Onhan noita formuloissakin nähty sateella että samassa mutkassa yksi auto toisensa jälkeen suistuu ulos. Brasilia 2003 joki tulee mieleen. Hulluja ratavirkailijoita jotka suostuvat poistamaan autoa ilman safety caria tuossa mutkassa näissä olosuhteissa.
Nyt kun on puhuttu, että joka ulosajon jälkeen pitää tulla turva-auto radanvarren tyhjentämisen ajaksi, niin kannattaa muistaa, että hallitsemattomat valleihin asti menevät ulosajot on auto- ja kierrosmäärät huomioiden jokseenkin harvinaisia. Noin lonkalta voisin heittää kolme yleistä tekijää noissa ulosajoissa:
1) mekaaninen vika (esim. jarrut, renkaat, siipi pettää)
2) ohitustilanne, kolaroidaan keskenään tai vedetään kisatilanteen vuoksi yli rajojen
3) sade (tai muu poikkeusolosuhde, kuten öljyä radalla)
Ensimmäisestä syystä viallisella autolla on kiellettyä ajaa, varoituksetta tulleet viat enemmän sattumaa ja voi iskeä missä päin rataa, mutta nykyään sentään yhä harvinaisempia. Toinen tekijä saadaan poistettua keltaisilla lipuilla, jotka kieltää ohitusyritykset. Kolmas lisää ulosajoriskiä erityisesti tietyillä ongelmallisilla paikoilla rataa ja siihen ei sellaisenaan voi mitään erityistä, paitsi hitaamman nopeuden pakottaminen.
Vetäisin tuosta sellaisen enempää harkitsemattoman johtopäätöksen, että turva-auto pelkästään auton turva-alueelta poistoa varten lienee muuten överöintiä, mutta sateella ihan perustellusti tarpeellista. Vaihtoehtona on jokin toinen tapa varmasti taata hitaampi ajonopeus alueella, jossa ratahenkilökunta työskentelee.