Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Löytyykö tuota videota mistään muualta kun jäi näkemättä? Miten se auto nyt osui siihen kuormaajaan?
Aavistuksen viistossa suoraan perään, formulan keula osuu traktorin oikeaan takarenkaaseen perän ali. Koko kauhakoneen perä pomppaa ilmaan ja kääntyy useamman kymmenen astetta jolloin pysähdykissä ovat melkein kohtisuoraan toisiaan vasten.

Ja vauhtia oli todella paljon, hankala sanoa videolta paljonko mutta mieluummin 150km/h kuin 50.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6006
Ja ne puheet siitä ehjästä kypärästä voi perua täysin. Kun nimenomaan se vasen puoli osui siihen traktoriin.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
3) Päivä oli jo alkanut hämärtymään, esim. lätäköitä ei tuossa kohtaa enää erottanut
Näkyvyyden huonontuessa pitää hiljentää.
Ei näin. F1 ei ole mikään Le Mans 24 h. FIA:n tai kisajärjestäjän vastuulla on, että kisaa käydään sellaisissa olosuhteissa, että valoa on tarpeeksi. Samaa riskipeliä käytiin jo joku vuosi sitten Koreassa. Kisat on startattava aikaisin, päätettävä aiemmin tai ajettava (kokonaan tai osittain) keinovalossa, jotta pimeys ei pääse häiritsemään. Hämärässä valaistuksessa ajattaminen on rike talleja kohtaan.
 

Schummie

Active member
Liittynyt
12.2.2014
Viestit
41
Joo'o.... Tais otsa ottaa ensimmäiseks vastaan jos en ihan väärin katsonut? Pahalta näyttää kumminkin..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Näyttää olevan, mutta todennäköisesti on ohjeistettu että kukaan ei tee mitään ennen kuin lääkäriauto saapuu paikalle, jos tilanne ei sitä välttämättä vaadi. Tuollaisessa tilanteessa on varmaan parempi kun kutsutaan lääkäriauto paikalle mahdollisimman nopeasti eikä tehdä mitään ennen sitä, koska tuskin noilla "punaisen ristin miehillä" mitään kovin korkeatasoista lääketieteellistä osaamista on.
Onhan ratavirkailijalääkäreidenkin taso kuitenkin noussut 25 vuoden takaisesta ajasta aika paljon. Tuolloin Philippe Streiffin halvaantumisesta aiottiin syyttää osittain juurikin paikallisia ratavirkailijalääkäreitä jotka toimivat osin omalla luvalla ilman oman Rion kilpailulääkärin tuloa paikalle. Siihen asti eli kauteen 1989 asti paikalliset ratavirkailijalääkärit olivat aika vaihtelevaa porukkaa osaamistasollaan, mutta joillakin pitkillä ja vaikeilla radoilla heidänkin apunsa oli korvaamatonta. Etenkin mikäli Medical Carit tai Course Carit olivat liian kaukana onnettomuuspaikasta. Kauden 1989 jälkeen noita ehtoja on tosiaan erittäin paljon tiukennettu poislukien välittömiä ja hengenvaarallisia tilanteita.
 

poljat

Well-known member
Liittynyt
3.11.2010
Viestit
121
Sijainti
Selostajan puvuntakki
Kun muistelee Japanin GP:tä 1994 niin samoissa paikoissa runsaamassa vesisateessa tapahtui pahoja kolareita kaksin kappalein. Ensin ajoi ulos Gianni Morbidelli ja sitten perään tuli Martin Brundle joka taisi ottaa osumaa ratahenkilöstöön tms. jolla oli vihree kypärä päässä ja MTV3:n selostuksessa Kyllönen luuli että se on JJ, kun JJ:llä oli samanalainen kypärä kuin tällä toimihenkilöllä. Ja JJ oli keskeyttäny ekalla kierroksella. Noiden kolareien myötä tuli punainen lippu ja kisa jatkui jonkunajan päästä.
Silloin oli erittäin hämärää ja vettä paljon radalla!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Tuolloin myös Goodyearin omatkin saderenkaat olivat lähellä äärirajaansa vedenpoiston suhteen ja kisa tosiaan venähti erittäinkin pitkäksi. Lisäksi kilpailussa käytettiin tuolloin vielä yhdistelmäaikoja lopputuloksen ratkaisuun ja silloin päätettiin, että kaudesta 1995 eteenpäin ei enää yhdistelmäaikoja käytetä lajissa. Safety Carin puolelta voitiin todeta, että ei se Honda Prelude hirveän hyvä ollut. Lähinnä sen ohjaus ei ollut mitenkään muutenkaan hyvä ja kun vielä satoi niin huonompi juttu.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
eipä enää mitään
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Näyttäisi ehkä olevan. Koska onhan ratavirkailijoidenkin joukossa myös huoltomiesten omiakin lääkäreitä tai ratahoitajia.
Eikös tuollaisen fire stationin henkilökuntaan kuulu myös ensihoitaja (vrt. Adelaide 1995). Ja jokuhan tuossa tekee nopeasti ensiarvion, että ambulanssi tarvitaan, koska se lähetettiin radalle niin pian osuman jälkeen.

Edit: Ja nyt kun katsoo tarkemmin, niin liivimies osoittaa jo kohdassa 1.24, jotta lanssi tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Onhan noita formuloissakin nähty sateella että samassa mutkassa yksi auto toisensa jälkeen suistuu ulos. Brasilia 2003 joki tulee mieleen. Hulluja ratavirkailijoita jotka suostuvat poistamaan autoa ilman safety caria tuossa mutkassa näissä olosuhteissa.
Nyt kun on puhuttu, että joka ulosajon jälkeen pitää tulla turva-auto radanvarren tyhjentämisen ajaksi, niin kannattaa muistaa, että hallitsemattomat valleihin asti menevät ulosajot on auto- ja kierrosmäärät huomioiden jokseenkin harvinaisia. Noin lonkalta voisin heittää kolme yleistä tekijää noissa ulosajoissa:
1) mekaaninen vika (esim. jarrut, renkaat, siipi pettää)
2) ohitustilanne, kolaroidaan keskenään tai vedetään kisatilanteen vuoksi yli rajojen
3) sade (tai muu poikkeusolosuhde, kuten öljyä radalla)
Ensimmäisestä syystä viallisella autolla on kiellettyä ajaa, varoituksetta tulleet viat enemmän sattumaa ja voi iskeä missä päin rataa, mutta nykyään sentään yhä harvinaisempia. Toinen tekijä saadaan poistettua keltaisilla lipuilla, jotka kieltää ohitusyritykset. Kolmas lisää ulosajoriskiä erityisesti tietyillä ongelmallisilla paikoilla rataa ja siihen ei sellaisenaan voi mitään erityistä, paitsi hitaamman nopeuden pakottaminen.

Vetäisin tuosta sellaisen enempää harkitsemattoman johtopäätöksen, että turva-auto pelkästään auton turva-alueelta poistoa varten lienee muuten överöintiä, mutta sateella ihan perustellusti tarpeellista. Vaihtoehtona on jokin toinen tapa varmasti taata hitaampi ajonopeus alueella, jossa ratahenkilökunta työskentelee.
 

fLÄSh1

Happy Panda
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
112
Sijainti
Pohjois-Karjala
Parempihan se on ettei ratahenkilöstö heti ryntää paikalle sorkkimaan vaan odotetaan vaikka se virallinen lääkäri paikalle. Hirvittää aina kahtoa kun motogp:n puolella tyyliin joka raajasta kiskovat miestä eri suuntiin ja milloin pudottavat maahan paareilta ym. Toki siellä yks peruste varmaan että ukko pois radalta ja äkkiä.

Hirveen näkönen kolari oli. Luulin kans että hitaampi vauhti oli mutta aika kovaa ja luotisuoraa osu. :(
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8725
Sijainti
Vantaa
Itse rupesin miettimään, voisiko olla tekninen vika? Tulee sen verta lujaa tilanteeseen...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös