Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Niin, mietippä sääntöä kilpailijan näkökulmasta. Kukaan ei anna sulle takaisin sitä erotusta, jos hiljennät enempi kuin muut. Jos halutaan, että kilpakuski hiljentää, se edellyttää että hänelle taataan että muut hiljentää tasan yhtä paljon. Sitähän keltaiset liput ei tee, vaan kuskit koittaa himmailla tasan sen verran että sääntökirjain täyttyy.

Turvallinen nopeus, jossa auto ei ole jatkuvasti vesiliirrossa, on jotain alle 100 kph. Normaali kisavauhti ko. paikassa oli noissa oloissa luokkaa 220 kph. Bianchi ajoi 200 onnettomuushetkellä, joka tuskin eroaa mitenkään siitä mitä kaikki muutkin 21 kuskia tekee vastaavassa tilanteessa. Kun se Bianchin nopeus jostain löytyi, niin joku voisi samasta lähteestä tutkia muiden kuskien nopeuksia samaan aikaan... Ei siellä kukaan vauhtia puolittanut - tai hidastanut edes 150 asti, en usko.
Niin, en väittänyt että sääntö olisi ongelmaton. Sanoin että se on sääntökirjassa selvä (jäin siitä kommentistasi mihin vastasin siihen vaikutelmaan, että se olisi jotenkin epäselvä) ja että tuomariston on tänä vuonna helpompi valvoa sitä. En sanonut että kuljettajan olisi sitä helppo toteuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Olisiko niin että noilla järjestysmiehillä/ratahenkilöstöllä ei ole lupaa mennä tekemään mitään, vaan on määrätty että pitää odotella lääkäriauton saapumista paikalle?
Ei ole ei. Siis lupaa. Ja se on lopulta ihan hyvä niin, sillä pahimmillaanhan siitä voi olla pelkkää haittaa jos osaamattomat menevät vakavasti loukkaantuneita "auttamaan". Esimerkkeinä vaikka Kato tai Tomizawa.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Olihan pahannäköinen videolta katsottuna. Harvinaisen hyvää tuuria, että on vielä hengissä. Jos kerran pää on johonkin kolahtanut niin voimien on täytynyt olla niin suuria, että todellinen ihme täytyy tapahtua, jos tuosta vielä toipuu..
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Jos nyt jotain positiivista, niin näyttäisi, että auton takaosa ja moottori yms. ottaa sentään vastaan melko ison osan törmäyksen voimasta.. Pää tosin tietty kolahtaa ensimmäisenä, mutta sentään vähän ns. viistosti..
Siis tilanne on hyvin lähellä pahinta mahdollista, eli törmätään autolla kypärä edellä johonkin kiinteään. Ainoa mikä on tuossa vähän pelastaa pahimmalta on että keula nostaa koneen perää ja perä on sen verran viisto että painaa kypärän alas sen sijaan että jäisi väliin, mutta tuolla nopeudella pään suunnanmuutoksesta tulee aivan hirvittävät g-voimat. Sutil meni rengasvalliin melko hiljaa eli ennen tuota videota kuvittelin että Bianchin nopeuskin olisi ollut törmätessä suht vähäinen mutta menikin todella kovaa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eikö se ensimmäinen kaveri joka kuskin luo tulee, ole jokinlainen lääkintämies, liivistä päätellen?
Näyttipä olevan. En silti osaa ainakaan maallikona sanoa, että jätetäänkö tossa nyt jotain tekemättä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Eikö se ensimmäinen kaveri joka kuskin luo tulee, ole jokinlainen lääkintämies, liivistä päätellen?
Näyttää olevan, mutta todennäköisesti on ohjeistettu että kukaan ei tee mitään ennen kuin lääkäriauto saapuu paikalle, jos tilanne ei sitä välttämättä vaadi. Tuollaisessa tilanteessa on varmaan parempi kun kutsutaan lääkäriauto paikalle mahdollisimman nopeasti eikä tehdä mitään ennen sitä, koska tuskin noilla "punaisen ristin miehillä" mitään kovin korkeatasoista lääketieteellistä osaamista on.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Pitääkö se auton raato nähdä siellä radan varressa ennen kun uskoo että tuplakeltaisilla pitää hidastaa?
Kysymys kuuluikin, että eikö Jules jostain syystä havainnut/tajunnut, että olikin tuplakeltaiset? Loppuihin kysymyksiisi, että ne kuitenkin ajaa siellä kilpaa, hidastavat sen verran kuin uskovat olevan tarpeen.

Juleshan ajoi tuosta kerran jo ohi, kun Sutil oli jo lipsauttanut ulos. Vasta seuraavalla kierroksella ajoi itse ulos. Kai tallit saavat vielä vaaratilanteista ja tuplakeltaisista kuljettajille tiimiradiossa kertoa?
Mun käsitys oli sama kuin mitä joku muukin vastasi tässä välissä, että Jules ajoi pihalle heti seuraavalla kierroksella, kun Sutilin ulosajo oli tapahtunut. Ja kun Bianchi oli edellä Sutilin ulosajohetkellä, ei hän ollut siitä ohi ajanut.

Siellä oli tuplakeltaiset. Vaikkei tiimi olisi sanonut mitään, niin jo tuplakeltaisista tietää, että siellä on tapahtunut jotain.
Niin, eli eikö Bianchi havainnut/muuten tajunnut tuplia? Tiimin tuossa olisi ainakin syytä poikkeavasta tilanteesta mainita.

Outoa, että Mika Salonkin mielestä SC:a ei tilanteessa muka tarvittu. Jos kuivassa kelissä Sutil olisi omiin nimiin ajanut ulos Dunlop-kaarteessa tai olisi sateella pysähtynyt teknisen vian vuoksi sinne, todennäköisyys toisen auton ulosajoon on pieni tuplakeltaisilla.
Tilanteessa, jossa osa jo vaihtaa sateen yltymisen takia täysiä sadekelinrenkaita ja jo yksi auto on ajautunut vesiliirrossa ulos välikelin renkailla, nostaa todennäköisyyttä toisten autojen ulosajoon samassa kohdassa.

Kysymys: varoitettiinko Bianchia vesiliirron mahdollisuudesta? Miksei häntä käsketty varikolle vaihtamaan uudet renkaat?
Eikö kisajärjestäjä ja kokeneet ratavirkailijat ole ennen nähnyt videoita, joissa samassa kohtaa ajautuu useampi auto ulos (kuuluisin esimerkki on Oulton Parkista 2002, jossa ratavirkailijoiden henki oli lähellä mennä -> https://www.youtube.com/watch?v=OAvc0Cij7zA )

Normaalia kisajärkeä saa käyttää, nyt ei käytetty.
Tämä. Olisiko sitten ennakoitu, että kisa tullaan pian keskeyttämään tai turva-auto on tulossa ulos, eli olisi saatu pari sijaa napsittua, kun ei renkaita vaihdeta? Kallis hinta tuli päätökselle, jos siitä johtui.
 

Larppaaja3000

New member
Liittynyt
9.9.2014
Viestit
3
Onhan pahannäköinen isku.

Eniten ärsyttää jeesustelu tuosta nopeudesta ja keltaisten huomiotta jättämisestä (esim. Mika Salo, no yrittää pestä käsiään tuomaristossa istuneena). Olisi mielenkiintoista nähdä muiden kuskien nopeudet ja olen kyllä lähes täysin varma, että ei siellä kukaan ole hiljentänyt sen enempää. Ajatuksenakin jo hieman hankala, koska jos vähennät vauhtia älyttömästi, niin saatat hävitä sijoituksessa paljonkin esim. varikkopysähdysten ollessa käynnissä. Jeesusteltaisiin nyt sitten kaikkien kuskien nopeudesta, eikä vain tästä yhdestä. Koko helvetin kauden on saanut oikoa ympäri rataa ja muutenkaan keltaiset sen enempää rajoita ketään.

Itse olen myös ihmeissäni, ettei turva-autoa tuotu tilanteessa esiin ja kummastelin sitä jo heti Sutilin kolarin jälkeen. Kuitenkin koko lähetyksen ajan oli hehkutettu miten tuossa kurvissa vesi valuu puroina ja on sen puolesta se kaikista arvaamattomin. Tottakai jälkiviisaana voi sanoa, että vauhtia olisi voinut olla vähemmän, mutta varmasti olisi voinut lähteä samalla tavalla lapasesta vaikka 50km/h pienemmällä vauhdilla ja jälki olisi silti rumaa. Tuo vuoden 2007 esillä ollut kanootti- video kertoo olennaisen.

Tuollainen elektroninen rajoitin ennakkoilmoituksella olisi reiluin kaikkia kohtaa ja tällöin ei tule kiusausta ajaa liian kovaa periaatteella "kun muutkin ajaa"..
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Siis tilanne on hyvin lähellä pahinta mahdollista, eli törmätään autolla kypärä edellä johonkin kiinteään. Ainoa mikä on tuossa vähän pelastaa pahimmalta on että keula nostaa koneen perää ja perä on sen verran viisto että painaa kypärän alas sen sijaan että jäisi väliin, mutta tuolla nopeudella pään suunnanmuutoksesta tulee aivan hirvittävät g-voimat. Sutil meni rengasvalliin melko hiljaa eli ennen tuota videota kuvittelin että Bianchin nopeuskin olisi ollut törmätessä suht vähäinen mutta menikin todella kovaa.
Lähinnä positiivisella meinasin, että ei sentään ihan 90 asteen kulmassa tullut jotain pään eteen, jolloin olisi meno pysähtynyt siihen. Tuo perän viistous pelastaa paljon. Toki positiivinen oli vähän huono sanavalinta tuohon..

Mielestäni keula ei kyllä konetta nosta, vaan pomppaa ilmaan vasta, kun tuo auton takaosa/"turvakaari" osuu traktoriin.. Voi olla kyllä vääräkin tulkinta, kun hidastettuna ei pysty katsomaan..
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Outoa, että Mika Salonkin mielestä SC:a ei tilanteessa muka tarvittu. Jos kuivassa kelissä Sutil olisi omiin nimiin ajanut ulos Dunlop-kaarteessa tai olisi sateella pysähtynyt teknisen vian vuoksi sinne, todennäköisyys toisen auton ulosajoon on pieni tuplakeltaisilla.
Tilanteessa, jossa osa jo vaihtaa sateen yltymisen takia täysiä sadekelinrenkaita ja jo yksi auto on ajautunut vesiliirrossa ulos välikelin renkailla, nostaa todennäköisyyttä toisten autojen ulosajoon samassa kohdassa.

Kysymys: varoitettiinko Bianchia vesiliirron mahdollisuudesta? Miksei häntä käsketty varikolle vaihtamaan uudet renkaat?
Eikö kisajärjestäjä ja kokeneet ratavirkailijat ole ennen nähnyt videoita, joissa samassa kohtaa ajautuu useampi auto ulos (kuuluisin esimerkki on Oulton Parkista 2002, jossa ratavirkailijoiden henki oli lähellä mennä -> https://www.youtube.com/watch?v=OAvc0Cij7zA )

Normaalia kisajärkeä saa käyttää, nyt ei käytetty.
Komp. Ei jälkiviisastelua, vaan silkkaa faktaa. Onhan noita formuloissakin nähty sateella että samassa mutkassa yksi auto toisensa jälkeen suistuu ulos. Brasilia 2003 joki tulee mieleen. Hulluja ratavirkailijoita jotka suostuvat poistamaan autoa ilman safety caria tuossa mutkassa näissä olosuhteissa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Lähinnä positiivisella meinasin, että ei sentään ihan 90 asteen kulmassa tullut jotain pään eteen, jolloin olisi meno pysähtynyt siihen. Tuo perän viistous pelastaa paljon. Toki positiivinen oli vähän huono sanavalinta tuohon..

Mielestäni keula ei kyllä konetta nosta, vaan pomppaa ilmaan vasta, kun tuo auton takaosa/"turvakaari" osuu traktoriin.. Voi olla kyllä vääräkin tulkinta, kun hidastettuna ei pysty katsomaan..
Ihan samaa asiaa tarkoitin, pointti oli vain että tuo onnettomuus on hyvin lähellä pahinta mahdollista mitä kuvitella voi, nykyformulan erittäin kova turvakehikko nähtävästi pelasti siltä täydelliseltä splätsiltä.

Tarkemmin katsottuna kyllä muuten näyttää siltä että kypärä on ensimmäinen osumakohta, keulan jäljet taitaa tulla renkaaseen osumisesta.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Se että henki ei lähtenyt tuosta osumasta on kyllä aivan valtava ihme. Muutamakin sentti vielä enemmän kuormurin suuntaan ja osuma päähän olisi ollut vielä paljon pahempi. Ja toki toinen ihme ettei yksikään ratahenkilöstössä edes loukkaantunut!
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Löytyykö tuota videota mistään muualta kun jäi näkemättä? Miten se auto nyt osui siihen kuormaajaan?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Schummie

Active member
Liittynyt
12.2.2014
Viestit
41
Onko kellään kyseistä videoo tai uutta linkkiä? Kun toi tänne linkattu on poistettu "yllättäen".. :dunno:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös