen Keke Rosberg olisivat voineet olla haltijoita ilman haavereita joista kohta ranskalaisin viivoin aion puhua.

Haltijoita tietenkin pistesijasta puhuttaessa.

Kekekin tosiaan tähän kisaan lähti neljänneksi viimeisestä ruudusta ja Emerson 'Emmo' Fittipaldi viimeisestä ruudusta!

Muistoja tästäkin kisasta riittäisi roppakaupalla, mutta valitettavasti niistä osa väistämättä jää toiseen kertaan puhuttavaksi ja ei Zolderin kisa vuonna 1980 nyt ihan niin tapahtumarikas ollut aiempiin saman vuoden kisoihin verrattuna.

Joka tapauksessa tässä asiaa ranskalaisin viivoin Zolderista 1980 tähän alle laitettuna:

- Zolder aloitti F1:n Euroopan kauden 40 vuotta sitten osin vain sen takia kun MM-sarjan ulkopuoliseksi aiottua kilpailua eli BRDC International Trophya ei ajettu vuonna 1980 lopulta sittenkään huhtikuussa 1980 muuna kuin vain F2-kisana jolloin myös kisatauko Zolderin ja Long Beachin välillä oli pidempi kun myöskään nk. Euroopan Grand Prixistä Silverstonessa ei tullut mitään sinä vuonna virallisena kisanakaan!

- Virallisten Harjoitusten osalta lauantaina satoi joten perjantain ajat ratkaisivat paalupaikan ja se meni erittäin niukasti Alan Jonesille kun ihan takana olivat voiton kannalta pelottavasti Didier Pironi ja Jacques Laffite

- Shadow-Theodoret karsiutuivat kuten myös Eddie Cheever Osellan romuautolla tällä kertaa osin siksikin kun ripustusrikon ja jousitusten hajottua kuivalla kelillä ei päässyt juuri ajamaan ja lauantain sateessa mitään järkeä ei ollut kunnolla yrittää ajamista joten myös Tiff Needell pääsi kisaan

- Tosin Keke ja Emmo olivat myös pelottavasti ennen viimeisiä yrityksiään lähellä karsiutumista ennen kisaa

- Sunnuntain kisaan piti vain entistä enemmänkin sataa vettä, mutta onneksi sillä kertaa Belgian Television sääennustajat lausuivat kaikki ennustuksensa päin mäntyä joskin läheisiin laaksoihin sitten todella osuikin ne belgialaisittain pelottavat rankkasateet

- Pironi pääsi ykkösmutkassa Jonesin edelle ja aivan kuten Piquet Long Beachissa varmisti käytännössä jo tällä teolla ensivoittonsa

- Jean-Pierre Jabouillen kytkin keitti ja sitä myöten ahtaalla lähtösuoralla tuli väistelyä ja kolareita tällä kertaa Mario Andrettin töniessä Bruno Giacomellin päin seiniä Jabouillen hädin tuskin päästessä edes viivalta vaurioituneella autollaan

- Jabouillen kisa tosin päättyi varikolle alle toista kierrosta kärjen osalta ja omaa ensimmäistä ja viimeistä kierrosta kun eihän kytkimettömällä autolla vaan voinut ajaa jolloin tuli keskeytys!

- Jochen Mass ajoi keskikastin kuningaspaikalta päin verkkoaitoja ja se oli harmittava takaisku hyvin alkaneelle kilpailulle juurikin alle toista kierrosta kärjen osalta ja omaa ensimmäistä kierrosta ulosajon aiheuttaman keskeytyksen muodossa

- Pironi, Jones tai Laffite taistelivat voitosta, mutta käytännössä Pironi oli voittanut ja Laffite lähtökohtaisesti haastaisi kakkostilasta ellei Guy Ligier tietenkin tallimääräystä hakien muuta olisi ilmoittanut Pironille jolloin voitto muutoin olisi ollut Laffiten jälleen hieman vuoden 1979 tyyliin kun Laffite oli tallin ykkösnimi

- Ricardo Zunino tuntui saavan menonsa vastaamaan Lammersin kierrosaikoja ja huikeasti parempaankin vihdoin ja viimein, mutta Zunino vaihtelevasti keskeytti joko kierroksella 5 tai kierroksella 7 vaihdelaatikon pettäessä juuri kun kisa oli alkamaisillaan näyttää hyvältä ja Belgian Television kierroslaskennan näyttäessä mitä sattui

- Zolderin rata oli melkoista Seuraa Johtajaa-tason pelleilyä ainakin kärkikastin osalta kun ohi ei vain päässyt!

- Jean-Pierre Jarier vaikutti kerrankin Tyrrellin mieheltä kisassa ja samoin virkistyivät Lotuksen de Angelis ja Arrowsin Riccardo Patrese!

- McLarenin kisa oli itkettävän huono: Molempien kuljettajien jarrut vaurioituivat liikaa jo kisan varhaisvaiheessa mikä pilasi John Watsonin ja Prostin paluukisan täydellisesti

- Prost oli toiseksi viimeisenä tai viimeisenä lähinnä Tiff Needelin kanssa suhailemassa korjauskäyntinsä jälkeen ja Watson ei lopulta ollut yhtään sen paremmassa tilassa noin 10:n kierroksen jälkeen McLarenin kisan murentuessa piparkakuksi

- Giacomellin kisa päättyi auton ratin irtoamisen aiheuttaman ulosajon lisäksi kun muutoin ensin repeytyi helma, sitten meni ripustus ja lopulta jousituskin kun kolarivauriot kisan lähdöstä pahentuivat lopullisen liikaa korjaamattomuuden takia ja korjattunakin kun maaefektiautojen voimat repivät pienimpiäkin koloja autoista uudelleen auki kierroksella 11!

- Needell keskeytti pian vanhan moottorin räjähdykseen ja 'Emmo' Fittipaldi keskeytti tuttuun ja räkäiseen sähkölaitevikaan kierroksilla 12 ja 13 Needellin ja Fittipaldin osalta

- Kierroksella 17 Rene Arnoux ajoi ulos viitostilalta pudoten juuri Lammersin taakse Bianchibochtin mutkassa

- Prost viimein keskeytti kun jarruja ei ollut enää lainkaan jolloin autosta vaurioituivat kierroksella 29 lopullisesti vaihdelaatikko ja tasauspyörästö täysin korjauskyvyttömään kuntoon aiheuttaen myös keskeytyksen käytännössä vaikka jarruja olisi ollutkin

- Piquet oli hukassa pitkin kisaa ja sitten pidon äkkiloppumisen myötä Earste-mutkassa Piquet oli pöpelikössä keskeyttäen kierroksella 32 jättäen vitospaikan Jarierille

- Tässä vaiheessa kisaa Laffiten autoon iski jarruvaurio loitontaen häntä edes palkinnoista varmistaen toisaalta Pironille myös voiton ilman tallimääräysuhkaa!

- Laffite joutui varikolle jarruvaurion korjaukseen sen ollessa vakava, mutta kisan jatkamisen mahdollistava jolloin aikaakin korjaukseen kului kaksi kierrosta pilaten silti ranskalaisen kisan kokonaan pisteistä ilman keskeytyksiä riittävästi muutoin puhuttaessa

- Loppuvaiheessa kisaa Arnoux, kuin vanha viini arvostelujen suhteen kisamakuaan parantanut Reutemann ja Rosberg olivat kisan todelliset viihdemiehet Villeneuven alkaessa menettää suurinta tehoaan näyttävyyden osalta

- Arnoux tosiaan nousi sijoja kuin raketti mokansa jälkeen mikä oli vain hyvä juttu, mutta osin toki liian myöhään!

- Arnoux vaurioitti myös helmansa ja tuuri esti autoa repeytymästä lisää etenkin kun Arnoux kolisteli Villeneuven kanssa näyttävästi, mutta reilusti!

- Patrick Depailler vaikutti tuovan pisteitä Alfa Romeolle ennen kuin renkaanvaihto oli pakko suorittaa rengasrikon takia ja lopulta tuli keskeytys pakoputken hajotessa kierroksella 38 ja Andretti keskeytti kierroksella 41 autovaurioiden tarkoittaessa lähtökolarivaurion myötä ennen pitkää hajonnutta vaihdelaatikkoa juuri silloin

- Murheellisesti keskeytti Patresekin kierroksella 58 juuri siihen mihin Masskin eli ulosajoon melko hyvästäkin asemasta silloin kun pisteitä oli tarjolla

- Lammers viimein keskeytti kun juuttuneet vaihteet eivät menneet enää melkein lainkaan päälle ja siitä hyvästä sitten moottori räjähti ylikuumenemisen myötä jo melko lähellä häntäpäätä kierroksella 64

- Kisan loppu oli huimaa jännitettävää Dalyn alettua tippua, mutta Rosbergin ja Villeneuven järjestäessä ohitusnäytöksen vertaansa vailla kärkikuskien hiljennellessä vauhtiaan

- Villeneuve ja de Angelis kolaroivat tällä kertaa hurjemmin ja se johti Ickxbochtin mutkassa sitten de Angeliksen keskeytykseen ulosajon myötä Lotuksen kimmottua Ferrarin takarenkaan yli aika näyttävästikin kierroksella 69

- Arnoux nousi myös aina Jarieriin asti sijoja ja siitä seurasi taistelu joka kesti melkein ruutulipulle Kleinen shikaanimutkaan missä Arnoux meni kuin menikin nelospaikalle Jarierin jäädessä viitospaikalle mikä oli ollut nelostilaa ennen hänen takuupistepaikkansa pitkin kisaa

- Didier Pironi voitti dominoivasti ja jossain määrin ehkä vähän turhankin helposti ensivoittonsa

- Pironin voitossa tietenkin on muistettava myös sen mahdollinen meno Jacques Laffitelle mikäli Laffite olisi ollut toisena ruutulipun lähestyessä eli tallimääräys yritykseltäänkin!

- Alan Jones oli toinen ja Carlos Reutemann kaikkiaan hienosti kolmas kun häntä ei tosiaan ohitettu kierroksella Pironin toimesta siinä missä Pironi ohitti muut kuskit ainakin kerran kisaan kierroksella!

- Arnoux teki virheen, mutta myös korjasi virheensä olemalla neljäs ja Jean-Pierre Jarier oli viides saaden kauden ensimmäiset pisteet

- Kuutostila meni niukasti Gilles Villeneuvelle kun turhauttavasti Suomen Keke Rosbergille jäi turhauttava pisteetön seiskapaikka kisa-ajan loppuessa kesken, jarruvaurioitunut Jody Scheckter oli kasipaikalla kisan päätteeksi, lopulta yllättävänkin vaisusti puolenmatkan jälkeen ajanut Derek Daly oli yhdeksäs tavallaan toiseksi viimeinen varsinaisesti ajanut ja sijoituksen saanut kuljettaja

-Elio de Angelis oli kymmenes keskeytyksestään huolimatta, Jacques Laffiten auton uudetkin jarrut vaurioituivat ja hän siten oli neljä kierrosta jäljessä lopulta yhdestoista ja viimeinen varsinaisesti ajanut ja sijoituksen saanut kuljettaja ja Jan Lammers oli kahdestoista keskeytyksestään huolimatta ja kun lopulta John Watson oli nöyryyttävästi osin McLareniin aivan kokonaan jarrut vaihdettuna kesken kisan 11 kierrosta Pironia jäljessä maalissa jolloin hän ei saanut sijoitusta maalissa ja jolloin sija tietenkin olisi muuten ollut kolmastoista

- Zolderista saattoi ainakin parhaan muistini mukaan tulla lähetys TV2:ssa Matti Lammin selostuksella, mutta muutoin kisa näkyi kyllä Urheiluruudussa missä juontaja taisi olla Hannu-Pekka Hänninen ja F1-jutun kertojana Urheiluruudussa ensi kertaa oli Matti Kyllönen!

- Neljä päivää Zolderin kisan jälkeen HTV:llä näytettiin myös Matti Kyllösen tekemä dokumentti Keke Rosbergista mikä myöhemmin uusittiin HTV:llä ja näytettiin myös YLE:n TV2:ssakin samana vuonna sellaisenaan kuin myös uusintana myöhemmin
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13123
Monacon Grand Prix ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 18.5.1980.

Kilpailun voitti Carlos Reutemann, Jacques Laffite oli toinen ja Nelson Piquet oli kolmas.

Suomen Keijo Keke Rosberg karsiutui tästä kilpailusta ensimmäisen kerran pitkään aikaan, mutta silti se riitti käynnistämään lopullisesti pilkkakirveiden heittelyn miestä kohtaan Suomessa kun tuloksettomuuteen oltiin jo kauan sitten kyllästytty vuosien 1978-1980 väliseltä ajalta tapahtuneiden keskeytysten, karsiutumisten tai muuten vain tapahtuneiden pisteettömyyksien takia huolimatta siitä, että Keke oli ajanut palkinnoille Buenos Airesissa kauden avauksessa.

Monacosta 1980 eteenpäin suomalaista pilkattiin vuoden 1980 loppukauden kestäessä varsin paljonkin toki ajoittain lievenevin kääntein sen sitten tilapäisesti vähentyessä vielä loppukaudesta merkittävämmin kiitos varsinkin Imolan pisteiden mitä ei tosin tietysti pitkin kesän 1980 formulakuohuntaa Keken suhteen Suomessa voitu tietää.

Muistoja riittäisi roppakaupalla tästä kilpailusta, mutta väistämättä osa niistä jää toiseen kertaan kerrottavaksi.

Tässä muistoja kilpailusta ranskalaisin viivoin:

- Tämä oli ensimmäinen Monacon Grand Prix ikonisen Louis Chironin kuoleman jälkeen kun vuonna 1979 hän oli menehtynyt 79-vuotiaana

- Torstaina Virallinen Harjoitus meni pilalle sateen takia joten Zolderin tapaan lauantai kuivassa kelissä oli ratkaiseva kisaan mukaan pääsemiseksi ja varsinkin kun vielä perjantaina Monacon välipäivänäkin satoi vettä, mutta lauantaikin oli pahaenteilevän pilvinen, tuulinen ja sateen uhka oli edelleen ilmassa niin sille kuin kisaankin kun vettä satoi välittömästi heti Monacon Aika-ajonkarsinnan loputtua

- Pironi oli ylivoimaisella tuulella ajojensa suhteen ja otti myös paalupaikan

- Patrick Depailler ja Bruno Giacomelli olivat Alfa Romeolla myös hyvässä vauhdissa kun sarjan hitain rata tuntui jostain syystä soveltuvan todella hyvin Alfa Romeon autoille

- Renault oli vaikeuksissa kun Jean-Pierre Jabouille oli neljästoista ja Rene Arnoux pääsi juuri ja juuri itse kisaan sijalla 20!

- Kiitos vain 20 kuljettajan pääsystä itse kilpailuun osin umpihuonosti muutenkin sujuneen Aika-ajokarsinnan ja kokoaikaisen ruuhkan tapahtui McLarenin John Watsonin karsiutuminen mitä ei Teddy Mayer hyvällä katsellut muiden karsiutuneiden ollessa Eddie Cheever, Geoff Lees, Keke Rosberg, Ricardo Zunino, Tiff Needell ja David Kennedy

- Sunnuntai oli kisapäivänä pahaenteisen pilvinen, mutta silti onneksi edes kuivassa kelissä alettiin ajamaan vaikkakin sadetta ukonilmoineen odotettiin viimeistään iltapäivän kestäessä ennen kisan loppua

- Tämä kilpailu televisioitiin tosiaan Suomeen TV2:lla näkyväksi ja tässä kilpailussa kauden toisena suorana TV-kisana selostaja oli Juha Jokinen

- Tässä kilpailussa on viime aikojen muistikuvissani 40 vuoden ja vähän ylikin 40 vuoden takaa kummitellut mahdollinen Suomen F1:n TV-historian ensimmäinen kommentaattori joka ei olisi niinkään ollut kilpailussa mukana ollut toinen selostaja/kommentaattori tyyliin Matti Lammi, Jorma Pulkkinen tai Juha Jokinen Kannaksen Sepon selostusaikoina ja hän ei olisi ollut edes Juha Varjosaari vaan Juhani 'Jussi' Kynsilehto joka olisi kommentoinut Monacon kisoja noin aikavälillä 1978-1980 olleessa yksittäisessä Monacon TV2:n kisassa

- Ymmärtääkseni juurikin näiden vuosien kisoissa eli Monacon Grand Prixeissä 1978-1980 Keke Rosbergia olisi ensimmäisen kerran koskaan kysytty kommentoimaan F1-kilpailua Yleisradion TV-lähetyksiin, mutta Keke ei ollut tavoitettavissa ja juuri tämän syyn takia joinakin näistä vuosista ainakin muistaakseni edelleen hyvin hatarasti kummittelevan 40 vuoden tai vähän yli 40 vuoden takaisen muistoni mukaan sitten olisi tullut joko Lammin Matti tai Kynsilehdon Jussi selostamoon joko Pulkkisen Jorman tai Jokisen Juhan avuksi ja Kekehän kommentoi lopulta Yleisradion kisoista puhuttaessa yleensäkin vasta jo uransa lopetettuaan vuonna 1987 juurikin TV2:n televisioimassa Monacon kilpailussa yhdessä Matti Kyllösen kanssa

- Pironi johti perässään Alan Jones, Reutemann, Laffite, Depailler ja Piquet, mutta heti näiden herrojen takana oli täysi kaaos: Derek Daly yksinkertaisesti käynnisti sitten melkoisella tavalla ikonisesti myös Urheiluruutuunkin päässeen lähdön joukkokolarin jonka myötä hänen itsensä, tallikaveri Jean-Pierre Jarierin, Bruno Giacomellin ja Alain Prostin kisa oli täysin ohi ja minkä aikana Jacky Ickxistä Course Carin ratin takana oli tulla erään monacolaisen nosturimiehen takia vahingossa muhennosta Course Carin jouduttua tosiaan sumppuun, mutta onneksi Lamborghini Countachissa oli myös potkua päästä eroon kuolettavasta vaarasta turvaan näyttävän nopeasti tarttumakoukun onneksi mentyä ohi aivan vierestä!

- Villeneuve ja Riccardo Patrese välttyivät kolarilta aluksi huonojen lähtöjensä takia kun he käyttivät ensimmäisen mutkan ulosajorampin aukkoa säästyen kolarilta, mutta Patresen sijoittumisen takia mutkasta Patrese joutui peruuttamaan ulosmenorampista vain joutuakseen sitten Jan Lammersin kolaroimaksi!

- Patrese ja Lammers joutuivat varikolle korjauskäynnille kun ihme kyllä punaista lippua sellaisenaan ei tarvittu

- Ainoa kolarilta välttynyt kuljettaja oli täysin rauhassa ajellut viimeisen ruudun mies eli Rene Arnoux jolla ei ollut alkuun kiire edes Course Carin takaakaan päästä ohi kun alkua mentiin kisassa ja Renaultin auto oli umpisurkea turbon painepöntön vajeensa takia

- Kierroksella 24 tai vaihtelevasti myös kierroksella 25 tapahtui hurjan alun jälkeen tärkeitä asioita kun tasauspyörästö oli jo edellisellä kierroksella hidastaneen Jonesin autosta aivan lopullisesti rikki kun samaan aikaan Jabouillekin keskeytti vaihdelaatikon hajoamiseen

- Scheckter aiheutti Marco 'Kusettaja' Piccininille pään hautautumisen käsiin kun Jody meni varikolle luovuttaen kisan kun yksinkertaisesti renkaat eivät toimineet ja Ferrarin PR-painajainen ja Enzon tuomio Maranellossa kierroksen 27 luovutuksen osalta odotti kun asiaa ymmärrettiin Ferrarin hyvin vaikean kauden nimissä tavallaan hyvinkin, mutta Jody ei myös ollut ihan niin suosittu kuin Gilles jolloin tuohtuneita sanoja ei olisi saanut suusta päästellä ja mitä vasten 'ohjausvaurio' oli helskutin huono tekosyy jopa La Famiglian PR-temput tietäen!

- Laffiten autoon oli tullut jarruvaurio mikä pakotti vauhdin hillintään ja vaihteetkin pomppivat välillä pois päältä

- Laffite olisi varmaankin jäänyt Depaillerin taakse ilman kierroksen 50 tai TV-kellon ajanlaskennan mukaan satunnaisesti myös kierroksen 51 moottoririkkoa Alfa Romeon näyttävälle ranskalaiselle taas kerran Depaillerin jäädessä parin vuoden takaisena Monacon voittajana pisteittä

- Vihdoin ja viimein sadettakin alkoi tulla noihin aikoihin

- Pironin virheen suuruus korostui kun vielä tässä vaiheessakaan ylpistynyt rattisankari ei vain suostunut hölläämään sitä kaasujalkaa kuten Reutemann teki ja siitä tempusta kaide kutsui ansaitusti kierroksella 53 tai kiitos TV-seurannan ongelmien kierroksella 54 vasemman etukulman mennessä ryttyyn Ligieristä ja kisan mennessä siinä

- Arnoux keskeytti myös viimein vain hetkeä Pironin kisamokan jälkeen kun hänen kisansa päättyi kolariin taas Patresen ollessa myös kohukuvissa kun italialainen ajoi jo toista kertaa kisapäivän mittaan leveäksi ja kun ei tilannetaju ollut sillä kertaa liian suurta niin sitten tuli taas kolari radalle palatessa ja ranskalainen keskeytti päivän viimeisenä kuljettajana

- Monacon tihkusateessa 8 tai TV-seurannan ongelmien vuoksi 7 kierrosta ennen loppua de Angelis hienolta nelostilalta keskeytti tosiaan ulosajoon saaden toki sijoituksen maalissa, mutta Pironin ylimieliseen perseilyyn nähden de Angeliksen kolari olisi voinut tapahtua yksinkertaisesti ihan kenelle hyvänsä tahansa varovaisesta ajosta huolimattakin joskin ehkä nurinamielessä lausuen aiemmin kisassa oli kyllä estellyt vähän muita ja ollut helisemässä Massin ja Fittipaldinkin kanssa

- Carlos Reutemann otti ensimmäisen Williams-voittonsa ansaitusti sen ollessa yleensäkin ensimmäinen Reutemannin voitto kahteen vuoteen, vaikean 1979 Lotus-vuoden ja hitaan Williams-uran alun Zolderia huomioimatta olleen ajan jälkeen se tuli tarpeeseen!

- Jarruvauriostaan huolimatta Jacques Laffite pystyi ottamaan kakkostilan tekemällä edes sen teon tallilleen siinä missä Pironi ei tätä kyennyt tekemään voiton mentyä hopealautaselta virheeseensä toki ottaen myös Reutemannin kisan lopputahdin nopeudessa huomioon, Nelson Piquet oli kolmas ajaen viimeisenä miehenä samalle kierrokselle Reutemannin kanssa kun muut jäivätkin sitten jo kierroksella

- Krooninen aliohjaus tai ei niin Jochen Mass oli hurjassa tikissä päivän keskikastin kuningas ansaitulla nelospaikalla, Gilles Villeneuve ajoi uransa karmeimman kaksituntisen tavallaan Monacon kaiteissa ollen järkyttävää hitautta vasten silti viides ja Emerson 'Emmo' Fittipaldi otti kuutostilan tuoman viimeisen pisteen mitä taustaa vasten Kekellä olisi ollut kisaan päästessään kenties erittäinkin huikea mahdollisuus ottaa pisteitä, mutta Monacon vaarat muistaen huonostikin olisi voinut käydä

- Mario Andretti oli seiskapaikalla maalissa ja toiseksi viimeinen maaliin ajanut, kaikkiaan kolmanneksi viimeinen sinänsä kuljettajista ja kaikkiaan kahdeksas oli kaksi kertaa kisassa kolaroitu Riccardo Patrese ja Elio de Angelis sai kaikkiaan toiseksi viimeisenä kuljettajana sinänsä viimeisenä kuljettajana TV-seurannan vaikeuksien myötä 8 kierrosta voittajaa maalissa jääneenä sijoituksen keskeytyksestään huolimatta maalissa olemalla yhdeksäs kun yleensä raja olisi ollut 7 kierrosta

- Viimeinen kuljettaja aivan kaiken huomioiden ilman sijoitusta maalissa oli alkukolarin etusiiven vaihtamisen ja myöhempien muiden korjausten takia 12 kierrosta voittajaa maalissa jäljessä ollut Jan Lammers tietenkin ilman kymppipaikkaa maalissa jääneenä jonka sektoriajat muuten olivat kulmakarvoja kohottavasti ilman umpisurkeaa tilannettaan huomioimatta yhtä nopeat heti korjausten jälkeen kun mitä Villeneuvella!

- Tämä kilpailu tietenkin nähtiin näyttävästi Urheiluruudussakin
 
Viimeksi muokattu:

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
748
Sijainti
Selostuskopin katossa
Monacon Grand Prix ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 18.5.1980.

- Tämä kilpailu televisioitiin tosiaan Suomeen TV2:lla näkyväksi ja tässä kilpailussa kauden toisena suorana TV-kisana selostaja oli Juha Jokinen
Olen muiden töiden ohessa yrittänyt kirjoittaa suomalaista F1-televisiointihistoriaa talteen, mutta en ole löytänyt mistään lähteestä mainintaa että tätä olisi televisioitu, ainakaan suorana. Mistä olet tiedon kerännyt? Ohessa 18.5.1980 Hesarista tv-ohjelmat eikä näy että olisi televisioitu.
 

Liitetiedostot

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13123
Olen muiden töiden ohessa yrittänyt kirjoittaa suomalaista F1-televisiointihistoriaa talteen, mutta en ole löytänyt mistään lähteestä mainintaa että tätä olisi televisioitu, ainakaan suorana. Mistä olet tiedon kerännyt? Ohessa 18.5.1980 Hesarista tv-ohjelmat eikä näy että olisi televisioitu.
Kilpailu alkoi aikanaan valitettavasti muun muassa vuosien 1975-1980 olleen aikakauden väliseltä ajalta puhuttaessa monien muidenkin formulakisojen tapaan suorana yllätyslähetyksenä heti päivän alkuun.

Osa F1-kisoista tuli tietysti myös koosteina päivän päätteeksikin ja sattumanvaraisesti tilanne koski tietenkin tilanteen mukaan myös päivälähetyksiäkin silloin kun suora lähetys ei ollut mahdollinen jolloin nähtiin kisoja heti näin esimerkiksi Yleisradion ohjelma-aikataulun mukaan kisan lähetysajan mukaan jo mainittuna koosteena tai vielä tätäkin satunnaisemmin kokonaisena jälkilähetyksenä suurin piirtein täyttämään ohjelma-aukon jättämää ajanhukkaa.

Yllätyslähetyksiä riitti formuloiden osalta kotimaisesti puhuttaessa kanavasta riippumatta myös vuosille 1981-1990 ja ei aivan vierasta tuollaiset kotimaisen TV-urheilun yllätyslähetykset ole olleet muussakaan urheilussa riittävän vanhalta ajalta puhuttaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
748
Sijainti
Selostuskopin katossa
Kilpailu alkoi aikanaan valitettavasti aikakauden monien muidenkin formulakisojen tapaan suorana yllätyslähetyksenä heti päivän alkuun.

Osa kisoista tuli tietysti myös koosteina päivän päätteeksikin.
Kiitos tiedosta. Eli mitään todistetta ei ole olemassa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13123
Kiitos tiedosta. Eli mitään todistetta ei ole olemassa?
Tämä onkin sitten vähän hankalampi pala varsinkin tavallisten painettujen sanomalehtien osalta kun aikanaan riittävän selkeästi ilmoitettujen lähetysten ennakkotiedot varsinkin painetuissa ja yleisissä kotimaisissa lehdissä jäivät erittäinkin vähille lukemille varsinkin Anderstorpin 1975 kisasta eteenpäin puhuttaessa ja päättyen näillä näkymin yllättäen tuleeseen Keke Rosbergin Fittipaldi-ajan viimeiseen pistekisaan eli Imolaan 1980 asti.

Muissakin lehdissä, mutta tosin erittäin satunnaisesti vuosina 1975-1980 ilmoitettiin vanhoista formulakisoista kuten esimerkiksi Suomen Kuvalehdessä mikäli en ihan väärin muista niin ilmoitettiin ainakin perutun Anderstorpin 1979 kisan koosteen lähetysaika silloin kun mikäli suora lähetys ei olisi ollut mahdollinen.

Kun kaksihan noita kisapäiviä silloin oli ruotsalaisjärjestäjien tilanteen mukaan ja samalla Yleisradiolla oli niille päiville TV2:lle kaksi erikin lähetysaikaa minkä olen aiemmin maininnut selostajien ollessa tilanteen mukaan Juha Jokinen tai Jorma Pulkkinen nyt näin esimerkiksi tuolle vuodelle 1979 tuohon peruttuun Ruotsin kisaan.

Vuosi 1981 ei kaikessa kummallisuudessaan paljoa tätä parempi kausi ollut lähetystilanteiden ilmoituksen kannalta vaikkakin kisoja kyllä myös tuli kuvaruudusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös