Maaliskuun viimeisenä päivänä eli 31.3.2016 Bertil Roos jätti maalliset ajot ja siirtyi Tuonpuoleiselle Radalle ajamaan ja kenties heittämään juttua Ronnin kanssa. Mene ja tiedä tuosta.:dunno:
Roos oli tosiaan jonkin aikaa ollut jo huonona joten sinänsä pitkäaikaisen ja loppupuoleltaan hyvin aggressiivisen sairauden lopputulos ei ollut kovinkaan suuri yllätys joskin ajankohta lähdölle oli yllättävä.:frown:
Bertil 'Skugga' Roos tosiaan oli hyvin mielenkiintoinen ajaja joka loi uransa Yhdysvalloissa hyvin suurilta osin ja oli myös erittäin nopeakin kaveri parhaimmillaan.
Formula Super Vee:ssä, Formula Atlanticissa, Formula 2:ssa ja Can-Amissa ainakin.
F1:ssä oli tavallaan tuntematon nimi ja vaikka aina periaatteessa kysyntää eri talleihin olisi ollut ennen Ruotsin Grand Prixiä 1974 niin ajot olisivat olleet aina vain Yhdysvaltain tai Kanadan kisoihin eri vuosina koska Roosilla ei oikein ollut eurooppalaisia tai ruotsalaisia sponsoreita takanaan aivan alku-uraa lukuun ottamatta ja ruotsalaiset käytännössä hylkäsivät heti sponsorivastaaviensa osalta kun Roos meni ns. Kansainvälistymään liikaa. Ja kun tuntuivat olevan vain ja ainoastaan Ronnie Petersonin ihailijoita tuolloin mikä nyt ei ollut ihmekään tuolloin.
Ja silloinkin kun sponsorirahaa olisi ollutkin niin sitten sopimusasiat toiseen tai kolmanteen suuntaan estivät aina ajamisen uran parhaimpina vuosina.
Lopulta pääsi toki hieman yllättäen rahaa tuovana miehenä ajamaan yhden kisan eli juurikin kotikisan Anderstorpissa 1974 siksi kun Brian Redman päätti äkkiä lopettaa uransa F1:ssä tuolloin.
Roos olisi päässyt muutoinkin kilpailuun maakohtaisena kiintiökuljettajanakin, mutta oli 23:s kisaan lähdettäessä ja kun vaihdelaatikko oikutteli ja hajosi parin kierroksen jälkeen lähdöstä lähes viimeiseltä sijalta niin ura jäi siihen F1:ssä kun rahaa ei löytynyt ja muitakin ajoja oli kisakaupalla edessä muissa sarjoissa.
Roos ei ollut suorapuheisena miehenä myöskään mikään peittelijäpersoona ja kun vielä ikääkin oli niin ainoa vaihtoehto oli vuoden 1975 Shadow-tarjouksen jälkeen vain jatkaa uraa Yhdysvalloissa ja ajaa sitten ehkä lähinnä Yhdysvaltain tai Kanadan kisoissa silloin kun joku F1-talli olisi tarvinnut jotakin rataspesialistia ja kun vielä vuoden 1975 jälkeen maakohtaiset kiintiökuljettajat kiellettiin kisoista sääntömuutosten myötä niin sekin oli vaikeuttavana tekijänä.
Shadow-talli oli ainoa varsinaisesti Roosista muutenkaan kiinnostunut talli vuoden 1974 jälkeen ja lopulta sen otettua nuoremman Tom Prycen oli Roosin aika ohi F1:n osalta, mutta ei se miestä haitannut.
Etenkin kun myöhemmin mies perusti oman kilpa-autokoulun lähelle Pocono Racewayn aluetta Pennsylvaniaan. Ja silloin myös Roos pystyi lopullisesti kunnolla keskittymään täysillä vain omaan uraansa Yhdysvalloissa ilman turhaa tunnontuskaa F1:n puolelle.
Ennen kaikkea Roos Racingin pyörittämä kilpa-autoilukoulu oli todella tehokas paikallisten ja kansallisten nuorten kuljettajien opinahjo ja SCCA antoi tunnustusta sen opeille muun muassa myös tavoille joilla se määritti hallinnollaan selvyyttä SCCA:n aiempaan hyvin epäselvään itärannikon kilpailijalisenssien myöntämisen ongelmaan joka oli aiemmin tuntunut haittaavan monen potentiaalisen nuoren lahjakkuuden hyödyntämistä alallaan.
Roos ajoi uransa viimeisen aktiivisen kilpa-ajovuoden vuonna 1987 tietääkseni ja oli noin vuoteen 1995 todella aktiivisesti mukana omassa kilpa-ajon koulussaan, mutta sittemmin oli sairastumiseensa asti kuitenkin vielä vuodesta 1996 eräänlainen kunniapuheenjohtaja ja hallinnoija. Ja auttoi toki myös muita etenkin Yhdysvaltoihin suuntautuneita nuoria ruotsalaiskuljettajia.
Lempinimi 'Skugga' toisaalta oli myös Roosin ajajankuva kilpa-ajajana:
Toisinaan peräänantamattoman nopea, saavuttamaton ja helkkarin sisukkaasti kilpailijan kannassa kiinni roikkunut märän kelin ässä radalla ja toisinaan taas täydellinen peränpitäjä ja kuin nimensä mukaisesti varjo itsestään.
Lepää rauhassa.