Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Parc Ferme on ongelma. On idiootimaista, että talli eivät saa muuttaa säätöjä sadekisaan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itse olen kanssa vähän niillä linjoilla, että tuomariston selkeä syyttäminen tästä tilanteesta on vähän turhaa. Ainakin toistaiseksi. Toki tuo mutka (Degner?) on kovavauhtinen paikka, mutta sutilinkin auto ja se nosturi olivat kuitenkin aika kaukana radan reunasta. Ja tuplakeltaisilla pitää olla erittäin varovainen. Vaikka tämä onkin ihan hirveää sanoa näin, mutta kyllä ainakin osavastuu kuuluu Bianchille itselleen. Tai siltä ainakin tällä hetkellä vaikuttaa. Sitä ei tiedetä onko ollut teknistä vikaa tai että olisiko jopa hidastanutkin ihan reilusti mutta silti on auto lähtenyt käsistä.

Whitingin ja kumppaneiden touhut ovat olleet jo monen vuoden ajan paikoin todella erikoisia, mutta se onkin sitten asia erikseen.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Parc Ferme on ongelma. On idiootimaista, että talli eivät saa muuttaa säätöjä sadekisaan.
Parc Ferme -sääntöä pitäisi muuttaa niin, että sadekelin tullessa säätöjä saa muuttaa. Ihan turvallisuussyistä.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Järkyttävä tilanne, näyttää todella pahalta tällä hetkellä. Mielestäni lajin koko turvallisuustoiminta on varsin naurettava. Ennen kilpailua ollaan hirveän varovaisia ja ajetaan kierroskaupalla SC:n takana - koska turvallisuus. Sitten kilpailun lopussa, keliolosuhteiden silminnähden huonontuessa, kun odotettu ulosajo (Sutil) lopulta tapahtuu, toiminta on suorastaan laiskaa ja välinpitämätöntä. Toiminta on teennäistä. Felipe Massan karmivan onnettomuuden 2009 jälkeen ja monessa muussakin vaiheessa ollaan puhuttu kuomujen laittamisesta autoihin. On ilkikurista, että Robert Kubica selvisi lähes vammoitta Kanadan 2007 kolaristaan törmäiltyään useisiin seiniin ja auton vaihduttua paljaaseen monokokkiin, kun Felipe törmäsi yhteen jouseen ja vältti kuoleman puhtaalla onnella - autoissa on siis ilmiselvä heikko kohta ja samalla kun maailman kilparadoille valmistetaan hehtaarikaupalla asfaltoituja turva-alueita, kuljettajat ajavat satoja kilometrejä tunnissa parin sentin paksuinen hiilikuitupurkki päässään. Hirveintä hommassa on se, että muutoksia syntyy aina vasta silloin, kun jotain on jo tapahtunut.

Olen aina ennen ajatellut, että kuljettajat urheilevat riskit tiedostaen - ja niin he kaikki varmasti sanovat tämänkin päivän jälkeen, en silti tiedä jatkuuko oma lajin intohimoinen seuraamiseni nyt, kun valveuduin hengellä leikkimisen älyttömyyteen...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Ei vitun vittu. Alussa pidetään turva-autoa radalla niin kauan, että rata kuivuu välikelille, ja sitten ei oteta turva-autoa kun ulkomutkassa on traktori.

Saatanan tunarit.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Paljonko ne monsuunirenkaat pystyivät syrjäyttämään vettä?
90-110 litraa parhaimmillaan ja huonoimmat mallit syrjäyttivät 80-90 litraa vettä. Ja parhaimmat mallit (vuoden 1997-1998 mallit) syrjäyttivät korkeintaan 110 litraa vettä. Sen jälkeen monsuunirenkaat heikentyivät käytännössä vuosi vuodelta kun muutenkin alettiin pelleillä vesikelin kisoissa tai kutsua liikaa Safety Careja radalle kisan aikana.

Asiaa olisi riittänyt taas vanhemmistakin merkeistä sadekelin renkaiden osalta, mutta jääkön se tieto laittamatta.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
938
Katselin uusintaa Maxilta. Kukaan selostajista ei kommentoinut mitenkään, kun lääkäriauto tuli SC:n kanssa samaan aikaan radalle. (ei kai se radalle ihan huvikseen lähde)
Ja myöhemmin, kun lääkäriauto oli jo ollut pysähtyneenä mutkassa jonkin aikaa, niin ei vieläkään mitään kommenttia.

Tämä nyt on toki ihan epäoleellista sen rinnalla mitä Bianchille kävi, mutta en oikeen käsitä miten tollanen voi mennä koko selostustroikalta ohi.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Parc Ferme -sääntöä pitäisi muuttaa niin, että sadekelin tullessa säätöjä saa muuttaa. Ihan turvallisuussyistä.
Aiemmin oli käytössä kisapäivänä ylimääräinen sessio muuttuneisiin olosuhteisiin totuttautumista varten -> https://www.youtube.com/watch?v=g1zP0KJMoEs
Kyseenalaistan myös sen, että nykyään ajetaan mahdollisimman vähän aikaa täyden sadekelin renkailla ja heti vaihdetaan välikelin renkaat crossover pisteen ylityttyä, ja Sutil ja Bianchi vähemmän yllättäen ajoivat välikelin renkailla ulos rankan sateen alettua.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Parc Ferme -sääntöä pitäisi muuttaa niin, että sadekelin tullessa säätöjä saa muuttaa. Ihan turvallisuussyistä.
Mikäli sää muuttuu aika-ajon ja kisan välissä suurempia muutoksia saa tehdä.

Formula1.com sanoi:
The only exception to this is when there is a "change in climatic conditions", for example a dry qualifying session followed by a wet race, or vice versa. In this case the FIA will give the teams permission to make further appropriate changes to their cars.
http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/sporting_regulations/8685/
 

Alli&Talli

Tallipaallikon rehtori
Liittynyt
21.7.2010
Viestit
349
Craig Slater kertoi, että toisin kuin alunperin väitettiin, lääkintähelikopteri kykeni nousemaan ilmaan. Ranskalainen kuitenkin päätettiin kuljettaa hoitoon ambulanssilla ”lääketieteellisistä syistä”.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Aiemmin oli käytössä kisapäivänä ylimääräinen sessio muuttuneissa olosuhteissa totuttautumiseen -> https://www.youtube.com/watch?v=g1zP0KJMoEs
Kyseenalaista myös sitä, että nykyään ajetaan mahdollisimman vähän aikaa täyden sadekelin renkailla ja heti vaihdetaan välikelin renkaat cross-over pisteen ylityttyä, ja Sutil ja Bianchi vähemmän yllättäen ajoivat välikelin renkailla ulos rankan sateen alettua.
Tosin nuo ylimääräiset sessiot olivat ennen vanhaan poikkeuksia. Kaudella 1996 myös Monacossa pidettiin ylimääräinen sessio viikonloppuna. Ja ennen oli myös tutustumisharjoituksiakin aina kauteen 1997 asti aina uusilla radoilla.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Sutil kertoi haastattelussa, että kyseinen mutka oli veden takia koko kisan vaikea. Onnettomuushetkellä oli Sutilin mukaan jo sen verran pimeää, ettei kyseisessa mutkassa radasta enää nähnyt niitä kohtia, joissa vettä oli paljon ja auton luisu tuli hänelle täysin yllätyksenä. Sutil kertoi myös, että Biachin auto lähti samalla tavalla käsistä kuin hänellä itsellään.

Maikkarin kommentaattori Sutilin auton siirtotoimien alettua, ettei keltainen lippu riitä, kun mutkassa on vettä ja traktori on turva-alueella (turva-auton ja lääkintäauton lähtemistä yhtä aikaa radalla ei maikkarilla huomattu). Valitettavasti nyt kävi näin. Näkisin, että kenelle tahansa kuljettajalle olisi voinut tapahtua sama, kun vettä ei näe sitä ei on vaikeata ottaa huomioon ja tässä nimenomaan vesi oli se syy, jonka takia olisi pitänyt hidastaa normaalia enemmän. En siis tässä vaiheessa usko muidenkaan kuljettajien ajaneen tuota mutkaa keltaisten lippujen aikana Biachia olennaisesti hitaammin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7566
Craig Slater kertoi, että toisin kuin alunperin väitettiin, lääkintähelikopteri kykeni nousemaan ilmaan. Ranskalainen kuitenkin päätettiin kuljettaa hoitoon ambulanssilla ”lääketieteellisistä syistä”.
Joo nykyään jos henkilö vain saadaan ambulanssiin hoitoon, niin ei ole enää "hätää" päästä sairaalaan.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Maikkarin kommentaattori sanoi melkein heti Sutilin auton siirtotoimien alettua, ettei keltainen lippu riitä, kun mutkassa on vettä ja traktori on turva-alueella. Valitettavasti nyt kävi näin.
Vilanderhan tuosta haastoi, eli näyttää tuolla tilannetajua olevan hiukan enemmän, kuin Whitingilla.
Surkealta vaikuttaa tällä hetkellä, kun vieläkään ei mitään tietoa ole tihkunut.
 

Dieselman

Well-known member
Liittynyt
15.3.2009
Viestit
285
Vilanderhan tuosta haastoi, eli näyttää tuolla tilannetajua olevan hiukan enemmän, kuin Whitingilla.
Surkealta vaikuttaa tällä hetkellä, kun vieläkään ei mitään tietoa ole tihkunut.
Isä on ilmeisesti kertonut että on leikattavana ja tilanne on erittäin vakava :(
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös