Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Olipa jysäys ja melkeinpä suoraan pää edellä meni tonne vastapainon alle. :nope:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Nyt kun on nähnyt videolta tuon törmäysnopeuden, niin voi vain miettiä mitä Bianchille olisi käynyt vaikka koko traktoria ei olisi ollut edessä. Olisi nimittäin mennyt todella railakasta vauhtia rengaskasaan ja loukkaantunut todennäköisesti joka tapauksessa. Sutilin törmäysnopeus oli mitätön Bianchin nopeuteen verrattuna. Yleensä taustalla on tekninen vika tai joku muu ulkoinen tekijä (kuten Massalla Unkarissa 2009) kun tullaan noin vauhdilla keula edellä kohti rengasvallia. Mahtaakohan olla silminnäkijähavaintoja siitä pyörähtikö Bianchi ollenkaan ennenkuin osui traktoriin?
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6008
Tässä kun nyt miettii niin on tosiaan ollut monta läheltä piti tilannetta ollut tässä muutaman vuoden aikana. Eikä ollut Silverstonessakaan kaukana ettei Räikkösen rengas lentänyt Chiltonia päähän.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Mahtaakohan olla silminnäkijähavaintoja siitä pyörähtikö Bianchi ollenkaan ennenkuin osui traktoriin?
Sutil: "The yellow flags were out after I aquaplaned at the corner as the rain got more and more and one lap later with waved yellow flags Jules came around and had the same spin there. It was more or less the same crash, but just the outcome was a bit different."
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
274
Huh huh! Ei nyt olleet tähdetkään kohdallaan Julesilla. Traktori peruuttelee sieltä hitaasti vähikseen kohti turmakohtaa. Ei olisi tarvinnut kuin 2 sekuntia kauemmin kestää Sutilin auton kiinnittäminen, niin olisi saanut vierestä mennä. Eikä siellä rengasvallin aukossa näyttänyt katsomosta kuvatun videon perusteella ihmisiä olevan alle jäämään.

Ja toisekseen, kun vertaa Sutilin vesiliirtoa Bianchiin, niin Sutil tuli perää ja kylkeä edellä ja melko hiljaisella vauhdilla. Bianchin se sama vesi pisti suorasukellukseen, vauhtia törmäyshetkellä ainakin 200.

Että kyllä oli Onnettomuus isolla oolla. Toivotaan parasta, pelätätään pahinta :nope:
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
VAROITUS: Seuraavassa tekstissä olevat linkit sisältävät still-kuvia kohutusta videopätkästä, kuvien ja tekstin lukeminen omalla vastuulla!



Törmäys tapahtuu suoraa pyöräkuormaajan takapainoa vasten loivasti takavasemmalta, joka on paksua valurautaa eikä anna periksi millään muotoa, myös hinauskoukku on vaarallisella alueella, alla havainnollistamiskuva muutamaa millisekunttia ennen törmäystä.

https://www.dropbox.com/s/ltd4ojdcygknris/Still1.JPG?dl=0



Törmäyshetki: Auton nokka osuu takapainon alakulmaan samalla kun kuljettajan takana oleva ilmanottoaukko ja turvakaati osuu takapainon takakulmaan joka on viistetty alaspäin. Osuma tapahtuu pyöräkuormaajasta katsoen loivasti takavasemmalta.
Auton keula ottaessa kiinni pyöräkuormaajan alimpaan kulmaan auton jousitus painuu voimasta kasaan ja auton pohja ottaa kosketuksen tiehen. (huom. kipinät merkkinä tästä.)
Tämä taas nostattaa kuormaajan takapainoa ylöspäin.

https://www.dropbox.com/s/b1pjizit3vm7rpa/Still2.JPG?dl=0



Auton keula nostattaa kuormaajaa onnekkaasti kuljettajan pään yläpuolelle, mutta auton kuljettajan pää silti on osunut/saattanut osua suoraan takapainoon erittäin suurella voimalla kypärän vasemmalle puolelle, josta meille ei löydy kuvatodistetta kypärän kunnosta tukemaan tätä teoriaa.
Tässä vaiheessa auton turvakaari antaa osittain periksi(ehkä?) liian suuren voiman takia ja kuormaajan takapaino alkaa kuoria moottorikatetta ja moottoritilaa irti.

https://www.dropbox.com/s/vitog4d28epx2f8/Still3.JPG?dl=0



Auto jatkaa matkaansa nostaen kuormaajan taka-akselin muutamia kymmeniä senttejä ilmaan ja kääntäen kuormaajaa yli 20 astetta oikealle, linkissä havainnollistamiskuva kuinka koskealle kuormaajan taka-akseli nousee ja kuinka paljon auto kääntää kuormaajaa törmäyksen voimasta. Auto pysähtyy pian tämän jälkeen ja tajuton kuljettaja jää tajuttomana autoon.

https://www.dropbox.com/s/y48qhcfcr154kxw/Stilli4.JPG?dl=0

Ennenkaikkia surkea tapaus :nope:
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Viimeksi muokannut moderaattori:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Olikohan tuolla mitään merkitystä, että nosturi oli ehtinyt nostaa Sutilin auton jo ilmaan? Meinaan että nosturin perä oli jonkin verran kevyempi nyt, kun koukussa oli kuormaa. Antoi sentään jonkin verran periksi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24270
Sijainti
lappeen Ranta
Tuossa Sörsselsönin linkittämässä giffissä
Tuossa GIF-muodossa tuo kolari: (melkeinpä tekisi mieli pistää lisäys että ei heikkohermoisille)
http://gfycat.com/HiddenSleepyIceblueredtopzebra

Aika mälli.. Näyttäisi siltä että Julesin pää osuisi tuohon työkoneen takareunaan..:nope:
kun klikkaa stoppia hiukan ennen törmäystä ja siitä sitten menee kuva kerrallaan eteenpäin, niin ei näytä ehkä ihan niin pahalta kuin vauhdilla katsoessa. Näyttäisi hiukan siltä, että kuskin pää kypärineen painuu jonkin verran auton ohjaamoon eikä siis osu aivan pahki traktorin vastapainohässäkkään. Mutta ihan riittävästi on kyllä vauhtia ja hidastuvuutta tuossa mällissä joka tapauksessa. Ja kuten Charlie kirjoitti, rengasvalliin ajamisellakin olisi tuossa vauhdissa ollut seurauksensa.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
F1

Sarjan jo edesmennyt lääkäri ja turvallisuuden kehittäjä totesi seuraavan kuolemantapauksen tulevan siten, että jokin auto nousee toisen päälle. Täten isku kohdistuu kuljettajaa suoraan päähän. Tuskin hänkään osasi ennustaa, että kävisi näin ja toisaalta Bianchi on vielä hengissä.

Vasta vakavan onnettomuuden jälkeen aletaan toimia. Turva -auto tuodaan vastedes radalle onnettomuustilanteissa tai sitten ainakin nämä työmaakoneet rakennetaan formulakisoihin soveltuviksi. Rakenteilla voidaan estää niiden alle ajautuminen ja formulan monokokki taasen kestää hurjia törmäysvoimia.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Olikohan tuolla mitään merkitystä, että nosturi oli ehtinyt nostaa Sutilin auton jo ilmaan? Meinaan että nosturin perä oli jonkin verran kevyempi nyt, kun koukussa oli kuormaa. Antoi sentään jonkin verran periksi.
Luulisin että oli merkitystä. Kyllähän sellainen 500-600 kiloa siellä koukussa jonkin verran sitä perää keventää.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Luulisin että oli merkitystä. Kyllähän sellainen 500-600 kiloa siellä koukussa jonkin verran sitä perää keventää.

Sauberhan on vieläpä sarjan painavin auto. En tokikaan tarkoita, että muutama kilo mitään vaikuttaisi, mutta kuitenkin.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Olikohan tuolla mitään merkitystä, että nosturi oli ehtinyt nostaa Sutilin auton jo ilmaan? Meinaan että nosturin perä oli jonkin verran kevyempi nyt, kun koukussa oli kuormaa. Antoi sentään jonkin verran periksi.
Oli varmasi, se on sen taakan verran kevyempi, eli sen +700kg, koska en muista tarkasti sitä minimipainoa enää.
Jokatapauksessa painoihan tuo kuormaanja 6400kg (CAT 910H) joista enemmän kuin puolet saattaa olla taka-akselilla...
Itseasiassa en löytänyt painotussuhdetta taulukoista.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8726
Sijainti
Vantaa
Sauberhan on vieläpä sarjan painavin auto. En tokikaan tarkoita, että muutama kilo mitään vaikuttaisi, mutta kuitenkin.
Tosin Sutil on painavimpia kuljettaja, joten auton paino niin kevyt kuin mahdollista eli ei mitään ylimääräisiä painoja. Tällä tuskin tosiaan mitään merkitystä, mutta joo.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Järkyttävä mälli. On se nyt älytön ihme, jos päänuppi on missään kunnossa tuollaisen jälkeen. Kypärän vasenta puoltahan ei mistään kuvista olla nähty, mutta veikkaanpa, että on aika karussa kunnossa. Salettiin vähintään rajua aivoverenvuotoa, mahdollisesti kasvojen/kallon luita murskana ja aiheuttanut rakenteellisia vammoja myös aivoille.

Ei hyvältä vaikuta. :nope:
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Luulisin että oli merkitystä. Kyllähän sellainen 500-600 kiloa siellä koukussa jonkin verran sitä perää keventää.
Kun tässä nyt positiivisesti ajattelee, niin tuo saattoi pelastaa Bianchin hengen. Koukussa oleva Sauber muutti traktorin painopistettä juuri sen verran, että auton keulan ja sivusuojan voimasta traktorin peräpää nousi ne muutamat tarvittavat sentit. Tällöin osuma kuljettajan kypärään oli olosuhteisiin nähden lievä. Tätä vähän puhuisi myös kypärän hyvä kunto, kun vertaa esim. De Villottan kypärään tai Massan kypärään Unkarin onnettomuudessa.

Toki helvetinmoiset voimat tuossa on kyseessä kun hidastuminen 200-0 tapahtuu n. metrin matkalla.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Huh huh... :frown::frown:

Toistan jo edellä sanottua. Paljon järkyttävämpi mälli, kuin osasi odottaa ennen videon näkemistä. Ei voi käsittää, että tuosta voisi selvitä... :nope:
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Kun tässä nyt positiivisesti ajattelee, niin tuo saattoi pelastaa Bianchin hengen. Koukussa oleva Sauber muutti traktorin painopistettä juuri sen verran, että auton keulan ja sivusuojan voimasta traktorin peräpää nousi ne muutamat tarvittavat sentit. Tällöin osuma kuljettajan kypärään oli olosuhteisiin nähden lievä. Tätä vähän puhuisi myös kypärän hyvä kunto, kun vertaa esim. De Villottan kypärään tai Massan kypärään Unkarin onnettomuudessa.

Toki helvetinmoiset voimat tuossa on kyseessä kun hidastuminen 200-0 tapahtuu n. metrin matkalla.
Ei olla kuvista nähty että mitä sille vasemmalle puolelle on käyny, se voi olla hajalla sieltäkin, mutta ei nyt vaan oo kuvia siitä todisteeksi.
Ainakaan ei oo visiiriä rikkonu, joten merkit on ainaki hyvät sen suhteen, muuten näyttää pahalta :nope:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös