Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Niin,

täytyy muistaa, että Ferrari on lopulta liikeyritys joka pyrkii tuottamaan voittoa. Heille tämä autourheilu on vain näyteikkuna, jossa luodaan imagoa ja haetaan näkyvyyttä. Osittain ja melko voimakkaasti tästä syystä Räikkönen on heille loistava valinta. Nykyään Kimi on sarjan yksi kiinnostavimmista kuljettajista. Jokainen maailman lehtineekeri haluaa tehdä haastattelun juuri Kimistä. Jos saat miehestä irti jotain erikoista tai epätavallista, saat myytyä jutun sataan lehteen että heilahtaa. Näitä juttuja myös luetaan, Kimi on kiinnostava tyyppi. Katsoitteko Autobildin videon jossa toimittaja istui Kimin kyydillä, kun auto meni 170 km/h vauhdissa sivuluisua ja kimi selittää jotain niitä näitä ajaen yhdellä kädellä? Tämä on se imago, josta Ferrarin markkinointiosaston tyypit saa pieniä päiväorkkuja! Juttu levisi osittain sen takia, että toimittaja pohjusti sitä tuomalle esille Kimistä liikkuvia stereotypisia ennakkoluuloja. Kimin tuntevat tietävät että mies on paljon muuta kuin kisaviikonloppuina keskittymmisen johdosta vaisu mies. Nyt kun mies tekee sitä työtä, mitä hän on palkattu tekemään juuri kuten Ferrari haluaa, on hän kultaa kalliimi merkille. Eli Ferrari järjesti tavanomaisen lehdistöpäivän, jossa valikoidut toimittajat pääsivät kokeilemaan autoja. Näistä tilaisuuksista saadaan muutamia juttuja sinne tänne. Muttan kun Kimin ansiosta video levisi somessa kuin kulovalkea, oli menestys taattu.
Ferrarilla tiedetään kyllä, että heidän auto on ollut tällä kaudella hidas. He myös tietävät että auto oli rakennettu Alfonson perseen ympärille. He tietävät myös että Kimi on nopea, vaikka se ei siltä näytä. Mies tekee parhaansa, mihin tällä autolla pystyy.
Eli väitän, että Kimon Ferrarilla vielä ainakin seuraavat kaksi kautta. Näin siis F1-toiminnassa. Oma vahva veikkaus on, että Fiat-konserni haluaa pitää Kimin jollain tasolla omana miehenä niin kauan kuin se vain on mahdollista. Eli vielä aktiiviuran jälkeenkin.
Tämä oli hyvä kirjoitus ja siinä on varmasti hyvin paljon perää. Aika kauan se on kestänyt, että tuosta Kimin persoonasta on alettu osata ottaa ns. ilo irti eikä yrittää muokata sitä joksikin muuksi. Tosin vieläkin olisi Ferrarin ehkä vähän vanhakantaisella PR- ja markkinointipuolella tekemistä täyden potentiaalin hyödyntämisessä. OK, Ferrarin brändi ei ihan mihin tahansa taivu eikä pidäkään eli mitään Makia-tyyppisiä videoita ei edes kannata miettiä, mutta juuri tuollaisia välillisiä hyödyntämisiä pitäisi käyttää enemmän ja nimenomaan sellaisessa positiivisen ironisessa mielessä. Siinä on tosin myös se aspekti, että Ferrarin tapauksessa myös markkinoinnissa se on Ferrari joka tulee ensin. Siellä ei aleta rakentamaan minkäälaisia brand ambassadoreja koska Ferrari on Ferrari. Ja niin sen pitää ollakin. Eli siinä mielessä Kimin hyödyntämisessä on rajansa. Ferrari ei ikinä päivänä halua saada aikaan tilannetta, jossa heidän presenssi esim. jossain tapahtumassa tms. menisi vaikkapa Kimi edellä. Se on Ferrarin presenssi ja Kimi on siinä vain osa. Mutta tuon osankin merkitys voi olla tärkeä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tämä oli hyvä kirjoitus ja siinä on varmasti hyvin paljon perää. Aika kauan se on kestänyt, että tuosta Kimin persoonasta on alettu osata ottaa ns. ilo irti eikä yrittää muokata sitä joksikin muuksi.
Minä mietin tätä jo parilla viime kaudella, että Räikkösen piti tosiaan lähteä pariksi vuodeksi ajelemaan rallia että hänen arvonsa PR-mielessä ymmärrettiin F1-piireissäkin. Ennenhän Räikköstä pidettiin vain mykkänä junttina jota Berniekin piti supertylsänä tyyppinä, ja kaikki pyrkivät muokkaamaan hänestä jotain latteuksia latelevaa PR-unelmaa, mutta pari kautta rallissa muutti aika paljon asenteita ja huomattiin että Räikkönen onkin positiivisen erilainen tyyppi jonka avulla saadaan hankittua paljon näkyvyyttä ja positiivista PR:ää kun tuota erilaisuutta osataan vaan käyttää hyväkseen markkinoinnissa. Lotus onnistui tässä erityisen hyvin, ja Ferrarillakin ollaan ehkä menty parempaan suuntaan vaikka markkinointi onkin paljon Lotusta jäykempää. Mutta ainakin vaikuttaa siltä että Räikköstä ei enää yritetä väkisin survoa johonkin muottiin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Mitäköhän siellä Maranellossa nyt oikeasti tapahtuu? http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/lehti-raikkoselle-ja-vettelille-uusi-tallipaallikko/4548478

Aika rajua menoa, jos tosiaan tallipäällikkö vaihdetaan taas. Mitäköhän Mattiacci on tehnyt tai ollut tekemättä, että on näin nopeasti onnistumassa menettämään paikkansa? Ainakaan syynä ei voi olla miehen kokemattomuus F1:stä koska tuo uusi kaveri on vielä pahempi untuvikko noissa ympyröissä vaikka onkin kai Ecclestonen hyvä tuttu.

Jotenkin tuntuu harmilliselta Kimin kannalta, koska olen saanut käsityksen, että välit Mattiaccin kanssa olivat erittäin hyvät. Kyllähän tuo touhu menee sekaisin ensi kaudeksi ihan täysin ja menestyksen voi unohtaa jo tässä vaiheessa jos tämä on totta ja niissä auton suorituskykyhuhuissa on perää.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Mattiacci oli alun perinkin vain väliaikainen vaihtoehto tallipäälliköksi, jos/kun vielä kesällä uskoivat saavansa Brawnin sille pallille?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8280
SKY:n kuuleman huhun mukaan Brawn tulee takaisin Ferrarille ensi vuodeksi.

Jos taas väliaikainen italialainen korvataan väliaikaisella italialaisella, niin pitkää ikää ja valiojogurttia Kimille ja Vettelille.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Mattiacci oli alun perinkin vain väliaikainen vaihtoehto tallipäälliköksi, jos/kun vielä kesällä uskoivat saavansa Brawnin sille pallille?
Ei tuossa olisi kyllä mitään järkeä. Kuulostaa aivan mahdottomalta, että väliaikainen hanslankari saisi pistää tallia uusiksi niin kovalla kädellä kuin mitä Mattiacci on tehnyt. Sitä paitsi hän on puhunut kolmivuotisesta suunnitelmasta, jonka päätavoitteena on taistella mestaruudesta vuonna 2016. Rivien välistä lukeminen on välillä hullun hommaa, mutta minulle jäi jo keväällä sellainen käsitys, ettei Ferrari aikonut Mattiaccista mitään laastaria Domenicalin äkillisen poistumisen paikkaamiseksi vaan hänet palkattiin oikeasti johtamaan tallia. Ja sellaisen roolin hän on myös ottanut.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei tuossa olisi kyllä mitään järkeä. Kuulostaa aivan mahdottomalta, että väliaikainen hanslankari saisi pistää tallia uusiksi niin kovalla kädellä kuin mitä Mattiacci on tehnyt. Sitä paitsi hän on puhunut kolmivuotisesta suunnitelmasta, jonka päätavoitteena on taistella mestaruudesta vuonna 2016.
Juuri näin. Ja väliaikainen hanslankari ei myöskään kävisi ratkaisevia neuvotteluja tallin monivuotisen tähtikuljettajan kanssa.
 

kana-fin

Well-known member
Liittynyt
19.12.2006
Viestit
873
Jos Brawn tulee tiimiin, niin tulee myös ykkös/kakkoskuskiasetelma.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
En millään jaksa uskoa, että Mattiacci lähtee tän kauden jälkeen. Niin paljon pisti hommaa uusiksi, että ei olis mitää järkeä jos nyt lähtis. Ja muutenkin vaikuttaa italialaiseksi jämäkältä tyypiltä. On ilmaissut suoraan kuka on pomo ja mitä tehdään. Näkisin ehkä, että Brawn tulee rinnalle siihen. Vähän samaan tyyliin, kuin Mersulla, Mclarenilla jne... Tavallaan kaksi tallipäällikköä. Vai menisikö Brawn jopa suoraan ylemmäs Mattiaccia? Mene ja tiedä. MIelenkiintoista.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8280
Riittää että asia mainitaan jomman_kumman kuskin sopimuksessa. Säästyy mustettakin samalla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Hmm...

Erittäin mielenkiintoista mikäli Ferrari aikoo todella ottaa tämän liikkeen valinnoissaan.:ahem:

Maurizio Arrivabene on tosiaan jälleen yksi pitkän ajan lajimiehiä, mutta on ollut tavallaan koko ajan varjoissa. Marlboron miehenä oli mukana jo John Hoganin ja Signor Truzzin aikana tukemassa muun muassa nuorempana mainosjohtajana vastikään poismennyttä Andrea de Cesarista ja miehen työuraan kuului myös visiitti CSS Industriesissa ja aikanaan jopa itse Paddy McNallyn AllSportsissa Marlboron kisasponsorien markkintointivastaavana promoottorina. Pitkä tosiaan on ollut miehen tie kun ura on enemmän tai vähemmän alkanut jo vuodesta 1977 saakka. Ura oli oikeastaan aina vuoteen 1997 asti enemmän tai vähemmän kehityspohjaista ja äärimmäistä varjoissa oloa ainakin f1-julkisuuden mittakaavan mukaan. Toki myös erittäin nousujohteista.

Sittemmin on ollut Marlboron vahvemmilla paikoilla jo vuodesta 1997 lähtien. Eli ei sinällään täysin tuntematon myöskään Ferrarin piirissä, mutta hyvin tuntematon varmastikin näkyvälle osalle lajia seuraavia. Arrivabene oli aikanaan itsekin mukana muun muassa Marco Mattiaccin koulutusnäytöillä joita itse tuolloinen talousmanageri Stefano Domenicali piti kaudella 1999 kun herra itse aikoi ottaa ratkaisevan askeleen kohti suurempia johtajuuden aloja. Arrivabene oli eräällä tavalla Mattiaccin ja muiden ehdokkaiden neuvonantaja juurikin sponsoriasioiden saralta kun taas Domenicali opetti juurikin johtajuusasioita ja yleistä tallin johtajuusalaa.

Kuitenkin jopa Mattiacciin verrattuna Arrivabenellä ei kuitenkaan pitkästä urasta sponsoroinnin saralla ole kuitenkaan hädin tuskin lainkaan mitään suurempaa työkokemusta muun kuin juuri sponsoroinnin saralta siinä missä Mattiaccilla sentään oli selvemmin F1-tallin johtajuuden opettelua 15 vuotta sitten ja tietenkin nyt tällä kaudella sitäkin selvemmin. Arrivabene on kuitenkin ollut myös Marco Piccininin ja myös Luca Corderon sisäpiirin opeissa aikanaan jonkin verran ja etenkin jälkimmäisen kanssa kun hänen asemansa Marlborolla oli ensin riittävän vahva. Piccininin aikoihin Arrivabene oli vielä ennemmin Ferrarin sponsorin yksi lukuisista talousmiehistä joiden merkitys kasvoi lähinnä Il Commendatoren maallisen poismenon yhteydessä ja silloinkaan ei kovin pitkäksi aikaa. Arrivabene ei myöskään ollut kovin merkittävä 1990-luvun Ferrarin sotakiistoissa. Vuodesta 2010 lähtien hän sittemmin on ollut yksi koko F1-sarjan sponsorivastaavista ja hän oli myös Paddy McNallyn eläkejuhlissakin kolme vuotta sitten.

Tämä liike on kuitenkin ollut jossain määrin sekä Lucan ja myös Sergio Marchionen näytöstä sillä molemmilla ja tiettävästi etenkin Lucalla oli enemmän halua ottaa hänet ennen pitkää tallipäälliköksi. Il Piccolo Commendatore taas muun muassa ei niin hirveästi ole pitänyt Arrivabenen puolia sinällään tallin kulissientakaisissa mittelöissä.

Saa vain nähdä, että mitä tästä kaikesta tulee. Kokonaan periaatteessa uudella johdolla poislukien Il Piccolo Commendatoren kulissien takaista johtajuutta näkyvää valtaa tulevat näillä näkymin pyörittämään Marchione ja kenties juurikin Arrivabene. Voihan koko juttu olla viime kädessä jopa hatusta vedetty, mutta pitää vielä katsoa tilannetta.

Mitä Kimiin ja Sebiin tulee niin tallin omat johtajuuspuolen muutokset voivat olla tietyllä tapaa hyvästä, mutta tietyllä tapaa myös hyvin pahasta sillä jo Domenicalin lähtemisen jälkeen ja jopa pitkään ennen sitä Ferrarila on ollut sisäistä kuohuntaa ja henkilöristiriitoja jotka tosin alkavat purkautua vasta nyt. Ensi kaudesta voi hyvinkin tulla vain oppivuosi ja ihme olisi mikäli siitä jotain todella hienoa tulisi. Nyt kun ei ole mitään ylivoimaista keksintöäkään millä saisi pysähtyneen koneiston käyntiin taikaiskusta kuten Luca Corderon nuoruusvuosina 1970-luvulla.

Huonoimmillaan tallissa voi tulla ainakin teoriassa jopa uusi 1990-luvun kaltainen sisäinen valtataistelu ja kaaoksen aika johon osallistui jopa Domenicali hyvin nuorena työntekijänä ja Arrivabene Marlboron sponsoripuolella. Tosin nykyisestä sopasta puuttuu vielä Claudio Lombardin kaltainen riehuja. Kun vielä sellainen hänen tapaansa näkyvä ja kipinöitä sinkoava pomo saataisiin varikolle niin kyllä alkaisi taas kiinnostamaan Il Rampante Cavallinon tilanteet nykyistäkin enemmän.:p
 

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Ettei nyt kyse olisi siitä, että siellä tarvitaan joku Montezemolon tilalle ja Marchionne on hoidellut tuota virkaa väliaikaisesti. Varsinkin näin kun Ferrari eriytetään Fiat-Chrysleristä...
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Mielenkiintoinen havainto Kimistä Alonson paljastuksista koskien hänen sopimuksen uusimista. Jos tämä Alonson väite pitää paikkaansa
Taisin olla liian vanha, kun hän yritti uudistaa sopimustani Monzan kisan aikoihin, ja hän todella puski ja puski viime hetkeen asti puhelinsoitoilla ja sähköposteilla, jotka olen säilyttänyt vieläkin.
Niin Kimi olisi saanut kenkää koska Vettelin siirtyminen Ferrariin paljastui Belgian viikonlopun aikana, ennen Monzaa. Yrittivät saada siis Alonso & Vettel tutkaparia moneksi vuodeksi mutta Alonso ei haasteesta tykännyt ja valitsi toisen vaihtoehdon, kuten ei ole tykännyt muistakaan hänen urallaan kohdanneista tasavertaisista haasteista...


Edit: Muisti pätkii ja google varmistaa "väärin" sanoilla horner vettel leaves spa, uutinen ensimmäisenä mutta päiväys 4.10 eli Monzan jälkeen...
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Mielenkiintoinen havainto Kimistä Alonson paljastuksista koskien hänen sopimuksen uusimista. Jos tämä Alonson väite pitää paikkaansa

Niin Kimi olisi saanut kenkää koska Vettelin siirtyminen Ferrariin paljastui Belgian viikonlopun aikana, ennen Monzaa. Yrittivät saada siis Alonso & Vettel tutkaparia moneksi vuodeksi mutta Alonso ei haasteesta tykännyt ja valitsi toisen vaihtoehdon, kuten ei ole tykännyt muistakaan hänen urallaan kohdanneista tasavertaisista haasteista...
Vettel ja Red Bull ilmoittivat sebin lähdön tallista kylläkin Suzukassa lokakuun alussa ja Horner paljasti Vettelin menevän Ferrarille.

En nyt muista, että Spa:ssa olisi mitään paljastunut.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Vettel ja Red Bull ilmoittivat sebin lähdön tallista kylläkin Suzukassa lokakuun alussa ja Horner paljasti Vettelin menevän Ferrarille.

En nyt muista, että Spa:ssa olisi mitään paljastunut.
Jep, muistin väärin Vettel on jälkikäteen kertonut käyneensä keskuteluja Span ja Monzan aikana siirrosta..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös