CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 14270
Preludessa saattoi muistaakseni olla ohjausvauriokin tai sitten auto ei vain oikein ominaisuuksiltaan mutkissa ainakaan sopinut kovin hyvin Safety Cariksi. Ainakin mutkissa tuntui, että ei oikein pysynyt tiellä edes kuivan kelin testiajoissakaan sinä viikonloppuna. Vähän samanlaisia ongelmia oli myös Monacossa 1993-1994 Safety Carina toimineessa Renault Safrane BiTurbossakin.Eikö se Honda Prelude tahtonu pysyä ollenkaan radalla, vai mikä oli ongelma?
Parempia sadekelin renkaita kyllä tarvitaan, kun downforcekin on vähentynyt.
Sadekelin renkaita itse asiassa parannettiin marginaalisesti nostamalla vedenpoiston määrää 60 litrasta 65 litraan, mutta se uudistus on valitettavasti hyvin heikko parannus entiseen. Olisi ollut parempi, että renkaat olisivat poistaneet edes kauden 1985 Pirellin saderenkaiden tapaan 75-80 litraa vettä. Kauden 1985 Estorilin sademäärillä tosin niilläkin renkailla olisi ollut hengenvaarallista ajaa. Downforcea totisesti jossain määrin myös tarvittaisiin ja mahdollista maavaran säätövapauttakin.
Loppuhan on yleensä sittemmin kiinni erilaisista rengasasetuksista, jarruista ja rungon muista osista sateella. Tosin aivan parhaimmissakin sadekelin renkaissa muun muassa Goodyearin ajalla ongelmana saattoi olla juurikin se, että vesisumua nousi valtavista vesimääristä erittäin paljon radalle. Se taas lisäsi vaarallisuutta ja vielä pahempi oli aikanaan maaefektin aikakaudella sama tilanne.