Radioliikenteen rajoittaminen

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3257
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tallithan laittaa rattiin kytkimen josta kuski valitsee kyssärin, voinko käyttää overtake nappia? tai Onko Bensan kulutus balanssissa? Talli kuittaa radioviestillä Yes/No
Jos No, niin sen jälkeen uus valinta 1,2,3,4,5,6 jne ja kun oikea valinta kohdalla talli kuittaa Yes

edit:
Luin vasta perästä tuon Q&A listauksen.
Kuskilla monitoiminäyttö, jossa varoitus että anturi XYZ ei anna tietoa, tällöin kuskin pitää itse räknätä tapa jolla se saadaan pois tai nimetään anturi näppäin tavalla jolla kuski näkee sen heti jolla se saadaan kuitattua pois, esim E2Bb1D (ERS,valikko2 Battery block1 Disable)
Polttoaineen, ERS yms kohdalla sama, että kuski laittaa asetuksen kohdilleen ja talli näkee että menikö oikein. Sen jälkeen inssi avaa linjan "Well no... Let's move to pit stop plan4" tai jos säätö meni oikein viestinä "Well, yes.. traffic ahead"
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tallithan laittaa rattiin kytkimen josta kuski valitsee kyssärin, voinko käyttää overtake nappia? tai Onko Bensan kulutus balanssissa? Talli kuittaa radioviestillä Yes/No
Jos No, niin sen jälkeen uus valinta 1,2,3,4,5,6 jne ja kun oikea valinta kohdalla talli kuittaa Yes
Jo ton rulianssin puolivälissä Maldonado on katollaan.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Mahtaa kisainsseillä olla mukavaa:
"Niin, Valtteri sinun pitää...eiku juu sitä ei saanutkaan sanoa. "
"...eikun otetaas takas, saan sanoa tämän: sinulta puuttuu takasiipi".

Messages permitted
Push hard,” “push now,” “you will be racing xx,” or similar.
Eli kullaanko nyt, että kuljettajille sanotaan "now push hard", "now hard push", "hard push now", "push now very hard", "push very hard now", "very hard now push" jne. :D
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Siis jarrujen ylikuumenemisesta ilmoittaminen tulee olemaan kiellettyä? Outo veto turvallisuudesta tutulta FIAlta.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Mahtaa kisainsseillä olla mukavaa:
"Niin, Valtteri sinun pitää...eiku juu sitä ei saanutkaan sanoa. "
"...eikun otetaas takas, saan sanoa tämän: sinulta puuttuu takasiipi".


Eli kullaanko nyt, että kuljettajille sanotaan "now push hard", "now hard push", "hard push now", "push now very hard", "push very hard now", "very hard now push" jne. :D
Kuuluuko siis "hammertime" tuohon vai tulkitaanko se salakieleksi:doubtful: Mersun on nyt syytä varmistaa tuo.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3257
Sijainti
F1-fanikatsomo
Mahtaa kisainsseillä olla mukavaa:
"Niin, Valtteri sinun pitää...eiku juu sitä ei saanutkaan sanoa. "
"...eikun otetaas takas, saan sanoa tämän: sinulta puuttuu takasiipi".


Eli kullaanko nyt, että kuljettajille sanotaan "now push hard", "now hard push", "hard push now", "push now very hard", "push very hard now", "very hard now push" jne. :D
"keep pushing with hard-on" on vissii FIA politiikan mukaan kielletty :D
Answering a direct question from a driver, eg “Am I using the right torque map?” Pitäsikö inssin olla tuossa kohtaa hiljaa vaiko muistuttaa kuskia että "kysyit minulta kielletyn kysymyksen, jos vastaan kysymykseesi kyllä niin rikon sääntöjä"
Suomalaiskuskeille kannattais hommata suomea puhuva kommuikaatiokamu, ni olisi FIAlla tekemistä tuon viestien tulkinnan kanssa. Sen jälkeen varmaan kiellettäisiin muun kielen kuin Englannin käyttö radioliikenteessä :yuck:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
"Fernando on nopeampi kuin sinä. Ymmärrätkö?" kuulostais kyllä vielä masentavammalta.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Suomalaiskuskeille kannattais hommata suomea puhuva kommuikaatiokamu, ni olisi FIAlla tekemistä tuon viestien tulkinnan kanssa. Sen jälkeen varmaan kiellettäisiin muun kielen kuin Englannin käyttö radioliikenteessä :yuck:
Tietysti kielivaihtoehtoja on muitakin kuin suomi ja englanti, kuten italia jota on ainakin aiemmin kisaradioissa käytettykin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6037
Tietysti kielivaihtoehtoja on muitakin kuin suomi ja englanti, kuten italia jota on ainakin aiemmin kisaradioissa käytettykin.
No italia on kuitenkin melko paljon yleisempi kieli kuin suomi. Tuskimpa FIAssa suomea osataan kiitosta pidemmälle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No italia on kuitenkin melko paljon yleisempi kieli kuin suomi. Tuskimpa FIAssa suomea osataan kiitosta pidemmälle.
Kisojen vaihtuvassa tuomarineuvostossa on myös italiankielentaitoisia jäseniä. Toki suomenkieletaitoisiakin silloin, jos Salo sattuu olemaan vuorossa.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kuulostaa kyllä suoraan sanottuna todella typerältä tämä radioviestinnän rajoittaminen. Ideana kuskin merkityksen korostaminen on toki hyvä, mutta toteutus ontuu tässä ja pahasti. Tulkinnanvaraisia tilanteita tulee takuuvarmasti riittämään ja ylipäänsä todella epäselvä sääntö. Siinä on taas esim. satunnaiseskatsojalla ihmettelemistä, että periaatteessa radiossa saa rupatella, mutta joitakin asioita sinne sitten ei kuitenkaan saa sanoa..
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kuten sanoin jo aiemmin niin minusta tämä radioviestinnän rajoittaminen on hyvä idea, mutta tästä toteutuksesta en ole nyt ihan varma. Jotenkin tuntuu että systeemistä on tehty taas liian monimutkainen ja liian tulkinnanvarainen. Pitäisihän se jo tietää että kun jätät talleille/insinööreille/kuljettajille pienenkin porsaanreiän niin varmasti keksivät kyllä keinon millä sitä porsaanreikää käytetään hyväksi, ja tarvittaessa venytetään vielä vähän suuremmaksi.

EDIT: Ja pakko on kyllä sanoa että jarrujen kunnosta kertomisen kieltäminen on kyllä aika käsittämätön päätös. Tuolla on paljon tyhjänpäiväisempiäkin asioita sallittujen listalla, ja sitten päätetään kieltää tuollainen tärkeä turvallisuuteen liittyvä asia. Kun radatkin on suorastaan pilattu turvallisuuden nimissä niin aika outo on tämä ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Kuulostaa kyllä suoraan sanottuna todella typerältä tämä radioviestinnän rajoittaminen. Ideana kuskin merkityksen korostaminen on toki hyvä, mutta toteutus ontuu tässä ja pahasti. Tulkinnanvaraisia tilanteita tulee takuuvarmasti riittämään ja ylipäänsä todella epäselvä sääntö. Siinä on taas esim. satunnaiseskatsojalla ihmettelemistä, että periaatteessa radiossa saa rupatella, mutta joitakin asioita sinne sitten ei kuitenkaan saa sanoa..
Se vaan, että haluaako tiimit ottaa riskiä. Tilanteista ei olla antamassa varoituksia vaan suoraan rangaistus. Eiköhän FIA:lle pidä kertoa, mitä koodikielellä tarkoitetaan sellaista käytettäessä. Vain onko koodikielelle ylipäätänsä enää käyttöä saääntömuutoksen jälkeen?

Mikä voisi olla sellainen tilanne joka on tulkinnanvarainen?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5542
Se vaan, että haluaako tiimit ottaa riskiä. Tilanteista ei olla antamassa varoituksia vaan suoraan rangaistus. Eiköhän FIA:lle pidä kertoa, mitä koodikielellä tarkoitetaan sellaista käytettäessä. Vain onko koodikielelle ylipäätänsä enää käyttöä saääntömuutoksen jälkeen?
Koodikielen käyttö on kiellettyä. Mitä kohtaa tässä pitäisi muka tarkentaa?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Se vaan, että haluaako tiimit ottaa riskiä. Tilanteista ei olla antamassa varoituksia vaan suoraan rangaistus. Eiköhän FIA:lle pidä kertoa, mitä koodikielellä tarkoitetaan sellaista käytettäessä. Vain onko koodikielelle ylipäätänsä enää käyttöä saääntömuutoksen jälkeen?

Mikä voisi olla sellainen tilanne joka on tulkinnanvarainen?
No sitähän voi sanoa, että puhuttiin säästä, naisista tai vaikka kisan jälkeen oluelle lähtemisestä. :p Edit: niin tosiaan, kiellettyä oli sekin. Mut mikä lasketaan koodikieleksi? Jos esim saa kertoa muiden kuskien sijoitukset ja kierrosajat, niin tietystä kuskista kertominen voi tarkoittaa tiettyä asiaa? :) Jokatapauksessa rajoituksia tullaan kiertään, jotenkin (niin pitkälle kun siitä vaa hyötyä on).
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No sitähän voi sanoa, että puhuttiin säästä, naisista tai vaikka kisan jälkeen oluelle lähtemisestä. :p Edit: niin tosiaan, kiellettyä oli sekin. Mut mikä lasketaan koodikieleksi? Jos esim saa kertoa muiden kuskien sijoitukset ja kierrosajat, niin tietystä kuskista kertominen voi tarkoittaa tiettyä asiaa? :) Jokatapauksessa rajoituksia tullaan kiertään, jotenkin (niin pitkälle kun siitä vaa hyötyä on).
Uskoisin, että moisella on ennemminkin sekoittava vaikutus kun se menee niin monimutkaiseksi, jos ei halua paljastua. Yksinkertaisella tavalla se pistäisi FIA:nkin ihmeteleen, miksi kuskille puhutaan Rikkiarton sijoituksesta kesken kisaa, vaikka on Rikkiarto on 12 sijaa taaempana.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
282
Saas nähä toimiiko käytännössä...

Yksi mitä ennen kaikkea pitäisi yksinkertaistaa säännöksin on se hemmetin ratti. Pois kaikki ihme ajo-ohjelmat ja sen semmoset kikkailut, ainakin pitäisi karsia rajulla kädellä mitä ratin avulla voi tehdä (ei nyt ohjausta kuitenkaan).
 
Ylös