Etelä-Afrikan Grand Prix 1980 ajettiin tänään tasan 40 vuotta sitten 1.3.1980 Kyalamissa.
Kilpailun voitti Rene Arnoux, Jacques Laffite oli toinen ja Didier Pironi oli kolmas.
Kyseinen kilpailu oli historiallisesti puhuttuna ensimmäinen minkään maan eli tässä tapauksessa Ranskan kolmoisvoitto F1:ssä 12 vuoteen kun edellinen kolmoisvoiton maa oli vuonna 1968 Iso-Britannia Yhdysvaltain Grand Prixissä Watkins Glenissä kun Jackie Stewart voitti, Graham Hill oli toinen ja John Surtees viime hetkellä Yhdysvaltojen Dan Gurneyn sijaan oli kolmas.
Yleisimmin tämä viikonloppu muistetaan lähinnä Alain Prostin ja Marc Surerin loukkaantumiskisoina joista varsinkin Surer tästä eteenpäin aina vuoteen 1982 asti loukkaantui aina Kyalamin kisaviikonloppuna lähes joka vuosi melkein samassa paikassa ja usein saaden kolarivammansakin melko samoihin paikkoihin vuosittain.
Joka tapauksessa tässä asiaa ranskalaisin viivoin Kyalamista 1980 tähän alle laitettuna:
- Kerrankin Kyalamissa ei ollut mitään erillistä Kyalamin Suurtestiä FOCA:n, FISA:n, Goodyearin tai Michelinin osalta ennen kautta tai kisaviikonloppua selvästi edeltäen vaan radalla ajettiin pitkästä aikaa kerrankin koko vuonna vasta itse kisaviikonloppuna
- Stefan Johanssonin ajot Shadow-tallissa loppuivat rahasummien vähyyteen tai sitten muilla tavoin ruotsalainen nähtiin tilaisuutensa saaneeksi jolloin Ruotsin lehtien pilkkauksen vuoksi Johanssonin ajonäkemys Ruotsissa ja osin muuallakin oli pitkään kritisoitua
- Johanssonin tilalle tuli Geoff Lees joka kyllä nähtiin parempienkin tallipaikkojen arvoiseksi, mutta jolla ei vain rahat riittäneet mihinkään parempaan talliin siinä vaiheessa kuten Tyrrelille
- ATS-tallissa kuohui kun Jan 'Jantje' Lammersin edelliskisan tappelu Jody Scheckterin kanssa oli pantu merkille ja kun osin muutenkin Günther Schmidt kävi kierroksilla niin 'Jantje' vietti lähtökohtaisesti kisan pakkolomalla käytännössä odottaen potkuja tallista ja talli aikoi keskittyä Marc Sureriin
- Kyalamin rata lupasi La Regien eli Renaultin näytöstä ja näin myös kävikin kun Virallisen Harjoituksen päätteeksi Jean-Pierre Jabouille ja Rene Arnoux valtasivat eturivin Jabouillen saadessa paalupaikan eron
- Ei Keijo Keke Rosbergin menokaan juhlaa ollut kun karsiutuminen uhkasi ja sama homma oli Emerson Fittipaldillakin ennen viimeisiä yrityksiä tietenkin Fittipaldilla
- Sitten tapahtuikin kolareita joista ilmiselvästi pahimmat olivat Alain Prostin ja Marc Surerin kolarit joiden vakavuuden mukaan Prost joutui Kyalamin kisasta ja Long Beachin kisasta sivuun varmasti ja Surer joutui Kyalamin kisasta ja varmasti siitä eteenpäin kolmesta muustakin kisasta lähtökohtaisesti sivuun Sid Watkinsin mukaan
- Prostilta meni tosiaan ranne ja Surerilta jalat joista kaikkein pahimmat vammat osuivat vuoden 1980 kolarikerralla nilkkoihin
- Prostin ja Surerin loukkaantumiset takasivat mukaan kisaan pääsyn Eddie Cheeverille nyt varmasti, Rosbergille ja Leesille heidän ollessaan alustavasti karsiutuneet jättäen lopulta vain Irlannin David Kennedyn ja pikavauhtia takaisin ATS:lle ajamaan otetun Lammersin karsiutuneeksi kisasta
- Elio de Angelis Lotuksella onnistui jäämään lämmittelykierroksella ruutuun, ohitteli autoja lämmittelykierroksen aikana antaen kuitenkin heti virheen myötä sijoituksen takaisin ja oli ajaa lähtöruutuunsa ennen Derek Ongaron mustan lipun heilautusta viimeisenä varoituksena ilman numeroa ymmärtäen yskän ja jääden suosiolla ruudukon perälle takanaan vain Course Car ja Medical Car
- Kisan varmaksi keskikastin kuninkaaksi veikattu de Angelis oli jo 14:sta kun ensimmäisen kierroksen päättyessä varmasti ja vähän ennen toista kierrosta hän keskeytti jarrujen lukkiuduttua ulosajoon Leeukopissa ollen täten ensimmäinen keskeyttänyt auton juuttuessa hiekkaan
- Vähän ennen kolmatta kierrosta toisen kierroksen lopussa Villeneuve oli ajaa samassa paikassa ulos ja keskeyttää, mutta kanadalainen voitti vauhtinsa ansiosta hiekkaesteen ja matka jatkui:thumbup:
- Renault johti ylivoimaisesti
- Jones hallitsi aluksi kolmatta tilaa, mutta myöhemmin siitäkin tuli taistoa Laffiten, Piquetin, Scheckterin, Didier Pironin, Carlos Reutemannin, Patrick Depaillerin ja Bruno Giacomellin kesken
- Tässä vaiheessa Derek Daly oli keskikastin kiistaton kuningas kymppipaikalla, mutta sielläkin tunkua sille sijalle riitti riittämistään muun muassa Arrowsin kaksikon Jochen Mass-Riccardo Patresen toimesta ja ei ulos voinut laskea Ricardo Zuninoa Brabhamilla jolla oli Virallinen Harjoitus mennyt päin mäntyä
- Keken vaikeudet jatkuivat kun auto ei vain kulkenut, Dalyn vetämään keskikastin häntäpäähänkään ei päässyt ja kun sijoitus oli 19:sta alun jälkeen eikä raivokas hiekoille ajautunut Villeneuve tuntunut Kekestä mukavalta pitää takanaan
- Ainoa kuski jonka Rosberg tuntui pystyvän ohittamaan oli vain sytytysvaurion kanssa pian äkkiä kamppaillut Depailler joka oli dramaattisesti pudonnut kärkijoukoista ja keskikastinkin joukoista
- Ihan häntäpäästä puhuttaessa lähinnä Cheever keskeytti näyttävään kolariin Crowthornessa
- Pian tämän jälkeen Depailler ja Villeneuve menivät varikolle jossa Depaillerin autoon yritettiin tästä eteenpäin lukemattomia kertoja turhaan tehdä korjauksia muun muassa polttoaineen säätöyksikön kanssa ja Villeneuven osalta kyse oli Michelinin Pehmeiden Vyörenkaiden pettämisestä osin hiekoille ajoista johtuen
- Hieman ennen 11 kierrosta kierroksella 10 enemmän tai vähemmän varmuudella osin huonon TV-ohjauksen takia Patrese ajoi ulos Crowthornessa keskeyttäen kun jarrut menivät lukkoon ja kierroksella 14 Scheckterin autoon tuli moottorivaurio jonka myötä Jody keskeytti joskin autosta tosiaan ei sylinterin puuttumisen lisäksi muutoin ollut mennyt mitään rikki moottorista vaikka moottorivikana keskeytys muka uutisoitiin
- Daly menetti keskikastin kuninkuutensa ja jäännöspisteensä päivän kisassa mentyään varikolle liian aikaisin vaihteenvaihtovaikeuksien takia:thumbfh:
- Villeneuve meni toista kertaa varikolle kierroksella 31 päivän kisan mentyä jo pilalle Michelinin Enduroidenkin hajottua alle
- Villeneuve tosin kaasutti liian kiukkuisasti varikolta radalle palatessaan hajottaen vaihdelaatikkonsa ja keskeyttäen tosiaan varikolle
- Jonesin kisa päättyi kierroksella 34 kun vauhti oli alkanut hidastua ja kun aussin autosta tosiaan varsinaisesti halkesi jäähdytin jonka voimarytäkässä särkyi sitten samalla kertaa vaihdelaatikkokin ja kisa oli siinä vaikka usein on jostain syystä uutisoitu muka vain pelkän vaihdelaatikon hajonneen
- Laffite oli edelleen kolmas ja Jarier oli jopa palkintoajossa kiinni ennen kuin renkaanvaihto vei sen mennessään ja samoin kävi Giacomellille joskin Giacomellille tosin kävi ikävämpi haaveri takasiiven hajotessa vaatien korjauskäynnin:wall:
- Rosberg oli kierrosta 59 edeltävällä ajalla viimein Watsoninkin kannassa kiinni joskin valitettavasti Watson ei periksi antanut ja lopulta sitten Kekekään ei pitkästä aikaa peräkkäin virheen tehdessään muistanut katsoa jotain muuta ohituspaikkaa tai höllätä vauhtiaan Leeukopiin tullessa tarpeeksi kun sitten ajettiin ulos hiekka-alueelle ja kisa meni siinä pienen kolarin jälkeen verkkoaitoihin jääden kierroksella 58:frank:
- Jabouille keskeytti rengasrikkoon hieman ennen Crowthornen mutkaa TV-ohjauksesta riippuen kierroksilla 61 tai 62 kolaroimatta jo toista kertaa peräkkäin kun jälleen kerran hänen mahdollisen voittonsa peri Arnoux
- Täten Laffite oli toinen, Reutemann oli kolmas ja Daly keskeytti tosiaan lähtösuoralle rengasrikkoon samaan aikaan juuri ennen tuon kierroksen 61 tai 62 alkua
- Reutemann meni varikolle valittaen renkaita, varikkomiehistön syynä vika oli ohjauksessa ja lopulta syy jäljitettiin vaurioituneeseen helmaan joka jouduttiin vaihtamaan varikolla
- Piquet ja Pironi kamppailivat kolmostilasta ja sen lopulta sai kierrokseen 70 mennessä Pironi ja kun tässä vaiheessa Giacomelli oli keskeyttänyt kierroksella 69 moottoririkkoon
- Kierrosta myöhemmin kierroksella 70 Lees keskeytti toiseksi viimeiseltä sijalta Depaillerin ajaessa järjettömän monta kierrosta jäljessä kisan viimeisenä teknisen vaurionsa takia
- Rene Arnoux voitti, Jacques Laffite oli toinen ja Didier Pironi oli kolmas palkintomiehistä puhuttaessa
- Nelson Piquet tosiaan oli 4:s, Carlos Reutemann oli 5:s menettäessään katkerasti käytännössä varman kolmospaikkansa varikkokäyntiin ja Jochen Mass oli 6:s viime hetkellä ollen tosiaan kiinni viitospaikassakin
- Jean-Pierre Jarier oli harmissaan menetettyään sijat 3-6 varikkokäyntiinsä ollen siis 7:s, Emerson Fittipaldi oli 8:s, Clay Regazzoni oli 9:s ja Ricardo Zunino oli 10:s
- John Watson menetti hieman Rosbergin keskeytyksen jälkeen vauhtitasonsa ollen siten 11:sta ja käytännössä toiseksi viimeinen lopputuloksiin hyväksyttynä ajavana kuljettajana
- Muutoin kolmanneksi viimeisenä ja täysin yössä läpi kisan liian hitailla suoravauhdeilla vaurioituneen pakoputken myötä oli Mario Andretti ollen siten 12:sta viimeisenä ajavana miehenä lopputuloksissa ja sinällään lopputuloksiin lasketuista kuljettajista toiseksi viimeisenä
- Viimeinen ja 13:sta maaliin hyväksytty ja keskeytyksestään huolimatta ollut kuljettaja oli Geoff Lees kun Patrick Depailler oli periaatteessa 14:sta kuitenkin kisan voittajaa jäljessä 25 kierrosta teknisen vaurionsa korjauksen onnistuttua viimein useiden pysähdysten jälkeen antaen tallikaveri Giacomellille kyydin varikolle kunniakierroksella kisan jälkeen saamatta itselleen lopputulosta, mutta ei Leesiäkään helppoa ollut laskea kisan lopputuloksiin 8 kierrosta jäljessä ennen kuin armo kävi järjestäjiltä oikeudessa siitä puhuttaessa
- Parhaan muistini mukaan tästä kisasta tuli kyllä lähetys TV2:ssa Jokisen Juhan selostamana, mutta välttämättä kisasta ei tullut ainakaan kunnollista Urheiluruudun lähetystä jolloin se siis oli yksi 1-3 kisasta vuonna 1980 jota ei välttämättä näytetty lainkaan Urheiluruudussa tai josta kerrottiin erittäin vähän ilman varsinaista ajokuvaa itse kilpailusta